Wystawa ukazuje, jak tkanina – niezależnie od epoki – może być nośnikiem głębokich treści estetycznych, duchowych i społecznych. Arrasy, pierwotnie dekorujące królewskie wnętrza, były manifestacją władzy, prestiżu i porządku świata. Prace Abakanowicz, schodzące ze ścian i zawieszane w przestrzeni, kwestionują te porządki, otwierając się na indywidualne przeżycie odbiorcy i refleksję nad ludzką kondycją.
Na wystawie zobaczyć będzie można m.in. dzieła Magdaleny Abakanowicz:
Red-Brown,
Lady I, Lady II,
Queen,
Anita,
Dorota,
Dorota III,
Ètroit,
Abakan with Ropes,
Black Garment 8 oraz
Czarna (Black).
Wśród prezentowanych arrasów znajdą się wybrane werdiury o tematyce animalistycznej i pejzażowej – m.in.
Wilk pożerający zająca,
Lis pożerający ptaka i królika,
Żuraw z wężem w dziobie – oraz monumentalna tapiseria figuralna
Bóg błogosławi rodzinę Noego.
Na czas trwania wystawy Sala Senatorska została specjalnie przygotowana na potrzeby ekspozycji. W zaciemnionej przestrzeni, z zakrytymi oknami, dzieła Abakanowicz i arrasy tworzą sugestywną, niemal teatralną scenografię, która sprzyja kontemplacji i osobistemu doświadczeniu sztuki.
Wystawa stawia także pytania o miejsce sztuki współczesnej w historycznych przestrzeniach rezydencji królewskich oraz o nowe znaczenia, jakie może przyjmować dziedzictwo artystyczne, gdy zostaje zestawione z nowoczesną formą wyrazu.
Zespół kuratorski wystawy:dr Bogumiła Wiśniewska, Natalia Koziara-Ochęduszko, Andrzej Szczepaniak
