Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Deklaracja dostępności

Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Deklaracja dostępności dotyczy strony https://wawel.krakow.pl/.

Data publikacji strony internetowej: 
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 

Stan dostępności cyfrowej

Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności i wyłączeń wymienionych poniżej.

Niedostępne treści

  • Brak jest gdzieniegdzie poprawnych opisów alternatywnych fotografii lub grafik znalezionych w serwisie. Dokładamy wszelkich starań by wszyscy redaktorzy byli przeszkoleni w zakresie prawidłowego dodawania treści.
  • Część filmów nie posiada napisów rozszerzonych i audiodeskrypcji.
  • Wirtualne spacery nie są dostępne przy użyciu wyłącznie klawiatury.
  • W kilku miejscach kolejność focusa i tabowania elementów jest nieprawidłowa.
  • Niektóre formularze nie mają odpowiednio przypisanych etykiet dla pól.
  • Niektóre klikalne elementy strony mogłyby być lepiej wyróżnione, na przykład za pomocą koloru lub rozmiaru.
  • Strona https://bilety.wawel.krakow.pl/r nie jest w pełni dostępna za pomocą klawiatury.
  • W wersji mobilnej strona https://wawel.krakow.pl/co-zwiedzac wymaga wykonywania gestu „swipe” (przesunięcia palcem).

Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja

Data sporządzenia deklaracji:
Data ostatniego przeglądu deklaracji:

Deklarację sporządzono na podstawie audytu zewnętrznego, w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej.

Wyniki badania przedstawia Raport z audytu.

Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje

Zamek Królewski na Wawelu dokłada wszelkich starań, aby użytkownicy serwisu internetowego www.wawel.krakow.pl mieli pełny dostęp do jego treści, mogli te treści zrozumieć oraz aby wygodna nawigacja umożliwiała logiczne i intuicyjne korzystanie z serwisu. Staramy się na bieżąco usuwać stwierdzone bariery dostępności strony internetowej www.wawel.krakow.pl.

Przy kasach posiadamy pętle indukcyjne.
Każda osoba głucha lub niedosłysząca 7/24 w czasie otwarcia Zamku Wawel przy kasach może skorzystać z tłumacza (PJM) online w czasie rzeczywistym za darmo.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Renata Paszkowska-Kwiatek, renata.kwiatek@wawelzamek.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 12 422 51 55 wew. 204.

Każdy ma prawo:

  • zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
  • zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
  • wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.

Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.

Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada:
Rafał Konopka, Specjalista ds. dostępności
rafal.konopka@wawelzamek.pl
tel. 12 4225155 wew. 366

Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.

Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.

Pozostałe informacje

Aplikacje mobilne

Zamek Królewski na Wawelu udostępnia aplikację mobilną Aplikacja “Wawel”:
  1. Aplikacja “Wawel” w wersji dla systemu iOS
  2. Aplikacja “Wawel” w wersji dla systemu Android

    Aplikacja "Wawel" jest niezgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Dostępność architektoniczna

Zamek Królewski na Wawelu — Wawel 5, 31-001 Kraków

Zamek Królewski na Wawelu znajduje się w centrum Krakowa - na Wzgórzu Wawelskim (około 228 m n.p.m.), w Dzielnicy I Stare Miasto, około 10 minut pieszo od Rynku Głównego, od Dworca ok. 20 min. pieszo.

Do bram wejściowych prowadzą dwie drogi, oba podejścia strome, dla poruszających się na wózku wskazana pomoc osoby towarzyszącej.
W obrębie wzgórza – na drodze i ścieżkach – zniesione bariery architektoniczne. Oba podejścia strome, dla poruszających się na wózku wskazana pomoc osoby towarzyszącej. W obrębie wzgórza - na drodze i ścieżkach - zniesione bariery architektoniczne.

podejście od strony ul. Bernardyńskiej

Dojście od strony skrzyżowania ulic Bernardyńska-Stradom-Grodzka – droga dojazdowa, dopuszczony ruch samochodowy (za zezwoleniem), nawierzchnia – „kocie łby”, wzdłuż drogi chodnik.

podejście od strony ul. Kanoniczej

Dla ruchu pieszego; niskie schodki w przejściu bramnym.

