Posłuchaj o pięknie

MS Teams

kurs historii sztuki dla dorosłych i maturzystów
Romanizm, gotyk, renesans, barok, neoromanizm…? O co w tym wszystkim chodzi? Jak rozpoznać style w sztuce? Jak interpretować obrazy, rzeźby, architekturę? Czy starożytne rzeźby były surowe i bezbarwne? Kto dorysował wąsy Monie Lisie? Jakie niezwykłe historie i postacie kryją się za dziełami sztuki? Czy ktoś z Was zadał sobie kiedyś chociaż jedno z tych pytań? Na naszych spotkaniach pokażemy, że historia sztuki jest niezwykłą podróżą, pełną fascynujących opowieści. Zajęcia będą odbywały się w formie wykładów on-line, w trakcie których prowadząca przedstawi najważniejsze dzieła i prądy w sztuce, jak również sylwetki artystów za nimi stojących. Spotkania będą ilustrowane wizerunkami dzieł sztuki pochodzącymi z całego świata, w tym oczywiście z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu. Wybrane spotkania, specjalnie oznaczone, przeznaczone będą dla maturzystów, zdającym egzamin z historii sztuki.

Prowadzenie: Sara Dąbrowska 
 
Informacje organizacyjne:
  • zajęcia odbywają się na platformie MS Teams, w spotkaniu może uczestniczyć 30 osób
  • godz.: 17:30
  • link do spotkania zostanie przesłany w dniu zajęć około godz. 15:00
    prosimy o uważne wpisanie swojego adresu e-mailowego podczas zakupu biletu
  • spotkanie rozpoczyna się o godz. 17:30, czas trwania ok. 90 min
  • opłata za uczestnictwo – 15 zł, sprzedaż online
  • organizator zastrzega sobie możliwość ewentualnych zmian w harmonogramie, o czym uczestnicy zajęć będą informowani bezpośrednio oraz przez informację na stronie www
  • w sprawach organizacyjnych prosimy o kontakt mailowy z koordynatorką – Magdaleną Gacek (Dział Edukacji) matura@wawelzamek.pl 
Sara Dąbrowska – absolwentka historii sztuki i doktorantka na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracuje jako nauczycielka w liceum Montessori w Krakowie. Popularyzatorka wiedzy o sztuce w mediach społecznościowych. Jej głównym celem jest rozbudzanie pasji do sztuki i tworzenie bezpiecznej atmosfery nauki, w której każdy swobodnie może wypowiadać swoje myśli. Budowanie dobrych relacji z nauczycielem pomaga rozwijać kreatywności i nieszablonowe myślenie. Wpadnij i na własnej skórze przekonaj się, że to działa.
https://artbelfer.com.pl/

Harmonogram spotkań

w roku 2023
4 października | Sztuka pierwszych cywilizacji – dlaczego zaczęliśmy tworzyć?
11 października | Piękno, ład i harmonia – słów kilka o sztuce starożytnej Grecji
16 października | Władza i propaganda – o potędze sztuki i architektury rzymskiej
25 października | Warsztaty maturalne: Tajniki arkusza maturalnego z historii sztuki
8 listopada | Sztuka chrześcijańska inspirowana antykiem – o początkach chrześcijaństwa na wschodzie i zachodzie
15 listopada | Sztuka romańska to nie tylko „grube ściany i małe okna”
22 listopada | Sztuka gotycka – mistyka i światło
29 listopada | Warsztaty maturalne: motywy ikonograficzne
6 grudnia | Malarstwo renesansu i manieryzmu – jak zmieniały się kanony piękna
13 grudnia | Renesansowa architektura i rzeźba – klasyka z nutą nowoczesności
20 grudnia | Warsztaty maturalne: analiza malarstwa

cd. w roku 2024
3 stycznia | Barokowe malarstwo i rzeźba – na bogato
10 stycznia | Barokowa architektura – o propagandzie Kościoła, Królu Słońce i angielskich ogrodach
17 stycznia | Rokoko – miłość, kobiety i śpiew
24 stycznia | Barok polski – sarmacka wizja potęgi
31 stycznia | Warsztaty maturalne: analiza rzeźby
7 lutego | Klasycyzm – jak wrócono do korzeni
14 lutego | Romantyzm i historyzm – narodowe zrywy i ekstaza z nutką magii
21 lutego | Malarstwo II poł. XIX w. –  o pierwszych buntownikach
28 lutego | Warsztaty maturalne: analiza architektury
6 marca | Secesja – Klimt i dużo więcej
7 marca | Młoda Polska – Wyspiański i dużo więcej
14 marca | Sztuka I poł. XX w. – o co chodzi z tą awangardą?
20 marca | Sztuka I poł. XX w. – o co chodzi z tą awangardą? Cz. II
27 marca | Warsztaty maturalne: techniki artystyczne
3 kwietnia | Sztuka II poł. XX w. – jak zrozumieć sztukę współczesną?
4 kwietnia | Sztuka II poł. XX w. – jak zrozumieć sztukę współczesną? Cz. II
10 kwietnia | Polska sztuka XX w. – jak się nie pogubić?
17 kwietnia | Architektura modernizmu i postmodernizmu –czy sześcian może być ładny?
24 kwietnia | Warsztaty maturalne: wypracowanie