Ukryj obrazki | Powrót na stronę

WYSTAWY CZASOWE godziny, ceny

Archiwum wystaw czasowych 2014-2019

 

ARTYSTA DLA NIEPODLEGŁEJ. DUNIKOWSKI I ODNOWA WAWELU
13 listopada 2018–10 lutego 2019


Wystawa opowiada historię powstania cyklu "Głowy wawelskie" Xawerego Dunikowskiego (1875-1964) w szerszym kontekście prowadzonego przez Adolfa Szyszko-Bohusza odnawiania Wawelu. Restauracja zamku ściśle łączyła się z odzyskaną w roku 1918 przez Polskę niepodległością, w roku 1920 stał się on „gmachem reprezentacyjnym Rzeczypospolitej Polskiej”, przeznaczonym do użytku Naczelnika Państwa.
W roku 1925 Dunikowskiemu zlecono wykonanie "Głów" do stropu odnawianej wówczas sali Poselskiej, gdyż z oryginalnego XVI-wiecznego zespołu zachowało sie jedynie 30 rzeźb. Współpracę przerwano w roku 1928, ale wykonane przez rzeźbiarza dzieła splotły się nierozerwalnie z historią odnawiania zamku i sali Poselskiej.

Projekt realizowany w ramach obchodów
stulecia odzyskania niepodległości





Wystawa czynna: 13 listopada 2018 – 10 lutego 2019

  • wtorek-sobota 9:30–16:00
  • niedziela 10:00–16:00
    ostatnie wejście o 15:00

nieczynna: poniedziałki , 24 i 25 grudnia, 1 stycznia

bilety 5 zł , sprzedaż w kasach do 14:45

wstęp bezpłatny:

  • z ważnym biletem na wystawę „Reprezentacyjne Komnaty Królewskie”
  • po pobraniu bezpłatnej wejściówki w kasie biletowej, w dniach: 13-30 listopada 2018, niedziele: 1 grudnia – 10 lutego

Wydarzenia towarzyszące
      
zwiedzanie z kuratorem: 
  • 25 listopada 2018 - oprowadzanie odwołane
  • 13 stycznia 2019 - oprowadza Agnieszka Janczyk
    godz. 13.00; udział bezpłatny; obowiązuje rezerwacja*
wykłady
  • 28 listopada 2018 - Xawery Dunikowski – od Legii Cudzoziemskiej do niepodległej Polski
    Joanna Torchała, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego
    godz. 17.00; miejsce: sale edukacyjne (budynek nr 7), udział bezpłatny
     
  • 10 stycznia 2019 - "Galeria głów" - Xawery Dunikowski dla Wawelu
    Agnieszka Janczyk, Zamek Królewski na Wawelu
    godz. 17.00; miejsce: sale edukacyjne (budynek nr 7), udział bezpłatny 
zajęcia dla rodzin z dziećmi
  • 1 grudnia 2018 - Głowy wawelskie w dwóch odsłonach
    spotkanie dla rodzin z dziećmi (dla dzieci 8-12 lat)
    godz. 10.30; opłaty: 10 zł dziecko, 5 zł opiekun, obowiązuje rezerwacja*
    koordynacja i część merytoryczna: Agnieszka Pytel, Klaudia Sulkowska-Palus

    Sala Poselska to jedna z największych sal Zamku królewskiego, jej strop zdobiły dawniej 194 głowy. Niecałe sto lat temu postanowiono zlecić Xaweremu Dunikowskiemu, jednemu z najwybitniejszych ówczesnych artystów, wykonanie brakujących rzeźb do stropu. Portrety jakich znanych Polaków przedstawił? Jakie były losy głów wawelskich i ile ich zachowało się do dzisiaj? Poznaj legendę o jednej z nich.
     
  • 2 lutego 2019 - Machina czasu
    godz. 10.30; opłaty: 10 zł dziecko, 5 zł opiekun, obowiązuje rezerwacja*
    spotkanie dla rodzin z dziećmi (8-12 lat) - część merytoryczna: Magdalena Gacek, Klaudia Sulkowska-Palus, warsztaty prowadzone przez artystów plastyków

*rezerwacja zajęć edukacyjnych – zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie, tel. 12 422-51-55 wew. 290, poniedziałek-piątek: 9.00-12.00, 14.00-15.00

fot. A. Stankiewicz

Partner wystawy
Patroni Medialni Wystawy
 
Stały Patron Medialny

  


 



SZTUKA KONSERWACJI – KONSERWACJA SZTUKI. 

DOKONANIA KONSERWATORÓW Z ZAMKU KRÓLEWSKIEGO NA WAWELU W OSTATNIM ĆWIERĆWIECZU 
24 kwietnia –16 września 2018
 
Na ekspozycji zostaną zgromadzone obiekty w trakcie i po konserwacji, przedstawiające najbardziej znaczące dokonania konserwatorów Zamku Królewskiego na Wawelu w latach 1995–2018, a także sam proces konserwowania dzieł sztuki. Osiemdziesięciu czterem zabytkom reprezentującym różne techniki i dziedziny – malarstwo, tkaniny zabytkowe, rzemiosło artystyczne oraz zabytki archeologiczne – towarzyszyć będą komentarze i prezentacje multimedialne, objaśniające pracę konserwatorów oraz cel i zakres ich działań. Wystawę uzupełnią wielkoformatowe wydruki z materiałem dokumentującym działania konserwatorskie. Mając świadomość złożoności tematu, przygotowano zróżnicowany program przeznaczony dla wszystkich grup wiekowych. Przewidziano materiały pomocnicze, interaktywne książeczki związane z działaniami konserwatorskimi oraz warsztaty konserwatorskie dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat. Wystawie towarzyszyć będzie katalog naukowy, skierowany głównie do specjalistów i studentów oraz film wyświetlany na wystawie, który przedstawi działalność wszystkich siedmiu pracowni konserwatorskich na Wawelu.

