Oficjalna sprzedaż biletów - bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

/ Przeczytaj
Stanisław Wyspiański,zapytaj kustosza
Agnieszka Janczyk 07.03.2023 godz. 14:00

# zapytajkustosza Związki Wyspiańskiego z Wawelem

Na Wasze pytania odpowiada Agnieszka Janczyk, kustoszka i kuratorka Zbiorów Prac na Papierze w Zamku Królewskim na Wawelu.

1. Dlaczego porusza się temat związków Wyspiańskiego z Wawelem? Dlaczego jest dla Wawelu ważny?

Temat związków Stanisława Wyspiańskiego z Wawelem jest dlatego tak ważny, ponieważ żaden inny artysta nie stworzył tak pełnej jego wizji, uwzględniającej wszystkie aspekty „polskiej Akropolidy”. Wawel pojawia się zarówno w twórczości plastycznej, jak i literackiej Wyspiańskiego. Jest wspomnieniem dawnej świetności i potęgi Rzeczypospolitej, a w projekcie Akropolis Wyspiańskiego i krakowskiego architekta Władysława Ekielskiego ma stanowić centrum kulturalne, naukowe, religijne i polityczne odrodzonego kraju.

2. Czy poza projektem Akropolis w twórczości Wyspiańskiego pojawia się jeszcze Wawel lub wawelskie akcenty?

Tak, i to wielokrotnie. Wawel i jego dawni mieszkańcy (czasem legendarni) pojawiają się w rapsodach, utworach dramatycznych, a także plastycznych. Trzeba wymienić przede wszystkim dramaty: Legenda I i II (osnuta wokół Kraka i Wandy) i Bolesław Śmiały. Utworem poświęconym wyłącznie katedrze i jej zabytkom jest dramat Akropolis, w którym ożywają postaci z pomników i gobelinów katedralnych. Świątynia pojawia się także w Wyzwoleniu.

Jeżeli chodzi o twórczość plastyczną, są to przede wszystkim widoki Wawelu oraz rysunki dokumentujące stan zamku przed jego odzyskaniem z rąk wojska austriackiego. Osobnym zagadnieniem jest wspomniany już wcześniej przeze mnie projekt Akropolis, nad którym Wyspiański pracował razem z Władysławem Ekielskim w latach 1904–1907 (opublikowany w roku 1908). Obejmował on całe wzgórze, jednak katedra i zamek miały pozostać nietknięte. Najwięcej prac planowano w południowo-zachodniej części, gdzie chciano wyburzyć budynki wzniesione przez wojsko i na ich miejscu wznieść nowe gmachy.

Inne dzieła związane z Wawelem to niezrealizowane witraże katedralne, do których zachowała się część szkiców i projekty.

3. Czy w zbiorach wawelskich znajdują się prace na papierze autorstwa Wyspiańskiego, ukazujące zabudowę królewskiego wzgórza?

Tak, posiadamy szkice Wyspiańskiego do projektu Akropolis, a także rysunki współtwórcy koncepcji Władysława Ekielskiego. Wszystkie zostały zakupione już po II wojnie światowej. Przed 1939 rokiem w zbiorach wawelskich znajdowały się trzy rysunki Wyspiańskiego do projektu Akropolis, niestety figurują na liście strat.

4. Czy znane są jego prywatne zapiski (notatki, wyimki z listów), z których można wywnioskować, które wawelskie zabytki podziwiał najbardziej?

Odpowiedź na tak sformułowane pytanie jest dość trudna. Dla Wyspiańskiego liczyła się zarówno wartość symboliczna, jak i artystyczna. Analizując całą jego twórczość z pewnością należy na pierwszym miejscu wymienić katedrę wraz z zespołem jej zabytków, ale także nieistniejące już za jego czasów dwa kościoły – św. Jerzego i św. Michała, które chciał odbudować w ramach projektu Akropolis, z czego jednoznacznie wynika, że musiały być dla niego bardzo istotne. Trudno także pominąć zamek, wówczas zrujnowany przez wojsko, ale noszący ślady dawnej świetności.

5. Czy w bliższej lub dalszej przyszłości istnieje szansa na zrealizowanie jakiegokolwiek projektu, który Wyspiański stworzył z myślą o Wawelu? Oczywiście nie chodzi mi o rewolucję i całkowitą przebudowę według wskazówek spisanych w Akropolis przez Artystę i Władysława Ekielskiego, ale realizację jakiegoś pomysłu o mniejszej skali np. sarkofagu Bolesława Śmiałego.

