22-25 VI dziedziniec arkadowy będzie dostępny do godz. 19:00 | Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Sztuka współczesna w rezydencjach królewskich i muzeach sztuki dawnej

infografika
17–18 października 2025
Zamek Królewski na Wawelu zaprasza do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej poświęconej obecności sztuki współczesnej w przestrzeniach rezydencji królewskich oraz muzeów sztuki dawnej.
Celem konferencji jest krytyczna refleksja nad znaczeniem i rolą prezentowania sztuki współczesnej w instytucjach, które gromadzą sztukę dawną. W kontekście muzeów o profilu historycznym i artystycznym, takich jak rezydencje królewskie czy muzea sztuki dawnej, współczesne interwencje artystyczne – od pojedynczych obiektów po kompleksowe wystawy – otwierają nowe pola interpretacyjne i stwarzają możliwości do dialogu międzypokoleniowego.
Celem konferencji jest otwarcie dyskusji na temat współczesnych strategii kuratorskich, form mecenatu artystycznego i interwencji artystycznych w przestrzeniach historycznych oraz zwrócenie uwagi na dialog pomiędzy dawnymi dziełami a współczesnymi realizacjami. Interesuje nas zarówno aspekt praktyczny– organizacja wystaw, wybór artystów, wyzwania konserwatorskie – jak i teoretyczne i krytyczne spojrzenie na znaczenie tych działań. Dlatego tematyka konferencji jest adresowana zarówno do muzealników, kuratorów wystaw, artystów, jak i historyków sztuki, muzeologów, konserwatorów, kulturoznawców czy osób zarządzających instytucjami kultury.

Szczególnie zależy nam na podjęciu tematów takich jak:

Współczesne interpretacje dziedzictwa sztuki dawnej: strategie artystyczne i instytucjonalne

Celem panelu jest refleksja nad tym jak współcześni artyści odnoszą się do dziedzictwa sztuki dawnej. Jakie elementy tematyczne, formalne czy symboliczne są przez nich reinterpretowane? Czy w ich twórczości można dostrzec świadome nawiązania do dawnych motywów, gestów i technik? Chcemy poruszyć również kwestię współpracy artystów z instytucjami kultury: jak dobierane są przestrzenie ekspozycyj- ne, w jakim zakresie powstają realizacje site-specific, a kiedy adaptowane są już istniejące prace? Jakie strategie instytucjonalne decydują o formie i charakterze tych interwencji oraz gdzie przebiegają granice dopuszczalnej ingerencji w kontekst historyczny?

Kontekst historyczny przestrzeni ekspozycyjnej a recepcja sztuki współczesnej

Panel poświęcony będzie analizie znaczenia kontekstu historycznego miejsca prezentacji dla odbioru sztuki współczesnej. Jak zestawienie sztuki dawnej i współczesnej wpływa na reinterpretację kanonu kulturowego? W szczególności interesować nas będą relacje między nowoczesnymi dziełami a przestrzeniami rezydencji królewskich – na ile możliwe jest harmonijne współistnienie współczesnych interwencji artystycznych z historycznymi narracjami tych miejsc? Czy obecność sztuki współczesnej w takich lokalizacjach przekształca sposób, w jaki odczytywane są prezentowane prace? A może to właśnie one inicjują nowe interpretacje kolekcji stałych i przeszłych opowieści?

Jakie strategie edukacyjne i interpretacyjne towarzyszą prezentacjom sztuki współczesnej w muzeach sztuki dawnej?

Planujemy skupić się na narzędziach edukacyjnych i interpretacyjnych wykorzystywanych w kontekście prezentacji sztuki współczesnej w instytucjach gromadzących sztukę dawną. Interesuje nas, w jaki sposób angażowana jest publiczność – zarówno stała, jak i okazjonalna – oraz jaką rolę odgrywają w tych procesach pracownicy instytucji. Jakie są najskuteczniejsze formy komunikacji i jak zmieniają się oczekiwania odbiorców w obliczu współczesnych interwencji?

Jakie wyzwania konserwatorskie wiążą się z równoczesnym prezentowaniem dzieł dawnych i współczesnych?

Jakie są dobre praktyki w tym zakresie? Panel będzie okazją do omówienia praktycznych problemów i dobrych praktyk związanych z konserwacją w kontekście wspólnej ekspozycji dzieł pochodzących z różnych epok. Jakie materiały i techniki współczesnych twórców stanowią wyzwanie dla instytucji? Jak radzić sobie z kwestiami bezpieczeństwa, trwałości i integracji konserwatorskiej w złożonych projektach wystawienniczych?

Jaka jest dziś rola mecenatu artystycznego i kolekcjonerstwa w kształtowaniu programów wystawienniczych muzeów sztuki dawnej?

W panelu przyjrzymy się współczesnej roli mecenatu i prywatnego kolekcjonerstwa w kształtowaniu oferty wystawienniczej instytucji prezentujących sztukę dawną. Czy muzea aktywnie współtworzą nowe kolekcje? Jak wygląda współpraca z artystami, mecenasami i kolekcjonerami? Czy możliwe jest tworzenie nowych narracji kuratorskich przy wsparciu zewnętrznych partnerów?

Terminy

  • 31 lipca 2025
    nadsyłanie abstraktów
    (do 1800 znaków) wraz z biogramami
  • 10 września 2025
    powiadomienie o przyjęciu; zasady przygotowania artykułów zostaną przesłane wraz z informacją o przyjęciu zgłoszenia na konferencję
  • 31 grudnia 2025
    nadsyłanie pełnych tekstów do publikacji
Nadesłane artykuły zostaną opublikowane w tomie pokonferencyjnym planowanym na 2026 rok.