x
Serwis używa ciasteczek (cookies) – plików zapisywanych na dysku, w celu zapamiętywania informacji o korzystaniu z serwisu przez użytkownika (więcej).
Użytkownik zawsze może skonfigurować cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Pomiń menu
Zamek Królewski na Wawelu - STRONA GŁÓWNA
wyszukiwanie zaawansowane
pl en większy rozmiar czcionkiwersja dla słabowidzących
MenuWzgórze Wawelskie - plan

















Zamek Królewski na Wawelu
Państwowe Zbiory Sztuki
31-001 Kraków, Wawel 5

centrala
tel. 12 422 51 55
zamek@wawel.org.pl


informacja turystyczna
tel. 12 422 51 55, wew. 219
informacja@wawel.org.pl


rezerwacja zwiedzania i usług przewodnickich
tel. 12 422 16 97
bot@wawel.org.pl


kontakt dla mediów
tel. 12 422 51 55
wew. 380, 341
pr@wawel.org.pl

 

Press room
przejdź na stronę Biuletynu Informacji Publicznej Zamku Królewskiego na Wawelu
przejdź na stronę Esklepu Zamku Wawelskiego
Pobierz...

WYSTAWY CZASOWE godziny, ceny

31 stycznia – 30 kwietnia 2017
   
"Dama z gronostajem" Leonardo da Vinci
do 7 maja 2017
   
 
 Zapowiedź wystawy  „Nabytki 2015-2016”
19 czerwca – 17 września 2017
Powiększ -
"Mundury Stanów Galicyjskich.
Wystawa w dwusetlecie ustanowienia"

31 stycznia – 30 kwietnia 2017



Zorganizowana przez Zamek Królewski na Wawelu wystawa o charakterze historycznym ma na celu przypomnienie jednego z wydarzeń z dziejów Galicji.

W roku 1817, po umocnieniu władzy Austrii nad okupowaną częścią Polski, wznowiono działalność parlamentu prowincjonalnego (Stanów Galicyjskich). Jego członkowie uzyskali prawo do noszenia mundurów zbliżonych do tych używanych w innych częściach Cesarstwa. Mundury te, zgodnie z edyktem cesarskim, istniały w wersjach niemieckiej (frak) i polskiej (kontusz i żupan). Każda z nich miała z kolei odmiany: polową – granatową ze szkarłatnymi wyłogami oraz galową – szkarłatną z granatowymi wyłogami i bogatą dekoracją haftowaną według projektu Andreasa Alkensa z Wiednia. Do wszystkich wersji munduru należały złote oficerskie epolety z herbami prowincji oraz szpada (przy mundurze niemieckim) lub szabla (przy mundurze polskim). Źródła potwierdzają, że mundury były powszechnie noszone w czasie sesji parlamentarnych, po likwidacji parlamentu w roku 1846 zostały jednak gruntownie zapomniane.
Punktem wyjścia dla wystawy było nabycie przez Zamek Królewski na Wawelu portretu autorstwa Marcina Jabłońskiego, przedstawiającego Hipolita Czajkowskiego (?), jak się okazało w wyniku intensywnych badań, w mundurze galowym kroju polskiego. Dalsze poszukiwania pozwoliły na identyfikację kolejnych dokumentów ikonograficznych, a także zachowanego fraka mundurowego oraz pewnej liczby akcesoriów. Na wystawie będzie można zobaczyć portrety autorstwa znanych lwowskich malarzy: Marcina Jabłońskiego, Karola Schweikarta, Antoniego Lauba i Alojzego Rejchana, litografie Jana Józefa Haara, a także wspomniany frak mundurowy i akcesoria.
Wystawa odtwarza w ten sposób interesujący fragment historii lokalnej, istotny także z punktu widzenia dziejów kultury Cesarstwa Austriackiego jako całości.


