x
Serwis używa ciasteczek (cookies) – plików zapisywanych na dysku, w celu zapamiętywania informacji o korzystaniu z serwisu przez użytkownika (więcej).
Użytkownik zawsze może skonfigurować cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Pomiń menu
Zamek Królewski na Wawelu - STRONA GŁÓWNA
wyszukiwanie zaawansowane
pl en większy rozmiar czcionkiwersja dla słabowidzących
MenuWzgórze Wawelskie - plan

















Zamek Królewski na Wawelu
Państwowe Zbiory Sztuki
31-001 Kraków, Wawel 5

centrala
tel. 12 422 51 55
zamek@wawel.org.pl

informacja turystyczna
tel. 12 422 51 55, wew. 219
informacja@wawel.org.pl

rezerwacja zwiedzania i usług przewodnickich
tel. 12 422 16 97
bot@wawel.org.pl

kontakt dla mediów
tel. 12 422 51 55
wew. 380, 341
pr@wawel.org.pl
Press room
przejdź na stronę Biuletynu Informacji Publicznej Zamku Królewskiego na Wawelu
przejdź na stronę Esklepu Zamku Wawelskiego
Pobierz...

Wawelskie spotkania z historią i sztuką

Proponowane spotkania edukacyjne mają na celu przybliżenie historii i zabytków Wawelu. Przeznaczone są głównie dla rodzin z dziećmi. Prowadzone są przez pracowników Działu Oświatowego i często połączone z warsztatami i zabawami tematycznymi.
Warunki uczestnictwa
  • zajęcia rozpoczynają się o godz. 10.30
  • obowiązuje rezerwacja - tel.: 12 422-51-55 wew. 290, poniedziałek-piątek: 9.00-12.00, 14.00-15.00, zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie
  • opłaty: 5 zł dziecko, 5 zł opiekun (dzieci muszą uczestniczyć w zajęciach wraz z opiekunami)

Chcielibyśmy wykorzystać do celów promocyjnych zdjęcia i filmy wykonane przez nas w trakcie zajęć. Warunkiem tego jest podpisanie przez Rodziców/Opiekunów zgody na wykorzystanie wizerunków dzieci. Dlatego prosimy tych z Państwa, którzy nie będą obecni z dzieckiem na zajęciach o pobranie zamieszczonego poniżej formularza, wypełnienie, podpisanie i pozostawienie prowadzącemu zajęcia. Serdecznie dziękujemy!

25 XI 2017 Snycerze, kamieniarze, sztukatorzy…
Rzeźbiarze pracowali najczęściej w jednym rodzaju tworzywa. Popularnymi materiałami były drewno i kamień, w późniejszym okresie stiuk i gips. Na czym polegała praca snycerzy, kamieniarzy i sztukatorów? Co przechowuje się w lapidarium na Wawelu? Jak wyglądają słynne głowy wawelskie i kto je wykonał?
dla dzieci od 8-12 lat, prowadzenie: Agnieszka Pytel
miejsce: komnaty Zamku, Wawel Zaginiony

Archiwum spotkań 2017

7 X 2017 Królewskie uroczystości koronacyjne
Bogactwo, przepych, specjalne gesty i uroczysta oprawa powodowały, że koronacja stawała się niezapomnianym widowiskiem. Kto wybierał króla i jak długo trwały obrzędy koronacyjne? Ilu szlachetnych kamieni użyto do ozdobienia królewskiej korony? Co oznacza elekcja „vivente rege”, intronizacja?
25 III 2017 Cudzoziemki na polskim tronie
Zazwyczaj królowie wybierali swoje żony z europejskich dynastii. W  życiu codziennym i politycznym naszym władcom towarzyszyły księżniczki z  rodów Andegawenów, Habsburgów, Sforzów. Co należało do ich obowiązków? Jaką rolę odegrały w polskiej kulturze i historii? Dlaczego na dwór królowej mówiono „fraucymer”?

