x
Serwis używa ciasteczek (cookies) – plików zapisywanych na dysku, w celu zapamiętywania informacji o korzystaniu z serwisu przez użytkownika (więcej).
Użytkownik zawsze może skonfigurować cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Pomiń menu
Zamek Królewski na Wawelu - STRONA GŁÓWNA
wyszukiwanie zaawansowane
pl en większy rozmiar czcionkiwersja dla słabowidzących
MenuWzgórze Wawelskie - plan

















Zamek Królewski na Wawelu
Państwowe Zbiory Sztuki
31-001 Kraków, Wawel 5

centrala
tel. 12 422 51 55
zamek@wawel.org.pl

informacja turystyczna
tel. 12 422 51 55, wew. 219
informacja@wawel.org.pl

rezerwacja zwiedzania i usług przewodnickich
tel. 12 422 16 97
bot@wawel.org.pl

kontakt dla mediów
tel. 12 422 51 55
wew. 380, 341
pr@wawel.org.pl
Press room
przejdź na stronę Biuletynu Informacji Publicznej Zamku Królewskiego na Wawelu
przejdź na stronę Esklepu Zamku Wawelskiego
Pobierz...

Tadeusz Kuntze "Śmierć Priama"

Od 13 listopada 2012 można oglądać nowy nabytek Zamku Królewskiego na Wawelu – "Śmierć Priama" Tadeusza Kuntzego (1727-1793), jednego z najwybitniejszych polskich malarzy XVIII wieku.
Obraz znajduje się na ekspozycji Prywatne Apartamenty Królewskie.

Sprowadzenie tego znakomitego klasycystycznego dzieła, nieznanego dotąd w Polsce, ma ogromne znaczenie nie tylko dla Zamku Królewskiego na Wawelu ale dla kultury Polskiej. Jest to jedno z trzech najpiękniejszych dzieł Kuntzego o tematyce niereligijnej w polskich zbiorach, w których artysta najpełniej ujawnił swój wysoki kunszt malarski. Pokaz i towarzyszące mu wykłady przybliżyły tematykę obrazu, a także życie artysty.

"Śmierć Priama" (99 x 136 cm), obraz sygnowany i datowany TÆDEUS KUNTZE F. ROMA 1756, jest nowym nabytkiem Zamku Królewskiego na Wawelu, zakupionym na polskim rynku antykwarycznym (wcześniej był prywatną własnością we Włoszech), dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autor dzieła, Tadeusz Kuntze (1727-1793), to jeden z najwybitniejszych polskich malarzy XVIII wieku, jedyny, którego twórczość osiągnęła wysoki poziom malarstwa zachodnioeuropejskiego. Pochodzi z Grünbergu (obecnie Zielona Góra); po przybyciu do Krakowa był związany z biskupem krakowskim Andrzejem Stanisławem Załuskim. W roku 1747 wysłany przez niego do Rzymu studiował w Académie de France à Rome i Accademia di San Luca. W latach 1757-1759 działał ponownie w Krakowie, następnie wrócił do Rzymu i pozostał w nim aż do końca życia. W tym czasie swe dzieła opatrywał podpisem Taddeo Polacco dla podkreślenia związku z Polską. W pierwszych latach pobytu w Rzymie szybko opanował najlepsze zdobycze tamtejszego malarstwa, preferując kierunek akademicki, klasycyzujący. W obrazie, z tego właśnie okresu, przedstawił w sposób mistrzowski dramatyczną scenę napadu i zabicia króla Troi - Priama - przez Neoptolemosa, syna Achillesa, który, jak wiadomo, zginął ugodzony strzałą Parysa. W przedstawionej scenie syn największego bohatera wojny trojańskiej mści się w sposób okrutny na ojcu zabójcy. Akcja rozgrywa się na tarasie królewskiego pałacu, przed ołtarzem Jowisza. W tle widoczne łuny płonącej Troi. Jest to jedno z trzech najpiękniejszych dzieł Kuntzego o tematyce niereligijnej w polskich zbiorach (obok "Fortuny" i 'Obfitości" w Muzeum Narodowym w Warszawie), dzieł, w których artysta najpełniej ujawnił swój wysoki kunszt malarski.

wykłady towarzyszące
12 XI 2012 prof. Jan Ostrowski "Tadeusz Kuntze a polskie malarstwo XVIII wieku"
19 XI 2012 prof. Kazimierz Kuczman "Tadeusz Kuntze a rzymska szkoła malarstwa"

 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

strona głównado góry