Pokaż obrazki | Powrót na stronę

Sztuka Wschodu

zwiedzanie indywidualne - bez przewodnika
czynne:
sezon letni 1 IV – 31 X
  • wtorek-piątek 9:30-17:00
  • sobota, niedziela 10:00-17:00
    ostatnie wejście o 16:00, kasa czynna do 15:45
uwaga! ze względów konserwatorskich obowiązują dzienne limity wejść, dostępność biletów ograniczona
nieczynne: poniedziałki
bilety: normalny 8 zł, ulgowy 5 zł
 
sezon zimowy: 2 XI-31 III
  • wtorek-sobota
    uwaga! ze względów konserwatorskich obowiązują dzienne limity wejść, dostępność biletów ograniczona
nieczynne: poniedziałki, niedziele
oraz 1 stycznia, 1 i 11 listopada, 24 i 25 grudnia
bilety: normalny 7 zł, ulgowy 4 zł
 
bilety są wydawane na określone godziny:
  • w biurze rezerwacji można zarezerwować godzinę zwiedzania dla grup zorganizowanych oraz turystów indywidualnych, zamówić usługę przewodnicką



Zabytki prezentowane na wystawie odzwierciedlają szczególny rys polskiej obyczajowości i upodobań artystycznych, ukształtowany pod wpływem kontaktów militarnych i handlowych z krajami Bliskiego Wschodu. Dzięki nim przenikały do Polski dzieła rzemiosła artystycznego Turcji, Krymu, Kaukazu czy Iranu – kobierce, jedwabie i makaty, broń i uzbrojenie, paradne siodła i rzędy, które stały się przedmiotami codziennego i odświętnego użytku szlachty i dworu królewskiego.

 
Najistotniejszą część ekspozycji (I piętro skrzydła zachodniego Zamku) stanowią trofea i pamiątki związane z odsieczą wiedeńską (12 IX 1683), kiedy to wojska polskie pod wodzą Jana III Sobieskiego odniosły walne zwycięstwo nad armią turecką pod wodzą Kara Mustafy.

Wybrane sale

Sień
Ekspozycję otwiera prezentacja dwóch fragmentów namiotów tureckich z w. XVII/XVIII; są one tłem dla obrazu przedstawiającego "Bitwę pod Wiedniem" oraz marmurowego popiersia króla Jana III, dowódcy w tej sławnej batalii.

Sala 2.

Salę z chorągwiami - można by nazwać panteonem wiktorii wiedeńskiej. Mieści jeden z najcenniejszych zespołów w zbiorach wawelskich – cztery tureckie sztandary wzięte w kampanii 1683, oraz chorągiew zdobytą pod Parkanami, w bitwie z 9 X.
 
Wśród trofeów wyróżnia się buńczuk, oznaka władzy wojskowej (wezyra), oraz legendarna szabla Kara Mustafy, pozbawiona dziś kosztownej oprawy, po bitwie wraz chorągwią parkańską wysłana przez króla Jana III do sanktuarium maryjnego w Loreto. Na podium i w gablotach pokazano turecką zbroję na konia z w. XVI oraz kolekcję szabel tureckich i perskich (XVII-XVIII w.), obok zaś kobierce – modlitewniki tureckie i kaukaskie (XVIII-XIX w.) z lwowskiego zbioru Włodzimierza i Jerzego Kulczyckich.

Sala 4.


Sala z wazami chińskimi to część wystawy poświęcona ceramice Dalekiego Wschodu. Na podestach rozmieszczono kolekcję wielkich waz chińskich (w. XVII-XVIII), o bogatej kwiatowej dekoracji malowanej kobaltem bądź wielobarwnej, a nawet plastycznej, w tym wazę do przechowywania imbiru oraz balasowate naczynie ozdobione buddyjskim przedstawieniem „ośmiu cennych przedmiotów” – symboli pomyślności. W witrynie znajdują się wyroby z różnych tworzyw – kamionki, porcelany, słonińca (kamienia półszlachetnego) – figurki bóstw, małe naczynia.

Sale 5-6

We wnętrzu nad Bramą Zamkową pomieszczono zespół porcelany japońskiej, głównie typu Imari (w. XVIII), pochodzący z daru carycy Katarzyny II dla księcia pruskiego Henryka Hohenzollerna, potem drogą dziedziczenia znalazły sie w posiadaniu Radziwiłłów i Potockich.