Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Nabytki 2012

Wystawa prezentuje obiekty, które Zamek Królewski na Wawelu pozyskał w roku 2012. W minionym roku zbiory artystyczne wzbogaciły się o prawie 100 muzealiów z zakresu malarstwa i rzemiosła artystycznego, zakupionych, darowanych lub zdeponowanych w wawelskim muzeum.
Na szczególne wyróżnienie zasługują okazy złotnictwa i ceramiki, wykonane w wiekach XVII – XVIII, które udało się zakupić w zagranicznych antykwariatach i na aukcjach.

5 listopada 2013 – 31 stycznia 2014

Koncepcja wystawy – Jerzy Petrus
Scenariusz i opieka kuratorska wystawy – Jacek Fołtyn, Jadwiga Laskowska
Projekt plastyczny – Studio Projektowe Marek Suchowiak
Projekt i opracowanie graficzne – Witold Siemaszkiewicz
 

Ekspozycji towarzyszy katalog.
 
srebrny puchar
Najwspanialszym dziełem polskiego złotnictwa, o świeckim przeznaczeniu, jakie w minionych latach pojawiło się na zachodnioeuropejskim rynku antykwarycznym, jest monumentalny, wysoki na pół metra barokowy puchar, wykonany w roku 1680 przez Joachima Scholtza w Lesznie. Bogata i skomplikowana dekoracja świadczy o tym, iż mamy do czynienia z obiektem luksusowym, być może związanym z mecenatem rodziny Leszczyńskich.

Puchar
Polska, Leszno, Joachim Scholtz (czynny 1674-1695), około 1680
srebro; wys. 50,3 cm; waga 1483 g
srebrny barokowy kubek zdobiony złotymi monetami
Także dwa srebrne paradne kufle, okazy gdańskiego złotnictwa barokowego, a także unikatowy
w swoim charakterze kubek monetowy, wysadzany m.in. 50. trójgroszami króla Zygmunta Starego, będą stanowiły znakomite uzupełnienie zbiorówek eksponowanych w Skarbcu Koronnym.

Kubek
Prusy, Królewiec, Georg
Reimer (czynny około 1661-1689), około 1684
srebro częściowo złocone, numizmaty bite;
wys. 14,95 cm, średnica wylewu
12–12,2 cm, waga 480 g
imbryk porcelanowy z manufaktury miśnieńskiej,
Wawelska kolekcja porcelany zyskała wysokiej rangi zabytki będące wczesnymi wyrobami manufaktury w Miśni – imbryk ze złotą dekoracją augsburgską, oraz czarka ze spodkiem z serwisu królowej Francji Marii Leszczyńskiej, stanowiąca parę z filiżanką i spodkiem z tego samego zespołu, zakupionymi przez muzeum w roku 2009.

Imbryk
Saksonia, Miśnia, Królewska Manufaktura Porcelany, model Johanna Jacoba Irmingera (1635–1724), dekoracja malarska warsztatu Seuterow w Augsburgu, około 1715–1725
porcelana szkliwiona; złocenie; wys. 14 cm,
średnica 11,5 cm, szer. 17 cm

obraz przedstawiający śmierć króla Priama

Wśród prac z zakresu malarstwa wyróżnia się obraz Śmierć Priama autorstwa Tadeusza Kuntzego
z 1756 roku, jednego z najwybitniejszych malarzy polskich XVIII wieku, nabyty dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ponadto na wystawie są prezentowane obrazy i rysunki związane z ikonografią Wawelu i zamku w Pieskowej Skale.

Śmierć Priama
Tadeusz Kuntze (1727-1793), 1756
pł., ol.; 98,5 x 135,5 cm
obraz przedstawiający wnętrze kaplicy Batorego w katedrze wawelskiej
Wśród nich zwraca uwagę obraz Kaplica Batorego na Wawelu pędzla Marcina Zaleskiego (1796-1877), jednego z najzdolniejszych polskich twórców wedut i widoków wnętrz kościołów.
Zbiory wawelskie wzbogaciły się również o szkice do projektu malowideł i witraży w kaplicy św. Trójcy w katedrze na Wawelu, oraz do projektu koncepcyjnego restauracji i aranżacji wybranych sal Zamku Wawelskiego. Autorem obu zespołów szkiców jest Włodzimierz Tetmajer (1861-1923).

Zaślubiny Zofii z Jagiełłą, Matka Boska Częstochowska i Matka Boska Ostrobramska
1900
karton brązowy, temp., akw., rys. oł.;
34,6 x 41,8 cm
garnek miedziany, zdobiony oranmenrem
Liczne, różnorodne i interesujące pod względem artystycznym były zakupy wyrobów z miedzi – naczyń i przedmiotów użytkowych, powstałych w Niemczech, we Włoszech i w Polsce w XVII – XIX stuleciu.
Do zbioru miniatur królewskich sarkofagów dołączyła plastyczna redukcja sarkofagu Kazimierza Jagiellończyka z Kaplicy Świętokrzyskiej katedrze na Wawelu.

Garnek
Włochy, Emilia-Romania lub Toskania, w. XVIII/XIX
miedź-kucie; repusowanie, cynowanie,
wys. 21 cm, szer. 23,5 cm
kartusz z herbem Półkozic, wykonany w marmurze
Z osobą Wawrzyńca Potockiego herbu Szeliga, uczestnika konfederacji barskiej związana jest para francuskich pistoletów skałkowych z wieku XVIII.
Wśród pozostałych zakupów uwagę zwracają okazy dawnej biżuterii, alabastrowy kartusz z herbem Półkozic, tłoki pieczętne z wieków XVIII–XIX oraz tabakierka – wyjątkowa pamiątka historyczna, wykonana przez Tadeusza Kościuszkę.

Kartusz z herbem Półkozic
Polska, początek w. XVII (?)
alabaster; złocenie; 24,5 x 23,2 x 7 cm

Sale wystawy

Partnerzy wystawy