Oficjalna sprzedaż biletów - bilety.wawel.krakow.pl

Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Kaendlera

24 maja – 29 września 2024

Wspólna wystawa Röbbig Gallery i Zamku Królewskiego na Wawelu będzie okazją do zaprezentowania po raz pierwszy w Polsce wspaniałego zespołu XVIII-wiecznych figur autorstwa Johanna Joachima Kaendlera, pochodzących niemal w całości z prywatnych kolekcji europejskich.
Oficjalny spot wystawy
W 1731 roku dwudziestopięcioletni Johann Joachim Kaendler został zatrudniony przez króla Augusta Mocnego jako nadworny rzeźbiarz i modeler. W manufakturze miśnieńskiej pracował aż do śmierci w roku 1775. Z nazwiskiem Kaendlera jest związany najświetniejszy okres działalności zakładu w Miśni. Artysta był odpowiedzialny za wszystkie zrealizowane wówczas projekty, które stanowią do dziś najważniejszą część oferty wytwórni i są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów.

Głównymi odbiorcami wyrobów manufaktury do końca unii polsko-saskiej byli królowie z dynastii Wettynów oraz ich otoczenie, a podejmowana przez Kaendlera tematyka ukazywała m.in. życie dworu królewskiego.

Wczesne rzeźby Kaendlera nawiązują także do zainteresowań drezdeńskiej socjety: polowań, teatru – szczególnie commedii dell’arte i opery oraz Zakonu Mopsa, który po roku 1738 zastąpił zakazaną przez Kościół katolicki masonerię. Kaendler opracował także serię grup figuralnych, znanych obecnie jako „krynolinowe”. Te wspaniałe, wielobarwne kompozycje, składające się z dam i kawalerów w bogatych strojach dworskich, przedstawiają normowaną etykietą codzienność ówczesnej elity – kurtuazyjne rozmowy i pełne zmysłowości zaloty. Zwykle w tle możemy dostrzec czarnoskórych służących serwujących modne wówczas napoje – czekoladę czy kawę.

Powszechna w wieku XVIII fascynacja Orientem i jego nieprzebranym bogactwem znalazła wyraz w figurkach przedstawiających tematy dalekowschodnie, postacie w fantazyjnych kostiumach czy egzotyczne zwierzęta – jak słonie, nosorożce, wielbłądy czy lwy. Były one często wzorowane na rycinach publikowanych w relacjach podróżników.

Dworskiej miłości – dla odmiany w pasterskich kostiumach – poświęcił Kaendler kolejną serię grup figuralnych, w której przebranym za pastuszków kochankom towarzyszą owieczki trzymane na wstążkach i symbolizujące wierność psy. Panujące wówczas przekonanie o urokach prostego, zgodnego z naturą życia obrazować miały także niezwykle drobiazgowe figurki rzemieślników.

Umiejętność obserwacji i dokonywania syntezy najbardziej charakterystycznych cech przedstawianych modeli ujawnia się w Kaendlerowskich rzeźbach ptaków, od których artysta zaczął karierę w królewskiej manufakturze.
Zegar z sułtanem i słoniem
Model: Peter Reinicke, ok. 1749
Miśnia 1749–1750
Oprawa: brąz złocony, Francja, ok. 1750
Japonka z dziećmi niosąca sagan
Model: Peter Reinicke (?), ok. 1759
Miśnia 1759–1760
Kolekcja prywatna
Dama siedząca na fotelu, ze stolikiem
Model: Johann Joachim Kaendler, 1737
Miśnia 1737–1740
Kolekcja prywatna
Para lwów na złoconej podstawie
Model: Johann Joachim Kaendler, 1748
Miśnia, 1748–1750
Kolekcja prywatna

Important Meissen porcelain in Munich – lecture by Dr. Katharina Hantschmann

For centuries the Bavarian rulers strove to demonstrate their high status by developing a glittering court life, engaging the best artists and ordering outstanding and most fashionable items of decorative art. Prince Elector Carl Albrecht who was even elected emperor in 1742, ordered in Augsburg a unique service of Chinese and Meissen porcelain completely covered with gold and magnificently etched. As he was related to the Saxon court he was also early owner of Meissen porcelain such as a table fountain or four tea services with Chinese scenes exposed on tiered silver stands. 1968 the German industrialist Dr. Ernst Schneider donated the greatest part of his Meissen collection with more than 2000 pieces to the Bavarian State. His prerequisite for exhibiting the collection in a Baroque palace was fulfilled by placing it in Lustheim Castle, a summer residence of the Bavarian rulers. The famous collection of early Meissen porcelain ranks second only to the Zwinger in Dresden. The lecture will discuss some of the most interesting pieces of both collections. Speaker: Dr. Katharina Hantschmann

O wystawie opowiada Massimo Pizzi Gasparon Contarini

Trudno znaleźć lepsze miejsce na ekspozycję porcelanowych arcydzieł niż Zamek Królewski na Wawelu. Na czas trwania wystawy "Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Kaendlera" Wawel przemienił się w scenę XVIII-wiecznego teatru, na której porcelanowe figurki cieszą oczy widzów maestrią swojego wykonania. O metamorfozie Sali Kolumnowej na pierwszym piętrze zamku i o wciąż inspirującej twórczości Kaendlera, opowiada projektant ekspozycji Massimo Pizzi Gasparon Contarini.

