19 XII wszystkie wystawy będą czynne do godz. 14:30 I Oficjalna sprzedaż biletów - bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

/ Przeczytaj
sztuka wschodu
dr Marzena Godzińska 15.12.2020 godz. 08:39

Namioty tureckich koczowników

Po dziś dzień namioty o różnych kształtach, konstrukcji, planie i wielkości znane są na całym obszarze zamieszkiwanym przez ludy tureckie.
dr Marzena Godzińska
Zakład Turkologii i Ludów Azji Środkowej
Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski

Zwiedzając wystawę namiotów tureckich eksponowanych w ramach zbiorów sztuki Wschodu podziwiamy kunszt tureckich artystów. Wspaniałe namioty zdobyte podczas wojen toczonych przez Rzeczpospolitą Obojga Narodów, jak również kupowane do prywatnych zbiorów w okresie rozbiorówö stanowić mogą skarb każdej kolekcji. Jednak oglądając te arcydzieła zapominamy, że już w czasach gdy były wytwarzane należały do dóbr luksusowych, użytkowanych przez wybranych członków elity państwa Osmanów. W wszak namioty były elementem kultury tureckiej ı kultury ludów tureckich niemal od zarania dziejów jako istotny element życia koczowników.
Po dziś dzień namioty o różnych kształtach, konstrukcji, materiałach je pokrywających, planie i wielkości znane są na całym obszarze zamieszkiwanym przez ludy tureckie. Zadziwiać może ich różnorodność także w Turcji XX i XXI wieku, gdzie grupy koczownicze już niemal nie istnieją. Namioty można jednak zobaczyć odwiedzając w górach pasterzy ciągle jeszcze wypędzających sezonowo stada na letnie pastwiska lub po prostu wiedzionych nostalgią wędrujących na dawne koczowiska w ramach wakacji.

Peter Alford Andrews w swej pracy poświęconej koczowniczym namiotom na Bliskim Wschodzie[1] wymienia dziesiątki typów, podtypów odmian, rodzajów i możliwych modyfikacji namiotów użytkowanych przez ludność Anatolii co najmniej od średniowiecza po XX stulecie. O ich kształcie i konstrukcji oraz wprowadzanych zmianach, oprócz tradycji plemiennych, decydowały zawsze warunki naturalne (klimat, ukształtowanie geograficzne, zasobność wody) w jakich bytowały poszczególne grupy, typ gospodarki hodowlanej i rodzaj hodowanych zwierząt, sytuacja ekonomiczna grup, a także działania polityczne władz, często mające na celu osiedlenie koczowników w stałych siedzibach i pozbawienie ich możliwości wędrowania ze stadami. 

Mimo mnogości typów, tureccy autorzy pisząc o namiotach ludów tureckich najchętniej i bardzo szeroko opisują jurty, których już od co najmniej siedemdziesiątych lat XX wieku nie napotyka się na terenie Anatolii. W opisach tych dominują więc analizy jurt Mongołów, Turkmenów, Kirgizów i Kazachów Azji Środkowej, ale brak analiz dotyczących jurt koczowników anatolijskich, jak również trudno o opis innych typów namiotów także używanych jeszcze współcześnie[2].

Fotografie:
Jurta turkmeńska plemienia Jomud, Turkmenistan, wilajet bałkański, 1999. Jurta wzniesiona na planie koła, o kopulastym dachu i płocie skonstruowanym ze złożonych w kratę drewnianych segmentów. Kopuła jurty pokryta jest płatami białego filcu, zaś płot (ściany) osłonięty matą z grubej trzciny, a następnie także pokryty płatami filcu. Czasem pozostawia się wyłącznie matę, co w sezonie letnim zapewnia swobodny przepływ powietrza.

Wnętrze jurty

Pamiętać przy tym należy, że jurty tych ludów choć z pozoru podobne – skonstruowane na planie koła, o kopulastym dachu i pokryte płatami grubego filcu znacząco się różniły. Czasem dach jurty wznoszono w formie stożka a nie kopuły. Sama kopuła miewała różne konstrukcje, podobnie jak płot namiotu. W różny sposób go mocowano i stabilizowano [3].

Co interesujące, sama nazwa jurta została narzucona przez badaczy i podróżników spoza tureckiego kręgu kulturowego i nie oznacza w językach tureckich namiotu, a odnosi się raczej do zamieszkiwanego terytorium, czy kraju (tur. yurt). W Anatolii kopulasty namiot wzniesiony na planie koła i przykryty płatami filcu nazywano więc domem filcowym, domem o jasnej górze, jasnym domem (tur. keçe evi, topak ev, ak ev… etc.) lub nazwę jego tworzono od nazwy plemienia, które go używało [4]. Ale jak zauważa Andrews, mimo różnych nazw samego namiotu elementy konstrukcyjne nazywano w przypadku jurty podobnie w różnych grupach turkijskich [5]. 

