Oficjalna sprzedaż biletów - bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

/ Przeczytaj
Zapytaj kustosza
Zamek Królewski na Wawelu 03.07.2020 godz. 10:48

Reprezentacyjne Komnaty Królewskie

W trzeciej odsłonie cyklu Zapytaj kustosza na Wasze pytania dotyczące Reprezentacyjnych Komnat Królewskich odpowiada Zastępca Dyrektora ds. muzealnych: Sławomir Majoch.
Sala poselska z arrasami.
Co przedstawiają freski w Sali Poselskiej?
Sławomir Majoch, Zastępca Dyrektora ds. muzealnych: Ściany Sali, zwanej dawniej izbą Pod Głowami, zdobi malarski fryz podstropowy którego tematyką jest skomplikowany rebus układający się w Alegorię życia ludzkiego. Pas symultanicznej kompozycji (czyli ciągu dziejących się równocześnie scen) podtrzymywanej od dołu iluzjonistycznym(malowidło naśladujące rzeźbę) gzymsem z podwieszonymi girlandami ukazuje poszczególne etapy życia z czyhającymi nań pułapkami. Opowieść zaczyna się na ścianie południowej od grupy dzieci wchodzących w życie pod kierunkiem ducha opiekuńczego, poprzez scenę z pannami i młodzieńcami zmierzającymi do bramy z personifikacją Ułudy. W kolejnej scenie młodzieńców kuszą niewiasty, ale mądrzy mężczyźni z następnego epizodu uciekają od pokus.

Od zachodu fryz przedstawia postaci odtrącone przez los, oddzielone postacią Fortuny(czyli losu) od grupy szczęśliwców. Dalej następuje scena uczty, tańców i występków cielesnych, którą zamyka grupa młodzieńców i mężczyzna siedzący na pniu. Na ścianie północnej przedstawiono tłum zebrany pod fałszywą nauką oraz ludzi cnotliwych wspinających się po skalistej drodze, zaś od wschodu przedstawiono gaj i łąkę z nagrodzonymi przed prawdziwą nauką, prawdą i przekonaniem; dalej ludzi zgromadzonych przed tronem prawdziwej szczęśliwości, personifikacje cnót, grupy rozpaczających i lamentujących. Znaczenie poszczególnych fragmentów pomagają zrozumieć banderole z napisami i tablice inskrypcyjne rozmieszczone wśród scen, które kończy inskrypcja zaczerpnięta z „Tabulae Cebetis” – moralizatorskiego traktatu greckiego przypisywanemu Kebesowi, będącego kluczem do odczytania całej historii: do prawdziwej wiedzy w Niebie dojdziemy poprzez pielęgnowanie cnót, rezygnację z nieumiarkowania i zmysłowości oraz pogodzenie się z kaprysami Fortuny. Na podstawie analizy porównawczej z pozostałościami fryzu na krużgankach autorstwo malowidła przypisuje się przybyłemu z Pomorza Dionizemu Stubie i datuje na ok. 1540-41 r. Poważne ubytki i uszkodzenia fryzu w 1929 r. odrestaurował i uzupełnił Leonard Pękalski. W 1995 r. malowidło przeszło gruntowną konserwację.
Rzeźby głów na suficie sali poselskiej.
Czy głowy w suficie Sali Poselskiej były rzeźbione na podstawie konkretnych osób?
SM: Trzydzieści rzeźbionych głów umieszczonych w drewnianych kasetonach strop ustanowią jeden z nielicznych zachowanych elementów dawnego wystroju rezydencji królewskiej. Wykonane zostały w warsztacie Sebastiana Tauerbacha i snycerza Hansaokoło 1536-1540 roku. Przedstawiają osoby z różnych warstw społecznych: królów, dworzan, dwórki, mieszczki, żołnierzy, postaci egzotyczne i mitologiczne a ich realistyczne, zindywidualizowane rysy mogą świadczyć o pracy z żywymi modelami.
Wnętrze sali pod Ptakami.
„Sala pod Ptakami” – skąd taka nazwa? Czy to może jakaś pochodna od „pod papugami”?
SM: Nazwa „Sali pod Ptakami” pochodzi od zawieszonych pod sufitem i umieszczonych nad drzwiami na prętach blaszanych ptaków, wzmiankowanych w źródłach.
Ponieważ strop uległ zniszczeniu w 1702 r. podczas renowacji zamku w 1929 roku Felicjan Szczęsny Kowarski, nawiązując do pierwotnej nazwy sali, namalował fryz podstropowy z ptakami.
Obraz Sprangera Vanitas ukazujący nagiego chłopca z czaszką, tablicą i klepscydrą.
Kiedy i w jakich okolicznościach na Wawel trafił znakomity obraz „Vanitas” Bartholomeusa Sprangera, eksponowany w Sali pod Ptakami?
SM: Obraz „Vanitas”, inspirowany XVI-wieczną grafiką, trafił na Wawel w 1933 r. Pochodziz wyśmienitej kolekcji Miączyńskich-Dzieduszyckich we Lwowie.
Portret Władysława IV Wazy w czarnym stroju i kapeuszu.
Na jaki czas portret Władysława IV Wazy został przekazany jako depozyt Metropolitan Museum of Art?