Na Wawelu jest wystawiony wykonany współcześnie model Akropolis, któremu towarzyszy film będący wędrówką po Wawelu Wyspiańskiego i Ekielskiego. Można go oglądnąć w budynku nr 7, na wystawie Wawel Odzyskany, otwartej w 2020 roku. Natomiast co do sarkofagu Bolesława Śmiałego, to niestety nie da się go zrealizować, gdyż nie istnieje projekt, a tylko rysunek Wyspiańskiego.

A wracając do pytania, w przyszłym roku na Wawelu zostanie otwarta wystawa czasowa poświęcona wątkom wawelskim w twórczości Wyspiańskiego, na którą serdecznie zapraszam.

6. Czy w przestrzeniach samego Zamku planują Państwo stworzenie lapidarium lub małej wystawy, która pokazywałaby związek Wyspiańskiego z Wawelem i Katedrą? Oprócz instalacji WYSPIA, która jest projektem czasowym, czy nowej książki dla dzieci "Wyspiański o Wawelu" Artura Wabika, nie kojarzę, aby istniał obecnie jakiś trwały ślad upamiętniający ten wyjątkowy związek Artysty ze Wzgórzem Wawelskim.

Jeżeli chodzi o lapidarium według projektu Akropolis Stanisława Wyspiańskiego i Władysława Ekielskiego, to jest za mało danych, by można było takie utworzyć. Wiadomo natomiast, że obaj autorzy nie planowali lapidarium w zamku, ale w bastejach. Uważali, że ze względu na miejsce dawnej królewskiej rezydencji w historii i kulturze polskiej, można w niej eksponować jedynie obiekty starannie wybrane i o szczególnym znaczeniu, na przykład Hołd pruski Jana Matejki, będący zresztą pierwszym darem dla Wawelu, złożonym w roku 1882 przez samego autora.

Niestety, nie mamy możliwości stworzenia stałej, nawet niewielkiej wystawy poświęconej Wyspiańskiemu w samym zamku, gdyż ogranicza nas przestrzeń oraz charakter ekspozycji.

Wyspiański ma trwały ślad na Wawelu w postaci modelu Akropolis i filmu, o czym napisałam we wcześniejszej odpowiedzi.

Proszę pamiętać o nas w przyszłym roku, planujemy wystawę czasową poświęconą właśnie Wyspiańskiemu i jego związkom z Wawelem, która będzie w dużej mierze odpowiedzią na wszystkie powyższe pytania.
Stanisław Wyspiański
Autoportret
1897
Muzeum Narodowe w Krakowie

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

Król będzie tak dobry jak jego nauczyciel

14.10.2025
Wychowanie i edukacja dzieci królewskich stanowiły zawsze w państwach monarchicznych sprawę największej wagi. Również na wawelskim dworze rozumiano, że odpowiednie przygotowanie władcy stanowić może klucz dla powodzenia państwa i dynastii.

W serii "Edukacja królów na Wawelu" postaramy się Wam przybliżyć historię związaną z edukacją królewskich dzieci na dworze Jagiellonów w Krakowie.

Autorem artykułu jest Paweł Neumann-Karpiński z Działu Edukacji ZKnW.

Mowa znaczków pocztowych - zapomniany kod zakochanych

01.10.2025
Czy wiesz, że jeszcze sto lat temu zwykły znaczek pocztowy mógł zastąpić cały list? Chcesz się dowiedzieć, jakie znaczenie miało przyklejanie znaczków na różne sposoby? Przeczytaj artykuł Katarzyny Pająk, kustoszki z Archiwum Zamku Królewskiego na Wawelu i kuratorki wystawy "Wawel na dawnej pocztówce".

Studia Waweliana. Wawelska historia daru Karoliny Lanckorońskiej

11.08.2025
W 127. rocznicę urodzin Karoliny Lanckorońskiej zapraszamy do zapoznania się z artykułem na temat jej darowizny na rzecz Zamku Królewskiego na Wawelu.

#zapytaj kustosza Wawel na dawnej pocztówce

29.07.2025
Zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami kuratorki Katarzyny Pająk na temat pocztówek.
Zobacz wszystkie