 
25 II 2017 Skrzydlata kawaleria
W XVII wieku byli najlepszą jazdą rycerską w Europie. I to wcale nie z powodu skrzydeł. Budzili postrach muszkieterów, pikinierów tatarskich hord i tureckiej jazdy. Opowiadano, że ich długie kopie przebijają kilku piechurów naraz. A sami uważali ,że gdyby nawet niebo spadło im na głowę, to i tak podtrzymają je swoimi kopiami.
 
Spotkanie prowadzili: Poczet Krakowskiej Chorągwi Husarskiej, studenci Wydziału Historii UJ pod kierunkiem Bożeny Litewki i Roberta Adamczaka (Dział Oświatowy Zamku)

Archiwum spotkań 2016

10 grudnia Boże Narodzenie na obrazach
O historii Bożego Narodzenia, opowiedzianej obrazami znajdującymi się w zbiorach wawelskich. W czasie warsztatu plastycznego dzieci wykonały farbami witrażowymi wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem.
19 listopada Świętych atrybuty 
Na wizerunkach świętych widnieją przedmioty, zwierzęta, postaci… Są to atrybuty – przedstawienia symboliczne związane ze szczególnymi wydarzeniami z życia świętych, pomagające nam rozpoznać ich imiona. Jak odczytywać wizerunki świętych? 

22 października O meluzynach, pająkach, reflektorach i kryształach 
Wieczorem  w zamkowych komnatach zapalano woskowe świece. Świeczniki rozstawiane na stołach, wiszące na ścianach i pod stropami, ukazywały najprzeróżniejsze kształty. Jak o zmierzchu rozświetlano wawelskie komnaty?


8 października Wszystko zostaje w rodzinie
Zajęcia poświęcone postaciom Zygmunta I Starego i Zygmunta II Augusta oraz najważniejszym wydarzeniom z ich życia. Po zebraniu informacji na temat rodziny Jagiellonów dzieci wykonają mapę, ukazującą przełomowe momenty w życiorysie tych polskich królów. 
Współorganizatorzy i partnerzy: artyści plastycy
 
12 marca W pałacu sułtana
Kim byli Sulejman Wspaniały i Roksolana? Jaki obyczaj panował na sułtańskim dworze? Jak przyjmowano polskie poselstwa i czym się wzajemnie obdarowywano? Czy znasz określenia: bakalie, czambuł, dywan, kołczan, wataha, tulipan…? Co określa tajemnicze słowo „ebru”?


27 lutego Na styku dwóch kultur
Dawna Rzeczpospolita graniczyła z imperium osmańskim. Kupieckie karawany przywoziły bogato zdobioną broń, różnobarwne tkaniny i kobierce. Świat Orientu zadomowił się w wystroju dworów i w szlacheckim ubiorze. O fascynacji kulturą materialną Wschodu i wschodnim sposobie wojowania.



Archiwum Spotkań 2015

20 XII 2015 Święta na królewskim dworze

Czy król ubierał choinkę i pisał świąteczne kartki? Kto przygotowywał królowi świąteczne potrawy? Co podawano na królewski stół? Na te i inne pytania odpowiemy spacerując po zamkowych komnatach. Zajęcia wzbogacone warsztatem plastycznym.


28 XI 2015 O zwierzętach inaczej
W historii kultury zwierzęta mają znaczenie symboliczne. Opisywano je w mitach, średniowiecznych bestiariach oraz przedstawiano w sztuce. Fantastyczne smoki, jednorożce i egzotyczne zwierzęta również zagościły na wawelskich arrasach.

16 V 2015 Wystrój wawelskiej rezydencji

Co to są fryzy i dlaczego na jednym z nich oglądamy popiersia cesarzy? Jakie łacińskie sentencje możemy przeczytać na portalach wawelskich? Dlaczego niektóre tkaniny nazywamy arrasami a inne gobelinami? Jak wyglądają: cassapanca, skrzynia posagowa, sepet?


