Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Wazy, serwisy, misy... Osiemnastowieczne srebra, porcelana i szkło ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu

2 listopada 2021 – 6 marca 2022

Na wystawie zgromadzono ponad dwieście osiemnastowiecznych naczyń i utensyliów stołowych, wykonanych z porcelany, srebra oraz szkła. Komentarzem do zgromadzonych obiektów jest fragment Opisu obyczajów za panowania Augusta III autorstwa Jędrzeja Kitowicza (1728–1804), opisujący zastawy stołowe. Napisany barwną polszczyzną, skrzący się humorem tekst traktuje o urzędach, pobożności, wychowaniu dzieci, ale też o kulturze stołu czy modzie. Cały, złożony z kilkudziesięciu rozdziałów utwór jest ewenementem literackim, wnikliwie opisującym czasy określane w polskiej kulturze mianem sarmatyzmu.

W części zatytułowanej O stołach i bankietach pańskich autor przybliża szczegółowo sposoby nakrywania stołów w czasie uczt, staromodne i nowomodne potrawy, porządek podawania dań i przygotowywania cukrowych dekoracji. Kolejne rozdziały mówią o trunkach, pijatykach, a nawet o sławnych pijakach.
Za ilustrację do prozy Kitowicza służą wspaniałe barokowe puchary – nadzwyczajne tak dzięki monumentalności samych form, jak i dzięki finezji rytowanych dekoracji; część z nich zdobią herby polskich rodzin magnackich. Tytułowe „wazy, serwisy, misy” reprezentowane są poprzez wyroby pochodzące ze słynnej osiemnastowiecznej manufaktury w Miśni, założonej przez króla Polski Augusta II Mocnego. O uroczystym charakterze stołów barokowych decydowała liczba naczyń srebrnych, których znakomity wybór także znalazł się w prezentowanym zestawie obiektów.

Wspólne eksponowanie sreber oraz porcelany pozwala śledzić przenikanie form i mody do konkretnych rozwiązań dekoracyjnych, mimo zupełnie różnych technik wykonywania naczyń i pochodzenia wykonawców.

zwiedzanie

wystawa prezentowana od 2 listopada 2021 do 6 marca 2022, w sali przy ekspozycji Wawel Odzyskany

wtorek–niedziela 9.30-17.00, ostatnie wejście 16.30
plan wzgórza z oznaczeniem lokalizacji wystawy
lokalizacja wystawy