6 października, godz. 14.00–14.30 Spotkanie z kuratorką wystawy przy obrazie
14 października, godz. 17.00–19.00 Światło i ruch | warsztaty artystyczne dla młodzieży i dorosłych
15 października, godz. 11.00–12.00 Znaki zwycięstwa i chwały | spotkanie rodzinne
15 października, godz. 16.00–17.00 Wokół Rembrandta | czytanie performatywne
Spotkanie z kuratorką wystawy przy obrazie
25 sierpnia, 27 września, 6 października godz. 14.00–14.30
Spotkanie z kuratorką wystawy dr Joanną Winiewicz-Wolską, która opowie o miejscu Jeźdźca polskiego w twórczości Rembrandta oraz zagadkowej historii obrazu. W jakich okolicznościach artysta namalował Jeźdźca polskiego? Czy jest to portret polskiego magnata, którego Rembrandt spotkał w Amsterdamie? Spotkanie będzie znakomitą okazją do zadania tych i innych pytań kuratorce wystawy.
Informacje organizacyjne
odbiorca: młodzież i dorośli
lokalizacja: sale wystawy Królewski Rembrandt na Wawelu
Zachodzące słońce, lato, Wawel oraz on: Jeździec polski Rembrandta. Połączenie tych elementów może okazać się wybuchowe. Zapraszamy na „Królewski open mic na Wawelu”, w ramach którego uczestnicy będą mogli zaprezentować do mikrofonu swoje utwory literackie zainspirowane słynnym obrazem i jego wizytą na Wawelu. Wydarzenie organizowane we współpracy z Krakowską Szkołą Poezji im. Aleksandra Fredry.
Krakowska Szkoła Poezji im. Aleksandra Fredry to powstała przed sześcioma laty inicjatywa tworząca życie literackie wbrew zastanemu porządkowi i instytucjom kultury. Zrodziła się wokół open miców, które jeden z założycieli, Robert Rybicki, zaproponował w opozycji do wszechobecnych slamów poetyckich. Inspiracją były dla niego doświadczenia londyńskie –współdziałanie, współpraca i perspektywa horyzontalna zamiast rywalizacji charakterystycznej dla slamów. Na open micu nie ma głosowania na zwycięzcę, każdy zostaje wysłuchany. Jedynym i ostatecznym zwycięzcą jest poezja. W ciągu ostatnich sześciu lat open mic na dobre zadomowił się Polsce, w samym Krakowie odbyło się już ponad sto edycji, a idea współdziałania w formie otwartego mikrofonu „rozlała” się na inne miasta w naszym kraju. „Królewski open mic na Wawelu”, zorganizowany wokół wizyty obrazu Polski jeździec Rembrandta w Krakowie, będzie znakomitą okazją do uczczenia tej idei.
Prowadzący
Marlena Niemiec – poetka, absolwentka polonistyki antropologiczno-kulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wiersze publikowała m.in. w „Czasie Literatury”, „biBLiotece” i „Tlenie Literackim”. Laureatka „Połowu” (2019) oraz Konkursu Młodej Poezji. Mieszka w Krakowie.
Dawid Mateusz – poeta, redaktor, animator życia literackiego. Autor Stacji wieży ciśnień (2016), która otrzymała nagrodę im. Kazimiery Iłłakowiczówny za najlepszy poetycki debiut roku, społecznościową nagrodę literacką „Browar za debiut” oraz nominację do Nagrody Literackiej Gdynia 2017. Od pięciu lat redaktor m.in. almanachu Biura Literackiego „Połów” oraz Podręcznika naukowego dla onironautów Roberta Rybickiego. Jego wiersze znalazły się w antologii Zebrało się śliny (Biuro Literackie, 2016). Współzałożyciel Krakowskiej Szkoły Poezji im. Aleksandra Fredry. Tłumaczony m.in. na angielski, czeski, rumuński, węgierski, litewski, kataloński i ukraiński. Mieszka w krakowskiej Krowodrzy Górce.
wydarzenie plenerowe, będziemy mieć przygotowane miejsca siedzące, ale zachęcamy do wzięcia własnych koców (w przypadku niepogody przeniesiemy się do wnętrza)
uczestnicy zostaną zaproszeni do odwiedzenia pokazu Jeźdźca polskiego Rembrandta przed open micem. Termin zostanie przesłany zarejestrowanym uczestnikom
podczas spotkania będą robione zdjęcia dokumentujące wydarzenie, które zostaną opublikowane na stronie internetowej Zamku oraz w mediach społecznościowych. Więcej o przetwarzaniu danych osobowych w naszej instytucji: https.//wawel.krakow.pl/rodo
Podczas spotkania uczestnicy przyjrzą się warsztatowi artystycznemu Rembrandta jako autora słynnego obrazu Jeździec polski, a następnie będą ćwiczyć się w technikach rysunkowych. Interesować nas będzie przede wszystkim kwestia dynamiki postaci i konia oraz efektów światłocieniowych charakterystycznych dla techniki tego artysty.
