x
Serwis używa ciasteczek (cookies) – plików zapisywanych na dysku, w celu zapamiętywania informacji o korzystaniu z serwisu przez użytkownika (więcej).
Użytkownik zawsze może skonfigurować cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Pomiń menu
Zamek Królewski na Wawelu - STRONA GŁÓWNA
wyszukiwanie zaawansowane
pl en większy rozmiar czcionkiwersja dla słabowidzących
MenuWzgórze Wawelskie - plan

















Zamek Królewski na Wawelu
Państwowe Zbiory Sztuki
31-001 Kraków, Wawel 5

centrala
tel. 12 422 51 55
zamek@wawel.org.pl

informacja turystyczna
tel. 12 422 51 55, wew. 219
informacja@wawel.org.pl

rezerwacja zwiedzania i usług przewodnickich
tel. 12 422 16 97
bot@wawel.org.pl

kontakt dla mediów
tel. 12 422 51 55
wew. 380, 341
pr@wawel.org.pl
Press room
przejdź na stronę Biuletynu Informacji Publicznej Zamku Królewskiego na Wawelu
przejdź na stronę Esklepu Zamku Wawelskiego
Pobierz...

Reprezentacyjne Komnaty Królewskie

Główna ekspozycja wnętrz zamkowych obejmuje kilka pomieszczeń parteru, a  przede wszystkim reprezentacyjne sale na II piętrze pałacu.
W trzech komnatach na parterze, stanowiących apartament wielkorządców krakowskich, zachowały się renesansowe drewniane stropy. Kamienne portale zostały w części zrekonstruowane w okresie międzywojennym; oryginalne, renesansowe, obramienia drzwiowe zdobią zaś sień w klatce schodowej Poselskiej, łączącej parter z prywatnymi apartamentami królewskimi na I piętrze i salami II piętra.

II piętro pałacu w skrzydle wschodnim i północnym mieści reprezentacyjne sale. Pierwotne stropy zostały zniszczone w czasie pożaru zamku w roku 1702 i w okresie okupacji austriackiej, na początku XIX wieku. W trzech salach, na południe od schodów Poselskich, zachowały się duże partie renesansowych fryzów ściennych (uzupełnione przed II wojną światową), a  strop wielkiej sali zwanej Poselską zadziwia 30 rzeźbionymi głowami ludzkimi. Najcenniejszym elementem ekspozycji renesansowych komnat, jedynym zachowanym z ich pierwotnego wystroju, są arrasy, utkane w  Brukseli na zamówienie Zygmunta Augusta w 3. ćwierci w. XVI, o tematyce biblijnej, bądź z ornamentem groteskowym oraz z herbami Polski i Litwy. Są tu również dużej wartości artystycznej obrazy i meble włoskie, głównie toskańskie, z w. XVI oraz portrety polskich monarchów.

Wnętrza w skrzydle północnym, po pożarze w roku 1595, zostały odnowione na zlecenie Zygmunta III Wazy przez architekta Jana Trevano i malarza Tomasza Dolabellę. Ognia uniknęła sala Senatorska, największa w zamku, w  całości obecnie obwieszona arrasami. W pozostałych wnętrzach zachowały się marmurowe portale i okazały kominek w stylu wczesnego baroku rzymskiego, a także stiuki sklepienne, m.in. w kaplicy królewskiej. Pseudobarokowe stropy, z okresu międzywojennego, są wypełnione plafonami znanych i cenionych ówczesnych polskich malarzy – kolorystów, ściany zaś pokrywają kurdybany z w. XVIII, pochodzące z zamku króla Augusta III w Moritzburgu koło Drezna. W wieży, zw. Zygmunta III, znajduje się tzw. Gabinet holenderski, z obrazami szkół niderlandzkich. W wyposażeniu tej części zamku dominują portrety polskich królów i członków ich rodzin oraz polskie obrazy historyczne.

Wyjście z ekspozycji prowadzi przez drugą reprezentacyjną klatkę schodową – Senatorską.

Wybrane sale

Mieszkanie Wielkorządcy (parter)


Sala nakryta renesansowym stropem modrzewiowym, była reprezentacyjnym wnętrzem, w którym wielkorządca, wysoki urzędnik dworski, podejmował gości. Wyposażenie z w. XVI i XVII, głównie szkół północnoeuropejskich: renesansowe obrazy niderlandzkie i niemieckie, barokowe gobeliny i  włoski stół.