Wystawa czynna 24 IV-16 IX 2018
wtorek-sobota 9.30–17.00
niedziela 10.00–17.00
ostatnie wejście o 16.00, sprzedaż biletów do 15.45
poniedziałki – nieczynna
bilet - 5 zł; wstęp bezpłatny z ważnym biletem do Reprezentacyjnych Komnat Królewskich
Wydarzenia towarzyszące
Zwiedzanie z kustoszem

godz. 13.00, udział bezpłatny; obowiązuje rezerwacja*

  • 13 maja 2018 - dr hab. Ewa Wiłkojć, Jan Kostecki, Jerzy Holc
  • 9 września 2018  -Angelika Bogdanowicz-Prus, Piotr Jarek, Karolina Szlęk
Wykłady
godz. 17.00, sale edukacyjne (budynek nr 7), udział bezpłatny
  • 24 maja 2018 "Sandro Botticelli i konserwacja prewencyjna" dr Joanna Winiewicz -Wolska, dr hab. Ewa Wiłkojć
  • 7 czerwca 2018 "Konserwacja obrazów na płótnie" Beata Nowak, Justyna Wyszkowska, Angelika Bogdanowicz-Prus
  • 6 września 2018 "Konserwacja tkanin i rzemiosła artystycznego" Jerzy Holc , Jan Kostecki
Spotkania dla rodzin z dziećmi (8–12 lat)
godz. 10.30; wystawa czasowa i sale edukacyjne
opłaty: 10 zł dziecko, 5 zł opiekun; obowiązuje rezerwacja*
koordynacja i część merytoryczna: Agnieszka Pytel
Udział w spotkaniach umożliwi uczestnikom zapoznanie się z tajnikami pracy konserwatorów dzieł sztuki. Ile wysiłku wymaga praca nad danym dziełem, aby można go było zaprezentować w muzeum? Pracując z tak różnymi materiałami, jak porcelana, papier, skóra, tkanina, drewno, jakich metod trzeba użyć, by zapewnić eksponatom świetny wygląd? Specjaliści z poszcze-gólnych działów opowiedzą o swojej pracy, udowadniając, że konserwacja to też sztuka.
Najważniejszym przykazaniem obowiązującym w konserwacji jest: po pierwsze nie szkodzić. Poznaj inne zasady postępowania konserwatorskiego. Dowiedz się, co to jest dublaż i retusz. Przekonaj się, jakie metody stosują konserwatorzy opiekujący się zabytkowymi obiektami.
  • 28 kwietnia 2018 "Okiem konserwatora – tajemnice tkaniny" Karolina Szlęk – Pracownia Konserwacji Tkanin
  • 19 maja 2018 "Okiem konserwatora – tajemnice papieru i skóry" Ewa Pietrzak – Pracownia Konserwacji Papieru i Skóry
  • 9 czerwca 2018 "Okiem konserwatora – tajemnice porcelany i rzemiosła artystycznego" Jan Kostecki – Pracownia Konserwacji Rzemiosła Artystycznego
  • 8 września 2018 "Okiem konserwatora – tajemnice obrazu" Oliwia Buchwald-Zięcina – Pracownia Konserwacji Malarstwa 
*rezerwacja: tel.: 12 422-51-55 wew. 290, poniedziałek-piątek: 9.00-12.00, 14.00-15.00, zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie
 

"Dama z gronostajem" Leonardo da Vinci

Kto ją ujrzy – choć będzie za późno, by ujrzeć ją żywą – powie; to wystarczy, aby zrozumieć, czym jest natura i sztuka
O "Damie z gronostajem" pędzla Leonarda da Vinci napisał te słowa, zaraz po powstaniu obrazu, Bernardo Bellincioni nadworny poeta księcia Mediolanu Ludovica Sforzy „Il Moro”. Arcydzieło jest portretem Cecylii Gallerani, kochanki księcia, wykonanym na jego zlecenie około r. 1490. Portret około roku 1800 nabył we Włoszech, książę Adam Jerzy Czartoryski i ofiarował swej matce Izabeli z Flemmingów Czartoryskiej, przygotowującej muzeum w Puławach.
"Dama z Gronostajem" jest niewątpliwie najcenniejszym obrazem w zbiorach polskich i jednym z najcenniejszych obrazów na świecie.

29 grudnia 2016 r. na Zamku Królewskim w Warszawie wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński, działając w imieniu Skarbu Państwa, podpisał z ks. Adamem Karolem Czartoryskim i Fundacją Książąt Czartoryskich umowę zakupu zbiorów Książąt Czartoryskich i związanych z nimi nieruchomości.
Od tego dnia "Dama z gronostajem" jest własnością Muzeum Narodowego w Krakowie.

Informujemy, że obraz "Dama z gronostajem" Leonarda da Vinci od 19 maja 2017 jest wystawiony w Muzeum Narodowym w Krakowie (Gmach Główny).

link do strony Muzeum Narodowego





1 kwietnia-7 maja
 poniedziałek
nieczynna
 wtorek-piątek
9:30 – 17:00
 sobota, niedziela
10:00 – 17:00
ostatnie wejście na ekspozycję
16:00
kasa biletowa czynna do 15:45
bilety normalny 10 zł
ulgowy 8 zł
nieczynna: Wielkanoc
uwaga - na wystawie obowiązują limity konserwatorskie – jednorazowo w komnacie może przebywać do 20 osób

W Zamku królewskim Dama zajmuje najpiękniejszą salę renesansową w Polsce, ze wspaniałym wykuszem autorstwa Franciszka Florentczyka, z pierwszych lat w. XVI. Sala ta należy do ciągu pomieszczeń ekspozycji czasowych, a pomiędzy wystawami nie jest dostępna dla publiczności.

W XVI wieku komnata należała do apartamentu Królowej Bony, drugiej żony króla Zygmunta Starego. Bona była córką Gian Galeazza Sforzy, dziedzica tronu Mediolanu. Jego wuj, Ludovico Sforza „Il Moro” odsunął go od władzy i rządził w jego imieniu, aż do śmierci Gian Galeazza (1494).

Wizyty "Damy z gronostajem" na Wawelu
Podczas II wojny światowej, powołany na stanowisko generalnego gubernatora Hans Frank, w niewiadomy do dzisiaj sposób sprawił, że obrazy zagrabione w r. 1939 – Dama wraz z dziełami Rembrandta i Rafaela – znalazły się w Krakowie i dekorowały jego wawelską rezydencję. Pod koniec wojny zostały wywiezione do Niemiec.

Pierwszy raz po wojnie Dama trafiła na Wawel, kiedy Zamek pełnił rolę składnicy zabytków zagrabionych przez hitlerowców. 30 kwietnia 1946 dotarł do Krakowa pierwszy transport dzieł sztuki rewindykowanych z Niemiec przez Karola Estreichera (30 wagonów), wśród nich obraz Leonarda.

