Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Dwa pokolenia. Sztuka legionowa z kolekcji Jerzego Mycielskiego

Wystawa w stulecie powstania Legionów Polskich

Zamek Królewski na Wawelu pokazuje po raz pierwszy duży zbiór dzieł o tematyce legionowej z kolekcji prof. Jerzego Mycielskiego. Wśród 58 prac w różnych technikach  prezentowane są między innymi dzieła legionistów: Leopolda Gottlieba, Leona Czechowskiego oraz  sympatyzujących z czynem legionowym takich artystów jak Jacek Malczewski czy Emilia Knausówna.

9 października – 7 grudnia 2014
 
Scenariusz wystawy:  Agnieszka Janczyk
Realizacja:  Agnieszka Janczyk, Jadwiga Laskowska
Projekt plastyczny: Studio projektowe Marek Suchowiak
Katalog:  Agnieszka Janczyk


Wystawie towarzyszy obszerny katalog zawierający opracowania pełnej listy obiektów o tematyce legionowej, wchodzących w skład kolekcji.
ISBN 978-83-61866-49-7
W roku 2014, dla uczczenia setnej rocznicy utworzenia Legionów Polskich,  Zamek Królewski na Wawelu przygotował prezentację prac o tematyce legionowej, podarowanych Wawelowi przez profesora Jerzego Mycielskiego (1856-1928) zgodnie z jego testamentem.  W tym roku przypada też druga rocznica. W roku 1934 na trzech wielkich wystawach legionowych – w Krakowie, Lwowie i Sosnowcu – była pokazywana po raz ostatni niemal cała kolekcja Mycielskiego, wówczas licząca sto dzieł. Niniejsza ekspozycja, po upływie osiemdziesięciu lat, prezentuje już tylko część tych zbiorów – pięćdziesiąt osiem prac, które zachowały się do dzisiaj.

Portret profesora Jerzego Mycielskiego
Jan Rembowski (1879-1923), [Warszawa], 1917
rysunek kredkami, papier żeberkowy Ingres ze znakiem wodnym; 61,6 x 47,6 cm
Kolekcja sztuki legionowej Mycielskiego – największa w rękach prywatnych – była świadectwem jego zaangażowania w sprawy Legionów. Ten znany historyk sztuki propagował dzieła o tej tematyce, przede wszystkim jako organizator lub współorganizator wystaw legionowych (w 1916: Kraków, Bazylea, Berno, Zurych; 1917: Lwów, Warszawa; 1924: Kraków), a także autor artykułów, opiekun i przyjaciel artystów. Wśród twórców, których wspierał, należy wymienić: Jakuba Juszczyka, Tadeusza Korpala, Karola Zyndrama Maszkowskiego i Jana Rembowskiego. Mycielski działał także w Naczelnym Komitecie Opieki nad byłymi legionistami oraz wdowami i sierotami po poległych legionistach. Władysław Leopold Jaworski, prezes Naczelnego Komitetu Narodowego powiedział: „Hr. Jerzego Mycielskiego cenimy i kochamy za jego złote serce. Chcecie się przekonać o tem, idźcie do kancelaryi Naczelnego Komitetu Narodowego. Tam gromadzą się ze swemi sprawami Legioniści. Gdy jeden skarży się przed drugim, jakżeż często słyszymy radę: »nie martw się, idź do Jerzego, on ci pomoże«. Tak powstaje legenda, jaka piękna!”  (W. L. Jaworski, Mowy 1914-1915, Kraków 1915, s. 11-12).

Portret profesora Jerzego Mycielskiego
Leopold Gottlieb (1879-1934), Bazylea, 1916
rysunek kredkami, papier naklejony na tekturę; 37,5 x 34,5 cm
Rysunek powstał w czasie pobytu Mycielskiego i Gottlieba w Szwajcarii, w związku z organizacją przez nich wystawy legionowej w 1916; ofiarowany przez autora Mycielskiemu.