Prowadzenie Michał Zakrzewski – malarz akwarelista, grafik, nauczyciel historii sztuki oraz plastyki, współautor wielu projektów edukacyjnych. Od dawna związany z Salwatorskim Studiem Artystycznym w Krakowie, gdzie prowadzi kursy z historii sztuki oraz warsztaty artystyczne z techniki akwareli. Członek Wawelskiej Rady Pedagogicznej WRAP.
miejsce spotkania: wejście na wystawę Królewski Rembrandt na Wawelu
warsztaty są prowadzone z wykorzystaniem produktów Faber-Castell
Rozpisywanie obrazu
warsztaty dramaturgiczne
10 września godz. 10.00–13.00
Podczas warsztatów dramaturgicznych puścimy wodze fantazji na temat Jeźdźca polskiego. Uczestnicy zgłaszają się poprzez wysłanie próbki tekstu – krótkiego monologu lub dialogu na jeden z zadanych tematów: Co czuje polski jeździec na obrazie Rembrandta? O czym myśli, gdy ogląda się za siebie? Co mówią farba, światłocień, rama obrazu? Uczestnicy warsztatów będą pracować nad przygotowanymi wcześniej próbkami dramatycznymi. Zapoznają się z perspektywami i metodami współczesnej dramaturgii, dzięki którym rozwiną własne pomysły na tekst literacki. Owocem warsztatów będą prace stanowiące zapis indywidualnej interpretacji i ekspresji. Teksty zostaną później zaprezentowane na specjalnym pokazie towarzyszącym finisażowi wystawy.
Prowadzenie Ewa Mikuła – dramaturżka, reżyserka, autorka tekstów. Absolwentka wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz reżyserii teatralnej (specjalność: dramaturgia) w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W swoich tekstach zajmuje się rolą języka w tworzeniu tożsamości oraz zderzeniem tekstu ze sztukami wizualnymi. Debiutowała dramatem Praca, praca (współautor: Piotr Froń, publikacja: „Dialog”, nr 1/2020). Tworzyła dramaturgię i teksty m.in. do spektakli: Ha(e)user (reż. Helena Ganjalyan, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2021), Boża krówka (reż. Sławomir Narloch, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, 2020), Opowieści z Wielkich Bloków (reż. Marta Streker, Wrocławski Teatr Lalek, 2022). Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.
Informacje organizacyjne
odbiorca: młodzież od 15 roku życia oraz dorośli
bilety: 60 zł
zgłoszenia uczestnictwa wraz z próbką tekstu (1–2 strony tekstu) prosimy przesyłać na adres: purbanowicz@wawelzamek.pl
miejsce zbiórki: wejście na wystawę Królewski Rembrandt na Wawelu
Wykłady
Informacje organizacyjne
odbiorca: młodzież i dorośli
godz. 18.00–19.00, online – platforma Microsoft Teams
udział bezpłatny, chęć uczestnictwa w wykładach należy zgłosić najpóźniej dzień przed wydarzeniem na adres: rezerwacja@wawelzamek.pl
w dniu wykładu otrzymają Państwo link do spotkania
8 września – Polski Jeździec – niezwykłe dzieło Rembrandta, dr Joanna Winiewicz-Wolska
Polski jeździec, namalowany około 1655 roku, to chyba najbardziej tajemniczy i niejednoznaczny obraz Rembrandta. Nie tylko dlatego, że jest jednym z dwóch zaledwie przedstawień jeźdźca w dorobku tego artysty. Wskazują na to także okoliczności jego powstania. Pewne partie obrazu długo budziły wątpliwości co do autorstwa Rembrandta. Drobiazgowo odtworzone elementy stroju i wyposażenia jeźdźca ukazują mistrzostwo jego pędzla – obraz został ostatecznie uznany za autentyczne dzieło mistrza. Podczas wykładu dr Joanna Winiewicz-Wolska opowie o warsztacie artystycznym Rembrandta. Przybliży także słuchaczom fascynujące okoliczności powstania obrazu oraz późniejsze losy dzieła, które przechodziło z kolekcji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego przez salony członków rodziny Stroynowskich i Tarnowskich, aż trafiło ostatecznie do nowojorskiej kolekcji Henry’ego Claya Fricka.