Następnym razem gościła Dama na Wawelu w dniach 9 marca – 30 maja 1955, wraz z innymi wybitnymi dziełami malarstwa europejskiego ze zbiorów polskich, zgromadzonymi w celu zrobienia barwnych zdjęć.

Ostatni raz Dama została wypożyczona na Wawel wraz z innymi obrazami z Muzeum Czartoryskich, na wystawę w dwóch salach I piętra zamku, gdzie pozostały jednak dłużej ze względu na remont siedziby muzeum. Obraz Leonarda pozostawał na Wawelu do 29 kwietnia 1959.

W oparciu o tekst Janusza Wałka, Muzeum Narodowe w Krakowie

Aranżacja ekspozycji: „Triada Design”, Kraków
Projekty materiałów promocyjnych: plakat i roll-up – Magister Lemur s.c., Kraków; bilet wstępu i ulotka – Renata Paszkowska-Kwiatek



 

Zajęcia edukacyjne „Historia jednego portretu”



 

"Mundury Stanów Galicyjskich.
Wystawa w dwusetlecie ustanowienia"

31 stycznia – 30 kwietnia 2017



Zorganizowana przez Zamek Królewski na Wawelu wystawa o charakterze historycznym ma na celu przypomnienie jednego z wydarzeń z dziejów Galicji.

W roku 1817, po umocnieniu władzy Austrii nad okupowaną częścią Polski, wznowiono działalność parlamentu prowincjonalnego (Stanów Galicyjskich). Jego członkowie uzyskali prawo do noszenia mundurów zbliżonych do tych używanych w innych częściach Cesarstwa. Mundury te, zgodnie z edyktem cesarskim, istniały w wersjach niemieckiej (frak) i polskiej (kontusz i żupan). Każda z nich miała z kolei odmiany: polową – granatową ze szkarłatnymi wyłogami oraz galową – szkarłatną z granatowymi wyłogami i bogatą dekoracją haftowaną według projektu Andreasa Alkensa z Wiednia. Do wszystkich wersji munduru należały złote oficerskie epolety z herbami prowincji oraz szpada (przy mundurze niemieckim) lub szabla (przy mundurze polskim). Źródła potwierdzają, że mundury były powszechnie noszone w czasie sesji parlamentarnych, po likwidacji parlamentu w roku 1846 zostały jednak gruntownie zapomniane.
Punktem wyjścia dla wystawy było nabycie przez Zamek Królewski na Wawelu portretu autorstwa Marcina Jabłońskiego, przedstawiającego Hipolita Czajkowskiego (?), jak się okazało w wyniku intensywnych badań, w mundurze galowym kroju polskiego. Dalsze poszukiwania pozwoliły na identyfikację kolejnych dokumentów ikonograficznych, a także zachowanego fraka mundurowego oraz pewnej liczby akcesoriów. Na wystawie będzie można zobaczyć portrety autorstwa znanych lwowskich malarzy: Marcina Jabłońskiego, Karola Schweikarta, Antoniego Lauba i Alojzego Rejchana, litografie Jana Józefa Haara, a także wspomniany frak mundurowy i akcesoria.
Wystawa odtwarza w ten sposób interesujący fragment historii lokalnej, istotny także z punktu widzenia dziejów kultury Cesarstwa Austriackiego jako całości.


 31 I-31 III 1-30 IV
 poniedziałek
nieczynna nieczynna
 wtorek-piątek
9:30 – 16:00 10:00 – 17:00
 sobota
9:30 – 16:00 10:00 – 17:00
 niedziela
10:00 – 16:00 10:00 – 17:00
kasa biletowa czynna do 14:45 15:45
ostatnie wejście na ekspozycję
15:00 16:00
bilety 5 zł – w kasach i przy wejściu na wystawę; wstęp bezpłatny z ważnym biletem do "Reprezentacyjnych Komnat Królewskich" oraz na wystawę Leonardo da Vinci "Dama z gronostajem" (styczeń-marzec)
 
Wydarzenia towarzyszące:

Zwiedzanie z kuratorem: 19 II 2017, 5 III 2017; prowadzenie: Agnieszka Janczyk

Wykłady: 9 II 2017 „Ustrój w Galicji w XIX wieku” prof. dr hab. Stanisław Grodziski; 23 II 2017 „Mundury cywilne w Polsce XVIII i XIX wieku” prof. dr hab. Jan Ostrowski

Warsztaty dla rodzin z dziećmi: 18 II 2017 „Mój historyczny portret, 18 III 2017 „Ubierz galicyjskiego posła” prowadzenie: Anita Andrzejewska i Andrzej Pilichowski-Ragno

    

Nabytki 2015-2016

20 czerwca – 17 września 2017

Zamek Królewski na Wawelu zaprezentuje obiekty pozyskane do zbiorów w latach 2015–2016. Muzeum w tym okresie wzbogaciło się o 108 zabytków zakupionych od osób prywatnych, na aukcjach antykwarycznych w kraju i zagranicą, a także przekazanych z darów i depozytów. Są to przedmioty z zakresu malarstwa i rzemiosła artystycznego, jak również dokumenty związane z ważnymi postaciami historycznymi. 
Zamek Królewski na Wawelu od lat konsekwentnie stara się uzupełniać posiadane kolekcje. Sukcesem zakończyły się wieloletnie starania o pozyskanie dwóch cennych jedwabnych gobelinów powstałych w wieku XVIII w Słonimiu, które wraz ze znajdującymi się na Wawelu pięcioma innymi okazami tworzą całość.  
Liczną, różnorodną i pod względem artystycznym interesującą grupę stanowią zakupy z zakresu złotnictwa. Znalazły się wśród nich złote i srebrne naczynia: puchar tzw. ananasowy, okazały kufel ze sceną Porwania Europy, para rokokowych solniczek, waza z pokrywką, okazy biżuterii, a także luksusowe przedmioty użytkowe, wszystkie pochodzące ze znakomitych  europejskich i polskich warsztatów (Norymberga, Drezno, Augsburg, Gdańsk). 
Zamkowy zbiór porcelany zyskał wysokiej rangi zabytki wykonane w pierwszej połowie wieku XVIII w Królewskiej Manufakturze w Miśni. Są to talerze dekorowane motywami daleko-wschodnimi. Do zbioru poświęconego ikonografii Wawelu dołączył obraz Wnętrze katedry wawelskiej autorstwa Marcina Zaleskiego (1796–1877), jednego z najzdolniejszych polskich twórców wedut i widoków wnętrz kościelnych. Zespół sfragistyczny wzbogacił się o pięć bardzo okazałych tłoków pieczętnych spo-rządzonych dla prominentnych przedstawicieli rodów Sapiehów i Jabłonowskich (2. tercja w. XVIII) oraz o pieczęć Cesarsko-Królewskiej Komisji Konserwatorskiej w Wiedniu (lata 80. XIX wieku).
Wystawie będzie towarzyszył ilustrowany katalog naukowy.

