Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Niech żyje król!

21 września 2024 – 9 lutego 2025

Przygotowywana we współpracy z Państwowymi Zbiorami Sztuki w Dreźnie (Staatliche Kunstsammlungen Dresden) i Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa będzie niezwykłą okazją do zobaczenia w historycznych wnętrzach krakowskiego zamku niemal wszystkich pamiątek zachowanych po koronacjach Augusta II Mocnego (1697) oraz Augusta III i jego żony Marii Józefy (1734), dwóch ostatnich tego typu uroczystościach, które miały miejsca na Wawelu. Będzie to też opowieść o polskim ceremoniale koronacyjnym, który wykrystalizował się jeszcze w późnym średniowieczu. Obaj władcy z dynastii Wettynów starali się bowiem uszanować odwieczny rytuał, dopuszczając jednak pewne odstępstwa wynikające z jednej strony z ówczesnego kontekstu politycznego, z drugiej strony z chęci zaakcentowania przez nich pewnych treści propagandowych. Zgromadzone dzieła pozwolą zwiedzającym na zapoznanie się z toczącym się przez kilka dni zarówno na Wawelu, jak i na ulicach miasta niepowtarzalnym barokowym spektaklem. Tworzyły go poszczególne etapy koronacji od momentu elekcji nowego króla, przez uroczysty wjazd do Krakowa, pogrzeb poprzednika, pielgrzymkę na Skałkę, właściwą ceremonię sakry w katedrze krakowskiej, następujący po niej bankiet na zamku, po wieńczący całość hołd mieszkańców Krakowa.

Wystawa będzie okazją do zobaczenia naturalnych rozmiarów figury Augusta II w stroju koronacyjnym pokazywanej na co dzień w Rüstkammer, zbrojowni mieszczącej się w salach Residenzschloss w Dreźnie, czy kompletu insygniów koronacyjnych: koron, bereł i jabłek Augusta III i Marii Józefy, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Mająca pomieścić główną część przygotowywanej ekspozycji sala Senatorska była świadkiem bankietów, które miały miejsce zarówno po koronacji w 1697, jak i w 1734 roku. Aby uświetnić ucztę i olśnić swoich gości, August II przywiózł ze sobą m.in. część swojej kolekcji sreber, z której wybrane arcydzieła, będące chlubą drezdeńskiego Grünes Gewölbe, będzie można ponownie zobaczyć w tym wawelskim wnętrzu po przeszło 300 latach.

Wystawa kierowana jest do szerokiego grona odbiorców, chcących zanurzyć się w historii, obyczajach i kulturze dawnej Rzeczpospolitej, a także poznać wydarzenia które doprowadziły do powstania wyjątkowego tworu politycznego, unii polsko-saskiej, która definiowała kształt tej części Europy przez większą część XVIII wieku.

Dostępność

Stanowisko sensoryczne
Stanowisko sensoryczne umożliwia dotykowe poznanie wybranych eksponatów wystawy, co jest szczególnie przydatne dla osób z dysfunkcją wzroku. Znajdują się na nim odtworzone insygnia królewskie, takie jak korona i berło, których można dotknąć lub je przymierzyć. Zwiedzający mogą również poznać tkaniny charakterystyczne dla epoki, w tym hafty i kurdybany – dekoracyjne skóry wykorzystywane do zdobienia wnętrz. Dodatkowo na stanowisku dostępne są przedmioty wykonane w technologii druku 3D, co pozwala lepiej poznać formę oryginalnych eksponatów. Stanowisko to zaangażuje nie tylko osoby z niepełnosprawnościami, ale również wszystkich gości, zachęcając do odkrywania historii poprzez zmysł dotyku.
 
Teksty proste na wystawie
Teksty kuratorskie w przestrzeni ekspozycji zostały uzupełnione tekstami łatwymi do czytania i zrozumienia, opracowanymi z myślą o osobach z niepełnosprawnością intelektualną oraz tych, które preferują łatwiejsze w odbiorze informacje. Teksty te zawierają zrozumiałe i zwięzłe opisy eksponatów oraz kluczowych wydarzeń związanych z koronacjami, ułatwiając każdemu zwiedzającemu szybkie przyswojenie najważniejszych treści. Dzięki temu rozwiązaniu wystawa jest bardziej dostępna i przyjazna dla szerokiego grona odbiorców.
 
Tyflografiki i audiodeskrypcje
Na wystawie dostępne są tyflografiki, czyli dotykowe opracowania ważnych eksponatów. QR kod na każdej z nich prowadzi do tekstu i nagrań audiodeskrypcji. Dzięki tym elementom wystawa jest dostępna dla osób z dysfunkcją wzroku, a także wzbogaca doświadczenie wszystkich zwiedzających, oferując wielozmysłowe odkrywanie historii.
Na zdjęciach sale wystawy.
ORGANIZACJĘ WYSTAWY CZASOWEJ "KORONACJA"
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

Współorganizatorzy

   

Patroni Medialni wystawy

logotyp TOK FMlogotyp Radia Krakówlogotyp Radia Kraków Kulturalogotyp Politykalogotyp Rzeczpospolitalogotyp RP.pllogotyp Dziennik Polskilogotyp Spotkania z Zabytkamilogotyp TVP3 Krakówlogotyp TVP Kulturalogotyp Kraków Culture Karnetlogotyp ONET