miejsce zbiórki: wejście na wystawę „A może coś innego? Współczesność na Wawelu”
wstęp: 20 zł, sprzedaż online
Tytułowe pytanie „A może coś innego” jest pytaniem przewrotnym. Z jednej strony odwołuje się do powszechnych wyobrażeń o kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu, w której dominuje sztuka dawna, ze Szczerbcem i arrasami Zygmunta Augusta na czele, do których sztuka współczesna, jak może się wydawać, nie pasuje. Okazuje się jednak, że już w latach 50. XX w. podejmowano na Wawelu inicjatywy angażujące współczesnych twórców. W trakcie oprowadzania przyjrzymy się bliżej poszczególnym inicjatywom obejmującym aranżacje wystaw stałych i wyposażenie wnętrz użytkowych, a także zobaczymy dzieła sztuki należące do wawelskiej kolekcji powstałe po 1945 roku, które dotychczas nie były szerzej prezentowane. Dowiemy się, dlaczego współpracowano ze Związkiem Polskich Artystów Plastyków, gdzie planowano eksponować obrazy Jerzego Nowosielskiego czy Jonasza Sterna, a także w jaki sposób w wawelskiej kolekcji pojawił się obraz Edwarda Dwurnika.
Prowadzenie:
Lidia Brzyska – historyczka sztuki, pracowniczka Działu Badań Dziejów Wawelu i kuratorka wystawy „A może coś innego? Współczesność na Wawelu”. Studiowała w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, obecnie kontynuuje edukację w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UJ; jest autorką (wraz z Justyną Osuch) katalogu zbiorów Polskie malarstwo olejne po 1945 roku w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu.