19-20 IV dziedziniec arkadowy dostępny do godz. 18:30 | UWAGA: nowa oferta zwiedzania. Szczegóły od 23 kwietnia

Wawel o zmierzchu

Letni, plenerowy festiwal muzyczny

4 – 13 sierpnia 2023
infografika
Letni festiwal „Wawel o zmierzchu” łączy muzykę z historycznym miejscem – właśnie to buduje wyrazisty charakter wydarzenia i jego wyjątkową oprawę. Bohaterami koncertów są nie tylko znakomici wykonawcy i muzyka, ale także rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: arkadowy i niedostępny na co dzień dziedziniec Batorego. Dźwięk jest nie tylko słyszalny, ale i „widzialny” za sprawą imponującej reżyserii światła.

16. letni festiwal muzyczny

infografika wydarzenia
KULTURA W NATURZE
„Wawel o zmierzchu” to jedyny, organizowany na tak szeroką skalę, festiwal plenerowy muzyki „klasycznej” w Krakowie. Muzyka rozbrzmiewa w przestrzeni otwartej, nacechowanej historycznie i symbolicznie, a unikatowa – iluminowana sceneria zapadającego zmierzchu sprawia, że architektura Zamku Królewskiego na Wawelu zyskuje niepowtarzalny koloryt i nabiera nowych kulturotwórczych znaczeń.

IDEE PRZEWODNIE: POLSKA – POKOLENIE 1933 – UKRAINA
Idee przewodnie szesnastego festiwalu to: stylistyczna różnorodność wykonywanej muzyki (szeroko pojęta klasyka, twórczość kompozytorska drugiej połowy XX wieku, rodzima muzyka ludowa i filmowa, rozmaite formacje wykonawcze), spotkanie Kultury i Natury oraz reprezentanci pokolenia 1933 – Krzysztof Penderecki i Henryk Mikołaj Górecki – w 90. rocznicę urodzin kompozytorów. Akcent pada na muzykę polską, ukazywaną w szerokim kontekście kultury, i promocję polskich artystów-wykonawców (CORda Cracovia, Elżbieta Stefańska, Piotr Lato, Chopin Piano Duo, Rafał Jacek Delekta), także – muzyków ukraińskich, na czele ze światowej sławy pianistą, przyjacielem festiwalu „Wawel o zmierzchu” – Alexandrem Gavrylyukiem oraz polsko-ukraińskim dyrygentem Yaroslavem Shemetem.

KOSMOS DŹWIĘKÓW I DUCHOWOŚĆ
W słowach (w języku polskim i angielskim), będących integralną częścią festiwalowych koncertów (od pierwszej edycji w roku 2008), znajdą się, między innymi, ze względu na Rok Mikołaja Kopernika, złote myśli tego, który „wstrzymał słońce, ruszył ziemię”, przykładowo: „Cóż jest nad niebo piękniejsze, przecież w nim jest wszystko piękno”. Sprzyjać będą komponowaniu i ukierunkowaniu percepcji słuchaczy na pogłębioną sferę duchowości, tak bardzo potrzebną współczesnemu człowiekowi.

DLA ODBIORCÓW Z KRAKOWA, POLSKI I CAŁEGO ŚWIATA
Koncerty 16. festiwalu „Wawel o zmierzchu” adresowane są do publiczności reprezentującej różne generacje: od młodzieży – poprzez dorosłych – do seniorów. Zamek Królewski na Wawelu przyciąga, zwłaszcza latem, odbiorców w różnym wieku – z Krakowa, Polski i całego świata. Atrakcyjność historyczno-kulturowa wyjątkowych architektonicznie miejsc, jakim są królewskie dziedzińce (Arkadowy i Batorego), sprzyja percepcji muzyczno-estetycznej. Słuchacz nie tylko odbiera muzykę: także chłonie otaczające obrazy i piękno zamkowej architektury, w toczeniu zmieniających się kolorów (iluminacja dziedzińców).

