Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Wawel o zmierzchu

Letni, plenerowy festiwal muzyczny

1–10 sierpnia 2025
infografika
Letni festiwal „Wawel o zmierzchu” łączy muzykę z historycznym miejscem – właśnie to buduje wyrazisty charakter wydarzenia i jego wyjątkową oprawę. Bohaterami koncertów są nie tylko znakomici wykonawcy i muzyka, ale także rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: arkadowy i niedostępny na co dzień dziedziniec Batorego. Dźwięk jest nie tylko słyszalny, ale i „widzialny” za sprawą imponującej reżyserii światła.


Organizatorzy Festiwalu 


Zamek Królewski na Wawelu
Kierownictwo organizacyjne: Hubert Piątkowski
Grupa Twórcza „Castello”
Dyrektor artystyczny: Małgorzata Janicka-Słysz
Słowo o muzyce na koncertach – Małgorzata Janicka-Słysz


Honorowy Patronat

Hanny Wróblewskiej
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

18. letni festiwal muzyczny

Dialogicznie
Letni festiwal „Wawel o zmierzchu” wpisuje muzykę w historyczne miejsce Polski, dzięki czemu zyskuje atrakcyjną artystyczną oprawę. Tegoroczna – osiemnasta odsłona – służyć będzie, podobnie jak uprzednie, procesowi wzmocnienia multidyscyplinarnej oferty wysokiej kultury (sztuka dźwięków wkomponowana w sztukę architektury Zamku Królewskiego na Wawelu), skierowanej do szerokiego grona publiczności; znacząco sprzyja temu przestrzeń otwarta, w której organizowane są koncerty-wydarzenia. „Wawel o zmierzchu” to jedyny, organizowany na tak szeroką skalę, festiwal plenerowy muzyki klasycznej w Krakowie. Utwory rozbrzmiewają w scenerii nacechowanej historycznie i symbolicznie, co sprzyja dialogowi Kultury, Natury i Historii.

Jedność w różnorodności
Idee przewodnie kolejnych odsłon festiwalu, także edycji w tym roku, to stylistyczna różnorodność wykonywanej muzyki (szeroko pojęta klasyka, twórczość kompozytorska drugiej połowy XX wieku, rodzima muzyka filmowa, rozmaite formacje wykonawcze – od recitali solowych poprzez zespołowe formy kameralistyki) oraz spotkanie tradycji (muzyka utrwalona w kanonie kultury) i współczesności (muzyka nowa lub na nowo interpretowana). Akcent pada na twórczość kompozytorów polskich (Fryderyk Chopin, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki), wpisaną w szeroki kontekst kultury, i promocję polskich artystów-wykonawców (Szymon Nehring, Krzysztof Książek czy Mateusz Dubiel), związanych przede wszystkim – edukacyjnie, zawodowo i życiowo – z Krakowem.

Słuchanie „rozumiejące”
Celem organizatorów festiwalu jest także rozwijanie wyobraźni i słuchania „rozumiejącego”. Słowa wprowadzenia (w języku polskim i angielskim) w tematykę wykonywanej muzyki, będące integralną częścią festiwalowych koncertów (od pierwszej edycji w roku 2008), służą komponowaniu i kierowaniu percepcji słuchaczy na rozumienie wykonywanej muzyki, pogłębioną sferę duchowości i rozwój humanistycznej wrażliwości – wartości jakże potrzebnych współczesnemu człowiekowi.

Tradycja i współczesność
Oferta programowa festiwalu „Wawel o zmierzchu” ma też służyć znoszeniu barier w odbiorze wysokiej kultury muzycznej – w jej rozmaitych przejawach stylistyczno-repertuarowych. Latem WAWEL ma swoją kolorową i PIĘKNĄ MUZYKĘ. W MIEJSCACH wyjątkowych – na DZIEDZIŃCACH – o ZMIERZCHU…
Koncerty 18. festiwalu „Wawel o zmierzchu” adresowane będą do publiczności reprezentującej różne generacje: od młodzieży – poprzez dorosłych – do seniorów. Zamek Królewski na Wawelu przyciąga, zwłaszcza latem, odbiorców w różnym wieku – z Krakowa, Polski i całego świata. Atrakcyjność historyczno-kulturowa wyjątkowych architektonicznie miejsc, jakimi są królewskie dziedzińce, sprzyja percepcji muzyczno-estetycznej. Słuchacz nie tylko odbiera samą muzykę: także chłonie otaczające obrazy
i piękno zamkowej architektury, w otoczeniu zmieniających się kolorów iluminowanych dziedzińców. Dotychczasowe statystyki (z poprzednich siedemnastu edycji Festiwalu) pokazują, że koncerty kameralne na Dziedzińczyku Batorego mają komplet publiczności (130 słuchaczy każdy), a koncerty symfoniczne na Dziedzińcu Arkadowym gromadzą ponad tysięczną publiczność. Maraton młodych pianistów na Dziedzińcu Arkadowym (na który wstęp jest wolny) umożliwia z kolei doświadczenie wysokiej kultury muzycznej dla kręgu kilku tysięcy słuchaczy.

