Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl
Letnia Szkoła Fotografii
19–23 VIII 2024
Letnia Szkoła Fotografii
Zamek Królewski na Wawelu i Muzeum Fotografii w Krakowie
Marzysz o byciu coraz lepszym fotografem/lepszą fotografką?
Chcesz odblokować swój fotograficzny potencjał?
Uwielbiasz uczyć się od najlepszych?
Letnia Szkoła Fotografii jest właśnie dla Ciebie!
W trakcie mistrzowskiego kursu fotograficznego współorganizowanego przez Zamek Królewski na Wawelu oraz Muzeum Fotografii w Krakowie będziesz mógł pod okiem ekspertek i specjalistów spróbować swoich sił w nowych tematach i doskonalić się w tych, które interesują Cię najbardziej.
W trakcie pięciodniowego kursu oferujemy dużą dawkę przystępnie opowiedzianej teorii oraz czas na intensywne ćwiczenia praktyczne. Podczas zajęć zapoznasz się z zagadnieniami dotyczącymi kompozycji oraz światła, zgłębisz wiedzę na temat fotografii architektonicznej, produktowej/przedmiotu i portretowej. Dowiesz się, jak dokonać wyboru fotografii, by stworzyć atrakcyjne portfolio, jak najlepiej dobrać materiał do książki fotograficznej lub wystawy. Podejrzysz, jak wygląda praca przy digitalizacji obiektów muzealnych i zajrzysz do ciemni. Wszystko to pod okiem wyjątkowych osób, które od lat wytyczają nowe drogi fotografii i rozwijają polską branżę. Kameralna grupa uczestników Letniej Szkoły Fotografii umożliwi bezpośrednie rozmowy z prowadzącymi oraz możliwość czerpania z ich doświadczenia.
W trakcie kursu mistrzowskiego będziesz miał okazję, by zobaczyć, a nawet pracować w miejscach, które zwykle pozostają niedostępne dla odwiedzających muzea. Zajęcia będą odbywały się w Zamku Królewskim na Wawelu oraz w Muzeum Fotografii w Krakowie.
Wydarzenie dofinansowano z budżetu Rady Dzielnicy I Stare Miasto
Ważne informacje:
wydarzenie skierowane jest do osób powyżej 18. roku życia, zajmujących się fotografią w stopniu średniozaawansowanym, chcących zgłębić tajniki tej sztuki i zdobyć nowe umiejętności; organizatorzy nie przewidują nauki obsługi aparatu, ani zajęć z postprodukcji
korzystanie z własnego aparatu fotograficznego lub smartfona z aparatem jest wymogiem udziału w wydarzeniu
czas trwania: 19–23 sierpnia 2024 każdego dnia spotkania rozpoczynają się o godz. 10.00, a kończą ok. 19.00 wyjątkiem jest dzień zakończenia Letniej Szkoły Fotograficznej – piątek 23 sierpnia – gdy koniec zajęć przewidujemy na ok. godz. 15.30
miejsce: Zamek Królewski na Wawelu (Wawel 5) oraz Muzeum Fotografii w Krakowie (MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A oraz MuFo Józefitów, ul. Józefitów 16)
cena obejmuje: pięciodniowe warsztaty, wykłady fotograficzne oraz spotkania ze specjalistkami i specjalistami, w tym wstęp na wystawy Zamku Królewskiego na Wawelu, na których będą odbywały się warsztaty, cztery obiady, poczęstunek z kawą oraz certyfikat ukończenia Letniej Szkoły Fotografii
koordynacja: Magdalena Gacek, Filip Skowron (Zamek Królewski na Wawelu), Maria Masternak, Anna Sidorska (Muzeum Fotografii w Krakowie)
Podczas wybranych spotkań będą robione zdjęcia dokumentujące wydarzenie, które zostaną opublikowane na stronie internetowej Zamku oraz MuFo oraz w mediach społecznościowych; więcej o przetwarzaniu danych osobowych w naszych instytucjach: https://wawel.krakow.pl/rodo; https://mufo.krakow.pl/rodo
Szczegółowy harmonogram:
19 sierpnia 2024 Temat dnia: Podstawowe parametry fotografii (światło i kompozycja)