wystawa czynna 20 VI-17 IX 2017
wtorek-piątek 9.30–17.00; sobota, niedziela 10.00–17.00
poniedziałek – nieczynna
ostatnie wejście na godzinę przed zamknięciem wystawy
 
bilety 5 zł – w kasach i przy wejściu na wystawę; wstęp bezpłatny z ważnym biletem do "Reprezentacyjnych Komnat Królewskich"
 
Zwiedzanie z kuratorem: 25 VI 2017, 9 VII 2017
godz. 13.00, udział bezpłatny, obowiązuje rezerwacja – zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie, tel. 12 422-51-55 wew. 290, poniedziałek-piątek: 9.00-12.00, 14.00-15.00

 

Cyna. Zabytki sztuki konwisarskiej w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu


WYSTAWA CZYNNA
24 maja – 28 sierpnia 2016
 
wtorek-piątek 9.30–17.00 (sobota i niedziela - otwarta od 10.00)
poniedziałek – nieczynna
 

bilety 5 zł – w kasach i przy wejściu na wystawę; wstęp bezpłatny z ważnym biletem
do Reprezentacyjnych Komnat Królewskich

kasy biletowe czynne do 15:45
ostatnie wejście na wystawę na godzinę przed jej zamknięciem

 



Wystawie będą towarzyszyć:
Wykłady
godz. 17.00, wstęp wolny; miejsce: sale edukacyjne budynku nr 7
  • 31 maja 2016 „Cyna w zbiorach wawelskich” Anna Petrus
  • 16 czerwca 2016 „Konserwacja sarkofagów cynowych” Agnieszka i Tomasz Trzos
 
Zwiedzanie z kustoszem
godz. 13.00, obowiązuje rezerwacja*
  • 12 czerwca 2016
  • 3 lipca 2016 ODWOŁANE
 
Zajęcia plastyczne „Nie tylko święci garnki lepią”
  • 5 czerwca 2016 – cz. I
  • 18 czerwca 2016 – cz. II
Zapraszamy Cię do pracowni konwisarskiej! Czy miałeś już okazję samodzielnie stworzyć dzban, talerzyk, garnek lub formę do pieczenia ciasta? Wykonaj z masy papierowej naczynie, które będzie podobne do dworskiej zastawy cynowej.
Warsztat obejmuje dwa spotkania. W trakcie pierwszego uczestnicy formują wybrany kształt, a tydzień później ozdabiają zaschniętą masę klejnotami, złotem i ornamentem.

miejsce: wystawa czasowa i sale edukacyjne budynku nr 7
koordynacja: Bogumiła Wiśniewska; zajęcia powadzą znani krakowscy plastycy: Anita Andrzejewska i Andrzej Pilichowski-Ragno
opłaty: dziecko 10 zł, opiekun 5 zł, obowiązuje rezerwacja*
 
*rezerwacja: zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie – tel.: 12 422-51-55 wew. 290, poniedziałek-piątek: 9.00-12.00, 14.00-15.00
 
O wystawie
Zamek Królewski na Wawelu organizuje wystawę pokazującą po raz pierwszy cały wawelski zbiór wyrobów konwisarskich. Pod względem historycznym, artystycznym i technicznym jest to zespół wyjątkowy, obejmuje bowiem wykonaną z cyny monumentalną rzeźbę nagrobkową, zabytki cechowe, różnorodne naczynia i sprzęty z okresu od XVII do początku XX stulecia. Kolekcja ukazuje bogactwo technik artystycznych stosowanych przez konwisarzy, głównie z terenów dawnej Rzeczypospolitej i historycznie z nią związanego Śląska oraz Prus i Saksonii. Do najcenniejszych eksponatów należy pochodzący z początku wieku XVII unikatowy zespół czterech sarkofagów Sieniawskich z figurami zmarłych rycerzy na wiekach, a także kunsztownie zdobiona poznańska lada cechowa z roku 1644, niemająca sobie równych nie tylko w zbiorach polskich. Cyna służyła również do oprawiania przedmiotów z innych materiałów, czego przykładem są serpentynowe flasze z 2. połowy wieku XVII oraz nieco późniejszy kufel – dzieła związanych z rodem Wettinów wytwórni saskich. Wystawie towarzyszy przewodnik oraz katalog, będący pierwszym w Polsce naukowym opracowaniem kolekcji konwisarskiej.

Gobeliny Ogińskich ze Słonimia.
Wystawa w Zamku Królewskim na Wawelu
11 października–31 grudnia 2016


