Próg Ciszy to performance, który traktuje historię nie jako zamkniętą opowieść, lecz jako żywy materiał do twórczego działania. W przestrzeniach Wawelu, gdzie przez wieki kształtowała się symbolika władzy i reprezentacji, artyści i artystki proponują inny sposób obecności – pełen skupienia, uważności i wsłuchiwania się w to, co zwykle pozostaje w cieniu.
Joanna Hawrot – kostiumy Alicja Śmietana – muzyka Marta Ziółek – performerka WP Onak – inicjator i lider artystyczny performance
Punktem wyjścia są archiwalia: zapisy nutowe, rysunki, wzory i fragmenty tekstów, przekształcone w nową formę sceniczną. Muzyka barokowych kompozytorek – Isabelli Leonardy, Barbary Strozzi i Anny Bon di Venezia – przez lata zapomniana, wypełnia zamkowe wnętrza, wchodząc w dialog z przestrzenią, ruchem, światłem i tkaniną.
Joanna Hawrot traktuje archiwum jako materiał do projektowania, przenosząc historyczne wzory i struktury na współczesne formy łączące modę, choreografię i scenografię. Rytm, ornament i gest stają się językiem tego działania.
Próg Ciszy to także próba dotknięcia tego, co niewidoczne – emocji, wspomnień i śladów obecności. To wydarzenie otwierające Wawel na inne perspektywy – subtelne, nienachalne, osadzone w refleksji i wrażliwości. Pokazuje, że przeszłość może być nie tylko źródłem wiedzy, ale też impulsem do współczesnej, osobistej interpretacji.
W P Onak – Kurator artystyczny tegorocznej edycji festiwalu Wawel jest Wasz, założyciel OCR Creations – studia artystyczno-kreatywnego działającego na styku sztuki i komercji, produkującego wystawy, strategie kulturowe i projekty wizualne dla międzynarodowych instytucji i marek. Absolwent Central Saint Martins w Londynie, karierę rozpoczynał w Showstudio Nicka Knighta – interdyscyplinarnym laboratorium, które trwale zmieniło sposób myślenia o komunikacji wizualnej. Kuratorował i produkował wystawy takich twórców jak David LaChapelle, Björk, Andy Warhol czy Iris van Herpen, a jego projekty były wielokrotnie uznawane za najważniejsze wydarzenia artystyczne sezonu w Polsce. Jako kolekcjoner artefaktów popkultury prezentował swoje zbiory w Polsce, Europie i na Bliskim Wschodzie we współpracy z London Design Museum. Tworzone przez niego materiały wideo otrzymały liczne nagrody i nominacje, w tym do festiwalu Camerimage, oraz były pokazywane na ekranach nowojorskiego Times Square. Współpracował z wybitnymi artystami, projektantami i kuratorami, m.in. Alexandrem McQueenem, Andrew Boltonem, Nickiem Knightem, Danielem Lismore’em, Iris van Herpen, Stephenem Jonesem, Jean-Charlesem de Castelbajacem czy Roisin Murphy. Jego praca łączy sztukę, modę i nowe technologie, tworząc narracje o silnym wymiarze wizualnym i emocjonalnym.
Marta Ziółek – choreografka, reżyserka, performerka, edukatorka. Absolwentka choreografii w SNDO w Amsterdamie. Odnosząc się do kolektywnych technik cielesnej partycypacji bada emancypacyjną i uzdrawiającą społecznie moc tańca. Taniec postrzega nie tylko jako przestrzeń indywidualnej manifestacji ciał, ale jako kolektywne działanie, które może stać się narzędziem oporu i zmiany. W swoich choreografiach tworzy hybrydowe formy, przemieszczając się od rebelianckich gestów kultury ulicznej do sztuki wysokiej. Zajmuje się zagadnieniem autoinscenizacji kobiecego ciała i głosu. Działa w obszarze tańca, filmu i teatru. Autorka m.in. takich spektakli, jak PANIE WŁADZO, TO SĄ TYLKO TAŃCE (razem z Anką Herbut), MONSTERA, TRUCIZNA, Pamela, Zrób siebie, LARVA, Wolne Ciała.