KSZTAŁTOWANIE ESTETYCZNEGO SMAKU
Oferta programowa festiwalu „Wawel o zmierzchu”, jak co roku, ma służyć znoszeniu barier w odbiorze wysokiej kultury muzycznej – w jej rozmaitych przejawach stylistyczno-repertuarowych. Na sześciu festiwalowych koncertach (trzy kameralne na Dziedzińcu Batorego i trzy symfoniczne na Dziedzińcu Arkadowym) oraz „maratonie" młodych pianistów (na Dziedzińcu Arkadowym; wstęp na maraton jest wolny) ukazana zostanie szeroko pojęta „klasyczna” sztuka dźwięków, niosąca spotkanie wartości tradycji (np. Fryderyk Chopina) i współczesności (Krzysztof Penderecki czy Henryk Mikołaj Górecki), twórczości ludowej i filmowej (występ Reprezentacyjnej Orkiestry Straży Granicznej z Nowego Sącza). Tego rodzaju strategia programowa, sprawdzona w dotychczasowych piętnastu edycjach festiwalu „Wawel o zmierzchu”, organizowanego od roku 2008, sprzyja uzyskaniu muzycznej „jedności” (te same – plenerowo-otwarte miejsca koncertów – dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu) w „różnorodności” (różne światy brzmieniowe) sprzyjać ma rozbudzaniu apetytu na muzykę „poważną” i kształtowaniu smaku estetycznego.

Wawel – latem – ma swój dźwięk. O zmierzchu…
Serdecznie zapraszamy!

Organizatorzy Festiwalu


Zamek Królewski na Wawelu:
Kierownictwo organizacyjne: Hubert Piątkowski
Współpraca – Martyna Tyksińska
Grupa Twórcza „Castello”:
Dyrektor artystyczny: Małgorzata Janicka-Słysz
Koordynacja artystyczna i organizacyjna – Krzysztof Sadłowski

Słowo o muzyce na koncertach – Małgorzata Janicka-Słysz

  • Wejście na koncerty odbywa się 45 minut przed rozpoczęciem. 
  • Wejście na koncerty odbywające się na Dziedzińcu Arkadowym — przez Sień Berrecciego i bramą przy Baszcie Senatorskiej.  
  • W sytuacji niepogody koncerty kameralne zostaną przeniesione do Sali Senatorskiej.  

4 sierpnia (piątek) Koncert kameralny

20:00 – Dziedziniec Batorego  
 
Zuzanna Hwang-Cempla – sopran  
Jakub Pawlik – tenor  
Paweł Kubica – fortepian 
 
W programie: Fryderyk Chopin, Maurice Ravel i romantycy

bilety: normalny 80 zł, ulgowy 60 zł; sprzedaż online
fortepian solo 

Fryderyk Chopin (1810-1849)  
Polonez As-dur op. 53  
Mazurek cis-moll op. 50 nr 3   
Walc As-dur op. 42  
Preludium Des-dur op. 28 nr 15  
Fantaisie-Impromptu cis-moll op. 66  
Etiuda c-moll op. 10 nr 12  
 
pieśni 

Maurice Ravel (1875-1937)  
Cinq mélodies populaires grecques  
Chanson de la mariée. Modéré 
Là-bas, vers l’église. Andante  
Quel galant m’est comparable. Allegro 
Chanson des cueilleuses de lentisques. Lento 
Tout gai!. Allegro 
 