25 IV 2015 Krótka rzecz o kominkach i piecach
Co oznacza łacińskie „hypocaustum”? Jak dawniej nazywano izbę z piecem? Dekorowane kafle i wielobarwne polewy, czyli o pięknie renesansowych pieców Bartosza z Kazimierza.



14 III 2015 Wielkanoc u króla
Święta Wielkanocne były jednymi z największych uroczystości w Zamku Królewskim na Wawelu. Podczas zajęć opowiemy, jak dwór królewski przygotowywał się do Świąt Wielkiej Nocy, przypomnimy zwyczaje i tradycje wielkanocne kultywowane przez rodzinę królewską. Zajęciom będą towarzyszyć warsztaty plastyczne.

7 II 2015 W warsztacie miecznika
Kim byli miecznicy, szabelnicy i płatnerze? Czego dobywał rycerz, a  jakiej broni używała gwardia królewska. Co to jest „garda”, „coronella” i „żabi pysk”? Czy zbroja bojowa była ozdobniejsza od paradnej? Zajęciom towarzyszył Poczet Krakowskiej Chorągwi Husarskiej.

Archiwum Spotkań 2014

13 grudnia 2014 W pracowni św. Eligiusza

Jaka była rola złotnika w cechu rzemieślniczym i na dworze królewskim, co było przechowywane w skarbcach? Uczestnicy poznawali techniki złotnicze na podstawie słynnych przedmiotów wykonanych przez artystów.
prowadząca: A. Pytel



15 listopada
Bez listków figowych… o przedstawianiu i symbolice ludzkiego ciała

Nagość była inspiracją dla artystów renesansu. Aby pokazać piękno ciała, zaczęto zgłębiać jego anatomię. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się jak trudną sztuką jest malowanie nagich postaci i jaka jest ich symbolika.
prowadzący: studenci pod kierunkiem B. Litewki i R. Adamczaka



25 października Malarskie sztuczki, czyli jak uczynić władcę doskonałym
Na królewskich i możnowładczych dworach malarze uwieczniali swoich chlebodawców. Portretowani władcy na obrazach są piękni, dostojni i  silni. Czy naprawdę tacy byli? Czy można było namalować portret króla z  brodawką na czole albo z cieniem strachu w monarszych oczach.
prowadzący: studenci pod kierunkiem B. Litewki i R. Adamczaka



29 marca
O radości i marności życia
Co oznacza „vanitas vanitatum…”? Kim lub czym był homunkulus? Czy „Alegoria” to imię kobiety? Klepsydra, czaszka, putto czyli o fascynacji śmiercią i przemijaniem.
prowadzący: studenci UJ pod kierunkiem B. Litewki i R. Adamczaka

6 kwietnia O smoku, wawelskich głowach, Stańczyku i królu Alchemiku
Kto pokonał smoka, kogo upomniała głowa w Sali Poselskiej, z kogo zażartował Stańczyk oraz kto pokrzyżował plany króla Zygmunta III. Na te i na inne pytania znajdą odpowiedź uczestnicy zajęć warsztatowych w komnatach Zamku.
prowadzące: A. Chachulska, B. Śniegocka, A. Nosalska


22 lutego Fama, gloria, sława
Czy tylko królowie i hetmani mogli zamówić dla siebie „portret konny”? Dlaczego polskie poselstwa, były tematem licznych opowieści na europejskich dworach? Jakie było znaczenie i wymowa malarstwa w XVII wieku?
prowadzący: studenci UJ pod kierunkiem B. Litewki i R. Adamczaka

11 stycznia Bal u króla
Jak wyglądała edukacja muzyczna na dworze? Uczestnicy spotkania dowiedzą się jak ucztowano podczas najważniejszych uroczystości na Zamku, poszukają ukrytych na obrazach, starych instrumentów muzycznych i spróbują swoich sił w tańcu średniowiecznym i  renesansowym.
prowadzące: A. Chachulska, B. Śniegocka, A. Nosalska


Archiwum Spotkań 2013

23 III 2013
9 III 2013
 
9 II 2013
strona głównado góry