Terminem „gobeliny ze Słonimia” określa się w polskiej historii sztuki grupę kilkunastu jedwabnych tapiserii,wykonanych w warsztacie założonymok. r. 1782 w tej miejscowości (kiedyś na wschodnich kresach Rzeczypospolitej, dziś na Białorusi) przez hetmana wielkiego litewskiego Michała Kazimierza Ogińskiego (1730-1800).
Pracownia, prowadzona przez tkacza powołanego z Saksonii, Johana Karla Kletscha, działała ok. 8-10 lat. Jej głównymdziełem była seria 12 gobelinów figuralnych „z posągami bóstw antycznych”, przewidziana jako ozdoba słonimskiego pawilonu ogrodowego, nazwanego Salą bogiń. Projekty tapiserii dostarczył Włoch Innocente Maraino, architekt i scenograf, współpracownik ojca teatru polskiego – Wojciecha Bogusławskiego.
Gobelinowa dekoracja stanowiła część ogromnego projektu księcia hetmana, który stworzył w Słonimiu magnacką rezydencję – miniaturową kopię Wersalu. Wzniósł i wyposażył operę, zreformował ogrody na wzór parku Ludwika XIV i wypełnił je rzeźbami, w pałacu zgromadził dzieła sztuki. Po drugim rozbiorze Polski, w r. 1792, carska rekwizycja Słonimia zniweczyła te dokonania. W rezydencji zakwaterowano rosyjskie wojsko. Dziś po rozległym kompleksie pałacowym nie ma śladu.
W r. 1802, po śmierci Ogińskiego, jego ruchomości zostały rozprzedane na aukcji wWarszawie. Gdy ostatecznie dwunastoczęściowa seria trafiła do zbiorów Wojciecha Pusłowskiego (1762-1833), rozproszone gobeliny zaczęły krążyć w rodzinach
Pusłowskich i Czapskich (niektóre znalazły się także w rękach Czartoryskich i Olizarów). Poważnie zagrożone, szczęśliwie przetrwały okres powstań narodowychwieku XIX i czas obuwojen światowych. Od r. 1935, kiedy wawelskie muzeum otrzymało w darze dwie tapiserie ("Flecistę" i "Amfitrytę"), zaczęto tu dążyć do odszukania i scalenia całej kolekcji. Jej pojedyncze elementy, ewakuowane w r. 1939, dotarły doWłoch, Anglii, Kanady i Stanów Zjednoczonych. Do r. 2009, po uzyskaniu trzech depozytów, udało się na Wawelu zebrać pięć sztuk. Dwie najpóźniej ujawnione tkaniny – "Florę" i "Ledę" – przechowywane w Waszyngtonie, ofiarował do Zamku Królewskiego na Wawelu w r. 2015 pan Xavier Pusłowski. Ten cenny dar powiększył zachowany zespół słonimski do liczby siedmiu sztuk. Pozostałe uważa się za zaginione.
Zadziwiające, że tapiserie – materialnie najbardziej kruche i delikatne elementy wyposażenia „litewskiegoWersalu” – przetrwały do dziś, dając świadectwo dworskiej kultury dobyOświecenia w dawnej Rzeczypospolitej. 


 X XI – XII
 poniedziałek
nieczynna nieczynna
 wtorek-piątek
9:30 – 17:00 9:30 – 16:00
 sobota
10:00 – 17:00 9:30 – 16:00
 niedziela
10:00 – 17:00 10:00 – 16:00
kasa biletowa czynna do 15:45 14:45
ostatnie wejście na ekspozycję
16:00 15:00
bilety 5 zł – w kasach i przy wejściu na wystawę; wstęp bezpłatny z ważnym biletem do "Reprezentacyjnych Komnat Królewskich" oraz na wystawę Leonardo da Vinci "Dama z gronostajem"
nieczynna: 1 i 11 listopada24, 25, 31 grudnia
 
Wystawie towarzyszą:

Zwiedzania z kustoszem: 
16 października 2016, 27 listopada 2016
godz. 13.00, obowiązuje rezerwacja*

Wykłady
godz. 17.00, wstęp wolny; miejsce: sale edukacyjne budynku nr 7
  • 24 października 2016 „Gobeliny Michała Kazimierza Ogińskiego” dr Magdalena Piwocka
  • 3 listopada 2016 „Siedziby Ogińskich i Pusłowskich na dawnych Kresach Wschodnich Rzeczypospolitej" prof. dr hab. Maria Kałamajska-Saaed
  • 10 listopada 2016 „Maria księżna Ogińska” dr hab. Ryszard Nowicki
Zajęcia plastyczne
  • 3 grudnia 2016 „Jesteś boski!”
    Jakie włosy miał Posejdon? Czy Herkules chodził na siłownię? Czy Flora robiła piękne bukiety z kwiatów? Odkryj nieznane historie antycznych bogów i wybierz tego, którego lubisz najbardziej, który Cię inspiruje lub którego moc chciałbyś posiadać! Antyczni bogowie byli podobni do ludzi, dlatego podczas warsztatów odrysujemy kształt Twojego ciała na grubej tekturze – wybrane przez Ciebie bóstwo będzie do Ciebie podobne! Resztę pozostawiamy Twojej fantazji…
początek zajęć: 12.30; miejsce: wystawa czasowa i sale edukacyjne budynku nr 7, opłaty: dziecko 10 zł, opiekun 5 zł; obowiązuje rezerwacja
zajęcia powadzą: Anita Andrzejewska i Andrzej Pilichowski-Ragno

* rezerwacja -, zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie – tel.: 12 422-51-55 wew. 290, poniedziałek-piątek: 9.00-12.00, 14.00-15.00

Tak bawiliśmy się 5 listopada na warsztatach „Zrób się na bóstwo”
Odkrywaliśmy tajemnice świata starożytnego. Szukaliśmy podobieństw między nami, a antycznymi bogami. Zajęcia zakończyły się sesją zdjęciową w zaimprowizowanym studiu fotograficznym - oto jak wyglądamy z boskimi atrybutami!

 

 

 
   
 
fot. Andrzej Pilichowski-Ragno

PRAEMIANDO INCITAT Order Świętego Stanisława 1765–1831 W 250. rocznicę powołania Orderu

PRAEMIANDO INCITAT
Order Świętego Stanisława 1765–1831
W 250. rocznicę powołania Orderu

Wystawa czynna od 15 września do 6 grudnia 2015

Honorowy Patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Dnia 7 maja roku 1765 król Stanisław August Poniatowski podpisał dyplom sankcjonujący powstanie Orderu Świętego Stanisława Biskupa i Męczennika.
Wydarzenie to dało początek systemowi orderowemu dawnej Rzeczypospolitej.


Z okazji dwustupięćdziesięciolecia tego doniosłego faktu, Zamek Królewski w Warszawie i Zamek Królewski na Wawelu zorganizowały wystawę, która w pierwszej wersji prezentowana była w Warszawie od maja do sierpnia bieżącego roku. Wystawa pokazuje barwną historię jednego z najstarszych i najwyższych polskich państwowych odznaczeń cywilnych Orderu Świętego Stanisława. Na Wawelu zostaną zaprezentowane niemal wszystkie zachowane złote krzyże, haftowane i srebrne gwiazdy orderowe oraz miecz ceremonialny. Wystawę uzupełnia ikonografia i historia związanych z odznaczeniem postaci z czasów Stanisława Augusta oraz szereg nieeksponowanych w Warszawie dzieł.

