x
Serwis używa ciasteczek (cookies) – plików zapisywanych na dysku, w celu zapamiętywania informacji o korzystaniu z serwisu przez użytkownika (więcej).
Użytkownik zawsze może skonfigurować cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Pomiń menu
Zamek Królewski na Wawelu - STRONA GŁÓWNA
wyszukiwanie zaawansowane
pl en większy rozmiar czcionkiwersja dla słabowidzących
MenuWzgórze Wawelskie - plan

















Zamek Królewski na Wawelu
Państwowe Zbiory Sztuki
31-001 Kraków, Wawel 5

centrala
tel. 12 422 51 55
zamek@wawel.org.pl


informacja turystyczna
tel. 12 422 51 55, wew. 219
informacja@wawel.org.pl


rezerwacja zwiedzania i usług przewodnickich
tel. 12 422 16 97
bot@wawel.org.pl


kontakt dla mediów
tel. 12 422 51 55
wew. 380, 341
pr@wawel.org.pl

 

Press room
przejdź na stronę Biuletynu Informacji Publicznej Zamku Królewskiego na Wawelu
przejdź na stronę Esklepu Zamku Wawelskiego
Pobierz...

Lekcje muzealne

Muzealne zajęcia edukacyjne są prowadzone w czasie roku szkolnego przez pracowników Działu Oświatowego Zamku Królewskiego na Wawelu, od wtorku do piątku: 9.30-13.00. Grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób (wraz z opiekunami).

Rezerwacja w Dziale Oświatowym:
poniedziałek–piątek godz. 9.00-12.00; 14.00-15.00
tel.: 12 422-51-55 wew. 290
zgłoszenia będą przyjmowane:

  • na I semestr od 2 września 2016
  • na II semestr od 2 stycznia 2017

Opłaty w Biurze Rezerwacji (w Centrum Promocjii Informacji) 15 min. przed rozpoczęciem zajęć:

  1. zajęcia na wystawach: 5 zł od osoby + 60 zł od grupy
  2. klasy integracyjne i Ośrodki Szkolno-Wychowawcze: 3 zł od osoby + 30 zł od grupy

Zajęcia pt. Katedra wawelska (obejmują katedrę, wieżę z dzwonem „Zygmunt” oraz krypty z grobami królewskimi).

  • bilet ulgowy wykupiony w kasie katedry 5 min. przed rozpoczęciem zajęć, cennik na stronie www.katedra-wawelska.pl
  • 60 zł od grupy, opłata w Biurze Rezerwacji 15 min. przed rozpoczęciem zajęć

Tematy zajęć:

PRZEDSZKOLA (grupy 6-latków)

Celem interaktywnych zajęć dla grup przedszkolnych i klas I-IV jest pokazanie muzeum wawelskiego jako miejsca przyjaznego i ciekawego, które zachęca do poznawania historii Wawelu. Zajęcia są często wzbogacone warsztatami, między innymi dotyczą legend i życia królów na Zamku.

SZKOŁY PODSTAWOWE: KLASY I-IV

Celem interaktywnych zajęć dla uczniów klas V-VI szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych jest zachęcenie do poznawania szeroko pojętej kultury i zabytków nie tylko Wawelu lecz także Krakowa i Polski. Zajęcia są dopełnieniem lekcji szkolnych, dotyczą między innymi epok historycznych, monarchów, ważnych postaci w  dziejach państwa Polskiego, zagadnień artystycznych oraz wydarzeń związanych z Zamkiem Królewskim na Wawelu.

PRZEDSZKOLA (grupy 6-latków)

Legendy wawelskie
Dzieci poznają dzieje Wawelu na podstawie legend: O królu Kraku i królewnie Wandzie; O smoku wawelskim; O Stańczyku, co nawet z królem żartował; O głowie wawelskiej; O dzwonie "Zygmunt"; O podziemnym zamku.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku, mogą być wzbogacone warsztatem plastycznym. Czas trwania ok. 90 min.
W miesiącach: IX–X, V–VI mogą się zakończyć zwiedzaniem Smoczej Jamy. Łączny czas 120 min.