Sala Turniejowa (II piętro)


Fryz ścienny ze scenami turniejowymi malowany w latach trzydziestych w. XVI przez Hansa Dürera (brata Albrechta) i Antoniego z Wrocławia. Obrazy renesansowe włoskie, w tym portrety młodych mężczyzn z rodu Medyceuszów, pędzla Alessandra Allori i Giorgia Vasari. Wśród renesansowych mebli włoskich sieneński stół z pałacu Palmierich. Okazały piec z w. XVIII pochodzi z zamku w Wiśniowcu na Wołyniu.

Sala Poselska (II piętro)


Tu odbywały się posiedzenia sejmu, z udziałem króla. W kasetonach stropu, zrekonstruowanego w 1. połowie w. XX, tkwi 30 kobiecych i  męskich głów wyrzeźbionych w  roku 1540. Pierwotny strop, dzieło warsztatu Sebastiana Tauerbacha, mieścił 194 takie rzeźby (zniszczony na początku w. XIX). Współczesny rzeźbom stropowym fryz ścienny z Historią życia ludzkiego jest ilustracją antycznego dzieła Tabula Cebetis. Arras Rozmowa Noego z Bogiem, z kolekcji królewskiej Zygmunta Augusta, wykonany około połowy w. XVI w  Brukseli według kartonu Michiela Coxcie. Renesansowe portrety króla Zygmunta Starego i jego córki Anny Jagiellonki (pędzla Marcina Kobera); XVIII-wieczny piec z wiśniowieckiego zamku.

Sala pod Planetami (II piętro)


Fryz podstropowy z r. 1929, z personifikacjami planet, nawiązuje do tematyki nie zachowanych malowideł z w. XVI. Wyposażenie sali renesansowe: arras Bóg błogosławi rodzinie Noego z kolekcji Zygmunta Augusta z około połowy w. XVI, utkany w Brukseli; włoskie obrazy (weneckie i ferraryjskie), w tym wielkich urody malowidło Jowisz, Merkury i Cnota, dzieło znakomitego Dossa Dossi (dar Karoliny Lanckorońskiej), a także meble i wazy majolikowe.

Sala pod Ptakami (II piętro)


Mieści się w obrębie gotyckiej wieży. Około r. 1600, po pożarze zamku, została przerobiona na salę królewską audiencjonalną. Wtedy to wykuto, według projektu Jana Trevano, duży marmurowy kominek i portale z herbami Wazów, a strop ozdobiono rzeźbionymi ptakami oraz plafonami, pędzla Tomasza Dolabelli. Obecny strop pochodzi z 1. połowy w. XX. W tym czasie wyłożono też ściany kurdybanem z w. XVIII. Portrety króla Zygmunta III Wazy i jego żony Konstancji Austriaczki oraz inne, zachodnioeuropejskie obrazy z w. XVII, w tym Alegoria szczęśliwego losu Fransa Franckena II i Vanitas pędzla Bartolomeusa Sprangera. Z tegoż czasu są też włoskie kamienne popiersia cesarzy rzymskich – Domicjana i Nerwy. Okazały barokowy mebel, tzw. kabinet, ozdobiony widokami Rzymu.

Kaplica królewska (II piętro)

 
Wzniesiona około r. 1602 dla Zygmunta III Wazy. Na sklepieniu zachowana pierwotna dekoracja stiukowa; malowidła Józefa Pankiewicza pochodzą z  czasu około r. 1930. Ołtarz – tryptyk z podobizną Świętej Trójcy oraz świętych na skrzydłach, Polska, Kraków, około r. 1600. Niewielki obraz Zygmunt III na katafalku ukazuje króla po śmierci, leżącego w kaplicy zamkowej w Warszawie. Pozostałe umeblowanie z w. XVII.

Sala pod Orłem (II piętro, sala 13)


Reprezentacyjna sala, w której w czasie obraz sejmu na Wawelu odbywały się sądy królewskie. Nie zachowany pierwotny strop z rzeźbionym orłem został zastąpiony nowym w okresie międzywojennym w. XX. Na ścianach portrety królewskie i sceny historyczne z w. XVII, w tym legendarny Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu oraz Wjazd królowej Ludwiki Marii do Gdańska, pędzla Bartłomieja Milwitza. Brukselski gobelin Śmierć Deciusa Musa został utkany według kartonu Rubensa.

Sala Senatorska (II piętro, sala 15)


Największa sala zamkowa, pierwotnie przeznaczona na posiedzenia senatu, ważne uroczystości państwowe i dworskie, wesela królewskie, bale i  widowiska teatralne. W r. 1518 odbyło się tu pierwsze królewskie wesele – Zygmunta I i Bony Sforza. Na ścianach wielkie figuralne arrasy o  tematyce biblijnej, należące do kolekcji króla Zygmunta Augusta. W  miejscu tronu królewskiego klasycystyczny fotel.

strona głównado góry