Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Jacob Mertens i malarstwo krakowskie około roku 1600

program wydarzeń towarzyszących wystawie

Kalendarium wydarzeń

  • 22 stycznia 2023, godz. 11:00 – Warsztaty pozłotnicze
  • 26 stycznia 2023, godz. 18:00 – Wykład Krzysztofa J. Czyżewskiego
  • 16 lutego 2023, godz. 12:00 – Oprowadzanie kuratorskie
  • 25 lutego 2023, godz. 11:00 – Warsztaty graficzne
  • 28 lutego 2023, godz. 12:00 – Oprowadzanie z konserwatorem
  • 5 marca 2023, godz. 11:00 – Oprowadzanie tematyczne „Patrzę, widzę, rozumiem”
  • 12 marca 2023, godz. 11.00 – Oprowadzanie tematyczne „Patrzę, widzę, rozumiem”
  • 16 marca 2023, godz. 12:00 – Oprowadzanie kuratorskie
  • 23 marca 2023, godz. 18:00 – Wykład Krzysztofa J. Czyżewskiego i prof. Marka Walczaka
  • 13 kwietnia 2023, godz. 12:00 – Oprowadzanie kuratorskie
Koordynacja programu wydarzeń towarzyszących wystawie: Magdalena Gacek (Dział Edukacji), Piotr Urbanowicz (Dział Interpretacji Sztuki)
 
 

Oprowadzania

Oprowadzanie kuratorskie

16 lutego 2023, 16 marca 2023, 13 kwietnia 2023

Czy nazwisko Jacoba Mertensa brzmi dla Ciebie obco? Chcesz lepiej poznać zebrane na wystawie dzieła sztuki? Chcesz zrozumieć, w jaki sposób reprezentują one zapomniany okres malarstwa polskiego? O tych i innych ważnych zagadnieniach opowiedzą kustosz Krzysztof J. Czyżewski oraz prof. Marek Walczak. Zapraszamy na oprowadzanie z kuratorami wystawy!
  • odbiorca: młodzież i dorośli
  • godz. 12:00
  • miejsce zbiórki: przy wejściu na wystawę
  • bilety: 15 zł, sprzedaż online - linki podajemy w kalendarium wydarzeń
Dostępność:oprowadzanie może odbyć się z tłumaczeniem na polski język migowy. Potrzebę tłumaczenia prosimy zgłosić 3 dni przed wydarzeniem na adres: jhamela@wawelzamek.pl 


Oprowadzanie z konserwatorem

28 lutego 2023

Przygotowanie wystawy pociągnęło ze sobą pracochłonną konserwację prezentowanych dzieł sztuki. Dzięki niej dowiedzieliśmy się jeszcze więcej na ich temat! Jeśli lubisz poznawać muzea „od kuchni”, chcesz zrozumieć na czym polega warsztat konserwatora, a do tego fascynuje Cię warsztat artystyczny malarstwa nowożytnego – to spotkanie jest dla Ciebie. Zapraszamy na oprowadzanie z konserwatorką Angeliką Bogdanowicz-Prus.
  • odbiorca: młodzież i dorośli
  • godz. 12:00
  • miejsce zbiórki: przy wejściu na wystawę
  • bilety: 15 zł, sprzedaż online
Dostępność: oprowadzanie może odbyć się z tłumaczeniem na polski język migowy. Potrzebę tłumaczenia prosimy zgłosić 3 dni przed wydarzeniem na adres: jhamela@wawelzamek.pl 


Oprowadzania tematyczne „Patrzę, widzę, rozumiem”

5 marca 2023 O czym opowiadają artyści z kręgu Jacoba Mertensa?
12 marca 2023 Jak pracowali artyści około 1600 roku?

Wystawa pt. Jacob Mertens z Antwerpii i malarstwo w Krakowie około roku 1600 oferuje ogromne bogactwo tematów do rozważań. Przełom XVI i XVII wieku to czas przemian w sferze sztuki, na którą wpływ miały ruchy protestanckie i kontrreformacyjne, zintensyfikowany import dzieł sztuki i wzorów graficznych oraz podróże artystów. Stąd też bardzo bogata ikonografia i symbolika w kompozycjach malarskich z tego okresu.
Podczas spotkań dowiecie się, jak interpretować dzieła sztuki sakralnej, w jaki sposób rozpoznać wyobrażone na nich postacie i personifikacje, co kryje się za przedstawieniami atrybutów i symboli. Usłyszycie także, w jaki sposób dzieła te powstawały.
Prowadzenie: Blanka Błaszczak-Rozenbaum
  • odbiorca: młodzież i dorośli
  • godz. 11.00
  • miejsce zbiórki: przy wejściu na wystawę
  • bilety: 12 zł, sprzedaż online

Wykłady

  • godz. 18:00
  • odbiorca: młodzież i dorośli
  • wykłady online, na platformie MS Teams, rezerwacja przez formularz zgłoszeniowy na stronie wydarzenia


