Romanizm, gotyk, renesans, barok, neoromanizm…? O co w tym wszystkim chodzi? Jak rozpoznać style w sztuce? Jak interpretować obrazy, rzeźby, architekturę? Czy starożytne rzeźby były surowe i bezbarwne? Kto dorysował wąsy Monie Lisie? Jakie niezwykłe historie i postacie kryją się za dziełami sztuki? Czy ktoś z Was zadał sobie kiedyś chociaż jedno z tych pytań? Na naszych spotkaniach pokażemy, że historia sztuki jest niezwykłą podróżą, pełną fascynujących opowieści.
Zajęcia będą odbywały się w formie wykładów on-line, w trakcie których prowadząca przedstawi najważniejsze dzieła i prądy w sztuce, jak również sylwetki artystów za nimi stojących. Spotkania będą ilustrowane wizerunkami dzieł sztuki pochodzącymi z całego świata, w tym oczywiście z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu.
Wybrane spotkania, specjalnie oznaczone, przeznaczone będą dla maturzystów, zdających egzamin z historii sztuki.
Prowadzenie: Sara Dąbrowska
Informacje organizacyjne:
zajęcia odbywają się na platformie MS Teams, w spotkaniu może uczestniczyć 50 osób godz.: 17:30; czas trwania ok. 90 min
link do spotkania zostanie przesłany w dniu zajęć około godz. 15:00
opłata: karnet 15 zajęć/2025 – 270 zł link do esprzedaży pojedyncze zajęcia – 18 zł prosimy o uważne wpisanie swojego adresu e-mailowego podczas zakupu biletu
organizator zastrzega sobie możliwość ewentualnych zmian w harmonogramie, o czym uczestnicy zajęć będą informowani bezpośrednio oraz przez informację na stronie www; w przypadku zmiany terminu zajęć przez organizatora, wydarzenie będzie nagrywane i wysłane do uczestników, którzy nie mogą wziąć udziału w nowym terminie
wydarzenia w planowanych terminach są nagrywane, a następnie udostępniane na okres 2 dni w ramach grupy zajęciowej. Po zajęciach uczestnicy otrzymają dostęp do nagrania w postaci linku do prywatnego kanału na YouTube. Podczas trwania zajęć udostępniane są tylko imię i nazwisko uczestnika.
zakup biletu na zajęcia online wiąże się z wyrażeniem zgody na nagranie i udostępnienie wykładu.
uczestnicy otrzymają link do nagrania w następnym dniu roboczym.
po zajęciach uczestnicy otrzymują prezentację on-line
w sprawach organizacyjnych prosimy o kontakt mailowy z koordynatorami: matura@wawelzamek.pl
Sara Dąbrowska – absolwentka historii sztuki i doktorantka na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracuje jako nauczycielka w liceum Montessori w Krakowie. Popularyzatorka wiedzy o sztuce w mediach społecznościowych. Jej głównym celem jest rozbudzanie pasji do sztuki i tworzenie bezpiecznej atmosfery nauki, w której każdy swobodnie może wypowiadać swoje myśli. Budowanie dobrych relacji z nauczycielem pomaga rozwijać kreatywności i nieszablonowe myślenie. Wpadnij i na własnej skórze przekonaj się, że to działa.
3 października | Sztuka pierwszych cywilizacji – dlaczego zaczęliśmy tworzyć? 10 października | Piękno, ład i harmonia, czyli słów kilka o sztuce starożytnej Grecji 17 października | Władza i propaganda – o potędze sztuki i architektury rzymskiej 24 października | Sztuka chrześcijańska inspirowana antykiem – o początkach chrześcijaństwa na wschodzie i zachodzie 7 listopada | Symbolika malarstwa średniowiecznego na wschodzie i zachodzie – znane motywy ikonograficzne 14 listopada | Sztuka romańska nie jedno ma imię 21 listopada | Sztuka gotycka – mistyka i światło 28 listopada | Malarstwo renesansu i manieryzmu – czyli o tym jak zmieniały się kanony piękna 5 grudnia | O języku malarstwa, co widzimy na obrazie i jak to nazwać (analiza dzieła) 12 grudnia | Renesansowa architektura i rzeźba – klasyka z nutą nowoczesności link do esprzedaży
19 grudnia | Barokowa architektura – o propagandzie, Królu Słońce i angielskich ogrodach link do esprzedaży
Wydarzenia w planowanych terminach są nagrywane, a następnie udostępniane na okres 2 dni w ramach grupy zajęciowej. Po zajęciach uczestnicy otrzymają dostęp do nagrania w postaci linku do prywatnego kanału na YouTube. Podczas trwania zajęć udostępniane są tylko imię i nazwisko uczestnika. Zakup biletu na zajęcia online wiąże się z wyrażeniem zgody na nagranie i udostępnienie wykładu.
Harmonogram spotkań | 2025
9 stycznia | Barokowe malarstwo – na bogato
16 stycznia | O języku rzeźby, co widzimy i jak to nazwać (analiza dzieła)
6 lutego | Rokoko – miłość, kobiety i śpiew
13 lutego | Klasycyzm – jak po raz kolejny wrócono do korzeni
20 lutego | Jak czytać architekturę? (analiza budynku)
27 lutego | Romantyzm i historyzm – narodowe zrywy i ekstaza z nutką magii
6 marca | Malarstwo II poł XIX w. – o pierwszych buntownikach
13 marca | Malarstwo II poł XIX w. – jeszcze więcej buntu
20 marca | Secesja i Młoda Polska
27 marca | Sztuka I połowy XX w. – o co chodzi z tą awangardą?
3 kwietnia | Sztuka I połowy XX w. – o co chodzi z tą awangardą? Cz. II
10 kwietnia | Sztuka II połowy XX w. – jak zrozumieć sztukę współczesną?
17 kwietnia | Sztuka II połowy XX w. – jak zrozumieć sztukę współczesną? Cz. II
24 kwietnia | Polska sztuka XX w. – jak się nie pogubić?
30 kwietnia | Architektura modernizmu i postmodernizmu – czyli o tym czy sześcian może być ładny