Na krakowskiej ekspozycji zgromadzono najcenniejsze okazy krzyży i gwiazd orderowych, zachowane do dziś w znikomej liczbie egzemplarzy, a także szereg reprezentacyjnych, malowanych i rzeźbionych wizerunków kawalerów Orderu.
Wśród tych ostatnich znalazły się podobizny najznamienitszych arystokratów, ale i przedstawicieli średniej szlachty, głównych adresatów królewskiego wyróżnienia.
W okresie niespełna siedemdziesięcioletniej historii Orderu, wygląd odznak, jak również zasady jego przyznawania uległy pewnym modyfikacjom. Ewolucję tę można prześledzić na przykładzie zabytków związanych z tak ważnymi postaciami jak książę Józef Poniatowski, Tadeusz Czacki czy generał Józef Chłopicki.
Na wystawie nie zabrakło także stroju orderowego, który odznaczeni zobowiązani byli nosić podczas największych świąt, zwłaszcza 8 maja, w dniu imienin Stanisława Augusta, ustanowionym jednocześnie świętem Orderu.
Niewątpliwą ozdobą wystawy jest wspomniany dyplom monarchy zatwierdzający najstarszą ustawę orderową, wypożyczony z Biblioteki Książąt Czartoryskich.
Do rangi wyjątkowego wydarzenia pretenduje wyeksponowanie na Wawelu złotego miecza, wykonanego w Warszawie na koronację Stanisława Augusta. To regalium, służące zarówno jako insygnium Wielkiego Mistrza Orderu Orła Białego, jak i Orderu Świętego Stanisława, spoczywa na co dzień w kaplicy Zamku Warszawskiego.

Godziny otwarcia

wrzesień, październik:
wtorek – piątek 9.30–17.00, sobota, niedziela i święta 10.00–17.00

listopad, grudzień:
wtorek – sobota 9.30–16.00, niedziela i święta 10.00–16.00

poniedziałki – nieczynna

ostatnie wejście na godzinę przed zamknięciem wystawy

Bilety

wstęp 5 zł – bilety w kasach i przy wejściu na wystawę
wstęp bezpłatny z ważnym biletem do Reprezentacyjnych Komnat Królewskich


Wydarzenia towarzyszące

Zwiedzanie z kustoszem             

27 września, 25 października, 15 listopada 2015

godzina 13.00, konieczna rezerwacja*,  wstęp bezpłatny

Wykłady dla dorosłych

godzina 17.00, sale edukacyjne w budynku nr 7, wstęp wolny

24 września 2015 

Pamiątki po Stanisławie Auguscie Poniatowskim w zbiorach krakowskich
Anna Saratowicz–Dudyńska

22 października 2015 

Miecz Stanisława Augusta Poniatowskiego i inne miecze ceremonialne na Wawelu
Krzysztof J. Czyżewski i Dariusz Nowacki

20 listopada 2015 

Zabytki związane z Orderem Świętego Stanisława w zbiorach Lwowskiego Muzeum Historycznego
Irena Polańska

26 listopada 2015 

Ordery na dawnych portretach
prof. dr hab. Jan Ostrowski (Zamek Królewski na Wawelu)


Zajęcia edukacyjne dla dzieci

godzina 10.30, konieczna rezerwacja*
zajęcia płatne: 5 zł dziecko, 5 zł opiekun (dzieci musza uczestniczyć w zajęciach wraz z opiekunami)

26 września 2015 Miecze ceremonialne polskich królów

O najpiękniejszych polskich mieczach ceremonialnych: Szczerbcu, mieczu Zygmunta Starego, mieczu poświęcanym Jana III Sobieskiego i mieczu koronacyjnym Augusta III, które znajdują się na Wawelu oraz mieczu ceremonialnym Stanisława Augusta Poniatowskiego w Zamku Królewskim w Warszawie.

miejsce: sale wystawy czasowej i wybrane sale Skarbca Koronnego; dzieci 8-12 lat
prowadzi: Agnieszka Pytel

17 października 2015 Święty Stanisław patron Polski

Czy znasz legendę o świętym Stanisławie ze Szczepanowa? Gdzie znajdują się jego relikwie? Dlaczego u boku świętego przedstawiono modlącego się Piotrowina? Jak wygląda Order Świętego Stanisława ustanowiony przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego?

miejsce: sale wystawy czasowej, Katedra i Muzeum Katedralne; dzieci 8-12 lat
prowadzi: Agnieszka Pytel

24 października 2015      O orderach

Tradycja przyznawania orderów wywodzi się z kultury rycerskiej. Nadawano je za zasługi i waleczność. Z czasem stały się symbolem wyróżnienia za wybitne osiągnięcia. O orderach: Złotego Runa, Świętego Ducha, Białego Orła i Świętego Stanisława.

miejsce: sale wystawy czasowej i Komnaty Reprezentacyjne; dzieci 9-12 lat
prowadzą: studenci historii UJ pod kierunkiem Bożeny Litewki i Roberta Adamczaka

Warsztaty plastyczne

10 października 2015      godz. 12.30        Jestem na medal

14 listopada 2015            godz. 10.30        Mój pierwszy order

prowadzą: Anita Andrzejewska i Andrzej Pilichowski-Ragno
konieczna rezerwacja*

dzieci 7-10 lat, zajęcia płatne: 10 zł dziecko, 5 zł opiekun (dzieci muszą uczestniczyć w zajęciach wraz z opiekunami)


*rezerwacja
zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie
tel. 12-422-51-55 wew. 290, w godz. 9.00–12.00 oraz 14.00–15.00


Nabytki 2014

Wystawa czynna 2 czerwca-2 sierpnia 2015
Wystawa prezentuje dzieła sztuki i pamiątki historyczne pozyskane przez Zamek Królewski na Wawelu w roku 2014.

Zamkowa kolekcja powiększyła się o prace malarskie i okazy rzemiosła artystycznego, które trafiły na Wawel drogą zakupów, a także dzięki darom i depozytom. Wśród nich najważniejsze to zabytki związane z polskimi władcami i wydarzeniami historycznymi: piękny miniaturowy portret króla Augusta III (zm. 1763), pochodzący najpewniej z pracowni wysoko cenionego niemieckiego portrecisty Antona Raphaela Mengsa (1728-1779) oraz obraz przedstawiający wojska moskiewskie pod wodzą Michała Szeina kapitulujące przed królem Władysławem IV pod Smoleńskiem, 25 lutego 1634. Było to jedno z efektowniejszych zwycięstw polskiej armii nad wojskiem moskiewskim w wojnach toczonych przez kilka stuleci. Dzieło powstało przypuszczalnie w środowisku malarzy gdańskich.