26 stycznia 2023 Jacob Mertens i jego działalność malarska w Krakowie

Wykład Krzysztofa J. Czyżewskiego

Bohaterem wykładu będzie Jacob Mertens (Martins, Mertensij, Mertois, Merttens) przybyły z Flandrii, który w roku 1589 wstąpił do cechu malarzy w Krakowie, w roku 1595 przyjął prawo miejskie, tutaj się także ożenił. Zmarł przed 26 czerwca 1609 roku. Punkt wyjścia do przypisania artyście całej grupy obrazów w zbiorach krakowskich stanowi wspaniała scena Zwiastowania Marii sygnowana przez niego pełnym imieniem i nazwiskiem. Stanowiła ona centralną część ołtarza stojącego niegdyś po lewej stronie ściany tęczowej kościoła Mariackiego. Zachowała się też predella tej nastawy oraz większość kwater wypełniających dwie pary skrzydeł. Prawdopodobnie ze zwieńczenia pochodzi Ukrzyżowanie Chrystusa, dzisiaj przechowywane w pałacu arcybiskupów krakowskich. Wszystkie te malowidła charakteryzują się wyrazistym stylem zakorzenionym w tradycji malarstwa niderlandzkiego i reprezentują wysoki poziom warsztatowy i artystyczny. Na podstawie analizy stylowej udało się związać z Mertensem cztery obrazy na skrzydłach tryptyku w kościele św. Marka w Krakowie.


23 marca 2023 Malarstwo w Krakowie około 1600 roku

Wykład Krzysztofa J. Czyżewskiego i prof. Marka Walczaka
 
Krakowskie środowisko malarskie na przełomie XVI i XVII wieku jawi się jak tygiel, w którym mieszały się różne tendencje stylowe. Kierunek północnowłoski (wenecki) reprezentują płótna pędzla słynnego już za życia Tommasa Dolabelli, który spędził w Krakowie większość swego długiego i pracowitego życia. Znacznie mniej znana pozostaje twórczość innych artystów czynnych w tym okresie, wywodzących się z różnych środowisk, na przykład Jakuba Troszla z Norymbergi. Udało się zidentyfikować dzieła Kacpra Kurcza i Franciszka Śmiadeckiego, jednakże większość dzieł malarskich pozostaje anonimowa. Wiele z nich reprezentuje wysoki poziom artystyczny i zasługuje na uwagę badaczy. Do najbardziej dyskutowanych przez historyków sztuki zjawisk należą obrazy religijne na złoconych tłach. Traktowane wciąż jako dowód na zacofanie, a co najmniej konserwatyzm stylowy polskiego środowiska artystycznego, w rzeczywistości zawdzięczają swą popularność reformie sztuki kościelnej po soborze trydenckim. Kraków był wówczas jednym z najważniejszych ośrodków reformy liturgii. Zupełnie nową postać uzyskały wnętrza najważniejszych świątyń, z katedrą, kościołami Mariackim, Franciszkanów, Dominikanów i św. Marka, kazimierskimi Bożego Ciała i św. Katarzyny.

Warsztaty

  • odbiorca: młodzież i dorośli
  • godz. 11:00
  • miejsce zbiórki: przy wejściu na wystawę
  • bilety: 30 zł, sprzedaż online


22 stycznia 2023 Dlaczego złoto? Oprowadzanie i warsztaty pozłotnicze

Złoto – kruszec nieodzownie kojarzony z bogactwem, stosowany był przy wyrobie i dekoracji przedmiotów oraz dzieł sztuki od tysiącleci. Złoty kolor niesie ze sobą jednak nie tylko wartość materialną, ale także symboliczną. Materiał ten wymieniany jest w mitach, legendach, Biblii, przysłowiach. Podczas zajęć z warsztatami plastycznymi przyjrzymy się dziełom eksponowanym na wystawie, w których dominującą barwą jest złoto. Zastanowimy się nad znaczeniem i historią stosowania złotych teł w malarstwie religijnym, pochylimy się nad metodą wykonywania dzieł pozłotniczych i stworzymy własne dzieło zdobione za pomocą tej techniki.

Prowadzenie: studenci Koła Naukowego Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (WKiRDS) ASP w Krakowie


25 lutego 2023 Inspiracja, wzorzec, kopia? Wzory graficzne i ich rola w malarstwie XVII wieku

Oprowadzanie i warsztaty graficzne
Wiele dzieł sztuki powstałych na przełomie XVI i XVII wieku cechuje niemal identyczna kompozycja. Powszechną wówczas praktyką wśród artystów było czerpanie inspiracji z wzorów graficznych, które funkcjonowały jako ilustracje w książkach lub jako luźne druki służące prywatnej dewocji. Dzięki mobilności grafik i łatwości ich rozpowszechniania artyści w różnych zakątkach świata – nie tylko Europy – mogli czerpać inspiracje od najlepszych antwerpskich artystów.
Zajęcia będą okazją do poszerzenia wiedzy na temat ikonografii i technik graficznych, umożliwią też stworzenie własnego wzoru graficznego metodą linorytu.

Prowadzenie: Karolina Motyka

Mapa z grą terenową

Wystawa to tylko początek przygody! Podążaj śladami antwerpskich wpływów i odkrywaj mało znane miejsca w Krakowie.
Przy wejściu na wystawę znajdziesz bezpłatną mapę z grą terenową, która poprowadzi Cię po mieście i pozwoli poznać miejsca związane z wpływami niderlandzkimi na sztukę polską w XVI i XVII wieku.