O wystawie opowiada dr Claudia Bodinek

Prowadzący monachijską galerię antyków, Alfredo Reyes i Gerhard Röbbig przez lata przygotowywali się do realizacji spektakularnej ekspozycji XVIII-wiecznych figur Johanna Joachima Kaendlera. To marzenie ziściło się na Wawelu w postaci wystawy "Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Kaendlera", którą możecie podziwiać do 29 września 2024. O historii miśnieńskiej porcelany i wyjątkowej współpracy galerii Röbbig München z Zamkiem Królewskim na Wawelu opowiada kuratorka wystawy dr Claudia Bodinek.
Zorganizowanie wystawy „Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Kaendlera” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wydarzenia towarzyszące

WYKŁADY ONLINE
 
Johann Joachim Kaendler, rzeźbiarz miśnieński | 27 czerwca 2024 
Prowadząca: Dorota Gabryś
Datowane na rok 1744 wielopostaciowe „Ukrzyżowanie Chrystusa” autorstwa wybitnego rzeźbiarza Johanna Joachima Kaendlera jest jednym z najcenniejszym obiektów w zbiorach wawelskich, w zbiorach zamku znajduje także kilkanaście figurek wykonanych przez tego modelera. Wykład poświęcony zostanie także projektom o tematyce dworskiej, których przykłady z prywatnych kolekcji zaprezentujemy na wystawie „Wspaniałość rokoka”. 
Important Meissen porcelain in Munich | 25 lipca 2024 
Prowadząca: Dr. Katharina Hantschmann
For centuries the Bavarian rulers strove to demonstrate their high status by developing a glittering court life, engaging the best artists and ordering outstanding and most fashionable items of decorative art. Prince Elector Carl Albrecht who was even elected emperor in 1742, ordered in Augsburg a unique service of Chinese and Meissen porcelain completely covered with gold and magnificently etched. As he was related to the Saxon court he was also early owner of Meissen porcelain such as a table fountain or four tea services with Chinese scenes exposed on tiered silver stands. 1968 the German industrialist Dr. Ernst Schneider donated the greatest part of his Meissen collection with more than 2000 pieces to the Bavarian State. His prerequisite for exhibiting the collection in a Baroque palace was fulfilled by placing it in Lustheim Castle, a summer residence of the Bavarian rulers. The famous collection of early Meissen porcelain ranks second only to the Zwinger in Dresden. The lecture will discuss some of the most interesting pieces of both collections. Speaker: Dr. Katharina Hantschmann
Kaendler's figural tableware | 19 września 2024 
Prowadząca: dr Claudia Bodinek
The special exhibition ‘Magnificence of Rococo’ offers visitors a comprehensive overview of the sculptural porcelain work of the famous Meissen master modeller Johann Joachim Kaendler (1706–1775). However, one theme has been left out: the figural tableware. 
The best-known example of this is certainly the swan service, which included free-plastic figures serving to crown the tureens, among other things, as well as the eponymous relief with the swan couple that adorns the inside of the plates, bowls, and dishes. 
But what made Kaendler create such an elaborate service that would take five years to produce, or even seven years from the initial designs? What did other services made in the 1730s and 1740s look like? And what influence did the swan service have on them? 
Join us on a journey through the last years of the splendour-loving late Baroque and the dawn of the Rococo era. 
As natural as if it was living – The Meissen Porcelain Menagerie | 10 października 2024 
Prowadząca: Julia Weber
The menagerie of predominantly life-size porcelain animal sculptures is one of the outstanding pioneering achievements of the Meissen porcelain manufactory and one of the absolute highlights and visitors’ favourites of the Dresden Porcelain Collection. They continue to amaze us to this day, and not just because of their mastery of the medium’s technical demands. Even contemporaries admired Johann Joachim Kaendler’s special talent for capturing the particular qualities and characters of animals and for making them come alive with a remarkable sense of movement in the ultimately hard and rigid material of porcelain. During the lecture, we will learn what these unique sculptures can tell us about the perception of animals at a time when natural scientists and philosophers discussed whether animals possessed consciousness like humans or even souls.
 
SPOTKANIA Z KUSTOSZEM | 18 czerwca, 16 lipca, 6 sierpnia 2024
Zwiedzanie obejmuje trzy sale wystawy Gabinet Porcelanowy, dotyczy głównie zgromadzonej w nich porcelany z Królewskiej Manufaktury w Miśni. Dodatkiem będzie czasowa wystawa Wspaniałość Rokoka, na której prezentowane są rzeźby Johanna Joachima Kaendlera wypożyczone z prywatnych kolekcji zagranicznych.