Równie rozpowszechnionym typem namiotu jest namiot tunelowy, w całej Anatolii zwany alaçık lub alayçık. Wznoszony jest na planie wydłużonego prostokąta zamykanego z krótszych boków, lecz w podstawowym schemacie przypominającego tunel. W zależności od lokalnych tradycji jego konstrukcja jest bardzo zróżnicowana – montowany jest z przygotowywanych wcześniej segmentów ze związanych rzemieniami żerdzi lub wyplatanych z grubej trzciny, montowanych z naginanych i łączonych w górnej części drągów, tworzących czy to rodzaj łuku czy też dach dwuspadowy. Całość przykrywana jest filcem [6].

Fotografie:
Wnętrze jurty turkmeńskiej, plemienia Jomud, Turkmenistan, wilajet bałkański, 1999. Fotografię wykonano od strony wejścia do jurty. W przeszłości miejsce naprzeciwko wejścia było najważniejsze, przeznaczone dla głowy rodu lub rodziny, gdzie także sadzano gości. W okresie przedislamskim umieszczano tu także ołtarz przodków. Obecnie, nadal gości zasadza się vis a vis wejścia, jednak wchodząc do jurty trudno niekiedy stwierdzić, jak wartościowana jest jej przestrzeń.

Konstrukcja jurty

W końcu XX wieku konstrukcję namiotu mogły stanowić nawet metalowe rurki, a na pokrycie wykorzystywano grubą folię i brezent. Andrews zwraca uwagę, na podobieństwo namiotów tunelowych do tych, użytkowanych przez Scytów, których państwo obejmowało też przodków współczesnych ludów tureckich [7]. Twierdzi też, że brak wspólnej terminologii określającej różne ich formy i części konstrukcyjne możne oznaczać, że albo namiot tunelowy użytkowany był od bardzo dawna w różnych grupach i jednolita terminologia nie została wytworzona, albo że był wynaleziony niezależnie w wielu społecznościach koczowniczych [8].

Czarne namioty

Obecnie pasterze dość często użytkują tak zwanych czarnych namiotów (tur. kara çadır). Konstruowane są one na planie prostokąta przez naciągnięcie czarnej tkaniny z koziej sierści na zmontowany wcześniej z drewnianych masztów szkielet – czarny lub ciemnobrązowy kolor pokrycia namiotu nadaje mu nazwę. Namiot taki jest stosunkowo łatwy w transporcie, łatwy do przechowywania i montażu podczas wędrówki na letnie pastwiska i do zimowych siedzib. Ponieważ pasterze poruszają się zazwyczaj co roku pomiędzy tymi samymi halami, niekiedy w miejscach ich obozowania znaleźć można stałe instalacje przygotowane do rozbicia namiotów – na przykład kamienny mur, który wzmacnia boczne maszty namiotowe, a jednocześnie daje znacznie lepszą niż płótno ochronę przed chłodem, czy kamienną obudowę rusztu paleniska [9].
Konstruowanie, tarnsportowanie, wznoszenie i użytkowanie namiotów wiąże się w kulturze koczowniczej z wieloma regułami magicznymi i tabu. Mimo zanikania dawnych tradycji, w niemal wszystkich społecznościach Azji Środkowej użytkujących jurtę nadal bardzo ważne są zasady z tym związane. Podobnie ważne i ściśle przestrzegane normy notują badacze społeczeństw koczowniczych Anatolii jeszcze w pierwszej połowie XX wieku [10]. Obecnie jednak ze względu na postępujący zanik i coraz mniejsze znaczenie hodowli sezonowej i związanych z tym wędrówek do letnich i zimowych siedzib, także namioty tracą swą kulturową rolę. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji gdy traktowane wprawdzie jako symbol tradycji koczowniczych są jednak przygotowywane dla potrzeb przemysłu turystycznego, pełniąc rolę pseudoautentycznej atrakcji.