Letni festiwal „Wawel o zmierzchu” wpisuje muzykę w historyczne miejsce Polski, dzięki czemu zyskuje wyrazisty charakter i wyjątkową artystyczną oprawę. Miejscem i także „artystami” koncertów są rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego; ten drugi – otwarty w roku 2008 wyłącznie dla wydarzeń muzycznych. Dźwięk jest nie tylko „słyszalny, ale i „widzialny” w kontekście zmieniających się barw i świateł. Do tej pory zorganizowano siedemnaście festiwali – dla polskiej i międzynarodowej publiczności, zróżnicowanej generacyjnie. „Wawel o zmierzchu” to jedyny, organizowany na tak szeroką skalę, festiwal plenerowy muzyki klasycznej w Krakowie. Utwory rozbrzmiewają w przestrzeni otwartej, nacechowanej historycznie i symbolicznie, a unikatowa – iluminowana sceneria zapadającego zmierzchu sprawia, że architektura Zamku Królewskiego na Wawelu otrzymuje niepowtarzalny koloryt i nowy wymiar artystyczny. Idee przewodnie kolejnych odsłon festiwalu, utrwalanych w świadomości odbiorców, to stylistyczna różnorodność wykonywanej muzyki (szeroko pojęta klasyka, twórczość kompozytorska drugiej połowy XX wieku, rodzima muzyka filmowa, rozmaite formacje wykonawcze) oraz spotkanie tradycji i współczesności, wartości datum i novum. Akcent pada na muzykę polską, ukazywaną w szerokim kontekście kultury i promocję polskich artystów-wykonawców.

Program Festiwalu

1 sierpnia (piątek) 2025, godz. 20:00    
koncert kameralny – Dziedziniec Batorego
Mateusz Dubiel – fortepian
w programie: Fryderyk Chopin 
 
2 sierpnia (sobota) 2025, godz. 20:00   
koncert kameralny – Dziedziniec Batorego
Wiesław Suruło – flet, Monika Gardoń-Preinl – fortepian
LLLeggiero Woodwind TrioMaksymilian Lipień – obój, Piotr Lato – klarnet, Damian Lipień – fagot
w programie: Ludwig van Beethoven, Claude Debussy, André Caplet

3 sierpnia (niedziela) 2025, godz. 20:00
koncert kameralny – Dziedziniec Batorego
Książek Piano Duo: Agnieszka Zahaczewska-Książek & Krzysztof Książek – fortepian na 4 ręce
w programie: Felix Mendelssohn-Bartholdy, Ignacy Feliks Dobrzyński
 
7 sierpnia (czwartek) 2025, godz. 20:00
koncert kameralny – Dziedziniec Batorego
Iwona Socha – sopran, Piotr Machnik – fortepian
w programie: Fryderyk Chopin, Robert Schumann, Ignacy Jan Paderewski, Antonín Dvořák

8 sierpnia (piątek) 2025, od 11:00
„Maraton” młodych pianistów – Dziedziniec Arkadowy
11:00  Bartosz Wątroba
12:00  Wiktor Maluga
13:00  Zuzanna Sejbuk
w programie: Fryderyk Chopin

8 sierpnia (piątek) 2025, godz. 20:00
Koncert klasyczno-jazzowy – Dziedziniec Arkadowy 
Mateusz Dubiel – fortepian 
MAREK BAŁATA CHOPIN SEKSTET: Marek Bałata – śpiew, Marcin Kaletka – saksofon, Mateusz Pałka – fortepian, Adam Kowalewski – kontrabas, Sławek Berny – perkusja, Grzegorz Masłowski – „bębny”
w programie: Fryderyk Chopin – klasycznie i na jazzowo
 
9 sierpnia (sobota) 2025, godz. 20:00
Koncert polskiej muzyki filmowej – Dziedziniec Arkadowy
Orkiestra CORda Cracovia (smyczkowo): Maria Słysz – fortepian, Bartosz Sałdan – perkusja
Iwona Socha – sopran, Sebastian Perłowski – dyrygent 
w programie: Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Michał Lorenz, Abel Korzeniowski
oraz piosenki z polskiego kina międzywojennego w aranżacji na smyczki Artura Majewskiego   
 
10 sierpnia (niedziela) 2025, godz. 20:00
Finał: koncert symfoniczny – Dziedziniec Arkadowy
Orkiestra CORda Cracovia (symfonicznie)
Szymon Nehring – fortepian, Łukasz Borowicz – dyrygent
w programie: Franz Schubert, Symfonia h-moll „Niedokończona”, Fryderyk Chopin, Koncert fortepianowy f-moll  

Informacje organizacyjne

BILETY
  • bilet ulgowy 90 zł
    przysługujący: osobom do 18 roku życia, studentom (za okazaniem legitymacji), seniorom powyżej 65 roku życia
  • bilet normalny 140 zł
    sprzedaż online - linki do esprzedaży podamy wkrótce
Wejścia na koncerty na dziedzińcu arkadowym: Bramą Berrecciego i bramą obok baszty Senatorskiej.
Brama otwierana jest 30 minut przed rozpoczęciem koncertu.

W przypadku niepogody koncerty na Dziedzińcu Batorego odbędą się w Sali Senatorskiej.

Koncerty odbywają się w przestrzeni otwartej – na królewskich dziedzińcach: Batorego i Arkadowym. Gramy „w Naturze”, prosimy zatem o zabezpieczenie się przed ewentualnym chłodem lub deszczem w nakrycia głowy, peleryny czy chusty (niekoniecznie parasole, które mogą przeszkadzać innym). Pamiętajmy: pogoda bywa zmienna, choć muzyka zawsze zapewnia pogodę ducha.  

Prosimy też o nierobienie zdjęć i nie nagrywanie podczas koncertów. Wdzięczni będziemy za wyłączenie telefonów komórkowych oraz urządzeń elektronicznych: mogą przeszkadzać w odbiorze piękna muzyki i kontemplacji iluminowanej architektury Zamku Królewskiego na Wawelu.

Wszystkim odbiorcom życzymy niezapomnianych estetycznych wrażeń!
Organizatorzy

Partnerzy i Patroni