15 września – Dzikowski wątek historii Jeźdźca polskiego, Monika Chwałek-Oczkowska Wykład poświęcony dzikowskiemu wątkowi historii Jeźdźca polskiego Rembrandta będzie jednocześnie przypomnieniem i uhonorowaniem postaci twórców kolekcji dzikowskiej – Walerii i Jana Feliksa Tarnowskich. Ich sylwetki przybliżę na podstawie francuskich rękopisów Dzienników hrabiny Walerii, które mam zaszczyt od wielu lat tłumaczyć i opracowywać. W wykładzie opowiem o miejscu, które przez około 80 lat było domem Jeźdźca polskiego – zamek w Dzikowie hrabiów Tarnowskich. Kolekcja dzikowska stanowiła czwartą co do wielkości kolekcji dzieł sztuki dawnej na ziemiach polskich. Opowiadając pokrótce o zamku dzikowskim, wyjaśnię jaką współcześnie odgrywa rolę w odzyskiwaniu rozproszonych arcydzieł kolekcji – w odrestaurowanym zamku mieści się bowiem Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega, do którego powracają stopniowo cenne pamiątki po twórcach kolekcji dzikowskiej.
Dni otwarte dla nauczycieli
spotkanie na wystawie
20–23 września
Spotkania na wystawie w trakcie Dni otwartych dla nauczycieli, w ramach których odbędą się pokazowe lekcje muzealne oraz warsztaty metodyczne. Część spotkań odbędzie się w języku ukraińskim. Szczegółowy program Dni otwartych zostanie opublikowany w drugiej połowie sierpnia.
Nasz Wawel waleczny
warsztaty rodzinne
1 października godz. 10.00–11.00 oraz 12.00–13.00
Dumnie wyprostowany, siedzi w siodle i śmiało patrzy zwiedzającym w oczy. Kto to taki? To Polski jeździec, zwany czasem „lisowczykiem”, na obrazie słynnego holenderskiego malarza Rembrandta. Przybycie tego dzieła na wzgórze wawelskie da nam sposobność, żeby podczas rodzinnych warsztatów zastanowić się wspólnie, kim był rycerz i jakie cechy powinny go charakteryzować. Czy każdy wojownik jest rycerzem? Czy odwaga i brawura są tym samym?
Odwiedzimy sale Zbrojowni i sprawdzimy, czym różnili się średniowieczni rycerze od późniejszych wojowników takich jak lisowczycy. Następnie każda z rodzin wcieli się w chorągiew lisowską – w wyobraźni przemierzymy lasy, stepy i kraje Orientu. Wykonamy także dla polskiego jeźdźca z obrazu brakujące elementy uzbrojenia. Spotkanie z cyklu „Nasz Wawel rodzinny”.
Informacje organizacyjne
odbiorca: rodziny z dziećmi
godz. 10.00–11.00 oraz 12.00–13.00
bilety: dziecko 25 zł, opiekun 10 zł; na każdą dwójkę dzieci wymagana jest obecność przynajmniej jednego opiekuna; sprzedaż online: godz. 10.00 godz. 12.00
koordynacja: Marek Grzybek (Dział Edukacji)
miejsce zbiórki: wejście do Zbrojowni
Znaki zwycięstwa i chwały
spotkanie rodzinne
15 października
Skarbiec Koronny przez wieki był miejscem przechowywania insygniów władzy królewskiej. Oprócz nich znajdowały się tu różne pamiątki świadczące o wspaniałych polskich zwycięstwach. Zwiedzając wystawę w Skarbcu Koronnym, przypomnimy sobie najważniejsze triumfy polskiego wojska i zobaczymy różne trofea wojenne. W naszej opowieści nie zabraknie także postaci, które przyczyniły się do zwycięstw Rzeczypospolitej, a więc przede wszystkim husarii oraz wielu zdolnych dowódców. Poznacie niemalże legendarną formację lisowczyków oraz jej walory bojowe, które unieśmiertelnił słynny Jeździec polski Rembrandta, bez trudu identyfikowany przez każdego badacza historii wojskowości polskiej. Spotkanie z cyklu „Wawelskie spotkania z historią i sztuką”
prowadzenie: wolontariusze z Instytutu Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego
miejsce zbiórki: wejście do Skarbca Koronnego
koordynacja: Bożena Litewka, Robert Adamczak (Dział Edukacji)
Wokół Rembrandta
czytanie performatywne
15 października godz. 16.00–17.00
Czytanie tekstów dotyczących Jeźdźca polskiego w interpretacji młodych aktorów. Tym razem zamiast oglądać obraz postaramy się uważnie go „wysłuchać”. Na co patrzy i co myśli postać jeźdźca na obrazie Rembrandta? A co myśli i czuje odbiorca obrazu? Podczas czytania performatywnego będzie można usłyszeć interpretacje obrazu Jeźdźca polskiego stworzone przez uczestników warsztatów dramaturgicznych. Czytanie będzie jedną z ostatnich szans, aby wspólnie kontemplować to wielkie dzieło podczas wystawy Królewski Rembrandt na Wawelu.
Wykonanie: studenci Wydziału Aktorskiego AST Dramaturgia i reżyseria: Ewa Mikuła