Część I: Zamek Królewski na Wawelu
10.00 – przywitanie (Sala Sigmunda, budynek nr 5) 10.15 – parametry ekspozycji i zasady kompozycji – teoria (prowadzenie: Aleksandra Lesiak) 11.45 – przerwa kawowa 12.00–15.00 – ćwiczenia praktyczne (prowadzenie: Aleksandra Lesiak)
Część II: MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
15.45 – przerwa obiadowa (Sala konferencyjna w MuFo Rakowicka) 17.00–19.00 – spotkanie z Dominiką Dzikowską (Kobieca Foto Szkoła)
20 sierpnia 2024 Temat dnia: Fotografia architektury
Część I: Zamek Królewski na Wawelu
10.00 – przywitanie (Sala Sigmunda, budynek nr 5) 10.15 – Fotografia architektury (prowadzenie: Maciej Czarnecki) 11.45 – przerwa kawowa 12.00–15.00 – ćwiczenia praktyczne (prowadzenie: Maciej Czarnecki)
Część II: MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
15.45 – przerwa obiadowa (Sala konferencyjna w MuFo Rakowicka) 17.00–19.00 – spotkanie z Wojciechem Wilczykiem
21 sierpnia 2024 Temat dnia: Fotografia przedmiotu
Część I: Zamek Królewski na Wawelu
10.00 – przywitanie (Sala Sigmunda, budynek nr 5) 10.15 – Fotografia produktowa – teoria (prowadzenie: Aleksandra Lesiak) 11.45 – przerwa kawowa 12.00–15.00 – ćwiczenia praktyczne (prowadzenie: Aleksandra Lesiak)
Część II: MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
15.45 – przerwa obiadowa (Sala konferencyjna w MuFo Rakowicka) 17.00–19.00 – spotkanie z Karoliną Wojtas
22 sierpnia 2024 Temat dnia: Fotografia portretowa
Część I: Zamek Królewski na Wawelu
10.00 – przywitanie (Sala Sigmunda, budynek nr 5) 10.15 – Portret – teoria (prowadzenia: Natalia Wiernik) 11.45 – przerwa kawowa 12.00–15.00 – ćwiczenia praktyczne (prowadzenie: Natalia Wiernik
Część II: MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
15.45 – przerwa obiadowa (Sala konferencyjna w MuFo Rakowicka) 17.00–19.00 – spotkanie z Rafałem Milachem
23 sierpnia 2024 Tematy dnia: fotoedycja (selekcja i wybór zdjęć do projektu fotograficznego) oraz pokazy w pracowni digitalizacji i ciemni fotograficznej MuFo Józefitów, ul. Józefitów 16 10.00–przywitanie (Sala Kinowa, MuFo Józefitów) 10.15–11.15 – fotoedycja i sekwencja zdjęć – teoria (prowadzenie: Joanna Kinowska oraz Anna Nałęcka Milach) 11.30-15.00 - indywidualne 30-minutowe konsultacje według harmonogramu ustalonego przez Organizatorów (prowadzenie: Joanna Kinowska oraz Anna Nałęcka-Milach). Harmonogram zostanie podany do informacji uczestników przed rozpoczęciem kursu W czasie indywidualnych konsultacji, pozostali uczestnicy mogą obejrzeć pokazy w pracowni digitalizacji MuFo oraz w ciemni fotograficznej (prowadzenie: Mateusz Woźniak)
Paweł Bownik – artysta wizualny i fotograf. Wykładowca na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Autor nagradzanych książek: „Disassembly” (2013), „Colours of Lost Time” (2022). W praktyce artystycznej bazuje na fotografii wielkoformatowej, rozpracowuje konwencje wizualne obecne w historii kultury, archiwach i klasycznych przedstawieniach malarskich. Prace artysty znajdują się w kolekcji Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Huis Marseille w Amsterdamie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Biblioteki Narodowej, Narodowej Galerii Sztuki – Zachęta, Muzeum Współczesnego Wrocław, Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Narodowego w Poznaniu i w zbiorach prywatnych.