Królowie na Wawelu - życie codzienne w zamku
Prowadzący opowiada o codziennym życiu mieszkańców zamku renesansowego: królów, ich najbliższej rodziny, najważniejszych urzędników oraz dostojników dworskich. Omawiany jest apartament mieszkalny, funkcje poszczególnych pomieszczeń a także ich wyposażenie. Dzieci, na podstawie oglądanych zabytków muzealnych, poznają sposoby spędzania wolnego czasu.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku. Mogą być wzbogacone warsztatem plastycznym lub rozwiązywaniem zadań. Czas trwania 90 min.

Królowie na Wawelu - ceremonie dworskie
Dzieci poznają organizację najważniejszych uroczystości królewskich: koronacji, zaślubin, chrzcin, pogrzebów. Prowadzący omawia rolę i dzieje oznak władzy królewskiej (insygniów).

Prowadzone okresowo: 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV. Zajęcia w sali edukacyjnej, wybranych salach Skarbca Koronnego oraz katedrze. Czas trwania ok. 90-120 min.

Wawelski świat zwierząt i roślin
Dzieci poznają historię ogrodów i zwierzyńca wawelskiego, stan wiedzy o  przyrodzie (od starożytności do czasów renesansu) oraz poznają świat zwierząt i roślin ukazanych na arrasach. Uczestniczą również w zabawach tematycznych.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra. W miesiącach IV–VI oraz IX–X, mogą być poszerzone spacerem wzdłuż ogródka na dziedzińcu zewnętrznym. Czas trwania ok. 90 min.

Rycerze i damy
Na zajęciach dzieci zapoznają się z drogą do godności rycerskiej czyli od funkcji pazia, potem giermka do pasowania na rycerza. Następnie omawiana jest rola rycerza w społeczeństwie i jego obowiązki wobec króla i państwa. Przy eksponatach omawiane jest uzbrojenie (zbroje, różnorodna broń biała bojowa i turniejowa) oraz formy walki zarówno w  turniejowych szrankach jak i na polu bitwy. Przedstawiana jest także postać damy, jej zajęcia i miejsce w życiu rycerza. Lekcję kończy pokaz miecza i przyłbicy.

Zajęcia w wybranych salach Zbrojowni. Na zakończenie pasowanie na rycerzy. Czas trwania 60-90 min.

Taniec i muzyka na królewskim dworze
Przedszkolaki poznają, przystępnie przekazane dzieje muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem życia muzycznego na królewskim dworze. Odszukują we wnętrzach zamkowych, umieszczone na obrazach, tkaninach i  fryzach, postacie muzyków oraz przedstawienia instrumentów. Zapoznają się z ich nazwami oraz dowiadują się w jaki sposób wydobywano z nich dźwięk. Poznają również różne rodzaje utworów i tańców od  średniowiecza do renesansu.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku oraz sali edukacyjnej; kończą się wysłuchaniem utworów dawnej muzyki oraz poznaniem elementów tańca. Czas trwania ok. 90 min.

SZKOŁY PODSTAWOWE: KLASY I-IV

Legendy wawelskie (I-III)
Uczestnicy poznają pojęcia: legenda, gród i źródło historyczne, dowiadują się o roli Wawelu w historii Krakowa na podstawie podań i  legend: Kopiec Krakusa i Rękawka, Smok wawelski i mądry szewczyk, Dzielna królewna Wanda, Podziemny zamek, Głowa wawelska, O Stańczyku, co nawet z królem żartował, Dzwon "Zygmunt".

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku kończy krótki warsztat plastyczny lub rozwiązywanie zadań. Czas trwania 90 min.
W miesiącach: IX–X, V–VI mogą się zakończyć zwiedzaniem Smoczej Jamy. Łączny czas 120 min.

Królowie na Wawelu - życie na zamku (I-III)
Prowadzący opowiada o codziennym życiu mieszkańców zamku renesansowego: królów, ich najbliższej rodziny, najważniejszych urzędników oraz dostojników dworskich. Omawiany jest apartament mieszkalny, funkcje poszczególnych pomieszczeń a także ich wyposażenie. Dzieci, na podstawie oglądanych zabytków muzealnych, poznają sposoby spędzania wolnego czasu.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku. Lekcja może być wzbogacona warsztatem plastycznym lub rozwiązywaniem zadań. Czas trwania 90 min.

Królowie na Wawelu - ceremonie dworskie (I-III)
Uczniowie poznają organizację najważniejszych uroczystości królewskich: koronacji, zaślubin, chrzcin, pogrzebów. Prowadzący omawia rolę i dzieje oznak władzy królewskiej (insygniów).