 31 I-31 III 1-30 IV
 poniedziałek
nieczynna nieczynna
 wtorek-piątek
9:30 – 16:00 10:00 – 17:00
 sobota
9:30 – 16:00 10:00 – 17:00
 niedziela
10:00 – 16:00 10:00 – 17:00
kasa biletowa czynna do 14:45 15:45
ostatnie wejście na ekspozycję
15:00 16:00
bilety 5 zł – w kasach i przy wejściu na wystawę; wstęp bezpłatny z ważnym biletem do "Reprezentacyjnych Komnat Królewskich" oraz na wystawę Leonardo da Vinci "Dama z gronostajem" (styczeń-marzec)
 
Wydarzenia towarzyszące:

Zwiedzanie z kuratorem: 19 II 2017, 5 III 2017; prowadzenie: Agnieszka Janczyk

Wykłady: 9 II 2017 „Ustrój w Galicji w XIX wieku” prof. dr hab. Stanisław Grodziski; 23 II 2017 „Mundury cywilne w Polsce XVIII i XIX wieku” prof. dr hab. Jan Ostrowski

Warsztaty dla rodzin z dziećmi: 18 II 2017 „Mój historyczny portret, 18 III 2017 „Ubierz galicyjskiego posła” prowadzenie: Anita Andrzejewska i Andrzej Pilichowski-Ragno

    

"Dama z gronostajem" Leonardo da Vinci

Kto ją ujrzy – choć będzie za późno, by ujrzeć ją żywą – powie; to wystarczy, aby zrozumieć, czym jest natura i sztuka
O "Damie z gronostajem" pędzla Leonarda da Vinci napisał te słowa, zaraz po powstaniu obrazu, Bernardo Bellincioni nadworny poeta księcia Mediolanu Ludovica Sforzy „Il Moro”. Arcydzieło jest portretem Cecylii Gallerani, kochanki księcia, wykonanym na jego zlecenie około r. 1490. Portret około roku 1800 nabył we Włoszech, książę Adam Jerzy Czartoryski i ofiarował swej matce Izabeli z Flemmingów Czartoryskiej, przygotowującej muzeum w Puławach.
"Dama z Gronostajem" jest niewątpliwie najcenniejszym obrazem w zbiorach polskich i jednym z  najcenniejszych obrazów na świecie.

29 grudnia 2016 r. na Zamku Królewskim w Warszawie wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński, działając w  imieniu Skarbu Państwa, podpisał z ks. Adamem Karolem Czartoryskim i  Fundacją Książąt Czartoryskich umowę zakupu zbiorów Książąt Czartoryskich i związanych z nimi nieruchomości.
Od tego dnia "Dama z gronostajem" jest własnością Muzeum Narodowego w Krakowie.

"Dama z gronostajem" kończy swój pobyt w Zamku Królewskim na Wawelu. Ekspozycję można oglądać do 7 maja 2017.


1 kwietnia-7 maja
 poniedziałek
nieczynna
 wtorek-piątek
9:30 – 17:00
 sobota, niedziela
10:00 – 17:00
ostatnie wejście na ekspozycję
16:00
kasa biletowa czynna do 15:45
bilety normalny 10 zł
ulgowy 8 zł
nieczynna: Wielkanoc
uwaga - na wystawie obowiązują limity konserwatorskie – jednorazowo w komnacie może przebywać do 20 osób

W Zamku królewskim Dama zajmuje najpiękniejszą salę renesansową w  Polsce, ze wspaniałym wykuszem autorstwa Franciszka Florentczyka, z  pierwszych lat w. XVI. Sala ta należy do ciągu pomieszczeń ekspozycji czasowych, a pomiędzy wystawami nie jest dostępna dla publiczności.

W XVI wieku komnata należała do apartamentu Królowej Bony, drugiej żony króla Zygmunta Starego. Bona była córką Gian Galeazza Sforzy, dziedzica tronu Mediolanu. Jego wuj, Ludovico Sforza „Il Moro” odsunął go od władzy i rządził w jego imieniu, aż do śmierci Gian Galeazza (1494).

Wizyty "Damy z gronostajem" na Wawelu
Podczas II wojny światowej, powołany na stanowisko generalnego gubernatora Hans Frank, w niewiadomy do dzisiaj sposób sprawił, że obrazy zagrabione w r. 1939 – Dama wraz z dziełami Rembrandta i Rafaela – znalazły się w Krakowie i dekorowały jego wawelską rezydencję. Pod koniec wojny zostały wywiezione do Niemiec.

Pierwszy raz po wojnie Dama trafiła na Wawel, kiedy Zamek pełnił rolę składnicy zabytków zagrabionych przez hitlerowców. 30 kwietnia 1946 dotarł do Krakowa pierwszy transport dzieł sztuki rewindykowanych z  Niemiec przez Karola Estreichera (30 wagonów), wśród nich obraz Leonarda.