Maciej Czarnecki – zajmuje się fotografią i popularyzacją architektury, w szczególności modernistycznej. Poszukuje ciekawych obiektów w Polsce i za granicą, które stara się poznać i sfotografować. Interesuje go wszystko, co działo się w architekturze po 1920 roku, zwłaszcza awangarda. Pasjonuje go architektura inspirowana epoką kosmiczną, powiązana z ideologią oraz architektura hoteli i domów wypoczynkowych. W swoich pracach, oprócz dokumentacji znikającego dziedzictwa, stara się odczytywać zamysły kompozycyjne architektów i je reinterpretować. Prowadzi spacery fotograficzne i architektoniczne, uczestniczy w wykładach, debatach i podcastach. Pisze ebooki o architekturze. Ma na koncie wystawy fotograficzne w Polsce i Niemczech. Działalność prowadzi głównie w formie cyfrowej, za pomocą bloga oraz social mediów:
Dominika Dzikowska (Kobieca Foto Szkoła) – fotografka, przedsiębiorczyni, nauczycielka fotografii. Założycielka internetowej Kobiecej Foto Szkoły, gdzie w prosty i przyjazny sposób uczy, jak robić świetne zdjęcia: aparatem i smartfonem. Jej kursy fotografii ogląda się jak serial na Netflixie. Od 2017 roku buduje w internecie społeczność kobiet zainteresowanych fotografią. Dziś liczy ona ponad 130 tysięcy osób. Tworzy kursy online, organizuje szkolenia i darmowe wyzwania, zarażając ludzi pasją do robienia zdjęć. Od lat z powodzeniem zarabia na fotografii i chętnie dzieli się swoim doświadczeniem, także w zakresie przedsiębiorczości, marketingu i mediów społecznościowych. Wrażliwa i introwertyczna, raz na totalnej petardzie, a raz schowana pod kocem. W swojej pracy najbardziej ceni elastyczność w działaniu i kontakt z kreatywnymi ludźmi.
Joanna Kinowska – historyczka sztuki specjalizująca się w fotografii. Niezależna kuratorka, fotoedytorka, autorka i fotografka. Pracuje w Służewskim Domu Kultury jako kierowniczka ds. edukacji kulturalnej. Bywa jurorką konkursów i recenzentką przeglądów portfolio. Prowadzi warsztaty dla profesjonalistów pt. „Myślenie fotografią”. Założycielka bloga „Miejsce fotografii”. Współpracuje z Przekrój.org, Fotopolis, Digital Camera Polska oraz Kwartalnikiem Fotografia. Współorganizatorka konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Członkini RAV.A Stories.
Aleksandra Lesiak – edukatorka z wieloletnim doświadczeniem, założycielka działającego w Szwajcarii studia fotografii produktowej Lesiak Photo. Podczas nauki na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim zgłębiała wiedzę teoretyczną na temat fotografii i jej historii. Miłośniczka skupiania się na szczegółach, poszukiwania idealnego światła i tworzenia kreatywnego planu zdjęciowego. Fotografia jest obecna w jej życiu od 15 lat: najpierw była hobby, potem stała się pasją, aż w końcu przerodziła się w sposób na życie.
Rafał Milach – fotograf, artysta wizualny i wykładowca. Podejmuje tematy dotyczące napięć polityczno-społecznych w regionie byłego bloku wschodniego. Autor publikacji fotograficznych krytycznie przyglądających się systemom kontroli i strategiom protestu. Wykładowca Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Departamentu Stanu USA oraz Europejskiej Fundacji Kultury. Laureat nagród: im. Dr. Ericha Salomona, World Press Photo, Author’s Book Award na Les rencontres de la photographie d’Arles. Finalista Deutsche Börse Photography Prize oraz Paszportów Polityki. Współzałożyciel kolektywów: Archiwum Protestów Publicznych i Sputnik Photos. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Museum Folkwang, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, CSW Zamek Ujazdowski, Fundacji Sztuki Polskiej ING. Od 2018 roku członek agencji Magnum Photos. Anna Nałęcka-Milach – absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Katowicach, projektantka książek fotograficznych (jako Tapir Book Design). Projektowane przez nią książki zostały nagrodzone i wyróżnione podczas festiwali i konkursów, m.in. na Les rencontres de la photographie d’Arles (pierwsza nagroda – The Author Book Award 2022, shortlista w latach 2018, 2019, 2021x2, 2022x2), Grand Press Photo (pierwsza nagroda w latach 2021, 2022 i 2024, wyróżnienia w 2021 i 2022), Paris Photo/Aperture Foundation PhotoBook Awards (shortlista w latach 2012, 2013, 2014, 2016, 2019, 2020), 69, 71 i 76 POY Best Photography Book Award (pierwsza nagroda w 2012 i 2014, trzecia nagroda w 2018), Art Books Wanted International Award (2013), Najpiękniejsze Polskie Książki (wyróżnienie w 2018x2 i 2024) oraz Fotograficzna Publikacja Roku.