Vincenzo Bellini (1801-1835) Malinconia, ninfa gentile z cyklu Quindici composizione de camera per canto e pianoforte 
Jerzy Gablenz (1888-1937), Ty nie wiesz nawet, jak mi źle op. 5 nr 4 
Richard Strauss (1864-1949), Zueignung op. 10 nr 1 (sł.: Hermann von Gilm)  
Johannes Brahms (1833-1897), Spanisches lied op. 6 nr 1 (sł.: Paul Heys)  
Hugo Wolf (1860-1903), Die Bekehrte z cyklu Goethe Lieder  
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941), Piosnka dudarza op. 18 nr 2 (sł.: Adam Mickiewicz) 
 
duety

Gaetano Donizetti (1797-1848), Don Pasquale – Tornami a dir che m’ami  
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Così fan tutte – Fra gli amplessi  
Giuseppe Verdi (1813-1901), La Traviata – Parigi, o cara

5 sierpnia (sobota) Koncert kameralny

20:00 – Dziedziniec Batorego 
 
Chopin Piano Duo: Anna Boczar & Bartłomiej Kominek – fortepian 4 ręce 
 
W programie: Johann Sebastian Bach, Edward Grieg, Camille Saint-Saëns, Ignacy Jan Paderewski

bilety: normalny 80 zł, ulgowy 60 zł; sprzedaż online
Johann Sebastian Bach (1685-1750) 
Schafe können sicher weiden z Kantaty BWV 208  
Wachet auf, ruft uns die Stimme z Kantaty BWV 140  
Wohl mir, daß ich Jesum habe z Kantaty BWV 147  
 
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941), Album Tatrzańskie op. 12  
W murowanej piwnicy 
Dziewczyno, kocham cię 
Za górami, za lasami  
 
Edvard Grieg (1843-1907), Suita Peer Gynt op. 46 nr 1:  
I Poranek  
II Śmierć Azy   
III Taniec Anitry   
IV W grocie Króla Gór 
 
Camille Saint-Saëns (1835-1921), Danse Macabre op. 40

6 sierpnia (niedziela) Koncert kameralny

20:00 – Dziedziniec Batorego 
 
Mateusz Dubiel – fortepian 
 
W programie: Wolfgang Amadeusz Mozart, Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski 

bilety: normalny 80 zł, ulgowy 60 zł; sprzedaż online
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Sonata D-dur KV 311
Sonata in D major KV 311:
I Allegro con spirito  
II Andante con espressione 
III Rondeau. Allegro 
 
Fryderyk Chopin (1810-1849)  
Barkarola Fis-dur op. 60  
Scherzo E-dur op. 54  
4 Mazurki op. 41: e-moll, H-dur, As-dur, cis-moll  
 
Karol Szymanowski (1882-1937), Serenada Don Juana z cyklu Maski op. 34  
 
Fryderyk Chopin (1810-1849), Polonez As-dur op. 53 

11 sierpnia (piątek) „Maraton” młodych pianistów

Dziedziniec Arkadowy 
wstęp wolny! 
 
w programie: dominanta – Fryderyk Chopin 
 
11:00 Zuzanna Sejbuk – fortepian 

Johann Sebastian Bach (1685-1750), Preludium z Suity angielskiej e-moll BWV 810
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941), Legenda As-dur op. 16 nr 1
Fryderyk Chopin (1810-1849)
4 Mazurki op. 41: e-moll, H-dur, As-dur, cis-moll 
2 Nokturny op. 37: g-moll, G-dur
Scherzo E-dur op. 54
Etiuda F-dur op. 10 nr 8
Etiuda e-moll op. 25 nr 5
Polonez As-dur op. 53   
 
12:00 Julian Stanny – fortepian

Ignacy Friedman (1882-1948), Etiuda A-dur op. 63 nr 1  
Maria Szymanowska (1789-1831), Nokturn B-dur  
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Sonata C-dur KV 309: 
I Allegro con spirito 
II Andante un poco adagio 
III Rondo. Allegretto grazioso 
Karol Szymanowski (1882-1937), 4 Mazurki op. 50: 1-4  
Sostenuto. Molto rubato 
Allegramente. Poco vivace. „Rubasznie” 
Moderato 
Allegramente, risoluto 
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941), Melodia Ges-dur op. 16 nr 2; Krakowiak fantastyczny H-dur op. 14 nr 6  
Juliusz Zarębski (1854-1885), Grande Polonaise Fis-dur op. 6  
 