Następnym razem gościła Dama na Wawelu w dniach 9 marca – 30 maja 1955, wraz z innymi wybitnymi dziełami malarstwa europejskiego ze zbiorów polskich, zgromadzonymi w celu zrobienia barwnych zdjęć.

Ostatni raz Dama została wypożyczona na Wawel wraz z innymi obrazami z  Muzeum Czartoryskich, na wystawę w dwóch salach I piętra zamku, gdzie pozostały jednak dłużej ze względu na remont siedziby muzeum. Obraz Leonarda pozostawał na Wawelu do 29 kwietnia 1959.

W oparciu o tekst Janusza Wałka, Muzeum Narodowe w Krakowie

Aranżacja ekspozycji: „Triada Design”, Kraków
Projekty materiałów promocyjnych: plakat i roll-up – Magister Lemur s.c., Kraków; bilet wstępu i ulotka – Renata Paszkowska-Kwiatek



 

Zajęcia edukacyjne „Historia jednego portretu”



 

Zapowiedź wystawy


„Nabytki 2015-2016”
19 czerwca – 17 września 2017

Zamek Królewski na Wawelu zaprezentuje obiekty pozyskane do zbiorów w  latach 2015–2016. Muzeum w tym okresie wzbogaciło się o 108 zabytków zakupionych od osób prywatnych, na aukcjach antykwarycznych w kraju i  zagranicą, a także przekazanych z darów i depozytów. Są to przedmioty z  zakresu malarstwa i rzemiosła artystycznego, jak również dokumenty związane z ważnymi postaciami historycznymi. 
Zamek Królewski na Wawelu od lat konsekwentnie stara się uzupełniać posiadane kolekcje. Sukcesem zakończyły się wieloletnie starania o  pozyskanie dwóch cennych jedwabnych gobelinów powstałych w wieku XVIII w  Słonimiu, które wraz ze znajdującymi się na Wawelu pięcioma innymi okazami tworzą całość.  
Liczną, różnorodną i pod względem artystycznym interesującą grupę stanowią zakupy z zakresu złotnictwa. Znalazły się wśród nich złote i  srebrne naczynia: puchar tzw. ananasowy, okazały kufel ze sceną Porwania Europy, para rokokowych solniczek, waza z pokrywką, okazy biżuterii, a  także luksusowe przedmioty użytkowe, wszystkie pochodzące ze znakomitych  europejskich i polskich warsztatów (Norymberga, Drezno, Augsburg, Gdańsk). 
Zamkowy zbiór porcelany zyskał wysokiej rangi zabytki wykonane w  pierwszej połowie wieku XVIII w Królewskiej Manufakturze w Miśni. Są to talerze dekorowane motywami daleko-wschodnimi. Do zbioru poświęconego ikonografii Wawelu dołączył obraz Wnętrze katedry wawelskiej autorstwa Marcina Zaleskiego (1796–1877), jednego z najzdolniejszych polskich twórców wedut i widoków wnętrz kościelnych. Zespół sfragistyczny wzbogacił się o pięć bardzo okazałych tłoków pieczętnych spo-rządzonych dla prominentnych przedstawicieli rodów Sapiehów i Jabłonowskich (2. tercja w. XVIII) oraz o pieczęć Cesarsko-Królewskiej Komisji Konserwatorskiej w Wiedniu (lata 80. XIX wieku).
Wystawie będzie towarzyszył ilustrowany katalog naukowy.

wystawa czynna
:
wtorek-piątek 9.30–17.00; sobota, niedziela 10.00–17.00
poniedziałek – nieczynna
ostatnie wejście na godzinę przed zamknięciem wystawy
 
bilety 5 zł – w kasach i przy wejściu na wystawę; wstęp bezpłatny z ważnym biletem do "Reprezentacyjnych Komnat Królewskich"
 
Zwiedzanie z kuratorem: 25 VI 2017, 9 VII 2017
godz. 13.00, udział bezpłatny, obowiązuje rezerwacja – zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie, tel. 12 422-51-55 wew. 290, poniedziałek-piątek: 9.00-12.00, 14.00-15.00
strona głównado góry