Prowadzone okresowo: 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV. Zajęcia w wybranych salach Skarbca Koronnego oraz katedrze. Czas trwania 90 min.

Taniec i muzyka na królewskim dworze (I-IV)
Prowadzący, w przystępny sposób, przekazuje historię polskiej muzyki religijnej i świeckiej, tworzonej przy dworze królewskim. Uczestnicy dowiadują się o dawnych instrumentach muzycznych, uczą się je dzielić ze względu na sposób wydobywania dźwięku, zapoznają się z różnymi rodzajami utworów i tańców od średniowiecza do renesansu. Oglądają we wnętrzach zamkowych obrazy, tkaniny i fryzy przedstawiające muzyków i  instrumenty.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku oraz sali edukacyjnej; kończą się wysłuchaniem utworów dawnej muzyki oraz poznaniem elementów tańca. Czas trwania 90-120 min.

Rycerze i damy (I-IV)
Prowadzący opowiada o roli rycerza i zwyczajach w okresie średniowiecza, ze szczególnym uwzględnieniem pasowania na rycerza. Na przykładach zabytków eksponowanych w Zbrojowni omawiane jest uzbrojenie (zbroje, różnorodna broń biała bojowa i turniejowa) oraz formy walki zarówno na polu bitwy, jak i w turniejowych szrankach. Uczestnicy poznają także postać damy, jej zajęcia i rolę w życiu rycerza.

Zajęcia w wybranych salach Zbrojowni. Na zakończenie pasowanie na rycerzy. Czas trwania 60-90 min.

Wawelski świat zwierząt i roślin (I-IV)
W trakcie zajęć uczniowie poznają historię ogrodów i zwierzyńca wawelskiego, stan wiedzy o przyrodzie (od starożytności do czasów renesansu). Na obrazach i arrasach odszukują zwierzęta i rośliny. Uczestniczą również w zabawach tematycznych.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku, wzbogacone zabawami tematycznymi.
W miesiącach V–VI oraz IX–X mogą być poszerzone spacerem wzdłuż ogródka na dziedzińcu zewnętrznym. Czas trwania ok. 90 min.

Przed namiotem wezyra (I-IV)
Prowadzący opowiada o pięknie zdobionych namiotach tureckich ich funkcji i wyposażeniu (dywany, tkaniny ozdobne). Uczniowie zapoznają się ze sztuką aplikacji oraz symboliką przedstawień. Omawiana jest postać króla Jana III Sobieskiego oraz wezyra - funkcja jaką pełnił w tureckiej armii, jego ubiór i przynależne mu oznaki władzy.

Zajęcia w wybranych salach wystawy Sztuka Wschodu, wzbogacone warsztatami plastycznymi. Czas trwania 90 min. DLA GRUP DO 20 OSÓB

Opowieść o królowej, św. Jadwidze (I-IV)
Uczniowie zapoznają się z pozostałościami Zamku i Katedry z okresu średniowiecza. Prowadzący opowiada legendy o św. Jadwidze oraz przypomina fakty historyczne związane z jej osobą - przybycie do Krakowa, jej koronację, początki panowania, przybycie Władysława Jagiełły, jego chrzest i ślub z Jadwigą.

Prowadzone okresowo: 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV. Zajęcia w salach Skarbca Koronnego oraz katedrze. Czas trwania 90 min.

Król Kazimierz Wielki i jego czasy (I-IV)
W czasie zajęć uczniowie poznają postać króla Kazimierza i legendy z nią związane. Zapoznają się także z czasami w których żył, jego rolą w  historii, dokonaniami politycznymi i gospodarczymi. Oglądają pozostałości średniowiecznego Zamku i Katedry.

Prowadzone okresowo: 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV. Zajęcia w salach Skarbca Koronnego oraz katedrze. Czas trwania 90 min.

Wawel legendarny i historyczny (IV)
Tematem zajęć jest historia, rola i znaczenie dworu królewskiego dla naszego miasta i państwa. Czasy najdawniejsze uczniowie poznają poprzez legendy związane ze wzgórzem wawelskim, czasy nowożytne zaś przez określenie zadań pełnionych przez służbę dworską, przybliżenie postaci królów, omówienie wyposażenia oraz funkcji komnat i sal zamkowych. Uczestnicy dowiadują się o ceremoniale koronacyjnym i znaczeniu króla oraz dworu w życiu kulturalnym kraju.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku. Czas trwania 90 min.