Zniżki dla osób z niepełnosprawnością

Osobom z niepełnosprawnością wraz z opiekunami przysługują bilety ulgowe (po okazaniu stosownych dokumentów).

Dokumentem potwierdzającym uprawnienie do korzystania z ulgi jest legitymacja dokumentująca niepełnosprawność lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Dodatkowo w ramach ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny i Krakowskiej Karty 3+ przysługuje wstęp bezpłatny dla ucznia lub studenta legitymującego się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Kasy biletowe

  • kasa główna w Centrum Promocji i Informacji
    budynek posiada podjazd dla wózków (od strony dziedzińca zewnętrznego); wewnątrz zniesione bariery architektoniczne

  • kasa sezonowa (IV-X) przy bramie Herbowej
    dostępna po pokonaniu podjazdu od strony ul. Kanoniczej, lub z dziedzińca zewnętrznego; uwaga – w przejściu bramy Wazów do pokonania niskie schodki

Usługi

W Centrum Promocji i Informacji znajdują się: informacja turystyczna, kasy biletowe, biuro rezerwacji zwiedzania i usług przewodnickich, toalety, restauracja i kawiarnia, sklepik z pamiątkami. Budynek dostępny dla osób poruszających się na wózkach.

Punkt Poczty Polskiej w baszcie Złodziejskiej niedostępny dla wózków.

Przechowalnia bagażu

Znajduje się na dziedzińcu arkadowym (dla turystów posiadających bilet na wystawy) – wejście przez bramę Berrecciego; brak barier architektonicznych

Toalety

  1. Centrum Promocji i Informacji - posiada podjazd dla wózków
  2. Dziedziniec zewnętrzny (przy wystawie Wawel Zaginiony) - posiada podjazd dla wózków
  3. Dziedziniec arkadowy (za ścianą kurtynową) – posiada podjazd dla wózków; nawierzchnia "kocie łby"; uwaga – ślisko.

Ekspozycje w Zamku

W zamku dostępna jest nowoczesna winda zewnętrzna. Korzystanie z niej przez osoby z niepełnosprawnością możliwe jest wyłącznie w obecności pracownika obsługi. W celu skrócenia czasu oczekiwania na udostępnienie windy prosimy o zgłoszenie takiej potrzeby w Biurze Rezerwacji, Informacji turystycznej bądź w kasie biletowej.
  1. Zamek I (I p. zamku) – dostępne na całej długości trasy (dojazd windą na krużganki, pokonanie stopni na trasie zwiedzania z użyciem platform).
  2. Zamek II (II p. zamku) – dostępne na całej długości trasy (dojazd windą na krużganki, pokonanie pojedynczych stopni na trasie zwiedzania z użyciem platform).
  3. Podziemia Zamku:
    Wawel Podziemny. Lapidarium – dostępne dla osób poruszających się na wózkach przy użyciu windy dla osób niepełnosprawnych (bez sieni studziennej); winda umożliwia zjazd osoby tylko na wózku, osoba stojąca nie może zjechać
    uwaga – platforma może przenieść wózek, który wraz osobą na nim siedzącą na całej wysokości nie przekracza rozmiaru 70 x 77cm oraz 110 na wysokość (niskie sklepienie)

