Prowadzenie: Aneta Biały (Muzeum Narodowe w Warszawie)
Tadeusz Kuntze w rzymskiej kuźni talentów. Wczesne dzieła, inspiracje i kontakty przyszłego mistrza
Tadeusz Kuntze rozpoczął studia artystyczne w Rzymie jesienią 1747 roku dzięki mecenatowi biskupa Andrzeja Stanisława Kostki Załuskiego. Jego pierwszym nauczycielem był Lodovico Mazzanti, ceniony malarz wyspecjalizowany w malarstwie religijnym, związany z zakonem jezuitów. Od początku 1748 roku Kuntze uczęszczał też do Akademii Francuskiej w Rzymie, zapewne na prawach wolnego słuchacza, przez pierwsze lata pod kuratelą ówczesnego dyrektora tej uczelni Jeana-François de Troya. Obok akademickich reguł sztuki i tajników modelowania formy, przyswajanych na uczelni, jego twórczość kształtowały także fascynacje zjawiskami artystycznymi rozkwitającymi w ówczesnym Rzymie. Na szczególną uwagę w tym kontekście zasługuje dekoracja wnętrza kościoła Santissima Trinità degli Spagnoli, realizowana w latach 1748–1752 z udziałem koryfeuszy rzymskiego późnego baroku i rokoka: Corrada Giaquinta, Marca Benefiala, Antonia Gonzaleza Velazqueza, Francisca Preciada de la Vegi. Punktem wyjścia wykładu jest pytanie, które postacie z międzynarodowego środowiska artystów spotkał Kuntze na swojej drodze twórczej w latach nauki w Akademii Francuskiej i na następnym etapie studiów w Scuola del Nudo na Kapitolu (1754–1756) oraz jakie miało to konsekwencje dla jego dalszego rozwoju artystycznego.