x
Serwis używa ciasteczek (cookies) – plików zapisywanych na dysku, w celu zapamiętywania informacji o korzystaniu z serwisu przez użytkownika (więcej).
Użytkownik zawsze może skonfigurować cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Pomiń menu
Zamek Królewski na Wawelu - STRONA GŁÓWNA
wyszukiwanie zaawansowane
pl en większy rozmiar czcionkiwersja dla słabowidzących
MenuWzgórze Wawelskie - plan

















Zamek Królewski na Wawelu
Państwowe Zbiory Sztuki
31-001 Kraków, Wawel 5

centrala
tel. 12 422 51 55
zamek@wawel.org.pl


informacja turystyczna
tel. 12 422 51 55, wew. 219
informacja@wawel.org.pl


rezerwacja zwiedzania i usług przewodnickich
tel. 12 422 16 97
bot@wawel.org.pl


kontakt dla mediów
tel. 12 422 51 55
wew. 380, 341
pr@wawel.org.pl

 

Press room
przejdź na stronę Biuletynu Informacji Publicznej Zamku Królewskiego na Wawelu
przejdź na stronę Esklepu Zamku Wawelskiego
Pobierz...

Malarstwo

 
Zbiór malarstwa obejmuje ponad 1000 obrazów sztalugowych oraz kilkaset akwarel, pasteli i rysunków. Jego trzon, złożony z najcenniejszych dzieł, tworzą kolekcje ofiarowane przez Jerzego Mycielskiego (1928), Leona Pinińskiego (1931) i Karolinę Lanckorońską (1994-2002, zbiory jej ojca, Karola). Obrazy sztalugowe, z w. XIV-XX, reprezentują wszystkie ważniejsze ośrodki malarstwa europejskiego.

Szczególnie cenna jest kolekcja wczesnego malarstwa włoskiego, największa w Polsce, którą znacznie wzbogaciły 82 obrazy ze zbiorów Lanckorońskich. Występują tu dzieła m.in. Simone Martiniego, Bernardo Daddi, Bartola di Fredi, Apollonio di Giovanni, Jacopa del Sellaio, Vittore Crivellego, Dossa Dossi, Parisa Bordone, Garofalo, Giorgia Vasari, Alessandra Allori, Leandra i Francesca Bassanów. Wśród pozostałych obrazów włoskich mamy dzieła Antonia Zanchi, Pietra Muttoniego (Della Vecchia), Francesca Solimeny, Alessandra Magnasco i Giovanniego Battisty Tiepola.

Cenny zespół gotyckiej i renesansowej twórczości Niderlandów obejmuje m.in. prace z kręgu Rogera van der Weyden i Quentina Massysa, a także pędzla Pieter Coecke van Aelst, Ambrosiusa Bensona, Jana Sandersa van Hemessen i Bartholomaeusa Sprangera. Barokowe malarstwo flamandzkie reprezentują obrazy m.in. Fransa Franckena II oraz z warsztatu i kręgu Rubensa. Bardzo interesująca jest grupa obrazów holenderskich, wśród nich płótna pędzla Govaerta Flincka, Jana van Noordt, Jana Lievensa, Michiela van Musscher, Jana van Kessel, Jan Verkolje I, Nicolaesa Berchema i Krzysztofa Lubienieckiego.

Renesansowe malarstwo krajów niemieckich obejmuje m.in. dzieła Georga Pencza, Christophera Ambergera i Ludgera Tom Ring oraz związane z twórczością Hansa Kulmbacha i Lucasa Cranacha Mł.

W zespole malarstwa francuskiego najciekawsze są płótna z w. XIX, dzieł takich mistrzów jak Eugène Delacroix, Theodore Rousseau, Charles Daubigny czy Diaz de la Peña.

Malarstwo angielskie, reprezentowane 30 okazami z w. XVII-XIX, głównie portretów, jest najcenniejszym zbiorem Polsce (m.in. William Dobson, George Romney).

