Oficjalna sprzedaż biletów - bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

Obejrzyj / Filmy
filmy
Zamek Królewski na Wawelu 08.07.2020 godz. 14:39

#LatonaWawelu

W cyklu #LatonaWawelu zapraszamy Was do odkrywania tajemnic królewskiego dworu!

W cyklu #LatonaWawelu zapraszamy Was do odkrywania tajemnic królewskiego dworu!

 

Dziś zaglądamy do królewskiej jadalni, w której dowiemy się jak stołowali się król i królowa.
Zapraszamy Was do Prywatnych Apartamentów Królewskich, gdzie odkryjemy tajniki królewskiej garderoby!

Komentarze

Magdalena Kunysz
26.07.2020
#LatonaWawelu. W królewskiej garderobie kieruje uwagę na czerwiec. Zachęca do popatrzenia na owady z powagą, nie tylko jak na problem osób odpoczywających na wakacjach. "...Wełna czy sukno, często farbowane naturalnie. Cenionym kolorem wśród zamożnych była czerwień. W Polsce otrzymywano ją ze sproszkowanych larw owada czerwca", https://waweledukacja.com/2020/07/08/latonawawelu/ Koszenila, uzyskiwana z wysuszonych i zmielonych larw czerwców polskich, była ważnym towarem eksportowym Rzeczpospolitej Obojga Narodów, podobnie jak płótno lniane i potaż (by pozostać tylko w temacie garderoby). "Lniane płótno, bielone w okolicach Haarlemu, pochodziło z Flandrii, północnej Francji, z miast niemieckich, a także z terenów ówczesnej Rzeczypospolitej. Poddane czasochłonnemu procesowi bielenia, eksportowane było następnie – już jako produkt holenderski – do innych europejskich miast(...). Z Gdańska wysyłano do Holandii potaż – produkt wytwarzany z popiołu drzewnego, konieczny w procesie bielenia lnu." https://waweledukacja.com/2020/05/15/najpiekniejsze-bielenie-plotna/ Uzyskiwany z czerwców polskich czerwony barwnik, osiągał Europie i na Bliskim Wschodzie bardzo wysokie ceny. Owad był hodowany na Rusi Czerwonej, ziemi, przyłączonej do Królestwa Polskiego przez króla Kazimierza Wielkiego. Przyjmuje się, że zawdzięcza ona swoją nazwę właśnie temu cennemu barwnikowi.
Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