 
Zbiory legionowe Mycielskiego liczyły 100 obiektów wykonanych w różnej technice; oprócz obrazów olejnych i rysunków znajdowała się w nich jedna fotografia (Komendant Józef Piłsudski na Reducie swojego imienia pod Kostiuchnówką nad Styrem). Ich autorami byli artyści związani z Legionami, a także sympatycy tej formacji. Ci pierwsi to  dokumentatorzy życia legionowego, m.in. Leon Czechowski, Leopold  Gottlieb, Stanisław Janowski, Ignacy Pinkas i Zygmunt Rozwadowski. Spośród drugich twórców należy wymienić Jacka Malczewskiego, Jana Rembowskiego oraz Emilię Knausówną. Autorem płaskorzeźb, znajdujących się w zbiorach Mycielskiego, był Jakub Juszczyk – podopieczny profesora. Druga wojna światowa w znaczący sposób zmniejszyła wawelski zespół prac legionowych, zaginęły wówczas m.in. prace Wojciecha Kossaka, Ignacego Pinkasa, Zygmunta Rozwadowskiego i Kaspra Żelechowskiego.

Dwa pokolenia / Profesor Jerzy Mycielski jako opiekun rannych legionistów
Kazimierz Sichulski (1879-1942)
Zakopane lub Wiedeń, 1917
akwarela, rysunek tuszem i kredkami, papier; 88,7 x 61,5 cm
Satyryczna wersja obrazu Dwa pokolenia w zbiorach Jerzego Mycielskiego (por. poz. kat. 1), namalowanego przez Jacka Malczewskiego w 1915.
Zwiedzając wystawę, podzieloną na cztery bloki tematyczne, należy zwrócić uwagę na dzieła podarowane Jerzemu Mycielskiemu przez autorów. Wyjątkową wartość historyczną ma niewielki rysunek ołówkiem, który został ofiarowany profesorowi przez Leopolda Gottlieba w roku 1916 w Szwajcarii w czasie podróży związanej z organizacją ekspozycji sztuki legionowej, z wymowną dedykacją: „J W Panu Hr. J. Mycielskiemu / Z wyrazami wdzięczności / Za Jego ojcowską miłość dla legionistów / szczerze oddany leop. gotlieb. leg.” i dopiskiem: „6. 10. 16 / w wagonie między / Bazyleją a Bernem”. Innym śladem tej podróży jest portret Mycielskiego, tego samego autora, także dedykowany profesorowi.

Legionista
Leopold Gottlieb (1879-1934), 1916
rysunek kredkami, papier; 28,7 x 9,5 cm
Zupełnie inny charakter ma symboliczna kompozycja Dwa pokolenia Jacka Malczewskiego, powstała w Wiedniu w roku 1915, ukazująca Jerzego Mycielskiego i Michała Żymierskiego. Starszy mężczyzna uosabia tradycję powstania styczniowego, podczas gdy młodszy, walczący w Legionach: „patrzy z tą energią tak silnie w dal, bo jest pewny przyszłości, a kiedy przyłoży tę lornetkę do oczu – zobaczy – Polskę”. Satyryczną wersję tego dzieła wykonał w roku 1917 Kazimierz Sichulski.

Dwa pokolenia
Jacek Malczewski (1855-1929)
Wiedeń, 1915
olej, deska; 64 x 79 cm
Portret podwójny dwóch generacji walczących o wolność kraju. Jerzy Mycielski (1856-1928), historyk sztuki, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, zaangażowany w działalność na rzecz Legionów. Był mecenasem artystów, organizatorem wystaw sztuki legionowej i właścicielem zbioru dzieł o tej tematyce. Mjr Michał Żymierski z 1 pułku piechoty Legionów Polskich, ranny pod Laskami ( 23 października 1914) leczył się w Wiedniu, gdzie  opiekował się nim Mycielski.
Najliczniejszą grupę prac stanowią portrety oficerów i żołnierzy, uzupełnione scenami  z życia codziennego legionistów i kompozycjami zainspirowanymi Legionami Polskimi. Wystawę zamykają wizerunki ułanów autorstwa Zygmunta Rozwadowskiego z roku 1916, wśród nich Mariana Grzędzińskiego „Jacka Cekiery”, którego tragiczne losy można odnaleźć w kilku utworach Andrzeja Struga.
W tym miejscu eksponowany jest też obraz Dzwonią ostrogi Jana Skotnickiego, podarowany Wawelowi przez Antoniego Koziebrodzkiego z Chlebowa w roku 1928. To dzieło nie pochodzi ze zbiorów Mycielskiego, ale było prezentowane na krakowskiej wystawie legionowej w roku 1916, przygotowanej przez profesora.