Gawęda o rycerzu (III-IV)
W trakcie zajęć omówiona zostaje droga młodego chłopca do stanu rycerskiego. Uczestnicy dowiadują się o początkach rycerstwa na ziemiach polskich, poznają wyposażenie wojownika, jego ubiór i funkcję w  państwie od czasów najdawniejszych do wieku XVI. Przybliżone zostają takie ceremonie z życia rycerzy, jak: pasowanie i turniej.

Zajęcia w salach Zbrojowni kończy pokaz miecza i przyłbicy oraz „turniej na słowa” (rozwiązanie tematycznej krzyżówki). Czas trwania 90 min.

Katedra Wawelska (III-VI)
Uczniowie poznają dzieje Katedry począwszy od ustanowienia na Wawelu siedziby biskupa w 1000 roku po czasy współczesne; omówienie założeń architektonicznych i wybranych - najważniejszych - obiektów. Zakres przekazywanych wiadomości dostosowany jest do wieku uczestników.

Prowadzone okresowo: 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV. W czasie zajęć wyjście na wieżę Zygmuntowską oraz zobaczenie krypt grobowych. Czas trwania 90-120 min.
dodatkowa opłata za wstęp do katedry

 

SZKOŁY PODSTAWOWE (KLASY V-VI), GIMNAZJA I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

Wawel — rezydencja władców Polski

Młodzież poznaje historię Zamku jako siedziby władców na tle dziejów Polski; wygląd zewnętrzny budowli i jej cechy charakterystyczne; podział pomieszczeń ze względu na funkcje oraz wyposażenie komnat prywatnych i sal reprezentacyjnych. Omówiona zostaje organizacja i rola dworu królewskiego, oraz ceremoniał koronacyjny.

Zajęcia w wybranych komnatach zamku. Czas trwania: 60-90 min.

Rycerz i kultura rycerska
Omawiane są: geneza i wiodąca rola rycerstwa w epoce kształtowania się państw oraz obyczaje i kultura (epos rycerski, świecka poezja dworska). Szczególny nacisk położony jest na ceremonie pasowania na rycerza. Na przykładach zabytków eksponowanych w Zbrojowni prezentowana jest zbroja oraz różnorodna broń biała, bojowa i turniejowa, a także formy walki zarówno na polu bitwy, jak i w turniejach.

Zajęcia w salach Zbrojowni kończy pokaz uzbrojenia rycerskiego.
Czas trwania 60-90 min.

Pamiątki wawelskie po królu Janie III Sobieskim
Tematem zajęć jest postać króla Jana III Sobieskiego; młodzież poznaje najważniejsze fakty i daty z życia tego króla, jego związki z Krakowem oraz pamiątki z epoki, w której żył.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku, salach Sztuki Wschodu, Skarbcu Koronnym i Zbrojowni. Czas trwania 90 min.

Przedromanizm i romanizm na Wawelu
W trakcie zajęć omawiane są źródła wiedzy o najstarszych budowlach (wykopaliska archeologiczne, zapisy kronikarskie, legendy oparte na podaniach ustnych). Młodzież poznaje etapy zabudowy wzgórza wawelskiego w  okresie przedromańskim i romańskim, relikty architektoniczne.

Zajęcia na wystawie Wawel Zaginiony. Czas trwania 90 min.

Gotyk na Wawelu
Dotyczy okresu panowania króla Kazimierza Wielkiego i jego inicjatyw budowlanych na Wawelu. Młodzież poznaje najważniejsze budowle z wieku XIV (katedrę zw. Nankerowską oraz zamek Kazimierza Wielkiego - salę Kazimierzowską oraz Jadwigi i Jagiełły). Omawiane jest miejsce powstania stylu gotyckiego oraz zastosowanie nowych form architektonicznych (na wybranych przykładach).

Prowadzone okresowo: 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV. Zajęcia w salach Skarbca Koronnego, na wystawie Wawel Zaginiony oraz w katedrze. Czas trwania 90 min.