Na szczególne wyróżnienie zasługują cenne przedmioty z porcelany, wykonane w 2. ćwierci wieku XVIII w najsłynniejszej wytwórni – Królewskiej Manufakturze w Miśni. Są to dzieła o wybitnych walorach artystycznych, malowane w barwne kwiaty i herby właścicieli: cukiernica z serwisu Aleksandra Józefa Sułkowskiego, ministra saskiego oraz dwa widelce z porcelanowymi trzonkami, należące do serwisu, z racji motywów dekoracyjnych zwanego łabędzim, zrealizowanego dla ministra króla Augusta III Henryka Brühla. Wszystkie wspomniane zabytki powstały według projektu Johanna Joachima Kändlera, najznakomitszego z miśnieńskich projektantów.
Wawelska kolekcja europejskiego złotnictwa wzbogaciła się w roku 2014 m.in. o kilka interesujących barokowych naczyń, wykonanych w XVII i XVIII stuleciu w Augsburgu (kubek, solniczka, wazka), Norymberdze (pucharek i kubek), Gdańsku (dzbanek do kawy) i Lesznie. Na uwagę zasługuje rzadki przykład małej plastyki renesansowej – tzw. kula bukszpanowa (Niderlandy, 2. ćwierć wieku XVI), tj. rzeźba przedstawiająca sceny ze Starego Testamentu umieszczona w srebrnym pojemniku (wiek XVIII). Tego rodzaju niewielkie przedmioty przechowywano w gabinetach osobliwości, tworzonych w pałacach w wieku XV i XVI.
W Zbrojowni zamkowej znajdzie miejsce strzelba skałkowa (3. ćwierć wieku X VIII), sygnowana przez czynnego w Warszawie rusznikarza Carla Wagnera. Jest to przykład broni luksusowej, o bogatej dekoracji, wśród której umieszczono królewski monogram FR, odnoszący się do króla pruskiego Fryderyka Hohenzollerna zwanego Wielkim. Do bardzo interesujących i rzadko spotykanych przedmiotów użytkowych należy kalendarz ze srebrnej blachy, zwany wiecznym, pokazujący dni tygodnia, daty i symbole astronomiczne. Powstał on w Niemczech w 2. Połowie wieku XVII.
Wystawie towarzyszy katalog.


Większość obiektów prezentowanych na wystawie zostało odnowionych w pracowniach konserwatorskich Zamku Królewskiego na Wawelu.
Scenariusz i realizacja: Jerzy T. Petrus, Jadwiga Laskowska
Aranżacja plastyczna: Studio projektowe Marek Suchowiak
Projekty graficzne druków: Andrzej Pilichowski-Ragno


Zegary w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu

3 marca - 3 maja 2015

Po raz pierwszy licząca ponad dziewięćdziesiąt obiektów kolekcja zegarów i zegarków Zamku Królewskiego na Wawelu prezentowana jest na wystawie czasowej, umożliwiającej zwiedzającym zorientowanie się w liczebności i wartości artystycznej zbioru.






Początki kolekcji sięgają lat dwudziestych ubiegłego stulecia, kiedy to rozpoczęto renowację wnętrz odzyskanego zamku i zaczęto myśleć o wyposażeniu komnat. W staraniach o pozyskiwanie obiektów dominowała chęć nawiązania do dawnych zbiorów królewskich Jagiellonów i Wazów. Takie preferencje utrzymują się do chwili obecnej. Przez blisko sto minionych lat udało się zgromadzić na Wawelu pokaźny zespół dzieł, ze znaczącą grupą wczesnych zegarów stołowych, pochodzących ze schyłku XVI i z XVII stulecia.
Czołowe miejsce zajmują wśród nich obiekty sygnowane przez augsburskiego twórcę Davida Fronmillera (czynny 4. ćw. w. XVI–1618), przedstawiciela zegarmistrzowskiej rodziny, którego dziełem jest niezwykle rzadki zegar wazonowy, a także prace Lorentza Wolbrechta z Torunia (czynny 1662–1684), autora okazałego zegara monstrancjowego o ozdobnym trzonie z postacią syreny. Równie cenne są dzieła gdańskiego zegarmistrza Simona Gintera (czynny ok. poł. w. XVII) i wilnianina Jakuba Gierke (czynny 1616–1666) – z ich warsztatów pochodzą dekoracyjne zegary kaflowe. Pozostałe siedemnasto i osiemnastowieczne „kaflaki”, zwane też od swojego kształtu „żabami”, noszą sygnatury twórców związanych z Gdańskiem, Toruniem, Wilnem, Lublinem oraz Augsburgiem.
Wiek XVIII reprezentują przede wszystkim francuskie zegary ścienne – konsolowe, o skrzynkach ozdabianych markieterią, cienkimi płytkami barwionego rogu, laką lub imitującą lakę farbą oraz tzw. cartele o niesymetrycznej rokokowej linii obudowy wykonanej z brązu złoconego, często łączonego na zasadzie kontrastu z kruchą porcelaną, jak np. zegar jednego z wybitniejszych paryskich twórców Gille’a L’Aîné (czynny 1720–1765).
Istotną pozycję zbioru stanowią zegary kominkowe z końca XVIII i pierwszej połowy XIX stulecia, wzbogacone figurami Apollina, Amora, boga wiatru Zefira, Cerery, Jazona zdobywającego złote runo czy Aleksandra Macedońskiego. Mniej liczne są obiekty pochodzące z Holandii, Anglii i Austrii, choć i wśród nich odnotować można interesujące przykłady zegarów ściennych, gabinetowych czy szafowo-podłogowych.
Uzupełnieniem kolekcji jest niewielki zespół zegarów podróżnych, tzw. powozowych, wykonanych we Friedbergu, ośrodku specjalizującym się w wieku XVIII w produkcji tego typu czasomierzy, a także zegarki kieszonkowe z wieków XVIII i XIX oraz damskie zegarki na rękę z lat dwudziestych ubiegłego stulecia, pozyskiwane do zbiorów wawelskich z myślą o ekspozycji w Pieskowej Skale.

Wydarzenia towarzyszące
  • Zwiedzanie z kustoszem: 15 marca, 29 marca, 19 kwietnia, 26 kwietnia 2015

godzina 13.00, konieczna rezerwacja*, wstęp bezpłatny

  • Zajęcia edukacyjne
7 marca 2015 "W poszukiwaniu czasu"
Dzieje zegara. Jak dawniej mierzono czas? Zegar jako dzieło sztuki i przedmiot codziennego użytku. Czym się różni „cartel” od „kaflaka”? Co znaczy słowo „chronologia”? Najsłynniejsze zegary i wieże zegarowe na świecie.

prowadzi Agnieszka Pytel
godzina 10.30, konieczna rezerwacja*
dzieci 8–12 lat; zajęcia płatne: 5 zł dziecko, 5 zł opiekun
  • Warsztaty plastyczne
21 marca 2015 "Zakręcony czas"
18 kwietnia 2015 "Czas dla dzieci"

prowadzą: Anita Andrzejewska i Andrzej Pilichowski-Ragno
godzina 10.30, konieczna rezerwacja*
dzieci 7–10 lat, warsztaty płatne: 10 zł dziecko, 5 zł opiekun
dzieci muszą uczestniczyć w zajęciach wraz z opiekunami

 

* rezerwacja – zgłoszenia przyjmowane od poniedziałku poprzedzającego spotkanie, tel. 12-422-51-55 wew. 290, w godz. 9.00–12.00 oraz 14.00–15.00

Dwa pokolenia. Sztuka legionowa z kolekcji Jerzego Mycielskiego.

Wystawa w stulecie powstania Legionów Polskich.
9 października – 7 grudnia 2014


W Zamku Królewskim na Wawelu od 9 października do 7 grudnia 2014 można obejrzeć niezwykłą wystawę. Dla uczczenia setnej rocznicy utworzenia  Legionów Polskich, przypadającej w roku 2014, została przygotowana  prezentacja prac o tematyce legionowej, podarowanych Wawelowi przez profesora Jerzego Mycielskiego (1856–1928) na mocy zapisu testamentowego z roku 1927. W chwili ofiarowania zespół liczył sto dzieł, jednak znaczna część zaginęła w czasie II wojny światowej – do dziś pozostało jedynie pięćdziesiąt osiem prac.


Pierwsza część wystawy łączy się z działalnością legionową profesora. Tytuł całej wystawy oraz tego bloku tematycznego nawiązuje do znanego obrazu Dwa pokolenia Jacka Malczewskiego z roku 1915. Dzieło ukazuje Jerzego
Mycielskiego i majora Michała Żymierskiego jako reprezentantów dwóch generacji: starszej – wzrastającej w tradycji powstania styczniowego i młodszej – żołnierzy Legionów, wspólnie walczących o wskrzeszenie Polski. Motyw dwóch pokoleń często pojawiał się w sztuce legionowej. Takim przykładem jest też podwójny rysunkowy portret profesora Jerzego Mycielskiego i brygadiera Mariana Żegoty-Januszajtisa na tle panoramy Warszawy, wykonany przez Jana Rembowskiego w roku 1917.

W trzech kolejnych częściach wawelskiej ekspozycji można zobaczyć wizerunki
oficerów i żołnierzy, sceny z ich życia frontowego oraz kompozycje inspirowane Legionami. Ich autorami są m.in. Leon Czechowski, Leopold Gottlieb, Emilia Knausówna, Karol Zyndram Maszkowski, Ignacy Pinkas, Zygmunt Rozwadowski.
Wystawę zamykają wizerunki ułanów. Wśród nich widzimy Mariana Grzędzińskiego „Jacka Cekierę” z 1 pułku, którego tragiczne losy wprowadził do swoich utworów Andrzej Strug.

Uzupełnieniem prac są fotografie wybranych dzieł, niegdyś należących do kolekcji Mycielskiego, oraz zdjęcia archiwalne wydarzeń związanych z Legionami, tworzące kontekst historyczny dla rysunków i obrazów.
Wystawa upamiętnia legionowy epizod z życia Jerzego Mycielskiego poprzez prezentację – po raz pierwszy od okresu międzywojennego – cennej kolekcji sztuki legionowej, największej zgromadzonej przez osobę prywatną, a jednocześnie przypomina o związkach Wawelu z Legionami Polskimi.

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE
Wykłady
  • 16 PAŹDZIERNIKA
    Kolekcja sztuki legionowej Jerzego Mycielskiego

    AGNIESZKA JANCZYK, ZAMEK KRÓLEWSKI NA WAWELU
     
  • 30 PAŹDZIERNIKA
    Legiony Polskie na fotografii. Początek polskiego fotoreportażu wojennego 
    ANDRZEJ RYBICKI, MUZEUM HISTORII FOTOGRAFII IM. WALEREGO RZEWUSKIEGO W KRAKOWIE
     
  • 13 LISTOPADA
    Sztuka Legionów Polskich i jej twórcy
    WACŁAWA MILEWSKA, MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE
godz. 17.00, sale edukacyjne w budynku nr 7, udział bezpłatny, bez rezerwacji
Zwiedzanie z kustoszem
  • 12, 26 PAŹDZIERNIKA, 16, 30 LISTOPADA (NIEDZIELE)
    godz. 13.00. Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja*
ZAJĘCIA DLA RODZIN Z DZIEĆMI
„Chłopcy malowani”. Sceny z życia legionisty

Kiedy powstały Legiony Polskie i jacy sławni artyści służyli w ich szeregach? Jakie pieśni śpiewali legioniści? Zastanowimy się nad mitem ułana w twórczości artystów legionowych. Dlaczego „dla żołnierza baśnią jest Piłsudski”? Jak wyglądały uroczystości pogrzebowe marszałka na Wawelu? Co to jest maciejówka, czako ułańskie, furażerka ,szczypiorniak dowiecie się rozwiązując karty zadań.

  • 8 LISTOPADA – dla dzieci od 8 lat
    godz. 10.30. Zajęcia płatne, obowiązuje rezerwacja*
LEKCJA MUZEALNA

"Józef Piłsudski i jego legioniści"
Legiony Polskie i ich dowódcy. Jakie pieśni śpiewali legioniści. Mit ułana w twórczości artystów legionowych. Dlaczego „dla żołnierza baśnią jest Piłsudski”? Uroczystości pogrzebowe marszałka. Dowiecie się jak wyglądał: orzełek legionowy, maciejówka, czako ułańskie i co to jest szczypiorniak.

OFERTA DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW

zajęcia płatne, obowiązuje rezerwacja*

rezerwacje od poniedziałku poprzedzającego spotkanie, 
tel.: 12/422-51-55 wew. 290 (poniedziałek-piątek w godz. 9.00-12.00 i 14.00-15.00)