Przestrzeń Centrum została podzielona na kilka stref – informacji, promocji, wiedzy, integracji sensorycznej oraz strefę dla dzieci – w których rozmieszczono stanowiska multimedialne. Całość ma służyć przybliżeniu i poszerzeniu wiedzy o najważniejszym obiekcie zabytkowym w Polsce.
Realizacja zadania związanego z utworzeniem Centrum Multimedialnego objęła następujące prace:
wykonanie prac remontowych i instalacyjnych oraz zakup sprzętu i wyposażenia (zadanie zrealizowała firma Signum Project Sp. z o.o. reprezentowana przez Prezesa Zarządu – Grzegorza Augustyna, ul. Saska 4 pok. 122, 30-720 Kraków)
wykonanie materiałów do prezentacji multimedialnych (kontent) (zadanie zrealizowała firma MUWI Maciej Chłopicki, al. Artura Grottgera 3/42, 30-035 Kraków)
wykonanie ściany dla osób z niepełnosprawnością i interaktywnej rzeźby dla dzieci (zadanie zrealizowała firma Aleksander Janicki PerForm, ul. Józefińska 21, 30-529 Kraków).
Wielkoformatowy interaktywny ekran służy zwiedzającemu do odnalezienia drogi od punktu, w którym się znajduje do wybranego celu. Informuje o wystawach stałych i czasowych, godzinach zwiedzania i cenach biletów, punktach gastronomicznych, toaletach, przechowalniach bagażu. Oferuje komplet informacji praktycznych dla zwiedzających. Zawiera katalog najważniejszych i najatrakcyjniejszych obiektów wawelskiego wzgórza.
Strefa promocji
Prezentacja piękna oraz życia codziennego wawelskiego wzgórza. Odwiedzającym przedstawiamy 6 filmów: 24 godziny z życia Zamku Królewskiego na Wawelu, Ogród królewski, Pory roku na Wawelu, Sekrety Wawelu, Tylko dla orłów, Historia wzgórza.
Strefa wiedzy
Kompendium wiedzy o wzgórzu wawelskim i instytucji Zamku Królewskiego na Wawelu. Sześć interaktywnych stanowisk multimedialnych. W tym miejscu miłośnicy historii, sztuki, archeologii oraz pasjonaci Wawelu będą mogli odnaleźć szczegółowe i poszerzone informacje na temat interesujących ich tematów.
Strefa integracji sensorycznej
Multimedialna ściana dla osób z niepełnosprawnością. Przedstawia historię wzgórza wawelskiego, prezentuje informacje z dziedziny historii, kultury oraz geologii. Instalacja opiera się na osi czasu – horyzontalnej linii biegnącej przez ścianę multimedialną. Umieszczono na niej kluczowe wydarzenia z dziejów wawelskiego wzgórza: jego powstanie, symbolicznie zobrazowane za pomocą mieniącego się amonitu; rotundę Najświętszej Marii Panny reprezentującą czasy romańskie; okres panowania Kazimierza Wielkiego, który ilustruje kopia królewskiego wizerunku nagrobnego z wawelskiej katedry i relief ukazujący wykusz Kurzej Stopki. Czasy renesansu obrazują dwa rzeźbione portrety, również wzorowane na przedstawieniach z królewskich sarkofagów: Zygmunta I Starego i Zygmunta II Augusta. Reliefowe rzeźby arkadowego dziedzińca oraz okiennego wykuszu autorstwa Franciszka Florentczyka, połączone z fotograficzną ilustracją wawelskich arrasów, sygnalizują czasy renesansu. Okres panowania Zygmunta III Wazy to początek epoki baroku, ale i powolny upadek królewskiej rezydencji. Rzeźbiony wizerunek władcy zaczerpnięto z obrazu koronacyjnego króla; reliefowa elewacja północnego skrzydła zamku ilustruje nowy, wczesnobarokowy trend w europejskiej architekturze. Ostatnim elementem narracji jest wawelskie wzgórze w czasach współczesnych, prezentujące wysiłek prac konserwatorskich ostatnich trzydziestu lat. Zwiedzający znajdą tu informacje dotyczące odzyskania wawelskiego wzgórza z rąk austriackich, opowiedziane za pomocą krótkiego materiału filmowego o wystawie Wawel Odzyskany.
W instalacji zastosowano: system nagłośnienia składający się z głośników kierunkowych i pętli indukcyjnej, ekrany dotykowe, rzeźby i reliefy, a także opisy alfabetem Braille’a.
Strefa dla dzieci
Dla najmłodszych przygotowano rzeźbę multimedialną, która angażuje zmysły wzroku, słuchu i dotyku. Wpisana w okrąg baza zapewnia łatwy dostęp oraz interaktywne oddziaływanie instalacji w sposób symultaniczny, przez kilku użytkowników jednocześnie. Przestrzenna kompozycja rzeźby umożliwia swobodną interakcję nie tylko dzieciom, lecz także osobom poruszającym się na wózkach.
Na okrągłych ekranach wyświetlany jest współczesny model wzgórza wawelskiego, powoli wirujący wokół własnej osi. Mapę można obracać i skalować przy pomocy intuicyjnych gestów ekranowych, wówczas podpisy elementów, połączone graficznie z odnośnymi obiektami, podążają za ruchem mapy. Podpisy są w istocie przyciskami – ich dotknięcie powoduje podświetlenie wybranego elementu pod makietą i wyświetlenie informacji na temat pożądanego obiektu. Jego opis zawiera najważniejsze cechy, historię i ciekawostki. Zachęca również użytkownika do pogłębienia informacji w Strefie wiedzy.
Makieta jest wyposażona w gry dostosowane dla różnych grup wiekowych. Uczestników zapraszamy do różnych zabaw: dopasowania kostiumu z epoki do postaci historycznej, poszukiwania skarbu (w formie labiryntu z zagadkami), do gry w epoki (polegającej na przyporządkowaniu obiektów z danej epoki do właściwych pól na linii czasu) oraz do układania puzzli (z pocztem władców lub z budową Wawelu). W gry można grać indywidualnie lub zespołowo.
Aplikacja mobilna "Wawel"
Multimedialny przewodnik dla odwiedzających wzgórze wawelskie. Ułatwia gościom dostęp do aktualnych informacji dotyczących m.in. obiektów historycznych, wystaw, imprez oraz tras sezonowych. Dzięki rozmieszczonym na terenie Zamku Królewskiego sygnalizatorom (beaconom) użytkownik automatycznie uzyskuje informację o obiekcie, przy którym się znajduje.