Renesans na Wawelu
Zajęcia rozpoczyna omówienie podstawowych idei humanizmu, czasu i  miejsca powstania stylu renesansowego, roli mecenatu dla rozwoju kultury, a także tematów i technik artystycznych. Na podstawie wybranych dzieł (malarstwo, tkanina artystyczna, rzemiosło artystyczne) młodzież zapoznaje się z charakterystycznymi motywami dekoracyjnymi oraz zasadami kompozycji, a także mecenatem królów: Zygmunta I i Zygmunta Augusta.

Zajęcia w komnatach parteru i II piętra zamku. Czas trwania 60-90 min.

Barok na Wawelu
Młodzież zapoznaje się z wczesnym okresem panowania króla Zygmunta III Wazy i wprowadzonym pod koniec XVI wieku nowym sposobem urządzania wnętrz, założeniami stylu barokowego i miejscem jego powstania. Prowadzący zwraca uwagę na cechy polskiego i zachodniego malarstwa barokowego.

Zajęcia w salach II piętra północnego skrzydła zamku. Czas trwania 90 min. W  okresach 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV mogą być wzbogacone wizytą w katedrze. Łączny czas 120 min.

Kultura muzyczna dworu królewskiego
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z rozwojem muzyki polskiej, począwszy od wczesnośredniowiecznych antyfonarzy po muzykę dworską doby renesansu. Uczestnicy śledzą rozkwit muzyki religijnej (tworzonej przy katedrze krakowskiej) i świeckiej, od pierwszych pieśni aż po tańce wykonywane podczas uczt i balów na dworze królewskim.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku oraz sali edukacyjnej; kończą się wysłuchaniem utworów dawnej muzyki oraz poznaniem elementów tańca. Czas trwania 90-120 min.

Arrasy Zygmunta Augusta
Przechodząc przez komnaty królewskie uczestnicy poznają pojęcie mecenatu kulturalnego władcy, dowiadują się o kolekcjonerskiej pasji ostatniego Jagiellona oraz jego największym kulturalnym zamierzeniu - fundacji arrasów do dekoracji zamku wawelskiego. Omawiane są dzieje kolekcji tkanin, od zamówienia w warsztatach Brukseli po czasy współczesne, technika wykonania, ich walory dekoracyjne oraz tematyka przedstawień.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku. Czas trwania 90 min.

Śladami św. Jadwigi Andegaweńskiej - królowej Polski
W salach zamkowych, związanych z królową Jadwigą, prowadzący przypomina fakty historyczne leżące u podstaw jej wyboru na tron Polski i  poprzedzające jej przybycie do Krakowa. W "sali Jadwigi i Jagiełły" opowiada o jej koronacji i początkach panowania, o przybyciu Władysława Jagiełły, jego chrzcie i ślubie z Jadwigą. W części gotyckiej zamku na I piętrze omawiany jest okres wspólnego panowania obojga królestwa w jego publicznym i prywatnym aspekcie.

Powadzone okresowo: 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV. Zajęcia w wybranych salach Skarbca Koronnego oraz katedrze. Czas trwania 60-90 min.

Strój w dobie renesansu i baroku na portretach wawelskich (VI; I-II gimnazjum)
Uczniowie poznają historię stroju, modę obowiązującą na dworze królewskim w XVI i XVII wieku, elementy stroju zachodnioeuropejskiego i  tzw. stroju polskiego oraz jego terminologię, np.: delia, żupan, kontusz itp.

Zajęcia w wybranych komnatach II piętra zamku. Czas trwania 60 min.

Król Kazimierz Wielki i jego czasy
W czasie zajęć uczniowie poznają postać króla Kazimierza. Zapoznają się także z czasami w których żył, jego rolą w historii, dokonaniami politycznymi i gospodarczymi. Oglądają pozostałości średniowiecznego Zamku i Katedry.

Powadzone okresowo: 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV. Zajęcia w salach gotyckich Skarbca Koronnego oraz katedrze. Czas trwania 90 min.

Katedra Wawelska
Dzieje Katedry począwszy od ustanowienia na Wawelu siedziby biskupa w  1000 roku po czasy współczesne; omówienie założeń architektonicznych i  przemian stylowych; zapoznanie z wybranymi - najważniejszymi - obiektami.

Powadzone okresowo: 15 IX–15 XI; 1 III–15 IV. W czasie zajęć wyjście na wieżę Zygmuntowską oraz zobaczenie krypt grobowych. Czas trwania 90-120 min.

strona głównado góry