13:00 Mikołaj Ólafur Frach – fortepian 
 
Fryderyk Chopin (1810-1849), 4 Mazurki op. 30: c-moll, h-moll, Des-dur, cis-moll  
Ballada g-moll op. 23  
Nokturn fis-moll op. 48 nr 2  
Etiuda e-moll op. 25 nr 5  
Etiuda c-moll op. 10 nr 12  
Ferenc Liszt (1811-1886), Sonetto 104 del Petrarca  
Karol Szymanowski (1882-1937), Etiuda b-moll op. 4 nr 3; Etiuda C-dur op. 4 nr 4  
Fryderyk Chopin (1810-1849), Polonez As-dur op. 53  

11 sierpnia (piątek) koncert symfoniczny

20:00 – Dziedziniec Arkadowy 
 
CORda Cracovia Orkiestra
Elżbieta Stefańska – klawesyn  
Piotr Lato – klarnet 
Rafał Jacek Delekta – dyrygent 
 
W programie: Felix Mendelssohn-Bartholdy, Henryk Mikołaj Górecki (pokolenie 1933), Krzysztof Penderecki (pokolenie 1933)

bilety: normalny 80 zł, ulgowy 60 zł; sprzedaż online
niesprzedane bilety z puli online będą dostępne w dniu koncertu, w godz. 17:00–20:00 – sprzedaż w Sklepie Wawelskim (przed Sienią Berrecciego)

 
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), Symfonia na smyczki C-dur nr 1:   
I Allegro 
II Andante 
III Allegro 
 
Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010), Koncert na klawesyn i smyczki:
I Allegro molto 
II Vivace marcatissimo 
 
Felix Mendelssohn-Bartholdy, Symfonia na smyczki D-dur nr 2:  
I Allegro 
II Andante 
III Allegro vivace 
 
Krzysztof Penderecki (1933-2020), Sinfonietta nr 2 na klarnet i smyczki 
I Notturno. Adagio 
II Scherzo. Vivacissimo  
III Serenade. Tempo di Valse  
IV Abschied. Larghetto  
 
Felix Mendelssohn-Bartholdy, Symfonia na smyczki B-dur nr 5  
I Allegro vivace 
II Andante 
III Presto

12 sierpnia (sobota) Występ orkiestry

20:00 – Dziedziniec Arkadowy  
 
Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej z Nowego Sącza 
Soliści – śpiewacy: Natalia Zabrzeska-Borowiec, Iwona Chruślicka, Hania Sitko, Tomasz Jarosz, Wacław Wacławiak 
Leszek Mieczkowski – Naczelnik Orkiestry / dyrygent 
 
W programie: polska muzyka filmowa i rodzima muzyka ludowa w nowych aranżacjach 

bilety: normalny 80 zł, ulgowy 60 zł; sprzedaż online

niesprzedane bilety z puli online będą dostępne w dniu koncertu, w godz. 17:00–20:00 – sprzedaż w Sklepie Wawelskim (przed Sienią Berrecciego)

Introdukcja  
Młoda Uroda – melodia ludowa  
Na wojaka wzieni miłego – melodia ludowa  
Dwie tęsknoty – melodia ludowa  
Benedykt Konowalski (1928-2021), Taniec Podhalańczyków  
Strzelec Podhalański 
Byłem w karcmie – melodia ludowa  
Obcasy – melodia ludowa  
Banowanie – melodia ludowa  
Uwertura bohaterska ar. Hadrian Filip Tabęcki  
Henryk Wars (1902-1977), Na pierwszy znak 
Wojciech Kilar (1932-2013), Polonez z filmu „Pan Tadeusz”  
Krzysztof Komeda (1931-1969), Nim wstanie dzień 
Wojciech Kilar (1932-2013), Walc z filmu „Trędowata”  
Przemysław Gintrowski (1951-2012), Modlitwa o wschodzie słońca 
Andrzej Korzyński (1940-2022), Meluzyna  
Akademia Pana Kleksa 