Natalia Wiernik – absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, doktorat uzyskała w Katedrze Filmu Animowanego, Fotografii i Mediów Cyfrowych. Stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureatka stypendium „Młoda Polska” oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Adiunkt w Pracowni Fotografii 1 oraz kierowniczka Katedry Filmu Animowanego, Fotografii i Mediów Cyfrowych na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie. Artystka wizualna, pracująca głównie w obszarze mediów cyfrowych, fotografii i działań site-specific. W swojej praktyce artystycznej analizuje zagadnienia związane z pojęciem tożsamości etnicznej, religijnej i narodowej. Założycielka kolektywu MNRT, wspólnie z którym stworzyła książkę/photobook WELCOME, gdzie wraz ze specjalistami z różnych dziedzin nauki, literatury i sztuki porusza wątki dotyczące m.in. wykluczenia w kontekście kryzysu migracyjnego. Od ponad 13 lat tworzy cykl portretów rodzinnych, realizując projekt „The Protagonists”, badając sposoby redefinicji pojęcia rodziny i obserwując, jak społeczeństwo zmienia się w tym kontekście.
Wojciech Wilczyk – poeta, fotograf, autor esejów oraz tekstów krytycznych o sztuce, kurator wystaw, wykładowca w Akademii Fotografii w Krakowie. Autor czterech tomów poetyckich oraz fotograficznych projektów dokumentalnych, które miały także edycje albumowe: „Czarno-biały Śląsk” (1999–2003), „Kalwaria” (1995–2004), „Życie po życiu” (2004–2006), „Niewinne oko nie istnieje” (2006–2008), „Święta Wojna” (2009–2014), „Słownik polsko-polski” (2014–2019) oraz wspólnie z Elżbietą Janicką „Inne Miasto” (2011–1012). Wspólnie z Grzegorzem Wróblewskim zrealizował intermedialny projekt „Blue Pueblo” (2013–2014) łączący tekst i fotografie. Zrealizowany w latach 2016-2018 cykl „Powiększenia” znalazł się w wydanej wspólnie z Ericą Lehrer, Romą Sendyką i Magdaleną Zych książce „Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady”. Obecnie skończył pracę nad cyklem „(Nie)widzialne Pomniki Wolności”, który jest poświęcony upamiętnieniom zniesienia pańszczyzny na terenie ziem polskich. Efektem udziału w 15 edycji Kolekcji Wrzesińskiej (2023) jest wystawa i książka „Zwyczajne miasto”.
Karolina Wojtas – ur. 1996, jest fotografką. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz w czeskiego Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie. Żyje w kolorowym świecie eksperymentu i niekończącej się zabawy. Czerpie z dziecięcych fantazji i wspomnień. Inspiracją mogą stać się dla niej bałagan w ogrodzie dziadka albo wielka ślizgawka. Przez jej wystawy nie da się przemknąć, bywają zasypane brokatem albo balonami, ale można poczuć się na nich jak dziecko – pobawić się, porzucać i pobazgrać. Laureatka konkursu C/O Berlin Talent Award 2022, ING Unseen Talent Award 2019. W wakacje 2019 roku otworzyła swoje własne muzeum w rodzinnej wsi na Podkarpaciu.
Mateusz Woźniak – artysta wizualny, działający obecnie głównie w oparciu o medium fotografii. W swoich pracach bazuje na technice chemicznej, popularnie zwanej analogową. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Tworzył kreatywne materiały wideo/audio do spektakli teatralnych i zajmował się szeroko pojętą fotografią. Od kilku lat pracuje głównie z fotografią, tekstem i wideo/podcastami. Uczestnik wystaw zbiorowych. Fascynują go sposoby rejestrowania rzeczywistości i komponowania za pomocą zapisów, które stają się jednocześnie punktami i certyfikatami.