10 X wzgórze wawelskie czynne do godz. 17:00 | 11 X wzgórze wawelskie i wystawy zamku będą niedostępne dla zwiedzających | Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Rola trąbki i zespołów trębaczy w ceremoniale koronacyjnym na przełomie XVII i XVIII wieku, historia i symbolika

Wykład
infografika
dr hab. Tomasz Ślusarczyk
Przełom XVII i XVIII wieku był okresem intensywnego rozwoju sztuki clarino w grze na trąbce naturalnej. Rozwój ten był konsekwencją sięgającej kilku tysiącleci historii instrumentu i związanej z nią tradycji jego wykorzystywania w związku z przypisywaną mu symboliką. Mimo że pod koniec XVIII stulecia sztuka clarino upadła, a trąbka naturalna została stopniowo wyparta przez trąbkę wentylową, współczesny powrót do historycznego instrumentarium i związanych z nim technik gry przyczynił się do renesansu tej sztuki.
Celem wykładu jest ukazanie rozwoju i znaczenia sztuki clarino na przełomie XVII i XVIII wieku na podstawie rekonstrukcji kompozycji związanych z ceremoniałem dworskim. Istotne będzie także odniesienie się do bardzo wyrazistej biblijnej symboliki trąby; przyjmując za kryterium jej rozpatrywanie w aspekcie społecznym, można uznać starotestamentowy instrument świątynny „hasoserah” za archetyp trąbki barokowej. Postrzeganie trąby jako instrumentu królewskiego i koronacyjnego znalazło niewątpliwie potwierdzenie w historii i tradycji nowożytnej Europy, dla której relacje z biblijnych opisów uroczystości koronacyjnych stanowiły konkretny wzorzec.
Dr hab. Tomasz Ślusarczyk – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1991 roku związany był z orkiestrami: Capellą Cracoviensis i Radiową Orkiestrą Symfoniczną z którą dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą: Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii w Białymstoku, Warszawską Operą Kameralną, od 2005 roku współpracuje ze słynną Orkiestrą XVIII Wieku w Amsterdamie pod dyrekcją F. Bruggena. Koncertował jako solista i kameralista na wielu festiwalach: Rosja, Irlandia, Niemcy, Ukraina, Korea, Wielka Brytania. Zapraszany jest do współpracy przez znakomitych muzyków: F. Bruggen, P. Esswood, Ch. Hogwood, M. Toporowski, K. Gołębiowski. W Krakowskiej Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego i Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina prowadzi klasę trąbki naturalnej. Od 2019 roku w Narodowej Ługańskiej Akademii Sztuki w Kijowie piastuje stanowisko profesora wizytującego.
  • wykład online – poprzez platformę Microsoft Teams
  • udział bezpłatny, linki do wykładu podamy w późniejszym terminie