[1] Peter Alford Andrews, Nomad Tent Types in the Middle East, vil 1-2, Wiesbaden 1997.
[2] Patrz m.in.: Kamile Akın, Yusuf Keş, Türk kültüründeki çadır geleneğinin Osmanlı minyatür sanatına yansımaları, “ International Journal of Interdisciplinary and Intercultural  Art”,  vol. 2, issue 2, summer 2017, s. 113-128; Aslı Çandarli Şahin, Türk çadiri üzerine, “The Pursuit of History International Periodical for History and Social Researche”, issue 16, 2016, s. 25-39 ; Cihad Cihan, Türkistan’dan Anadolu’ya Türklerin Kullandığı Bir Çadırın Göçü: Emirdağ ve Diğer Yörelerde Topak Ev, “Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi. Academic Journal of History and Idea”, No. 5 (18), 2018, s. 40-63; Abdurrahman Deveci, Türkmen kültüründe çadir. Tent in Turkmen Culture, „Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. The Journal of International Social Research”, vol. 10, issue 54, 2017, s. 433-452; Abdülkadir Inan, Orta Asya Türklerinde çadir ve kimiz, “Türk Folklor Araştırmaları”, No. 288, 1973, s.  6701-6702.

[3] P.A. Andrews, op.cit., vol.1., s. 25-239, vol.2, il. 1-27, 33-55, patrz też tamże rysunki konstrukcji namiotów.

[4] P.A. Andrews, op.cit., vil.1., s. 5; Ali Rıza Yalman (Yalgın),  Cenup’ta Türkmen Oymakları, Ankara 2000, vol. 2, s. 437-438.

[5] P.A. Andrews, op.cit., vol.1., s. 5, 507-508.

[6] P.A. Andrews, op.cit., vol.1., s. 257-361, vol. 2, il.57-66, patrz też tamże rysunki konstrukcji namiotów; Musa Seyirci, Batı Akdeniz Bölgesi Yörükleri, İstanbul 2000, s. 143-145; Musa Seyirci, Yörüklerde alacık,  „İçel Kültürü”, No. 3, Eylül, 1987, s. 20-21; A.R. Yalman (Yalgın),   op.cit., vol. 2, s. 437.

[7] Tureccy badacze uznają Scytów za lud turecki. Także ich kulturę, sztukę, rzemiosło i rękodzieło interpretuje się jako kulturę i sztukę turecką. Pogląd ten jest rozpowszechniony w całej niemal nauce tureckiej. Patrz m.in. Diyarbekirli  Nejat, Hun Sanatı, İstanbul 1972; Eröz  Mehmet, Yörükler, İstanbul 1991; Kırzıoğlu Neriman, Altaylarda Pazırık Kuganı'ndan Çıkan Motiflertin Anadolu ve Türk Cumhuriyetleri'nde Yaşayan İzlerinden Bazı Örnekler, Türk Soylu Halkların Kilim ve Cicim Sanatı, Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, 27-31 Mayıs 1996, Kayseri, Ankara 1998, s.  137-149; Tekçe E.Fuat, Pazırık. Altaylardan Bir Halının Üyküsü, Ankara 1993. 

[8] P.A. Andrews, op.cit., vol.1., s. 5-6, 257.

[9] M.Seyirci,  Batı Akdeniz Bölgesi..., op.cit.

[10] A.R. Yalman (Yalgın),   op.cit., vol. 2, s. 438-443.

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

Król będzie tak dobry jak jego nauczyciel

14.10.2025
Wychowanie i edukacja dzieci królewskich stanowiły zawsze w państwach monarchicznych sprawę największej wagi. Również na wawelskim dworze rozumiano, że odpowiednie przygotowanie władcy stanowić może klucz dla powodzenia państwa i dynastii.

W serii "Edukacja królów na Wawelu" postaramy się Wam przybliżyć historię związaną z edukacją królewskich dzieci na dworze Jagiellonów w Krakowie.

Autorem artykułu jest Paweł Neumann-Karpiński z Działu Edukacji ZKnW.

Mowa znaczków pocztowych - zapomniany kod zakochanych

01.10.2025
Czy wiesz, że jeszcze sto lat temu zwykły znaczek pocztowy mógł zastąpić cały list? Chcesz się dowiedzieć, jakie znaczenie miało przyklejanie znaczków na różne sposoby? Przeczytaj artykuł Katarzyny Pająk, kustoszki z Archiwum Zamku Królewskiego na Wawelu i kuratorki wystawy "Wawel na dawnej pocztówce".

Studia Waweliana. Wawelska historia daru Karoliny Lanckorońskiej

11.08.2025
W 127. rocznicę urodzin Karoliny Lanckorońskiej zapraszamy do zapoznania się z artykułem na temat jej darowizny na rzecz Zamku Królewskiego na Wawelu.

#zapytaj kustosza Wawel na dawnej pocztówce

29.07.2025
Zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami kuratorki Katarzyny Pająk na temat pocztówek.
Zobacz wszystkie