Kolekcja obrazów polskich, stanowi przekrój tego malarstwa od gotyku, po wiek XX. Z epoki renesansu i baroku wyróżniają się malowidła, zwłaszcza portrety, pędzla królewskich malarzy: Marcina Kobera, Tomasza Dolabelli, Daniela Schulza, Jana Triciusa i Louisa de Silvestre. Obok scen historycznych i wizerunków królewskich w komnatach wystawiono portrety szlacheckie. Interesujący jest zespół nowoczesnego malarstwa polskiego, począwszy od dzieł Marcella Bacciarellego i Jana Norblina czy Jana Chrzciciela Lampiego, w większości wystawiony w oddziale muzeum w Pieskowej Skale. Romantyzm, realizm i akademizm reprezentują tam obrazy Piotra Michałowskiego, Artura Grottgera, Aleksandra Kotsisa, Jana Matejki, Józefa Chełmońskiego, Władysława Podkowińskiego czy Henryka Siemiradzkiego. Z okresu secesji i symbolizmu wyróżniają się dzieła Jacka Malczewskiego Juliana Fałata, Jana Stanisławskiego, Wojciecha Weissa, Ferdynanda Ruszczyca, Stanisława Lentza, Vlastimila Hoffmana i Włodzimierza Jarockiego. W wawelskiej kolekcji obrazów są również kompozycje  takich polskich artystów jak Zygmunt Waliszewski, Jan Cybis, Eugeniusz Geppert, Kazimierz Mikulski czy Jerzy Nowosielski.

Wśród akwarel dominują widoki Wawelu z przełomu w. XIX i XX, głównie Leona Wyczółkowskiego, zaś wśród rysunków najcenniejszy jest zbiór 228 prac Jacka Malczewskiego (z kolekcji Lanckorońskich).

Malarstwo obce

Powiększ - "Anioł" Simone Martini
"Anioł" Simone Martini

ANIOŁ. Włochy, Siena, Simone Martini (około 1284-1344), około 1315. Tempera i złocenia na desce. Fragment nie zachowanego ołtarza, należy do najwcześniejszych dzieł słynnego sieneńskiego mistrza. Z kolekcji Lanckorońskich.

Powiększ - "Madonna z Dzieciątkiem" Bernardo Daddi
"Madonna z Dzieciątkiem" Bernardo Daddi
MADONNA Z DZIECIĄTKIEM. Włochy, Florencja, Bernardo Daddi (wzmiankowany 1312-1348), około 1340. Tempera i złocenia na desce. Środkowa część poliptyku przeznaczonego do kaplicy ŚŚ. Bartłomieja i Wawrzyńca we florenckim kościele S. Maria del Carmine, dzieła rozproszonego w XVIII wieku. Jeden z najcenniejszych obrazów w wawelskim zespole wczesnego malarstwa włoskiego. Z kolekcji Lanckorońskich.
Powiększ - "Orfeusz" Jacopo del Sellaio
"Orfeusz" Jacopo del Sellaio
ORFEUSZ. Włochy, Florencja, Jacopo del Sellaio (około 1441-1493), koniec w. XV. Tempera na desce. Jeden z trzech obrazów florentyńczyka Sellaia z cyklu poświęconego historii miłości Orfeusza i Eurydyki. Z kolekcji Lanckorońskich.
Powiększ - „Jowisz, Merkury i Cnota” Dosso Dossi
„Jowisz, Merkury i Cnota” Dosso Dossi

JOWISZ, MERKURY I CNOTA. Włochy, Ferrara, Dosso Dossi (1486?-1542), 3. dekada w. XVI. Olej na płótnie. Temat dzieła najwybitniejszego malarza ferraryjskiego okresu dojrzałego renesansu był inspirowany opowiastką znanego architekta Leona Battisty Albertiego. Z kolekcji Lanckorońskich.

Powiększ - „Zwiastowanie Marii” Giovanni Battista Tiepolo
„Zwiastowanie Marii” Giovanni Battista Tiepolo

ZWIASTOWANIE MARII. Włochy, Wenecja, Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770), około 1725. Olej na płótnie. Olśniewającej urody dzieło znakomitego mistrza weneckiego. Z kolekcji Leona Pinińskiego.

