Ukryj obrazki | Powrót na stronę

Grafika

W stosunkowo niewielkim zbiorze grafiki polskiej i zachodnioeuropejskiej z w. XV-XX (około 1500 pozycji) wyróżniają się zespoły: widoków Wawelu, Krakowa i innych polskich miejscowości, wizerunki królów Polski i członków ich rodzin oraz akwaforty znanego włoskiego miedziorytnika Giovanniego Battisty Piranesiego. Licznie są reprezentowane historyczne mapy.

„Widok Krakowa od północnego zachodu”, z publikacji Georga Brauna i Abrahama Hoghenberga „Theatri praecipuarum...”
„Widok Krakowa od północnego zachodu”, z publikacji Georga Brauna i Abrahama Hoghenberga „Theatri praecipuarum...”

WIDOK KRAKOWA OD PÓŁNOCNEGO ZACHODU. Z publikacji Georga Brauna i Abrahama Hoghenberga Theatri praecipuarum..., Kolonia 1618. Miedzioryt, kolorowany akwarelą i gwaszem. Odtwarza stan Krakowa z lat 1603-1605, wraz z przyległymi miastami (obecnie dzielnice Krakowa): Kazimierzem i Kleparzem. Wysokiej klasy artystycznej, jeden z najstarszych i najpełniejszych widoków Krakowa, stanowiących cenne źródło w badaniach nad jego zabudową na początku XVII stulecia.

„Portret króla Władysława IV” rys. Mathaus Gundelach, ryt. Lucas Kilian
„Portret króla Władysława IV” rys. Mathaus Gundelach, ryt. Lucas Kilian

PORTRET KRÓLA WŁADYSŁAWA IV. Niemcy, Augsburg, rys. Mathaus Gundelach (1566-1653), ryt. Lucas Kilian (1579-1637), 1625. Miedzioryt. Wizerunek króla w bogatym obramieniu z herbami Polski, Szwecji i Wazów oraz napisami objaśniającymi.

„Łuk triumfalny Trajana w Benevento” Giovanni Battista Piranesi
„Łuk triumfalny Trajana w Benevento” Giovanni Battista Piranesi

ŁUK TRIUMFALNY TRAJANA W BENEVENTO. Włochy, Rzym, Giovanni Battista Piranesi (1720-1778), 2. połowa w. XVIII. Akwaforta. Widok zabytku w miejscowości położonej w Kampanii należy do imponującej spuścizny artysty, niezastąpionego mistrza w ukazywaniu antycznych ruin.

„Widok dziedzińca arkadowego zamku na Wawelu” Leon Wyczółkowski
„Widok dziedzińca arkadowego zamku na Wawelu” Leon Wyczółkowski

WIDOK DZIEDZIŃCA ARKADOWEGO ZAMKU NA WAWELU. Polska, Kraków, Leon Wyczółkowski (1852-1936), 1916. Litografia kolorowana akwarelą na papierze. Jedna z licznych prac artysty poświecona temu tematowi. Przedstawia skrzydło wschodnie krużganków, widoczne spod łuku bramy wjazdowej.

Agnieszka Janczyk, Kazimierz Kuczman