    Wawel Zaginiony – dostępny na całej długości trasy dla osób poruszających się na wózkach.
    Kościół św. Gereona – niedostępny dla osób poruszających się na wózkach
  4. Zbrojownia częściowo dostępna dla osób poruszających się na wózkach (parter)
    uwaga – platforma może przenieść wózek, który wraz osobą na nim siedzącą na całej wysokości nie przekracza rozmiaru 78 x 82cm
  5. Skarbiec Koronny – występują utrudnienia dla osób poruszających się na wózkach - nie jest dostępna winda ułatwiająca wejście na wystawę (od 14.10.2024 do odwołania). Utrudnienia są spowodowane przygotowaniem nowej aranżacji wystawy "Zbrojownia".
  6. Wawel Odzyskany – niedostępny dla osób poruszających się na wózkach (liczne wąskie i strome stopnie na trasie zwiedzania).
  7. Smocza Jama – niedostępna dla osób poruszających się na wózkach – zejście stromymi, kręconymi schodami.
  8. Baszta Sandomierska – niedostępna dla osób poruszających się na wózkach – zwiedzanie baszty wymaga przejścia po schodach liczących 137 stopni.
  9. Krużganki i taras widokowy – krużganki II piętra są dostępne na całej długości trasy dla osób poruszających się na wózkach; taras widokowy niedostępny dla osób poruszających się na wózkach, wejście na taras wymaga przejścia po schodach liczących 100 stopni
  10. Ogrody Królewskie – częściowo dostępne dla osób poruszający się na wózkach; przejście/przejazd pod ściana kurtynową odbywa się po nierównej nawierzchni i pod dużym kątem; górny taras wymaga wejścia po wysokich schodach
Możliwość udostępnienia wózka
W Recepcji wystaw: Zamek I, Skarbiec Koronny oraz w Informacji Turystycznej (Centrum Promocji i Informacji) zwiedzający ze schorzeniami narządu ruchu mają możliwość wypożyczenia wózka.
Dla zwiedzających na wózkach elektrycznych dostępne są wystawy: Wawel Zaginiony, Zamek II (II p.), Zamek I (I p.) oraz parterowe sale w Zbrojowni.

Dostępność komunikacyjno-informacyjna

Skorzystaj z usługi tłumacza PJM online w przestrzeni muzeum przez aplikację Migam

W Zamku Królewskim na Wawelu dostępna jest usługa zdalnego tłumacza Polskiego Języka Migowego.
Można z niej skorzystać od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00. Usługa jest bezpłatna.

Tłumacz PJM pomoże osobom G/głuchym w uzyskaniu odpowiedzi na pytania związane z działalnością Zamku Królewskiego na Wawelu, zakupie biletów czy skontaktowaniu się z innym pracownikiem muzeum.

Z usługi tłumacza Polskiego Języka Migowego można skorzystać na dwa sposoby:

Online: przez stronę internetową www.wawel.krakow.pl (z tej usługi można skorzystać z domu lub innego dowolnego miejsca).
Aby skorzystać z usługi tłumacza języka migowego online należy wejść na stronę internetową www.wawel.krakow.pl i kliknąć na ikonkę "migających dłoni", która znajduje się w prawym górnym rogu strony; po kliknięciu na ikonkę, nastąpi przekierowanie do podstrony, z niniejszą instrukcją:

  1. po kliknięciu na ikonkę na górze tej podstrony, z opisem "Połącz z tłumaczem" nastąpi przekierowanie do strony, z której będzie można wykonać połączenie z tłumaczem PJM
  2. tłumacz języka migowego odbierze połączenie od osoby G/głuchej i jednocześnie połączy się z pracownikiem zamku z działu wskazanego przez osobę dzwoniącą.
W przestrzeni Zamku Królewskiego na Wawelu w bezpośrednim kontakcie z pracownikami kasy, poprzez swoje urządzenie mobilne z aplikacją Migam z umożliwiającą połączenie się z tłumaczem PJM. Stanowisko kasowe z dostępem do usługi tłumacza PJM oznaczone jest piktogramem migających dłoni.

Usługa tłumacza migowego online została wdrożona przez Zamek Królewski na Wawelu we współpracy z MIGAM „RKPK” Sp. z o.o. s.k.a.