Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl
Echoes – sonifikacja arrasów wawelskich
Komnaty Królewskie Zamku Królewskiego na Wawelu – Państwowych Zbiorów Sztuki gościły Piotra Madeja, niezależnego artystę, doktoranta Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, który w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa 2024 stworzył dźwiękową interpretację arrasów wawelskich połączoną z przestrzenną rekonstrukcją sonosfery szesnastowiecznego Krakowa.
10 marca 2025 roku w sali Senatorskiej odbył się koncert będący realizacją stypendium.
Wydarzenie stanowiło połączenie współczesnej elektroniki, historii i elementów muzyki dawnej. Celem artysty było uzyskanie dźwięku wynikającego z faktury splotu arrasów. Autorski instrument elektroniczny pozwolił zinterpretować tkaninę jako źródło dźwięku i partyturę muzyczną. Na podstawie treści arrasu Ucieczka Kaina przed gniewem Bożym, któremu towarzyszyły dwie werdiury przedstawiające spoczywającego daniela i wyobrażenie tygrysa, publiczność wsłuchała się w atmosferę dźwiękową renesansowego Krakowa.
Niektóre istniejące instrumenty elektroniczne pozwalają wykorzystać przekrój trójwymiarowego obrazu powierzchni jako źródło fali dźwiękowej. Piotr Madej zaadaptował ten pomysł, zastępując możliwość wczytania obrazu w formie pliku graficznego obrazem fragmentu tkaniny uzyskanym na żywo przy pomocy mikroskopu USB. Instrument posiadał kilka stopni analizy i interpretacji tkaniny, a uzyskane dane były sonifikowane w czasie rzeczywistym, stanowiąc bogate źródło materiału dźwiękowego, z którego powstał utwór muzyczny.
Elektroniczny dźwięk sonifikacji został dodatkowo spleciony z rekonstrukcją przestrzenną naturalnej atmosfery dźwiękowej szesnastowiecznego Krakowa. Odnosiła się ona do historycznych wydarzeń związanych z pierwszą publiczną prezentacją kolekcji arrasów, która miała miejsce podczas uroczystości ślubu króla Zygmunta Augusta z Katarzyną Habsburżanką w 1553 roku.
Trzecim filarem wydarzenia był zespół wykonujący muzykę na instrumentach dawnych, których akustyczne brzmienie przybliżyło słuchaczom renesansowe przestrzenie dźwiękowe. Rekonstrukcje utworów szesnastowiecznej muzyki plebejskiej splotły się z elektroniczną sonifikacją tkaniny i historyczną sonosferą miasta, tworząc immersyjną, wielowarstwową narrację dźwiękową.
Na zakończenie wydarzenia osoby zainteresowane mogły zapoznać się z systemem sonifikacji wykorzystanym w projekcie – jego działanie zostało zaprezentowane i omówione.
Na zdjęciach uczestnicy spotkania, elementy systemu sonifikacji oraz członkowie zespołu muzyczngo.