x
Serwis używa ciasteczek (cookies) – plików zapisywanych na dysku, w celu zapamiętywania informacji o korzystaniu z serwisu przez użytkownika (więcej).
Użytkownik zawsze może skonfigurować cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Pomiń menu
Zamek Królewski na Wawelu - STRONA GŁÓWNA
wyszukiwanie zaawansowane
pl en większy rozmiar czcionkiwersja dla słabowidzących
MenuWzgórze Wawelskie - plan

















Zamek Królewski na Wawelu
Państwowe Zbiory Sztuki
31-001 Kraków, Wawel 5

centrala
tel. 12 422 51 55
zamek@wawel.org.pl


informacja turystyczna
tel. 12 422 51 55, wew. 219
informacja@wawel.org.pl


rezerwacja zwiedzania i usług przewodnickich
tel. 12 422 16 97
bot@wawel.org.pl


kontakt dla mediów
tel. 12 422 51 55
wew. 380, 341
pr@wawel.org.pl

 

Press room
przejdź na stronę Biuletynu Informacji Publicznej Zamku Królewskiego na Wawelu
przejdź na stronę Esklepu Zamku Wawelskiego
Pobierz...

Wawelskie spotkania z historią i sztuką

Proponowane spotkania edukacyjne mają na celu przybliżenie historii i zabytków Wawelu. Przeznaczone są głównie dla rodzin z dziećmi. Prowadzone są przez pracowników Działu Oświatowego i często połączone z warsztatami i zabawami tematycznymi.
Warunki uczestnictwa
  • zajęcia rozpoczynają się o godz. 10.30
  • obowiązuje rezerwacja - tel.: 12 422-51-55 wew. 290, poniedziałek-piątek: 9.00-12.00, 14.00-15.00, zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie
  • opłaty: 5 zł dziecko, 5 zł opiekun (dzieci muszą uczestniczyć w zajęciach wraz z opiekunami)

Chcielibyśmy wykorzystać do celów promocyjnych zdjęcia i filmy wykonane przez nas w trakcie zajęć. Warunkiem tego jest podpisanie przez Rodziców/Opiekunów zgody na wykorzystanie wizerunków dzieci. Dlatego prosimy tych z Państwa, którzy nie będą obecni z dzieckiem na zajęciach o pobranie zamieszczonego poniżej formularza, wypełnienie, podpisanie i pozostawienie prowadzącemu zajęcia. Serdecznie dziękujemy!

Zapraszamy na kontynuację spotkań po wakacjach

7 X 2017 Królewskie uroczystości koronacyjne
Bogactwo, przepych, specjalne gesty i uroczysta oprawa powodowały, że koronacja stawała się niezapomnianym widowiskiem. Kto wybierał króla i jak długo trwały obrzędy koronacyjne? Ilu szlachetnych kamieni użyto do ozdobienia królewskiej korony? Co oznacza elekcja „vivente rege”, intronizacja? Ktoś spośród Was zostanie wybrany na króla i będziecie mogli wziąć udział w ceremonii koronacji.
dla dzieci od 8-12 lat, prowadzenie: Agnieszka Pytel
miejsce: komnaty Zamku, Wawel Zaginiony
 
25 XI 2017 Snycerze, kamieniarze, sztukatorzy…
Rzeźbiarze pracowali najczęściej w jednym rodzaju tworzywa. Popularnymi materiałami były drewno i kamień, w późniejszym okresie stiuk i gips. Na czym polegała praca snycerzy, kamieniarzy i sztukatorów? Co przechowuje się w lapidarium na Wawelu? Jak wyglądają słynne głowy wawelskie i kto je wykonał?
dla dzieci od 8-12 lat, prowadzenie: Agnieszka Pytel
miejsce: komnaty Zamku, Wawel Zaginiony

Archiwum spotkań 2017

25 III 2017 Cudzoziemki na polskim tronie
Zazwyczaj królowie wybierali swoje żony z europejskich dynastii. W  życiu codziennym i politycznym naszym władcom towarzyszyły księżniczki z  rodów Andegawenów, Habsburgów, Sforzów. Co należało do ich obowiązków? Jaką rolę odegrały w polskiej kulturze i historii? Dlaczego na dwór królowej mówiono „fraucymer”?

