Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl
Kiedy tańczą dzwony | Balet Cracovia Danza
Spektakl
Dzięki tancerzom Baletu Cracovia Danza zaglądamy na dwór Zygmunta I Starego, fundatora dzwonu, poznajemy też ludwisarza Hansa Behama z Norymbergi.
Program Baletu Cracovia Danza powstał z okazji obchodzonego w tym roku 500-lecia Dzwonu Zygmunt. Choreografka Romana Agnel w widowisku Kiedy tańczą dzwony nawiązała do początków tego słynnego dzwonu, prezentując fascynujący świat renesansowych tańców i zabaw, które odbywały się w tamtych czasach na dworze wawelskim. Barwnym tłem tej opowieści są tańce typowe dla renesansu, takie jak passamezzo, galiarda, gawot czy wolta.
Dzięki tancerzom Baletu Cracovia Danza zaglądamy na dwór Zygmunta I Starego, fundatora dzwonu, poznajemy też ludwisarza Hansa Behama z Norymbergi, którego praca na tyle przypadła do gustu królowi, że zlecił mu wykonanie dzwonu w krakowskiej ludwisarni. W widowisku pojawia się także królowa Bona, a jej dwórki wykonują baletto tańczących dzwonów. Tancerze-dzwonnicy z dzwoneczkami przy kostkach prezentują się w żywiołowej, teatralnej moresce, a całość wieńczy wspólny finał – słynny kanon Panie Janie.
Inscenizacja i choreografia: Romana Agnel Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska Występują: tancerze Baletu Cracovia Danza
22. edycja Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza” tematycznie nawiązywać będzie do początków baletu zawodowego w Polsce. W programie festiwalu znajdą się widowiska na Rynku Głównym, a także seria pokazów tanecznych w ramach cyklu Kraków tańcem malowany prezentowanych w przestrzeni miejskiej. Ponadto festiwalowi towarzyszyć będą warsztaty taneczne online i na żywo oraz warsztaty dla dzieci Kraków tańczy pod Wawelem, które zorganizowane zostaną w przestrzeni miejskiej. Po raz pierwszy w ofercie warsztatowej znalazł się też kurs mistrzowski tańca barokowego dla uczniów szkół baletowych.
– Tematyka wydarzeń skupiona będzie wokół początków baletu w Polsce. Prezentowane pokazy i spektakle nawiązywać będą zarówno do repertuaru baletów dworskich wystawianych w Polsce i w Europie od XV do XVIII wieku, jak i do powstawania na terenie Rzeczpospolitej pierwszych profesjonalnych szkół baletowych i zespołów tanecznych – mówi Romana Agnel, dyrektor artystyczny festiwalu. – Zorganizowany w formule hybrydowej festiwal zakłada zarówno wystawienie spektakli na Rynku Głównym, jak i prezentację krótkich programów tanecznych w przestrzeni miejskiej, będących jednocześnie planami filmowymi – dodaje.
Na 24 lipca został zaplanowany spektakl Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej, opowiadający o powstaniu jednej z pierwszych szkół baletowych w Polsce, w rezydencji Branickich w Białymstoku. W przedstawieniu zobaczymy m.in. audycję baletową, rekonstrukcję lekcji tańca, uczniowską galę – spektakl baletowy, popisy mistrzów czy wielki dworski bal. Poprzez prezentację oryginalnych choreografii z pierwszej połowy XVIII wieku, a także odpowiedni dobór muzyki i tańców, spektakl pokazuje jaki repertuar mógł być wykonywany w dworskim teatrze, tzw. operalni, nad którą pieczę sprawowała Izabela Branicka, kasztelanowa krakowska.
W niedzielę 25 lipca natomiast, również na Rynku Głównym zobaczymy nową produkcję Baletu Cracovia Danza Fêtes Galantes, nawiązującą do ogrodowych zabaw z czasów francuskiego rokoka. Finezyjne obrazy taneczne zostały zainspirowane barokowymi ogrodami. W weekendowych przedstawieniach poza tancerzami Baletu Cracovia Danza wezmą udział także zaproszeni goście, w tym mistrzowie tańca z Niemiec i Francji – Marie-Claire Bär Le Corre i Pierre-François Dollé.
Powołując się na wielkie zainteresowanie widzów, Balet Cracovia Danza planuje kontynuację zeszłorocznego cyklu festiwalowego Kraków tańcem malowany. Tegoroczna edycja przyniesie trzy nowe pokazy opowiadające tańcem o najpiękniejszych zabytkach i dziełach sztuki Krakowa. Będą to: Kiedy tańczą dzwony nawiązujący do 500-lecia Dzwonu Zygmunta, hucznie obchodzonego w tym roku w Krakowie (Zamek Królewski na Wawelu); Harmonia mundi, przedstawiający artystyczną wizję teorii Kopernika i kolekcji astronomicznej Muzeum UJ (dziedziniec Collegium Maius); oraz Chopin w salonie Marceliny Czartoryskiej, opowieść nawiązująca m.in. do chopinowskiej tradycji obecnej w krakowskiej Willi Decjusza.
Wszystkie pokazy z cyklu Kraków tańcem malowany będą rejestrowane i powstaną z nich trzy odcinki filmowe, które jesienią zostaną wyemitowane w TVP3 Kraków, a następnie pojawią się w Internecie.
Festiwalowi – w dniach 19-23 lipca – towarzyszyć będą jak co roku warsztatyKraków tańczy, które poprowadzą znani mistrzowie tańca: Marie-Claire Bär Le Corre (francuski taniec renesansowy), Pierre-François Dollé (taniec barokowy) oraz Leszek Rembowski (dawny taniec polski). Zajęcia odbędą się w formule hybrydowej, zarówno online jak i stacjonarnie. Ponadto zaplanowany został także kurs mistrzowski (masterclass) tańca barokowego dla uczniów i absolwentów szkół baletowych. Podobnie jak w roku ubiegłym, odbędą się także czterodniowe warsztaty dla dzieci i młodzieżyKraków tańczy pod Wawelem. Przewodnikami w tej tanecznej podróży po dawnej Europie będą tancerze Baletu Cracovia Danza. Zapraszamy!
Dyrektor artystyczny: Romana Agnel Dyrektor organizacyjny: Dominika Kosek-Turowska Organizator: Balet Cracovia Danza Współorganizator: Fundacja Ardente Sole Partnerzy: TVP 3 Kraków, Uniwersytet Jagielloński, Zamek Królewski na Wawelu, Instytut Kultury Willa Decjusza, I Liceum Ogólnokształcące „Nowodworek”, L'art de la Danse Niepubliczna Krakowska Szkoła Sztuki Tańca, Międzyszkolny Ośrodek Sportowy Kraków "Zachód", Restauracja Chimera, Indalo Cafe & Rooms, High Enough Film Production Patroni medialni: TVP 3 Kraków, Radio Kraków, Kraków Culture Karnet, krakow.pl, Kwartalnik Taniec
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca (festiwal) Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury (warsztaty)