SM: Obraz od 1977 r. jest stałym depozytem na Wawelu odnawianym okresowo. W obecnym roku po raz kolejny wystąpimy o przedłużenie depozytu. Dodam, że obraz jest jedną z kopii wizerunku królewicza namalowanego w pracowni Rubensa (przy pewnym udziale samego mistrza) w r. 1624, podczas podróży do Niderlandów. Wielokrotniepowielany służył jako wzór dla innych portretów królewicza. Powtórzony w grafice przezPaulusa Pontiusa i Jana van der Heydena. Namalował go także Willem van Haecht naobrazie przedstawiającym wnętrze cabinet d'amateur Cornelisa van der Gheest.
Portret króla Władysława IV Wazy.
Będę wdzięczna za informację o dwóch obrazach, które pojawiły się w Sali pod Ptakami.

SM: Są to portret króla Władysława IV zakupiony w 2013 roku we Włoszech oraz"Kapitulacja wojsk moskiewskich w roku 1634" kupiony na licytacji w 2013 roku wNiemczech, a przedstawiający jeden z kluczowych epizodów wojny Rzeczypospolitej zWielkim Księstwem Moskiewskim.
Dlaczego w komnatach nie eksponuje się zachowanych dokumentów z XVI, czy XVII wieku?
SM: Wynika to zarówno z warunków konserwatorskich, gdyż dokumenty są bardzowrażliwe na światło i zmiany wilgotności, ale też z koncepcji ekspozycji Komnat iApartamentów jako zabytkowych wnętrz. Dokumenty są pokazywane we wnętrzachwawelskich przy okazji wystaw czasowych. Zamierzamy w obrębie przygotowywanegoNowego Skarbca wygospodarować pomieszczenie Kancelarii (gdzie historycznie sięznajdowała), w której będą czasowo eksponowane dokumenty. Zbiór dokumentówkrólewskich przechowywany jest na co dzień w Archiwum zamkowym.
Sala pod Ptakami według projektu Wojciecha Jastrzębowskiego.
Znalazłem takie zdjęcie Sali Pod Ptakami – kiedy ta sala przestała tak wyglądać i co przemówiło za nadaniem jej dzisiejszego wyglądu? I czy to nie fotomontaż?
SM: Jest to zdjęcie umieszczone w artykule Wnętrza wawelskie autorstwa Adolfa Szyszko-Bohusza opublikowanym w czasopiśmie „Rzeczy Piękne” 1918, R. 1, nr 1, s. 5.Przedstawia projekt Wojciecha Jastrzębowskiego, dotyczący urządzenia Sali Pod Ptakami.Cały artykuł dostępny jest na: https://kpbc.umk.pl/dlibra/
W jaki sposób decyduje się o zakupie nowego eksponatu do muzeum?
SM: Decyzję o zakupie, ale także przyjęciu daru czy depozytu, podejmuje KomisjaZakupów złożona z Dyrektora, Zastępcy dyrektora ds. muzealnych i kuratorówposzczególnych zbiorów. Czasami są też zapraszani eksperci zewnętrzni.

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

Król będzie tak dobry jak jego nauczyciel

14.10.2025
Wychowanie i edukacja dzieci królewskich stanowiły zawsze w państwach monarchicznych sprawę największej wagi. Również na wawelskim dworze rozumiano, że odpowiednie przygotowanie władcy stanowić może klucz dla powodzenia państwa i dynastii.

W serii "Edukacja królów na Wawelu" postaramy się Wam przybliżyć historię związaną z edukacją królewskich dzieci na dworze Jagiellonów w Krakowie.

Autorem artykułu jest Paweł Neumann-Karpiński z Działu Edukacji ZKnW.

Mowa znaczków pocztowych - zapomniany kod zakochanych

01.10.2025
Czy wiesz, że jeszcze sto lat temu zwykły znaczek pocztowy mógł zastąpić cały list? Chcesz się dowiedzieć, jakie znaczenie miało przyklejanie znaczków na różne sposoby? Przeczytaj artykuł Katarzyny Pająk, kustoszki z Archiwum Zamku Królewskiego na Wawelu i kuratorki wystawy "Wawel na dawnej pocztówce".

Studia Waweliana. Wawelska historia daru Karoliny Lanckorońskiej

11.08.2025
W 127. rocznicę urodzin Karoliny Lanckorońskiej zapraszamy do zapoznania się z artykułem na temat jej darowizny na rzecz Zamku Królewskiego na Wawelu.

#zapytaj kustosza Wawel na dawnej pocztówce

29.07.2025
Zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami kuratorki Katarzyny Pająk na temat pocztówek.
Zobacz wszystkie