Powiększ - „Vanitas” Bartholomaeus Spranger
„Vanitas” Bartholomaeus Spranger
VANITAS. Niemcy, Bartholomaeus Spranger (1546-1611). Po r. 1600 . Olej na płótnie, sygnowany: B. SPRANGERS. ANT .F. Putto z czaszką należy do tradycyjnych wyobrażeń śmierci, przedstawianej jako młodzieńczy bóg Thanatos, a wanitatywną wymowę kompozycji podkreśla klepsydra oraz inskrypcja Hodie mihi cras tibi na tablicy. Z kolekcji Miączyńskich-Dzieduszyckich.
Powiększ - „Occasio – alegoria sprzyjającego losu” Frans Francken II
„Occasio – alegoria sprzyjającego losu” Frans Francken II
OCCASIO – ALEGORIA SPRZYJAJĄCEGO LOSU. Flandria, Frans Francken (1581-1642), 1627. Olej na płótnie. Inskrypcja umieszczona w kartuszu każe widzieć w obrazie alegorię sprzyjającej sposobności, szczęśliwej okazji, określanej łacińskim terminem Occasio. Jedna z kilku różniących się w szczegółach wersji tego tematu, z postacią kobiety stojącej na kuli  – personifikacją Fortuny. Dar Jana Popławskiego.
Powiększ - „Portret młodzieńca” Jan Lievens
„Portret młodzieńca” Jan Lievens
PORTRET MŁODZIEŃCA. Holandia, Jan Lievens (1607-1674), około 1660-1665. Olej na płótnie. Obraz nawiązuje do zaginionego (uważanego za autoportret), Portretu młodzieńca Rafaela ze zbiorów Czartoryskich w Krakowie. Obraz mógł być malowany z autopsji lub w oparciu o szkic Antona van Dycka ewentualnie sztych Paulusa Pontiusa. Wizerunek uchodził niesłusznie za autoportret malarza. Z kolekcji Jerzego Mycielskiego.
Powiększ - „Portret mężczyzny” Christopher Amberger
„Portret mężczyzny” Christopher Amberger

PORTRET MĘŻCZYZNY. Niemcy, Christopher Amberger (około 1505-1561 lub 1562), 1540-1560. Olej na desce. Portret, być może kupca – prezentuje charakterystyczne dla portretów tego malarza wpływy malarstwa weneckiego. Z kolekcji Leona Pinińskiego.

Powiększ - „Porwanie Sabinek” Eugène Delacroix
„Porwanie Sabinek” Eugène Delacroix

PORWANIE SABINEK. Francja, Eugène Delacroix (1799-1863), 2. ćwierć w. XIX. Olej na płótnie. Epizod z legendy przekazanej przez Liwiusza i Plutarcha, o porwaniu przez rzymskich żołnierzy Romulusa kobiet z plemienia Sabinów. Zapewne szkic do większego obrazu. Z kolekcji Jerzego Mycielskiego.

Powiększ - „Portret kobiety” George Romney
„Portret kobiety” George Romney
PORTRET KOBIETY. Anglia, George Romney (1734-1802), 4. ćwierć w. XVIII. Olej na płótnie. Nawiązuje do charakterystycznych dla twórczości artysty wizerunków Emmy Hart, późniejszej lady Hamilton, które stały się najsłynniejszymi bodaj dziełami artysty. Z kolekcji Leona Pinińskiego.

Malarstwo polskie

Powiększ - „Portret królowej Anny Jagiellonki” Marcin Kober
„Portret królowej Anny Jagiellonki” Marcin Kober
PORTRET KRÓLOWEJ ANNY JAGIELLONKI. Marcin Kober (zm. przed 1609), przed 1595. Olej na płótnie. Córka Zygmunta I Starego i Bony Sforzy ukazana w stroju wdowim, po śmierci męża, Stefana Batorego. Podobizna królowej, pędzla nadwornego malarza, należy do najlepszych polskich portretów epoki renesansu. Ze zbiorów cesarskich w Wiedniu.
Powiększ - „Portret Stanisława Tęczyńskiego” Tomasz Dolabella (?)
„Portret Stanisława Tęczyńskiego” Tomasz Dolabella (?)

PORTRET STANISŁAWA TĘCZYŃSKIEGO. Tomasz Dolabella (około 1570-1650), przypisany, 1633/1634. Olej na płótnie. Podobizna wojewodzica krakowskiego, ostatniego z męskiej linii rodu, zmarłego w wieku dwudziestu trzech lat. Jeden z najpiękniejszych staropolskich portretów. Ze zbiorów Potockich w Krzeszowicach.

