Pokaż obrazki | Powrót na stronę

Grafika

W stosunkowo niewielkim zbiorze grafiki polskiej i zachodnioeuropejskiej z w. XV-XX (około 1500 pozycji) wyróżniają się zespoły: widoków Wawelu, Krakowa i innych polskich miejscowości, wizerunki królów Polski i członków ich rodzin oraz akwaforty znanego włoskiego miedziorytnika Giovanniego Battisty Piranesiego. Licznie są reprezentowane historyczne mapy.

WIDOK KRAKOWA OD PÓŁNOCNEGO ZACHODU. Z publikacji Georga Brauna i Abrahama Hoghenberga Theatri praecipuarum..., Kolonia 1618. Miedzioryt, kolorowany akwarelą i gwaszem. Odtwarza stan Krakowa z lat 1603-1605, wraz z przyległymi miastami (obecnie dzielnice Krakowa): Kazimierzem i Kleparzem. Wysokiej klasy artystycznej, jeden z najstarszych i najpełniejszych widoków Krakowa, stanowiących cenne źródło w badaniach nad jego zabudową na początku XVII stulecia.

PORTRET KRÓLA WŁADYSŁAWA IV. Niemcy, Augsburg, rys. Mathaus Gundelach (1566-1653), ryt. Lucas Kilian (1579-1637), 1625. Miedzioryt. Wizerunek króla w bogatym obramieniu z herbami Polski, Szwecji i Wazów oraz napisami objaśniającymi.

ŁUK TRIUMFALNY TRAJANA W BENEVENTO. Włochy, Rzym, Giovanni Battista Piranesi (1720-1778), 2. połowa w. XVIII. Akwaforta. Widok zabytku w miejscowości położonej w Kampanii należy do imponującej spuścizny artysty, niezastąpionego mistrza w ukazywaniu antycznych ruin.

WIDOK DZIEDZIŃCA ARKADOWEGO ZAMKU NA WAWELU. Polska, Kraków, Leon Wyczółkowski (1852-1936), 1916. Litografia kolorowana akwarelą na papierze. Jedna z licznych prac artysty poświecona temu tematowi. Przedstawia skrzydło wschodnie krużganków, widoczne spod łuku bramy wjazdowej.

Agnieszka Janczyk, Kazimierz Kuczman