 
25 II 2017 Skrzydlata kawaleria
W XVII wieku byli najlepszą jazdą rycerską w Europie. I to wcale nie z powodu skrzydeł. Budzili postrach muszkieterów, pikinierów tatarskich hord i tureckiej jazdy. Opowiadano, że ich długie kopie przebijają kilku piechurów naraz. A sami uważali ,że gdyby nawet niebo spadło im na głowę, to i tak podtrzymają je swoimi kopiami.
 
Spotkanie prowadzili: Poczet Krakowskiej Chorągwi Husarskiej, studenci Wydziału Historii UJ pod kierunkiem Bożeny Litewki i Roberta Adamczaka (Dział Oświatowy Zamku)

Archiwum spotkań 2016

10 grudnia Boże Narodzenie na obrazach
O historii Bożego Narodzenia, opowiedzianej obrazami znajdującymi się w zbiorach wawelskich. W czasie warsztatu plastycznego dzieci wykonały farbami witrażowymi wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem.
19 listopada Świętych atrybuty 
Na wizerunkach świętych widnieją przedmioty, zwierzęta, postaci… Są to atrybuty – przedstawienia symboliczne związane ze szczególnymi wydarzeniami z życia świętych, pomagające nam rozpoznać ich imiona. Jak odczytywać wizerunki świętych? 

22 października O meluzynach, pająkach, reflektorach i kryształach 
Wieczorem  w zamkowych komnatach zapalano woskowe świece. Świeczniki rozstawiane na stołach, wiszące na ścianach i pod stropami, ukazywały najprzeróżniejsze kształty. Jak o zmierzchu rozświetlano wawelskie komnaty?


8 października Wszystko zostaje w rodzinie
Zajęcia poświęcone postaciom Zygmunta I Starego i Zygmunta II Augusta oraz najważniejszym wydarzeniom z ich życia. Po zebraniu informacji na temat rodziny Jagiellonów dzieci wykonają mapę, ukazującą przełomowe momenty w życiorysie tych polskich królów. 
Współorganizatorzy i partnerzy: artyści plastycy
 
12 marca W pałacu sułtana
Kim byli Sulejman Wspaniały i Roksolana? Jaki obyczaj panował na sułtańskim dworze? Jak przyjmowano polskie poselstwa i czym się wzajemnie obdarowywano? Czy znasz określenia: bakalie, czambuł, dywan, kołczan, wataha, tulipan…? Co określa tajemnicze słowo „ebru”?


27 lutego Na styku dwóch kultur
Dawna Rzeczpospolita graniczyła z imperium osmańskim. Kupieckie karawany przywoziły bogato zdobioną broń, różnobarwne tkaniny i kobierce. Świat Orientu zadomowił się w wystroju dworów i w szlacheckim ubiorze. O fascynacji kulturą materialną Wschodu i wschodnim sposobie wojowania.



Archiwum Spotkań 2015

20 XII 2015 Święta na królewskim dworze

Czy król ubierał choinkę i pisał świąteczne kartki? Kto przygotowywał królowi świąteczne potrawy? Co podawano na królewski stół? Na te i inne pytania odpowiemy spacerując po zamkowych komnatach. Zajęcia wzbogacone warsztatem plastycznym.


28 XI 2015 O zwierzętach inaczej
W historii kultury zwierzęta mają znaczenie symboliczne. Opisywano je w mitach, średniowiecznych bestiariach oraz przedstawiano w sztuce. Fantastyczne smoki, jednorożce i egzotyczne zwierzęta również zagościły na wawelskich arrasach.

16 V 2015 Wystrój wawelskiej rezydencji

Co to są fryzy i dlaczego na jednym z nich oglądamy popiersia cesarzy? Jakie łacińskie sentencje możemy przeczytać na portalach wawelskich? Dlaczego niektóre tkaniny nazywamy arrasami a inne gobelinami? Jak wyglądają: cassapanca, skrzynia posagowa, sepet?