13 sierpnia (niedziela) Koncert symfoniczny

20:00 – Dziedziniec Arkadowy  
 
CORda Cracovia Orkiestra (symfonicznie) 
Alexander Gavrylyuk – fortepian  
Yaroslav Shemet – dyrygent 
 
W programie:  Edward Grieg, Antonín Dvořák, Fryderyk Chopin (1810-1849)

bilety: normalny 120 zł, ulgowy 60 zł; sprzedaż online
niesprzedane bilety z puli online będą dostępne w dniu koncertu, w godz. 17:00–20:00 – sprzedaż w Sklepie Wawelskim (przed Sienią Berrecciego)
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Fantazja f-moll op. 49

Edvard Grieg (1843-1907), Koncert fortepianowy a-moll op. 16  
I Allegro molto moderato 
II Adagio 
III Allegro moderato molto e marcato – Andante – Quasi presto – Andante maestoso 
 
Antonin Dvořák (1841-1904), IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata”  
I Adagio – Allegro molto 
II Largo 
III Scherzo: Molto vivace – Poco sostenuto 
IV Allegro con fuoco



CORda Cracovia Orkiestra Orchestra
Agnieszka Bugla-Bylica | koncertmistrz

Skrzypce I:  Magdalena Odrzywołek, Anna Korczyńska, Zuzanna Dulęba, Paulina Bujok, Natalia Orszak, Aleksandra Kmiotek, Aleksandra Czajor-Kowalska
Skrzypce II: Natalia Miś, Leszek Dzierżęga, Sandra Hejnowska, Monika Worek, Emilia Herbowska, Małgorzata Perlik
Altówki: Justyna Poprawska, Natalia Warzecha-Karkus, Wiktoria Chorobik, Beata Tasarz, Aleksander Frankiewicz
Wiolonczele: Krzysztof Sadłowski, Jakub Gajownik, Patrycja Noszka, Piotr Bylica, Maria Czaplińska
Kontrabasy: Krzysztof Bylica, Samuel Piękoś
Flety: Wioletta Strączek, Michalina Piotrowicz
Oboje: Emilia Troia, Jakub Koch
Klarnety: Barbara Borowicz, Dmytro Pylypchak
Fagoty: Dominik Tekielak, Agnieszka Marzec
Waltornie: Natalia Kawecka, Kamila Maniecka, Paweł Nasuta, Marek Gumiela
Trąbki: Konrad Pisera, Marek Drescher
Puzony: Justyna Chmielek-Korbut, Szymon Klimański, Marcin Kukla
Tuba: Jakub Antonkiewicz
Perkusja: Bartosz Sałdan, Władysław Płachciński

Honorowy Patronat

prof. dr. hab. Piotra Glińskiego  
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 
prof. dr. hab. Jacka Majchrowskiego 
Prezydenta Miasta Krakowa 

Mecenas festiwalu

Sponsorzy festiwalu

logotyp Schimmel Pianoslogotyp firmy Oprogramowanie Naukowo-Technicznelogotyp Dafo Plasticslogotyp Animalogotyp Elektrimontlogotyp Sofiflora

Patroni medialni festiwalu

logotyp  Polskiego Radialogotyp  Polskiego Radia Program 2logotyp Radia Krakówlogotyp Radia Kraków Kulturalogotyp  czasopisma Rzeczpospolitalogotyp Dziennika Polskiegologotyp  czasopisma Gość Niedzielnylogotyp TVP3 Krakówlogotyp TVP Kulturalogotyp TVP Historialogotyp  Kraków Culturelogotyp  czasopisma Hybrydalogotyp portalu krakow.pl

Partner wydarzenia

Nota prasowa