Portret chorążego Mariana Grzędzińskiego „Jacka Cekiery”
Zygmunt Rozwadowski (1870-1950)
Werchy, Wołyń, 1916
rysunek ołówkiem, papier; 25,8 x 20,8 cm
Marian Grzędziński (1896-1916) służył w 2, a następnie 5 szwadronie ułanów. Jako chorąży 1 pułku ułanów Legionów Polskich zaginął 6 lipca 1916 pod Trojanówką. Twórcą pseudonimu był Andrzej Strug (1871-1937), który do kilku swych powieści wprowadził losy „Jacka Cekiery”.
Niniejsza ekspozycja ukazuje Wawel jako miejsce związane z tradycją legionową i wpisuje się w cykl wystaw historycznych i rocznicowych organizowanych przez Zamek Królewski na Wawelu. Jednocześnie upamiętnia jednego z  wielkich ofiarodawców, gdyż  zespół prac o tematyce legionowej jest jedynie częścią zbiorów, które Wawelowi  podarował  profesor Jerzy Mycielski. Dziewiąty października został wybrany celowo dla udostępnienia wystawy zwiedzającym, gdyż wtedy właśnie przypada setna rocznica nadania w miejscowości Jakubowice (gmina Ożarów) stopni oficerskich legionistom. Wśród awansowanych byli też ci uwiecznieni na portretach z kolekcji profesora Jerzego Mycielskiego.

„Wierna tobie, na twym grobie ucałuję krzyż…”
Kajetan Stefanowicz „Soplica” (1886-1920)
1916
rysunek piórkiem i czarnym tuszem na podkładzie ołówkowym; papier naklejony na tekturę; 34 x 25,5 cm (owal)
Rysunek był wzorem litografii w albumie Pieśń legionisty w rysunkach Kajetana Stefanowicza podoficera I-go  p. ułanów Legionów Polskich, wydanej we Lwowie w 1916; pierwotnie własność Władysława Beliny-Prażmowskiego.

Wydarzenia towarzyszące

WYKŁADY
16 października Kolekcja sztuki legionowej Jerzego Mycielskiego  Agnieszka Janczyk (Zamek Królewski na Wawelu)
30 października Legiony Polskie na fotografii, początek polskiego fotoreportażu wojennego. Ze zbiorów Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie, Andrzej Rybicki (Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie)
13 listopada Sztuka Legionów Polskich i jej twórcy, Wacława Milewska (Muzeum Narodowe w Krakowie)

ZWIEDZANIE Z KUSTOSZEM 12 i 26 października, 16 i 30 listopada
 
ZAJĘCIA DLA RODZIN Z DZIEĆMI
 „Chłopcy malowani”. Sceny z życia legionisty
18 października – dzieci 10-12 lat, 8 listopada – młodzież 13-15 lat

Kiedy powstały Legiony Polskie i jacy sławni artyści służyli w ich szeregach? Jakie pieśni śpiewali legioniści? Zastanowimy się nad mitem ułana w twórczości artystów legionowych. Dlaczego „dla żołnierza baśnią jest Piłsudski”? Jak wyglądały uroczystości pogrzebowe marszałka na Wawelu? Co to jest maciejówka, czako ułańskie, furażerka, szczypiorniak – dowiecie się rozwiązując karty zadań.

LEKCJA MUZEALNA
Józef Piłsudski i jego legioniści
oferta dla szkół (podstawowe i gimnazja)
Legiony Polskie i ich dowódcy. Jakie pieśni śpiewali legioniści. Mit ułana w twórczości artystów legionowych. Dlaczego „dla żołnierza baśnią jest Piłsudski”? Uroczystości pogrzebowe marszałka. Dowiecie się jak wyglądał: orzełek legionowy, maciejówka, czako ułańskie i co to jest szczypiorniak.

Sale wystawy

Partnerzy