Powiększ - „Portret kóla Michała Korybuta Wiśniowieckiego” Jerzy Daniel Schultz
„Portret kóla Michała Korybuta Wiśniowieckiego” Jerzy Daniel Schultz

PORTRET KÓLA MICHAŁA KORYBUTA WIŚNIOWIECKIEGO. Jerzy Daniel Schultz (około 1615-1683), 1668/1669. Olej na płótnie. Jedno z najlepszych dzieł gdańskiego artysty, nadwornego malarza kilku polskich monarchów. Ze zbiorów cesarskich w Wiedniu.

Powiększ - „Elekcja Wettina na króla polskiego” Jan Piotr Norblin de la Gourdaine
„Elekcja Wettina na króla polskiego” Jan Piotr Norblin de la Gourdaine
ELEKCJA WETTINA NA KRÓLA POLSKIEGO. Jan Piotr Norblin de la Gourdaine (1745-1830), około 1790. Olej na płótnie. Obraz, uchodzący do niedawna za dzieło nieokreślonego autora z 1. połowy w. XVIII, przedstawia elekcję Augusta II Sasa na Woli lub jego następcy – Augusta III na warszawskiej Pradze. Z kolekcji Franciszka Salezego Potockiego w Krakowie.
Powiększ - „Hołd Pruski” Jan Matejko
„Hołd Pruski” Jan Matejko
HOŁD PRUSKI. Jan Matejko (1838-1893), 1882. Olej na płótnie Zapoczątkował zbiory odrodzonego Zamku Wawelskiego, obecnie depozyt w galerii Muzeum Narodowego w Sukiennicach. Przedstawia hołd złożony 10 kwietnia 1525 na krakowskim Rynku królowi Zygmuntowi I Staremu przez Albrechta Hohenzollerna, ostatniego wielkiego mistrza zakonu krzyżackiego, pierwszego świeckiego księcia Prus. Dar artysty w r. 1882.
Powiększ - „Łoś” Julian Fałat
„Łoś” Julian Fałat
ŁOŚ. Julian Fałat (1853-1929), 1894. Olej na płótnie. Autor w mistrzowski sposób połączył osiągnięcia realizmu z elementami impresjonizmu. Z kolekcji Leona Pinińskiego.
Powiększ - „Dziewanna” Jan Stanisławski
„Dziewanna” Jan Stanisławski

DZIEWANNA. Jan Stanisławski (1860-1907), około 1895 (?). Olej na płótnie. Tytułowa roślina stała się pretekstem do ukazania subtelnie układających się barw, tworzących bogatą, rozedrganą światłem materię malarską. Jeden z większych formatem prac mistrza. Z kolekcji Leona Pinińskiego.

Powiększ - „Portret Leona Pinińskiego” Jacek Malczewski
„Portret Leona Pinińskiego” Jacek Malczewski
PORTRET LEONA PINIŃSKIEGO, z widokiem Wawelu w tle. Jacek Malczewski (1854-1929), 1906. Olej na płótnie. Jedno z cenniejszych płócien z dużego zespołu obrazów olejnych i rysunków, autorstwa Malczewskiego, należących do zbiorów zamkowych. Przedstawia ofiarodawcę  wielkiej kolekcji dzieł sztuki dla muzeum wawelskiego. Z kolekcji Leona Pinińskiego.
Powiększ - „Widok z sieni bramy wjazdowej na krużganki zamku na Wawelu” Stanisław Tondos
„Widok z sieni bramy wjazdowej na krużganki zamku na Wawelu” Stanisław Tondos
WIDOK Z SIENI BRAMY WJAZDOWEJ NA KRUŻGANKI ZAMKU NA WAWELU. Stanisław Tondos (1854-1917), około 1900. Akwarela na papierze. Ukazany północno-wschodni narożnik dziedzińca arkadowego zamku królewskiego na Wawelu, z fragmentem sieni renesansowego budynku bramy na pierwszym planie. Artysta przedstawił własną wizję krużganków, które w tym czasie nie były jeszcze odsłonięte.
Agnieszka Janczyk, Kazimierz Kuczman, Joanna Winiewicz-Wolska
strona głównado góry