25 IV 2015 Krótka rzecz o kominkach i piecach
Co oznacza łacińskie „hypocaustum”? Jak dawniej nazywano izbę z piecem? Dekorowane kafle i wielobarwne polewy, czyli o pięknie renesansowych pieców Bartosza z Kazimierza.



14 III 2015 Wielkanoc u króla
Święta Wielkanocne były jednymi z największych uroczystości w Zamku Królewskim na Wawelu. Podczas zajęć opowiemy, jak dwór królewski przygotowywał się do Świąt Wielkiej Nocy, przypomnimy zwyczaje i tradycje wielkanocne kultywowane przez rodzinę królewską. Zajęciom będą towarzyszyć warsztaty plastyczne.

7 II 2015 W warsztacie miecznika
Kim byli miecznicy, szabelnicy i płatnerze? Czego dobywał rycerz, a  jakiej broni używała gwardia królewska. Co to jest „garda”, „coronella” i „żabi pysk”? Czy zbroja bojowa była ozdobniejsza od paradnej? Zajęciom towarzyszył Poczet Krakowskiej Chorągwi Husarskiej.

Archiwum Spotkań 2014

13 grudnia 2014 W pracowni św. Eligiusza

Jaka była rola złotnika w cechu rzemieślniczym i na dworze królewskim, co było przechowywane w skarbcach? Uczestnicy poznawali techniki złotnicze na podstawie słynnych przedmiotów wykonanych przez artystów.
prowadząca: A. Pytel



15 listopada
Bez listków figowych… o przedstawianiu i symbolice ludzkiego ciała

Nagość była inspiracją dla artystów renesansu. Aby pokazać piękno ciała, zaczęto zgłębiać jego anatomię. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się jak trudną sztuką jest malowanie nagich postaci i jaka jest ich symbolika.
prowadzący: studenci pod kierunkiem B. Litewki i R. Adamczaka



25 października Malarskie sztuczki, czyli jak uczynić władcę doskonałym
Na królewskich i możnowładczych dworach malarze uwieczniali swoich chlebodawców. Portretowani władcy na obrazach są piękni, dostojni i  silni. Czy naprawdę tacy byli? Czy można było namalować portret króla z  brodawką na czole albo z cieniem strachu w monarszych oczach.
prowadzący: studenci pod kierunkiem B. Litewki i R. Adamczaka



29 marca
O radości i marności życia
Co oznacza „vanitas vanitatum…”? Kim lub czym był homunkulus? Czy „Alegoria” to imię kobiety? Klepsydra, czaszka, putto czyli o fascynacji śmiercią i przemijaniem.
prowadzący: studenci UJ pod kierunkiem B. Litewki i R. Adamczaka

6 kwietnia O smoku, wawelskich głowach, Stańczyku i królu Alchemiku
Kto pokonał smoka, kogo upomniała głowa w Sali Poselskiej, z kogo zażartował Stańczyk oraz kto pokrzyżował plany króla Zygmunta III. Na te i na inne pytania znajdą odpowiedź uczestnicy zajęć warsztatowych w komnatach Zamku.
prowadzące: A. Chachulska, B. Śniegocka, A. Nosalska


22 lutego Fama, gloria, sława
Czy tylko królowie i hetmani mogli zamówić dla siebie „portret konny”? Dlaczego polskie poselstwa, były tematem licznych opowieści na europejskich dworach? Jakie było znaczenie i wymowa malarstwa w XVII wieku?
prowadzący: studenci UJ pod kierunkiem B. Litewki i R. Adamczaka

11 stycznia Bal u króla
Jak wyglądała edukacja muzyczna na dworze? Uczestnicy spotkania dowiedzą się jak ucztowano podczas najważniejszych uroczystości na Zamku, poszukają ukrytych na obrazach, starych instrumentów muzycznych i spróbują swoich sił w tańcu średniowiecznym i  renesansowym.
prowadzące: A. Chachulska, B. Śniegocka, A. Nosalska


Archiwum Spotkań 2013

23 III 2013
9 III 2013
 
9 II 2013
strona głównado góry