Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

Wiedza / #zapytajkustosza
Gabinet Porcelanowy,zapytaj kustosza
Zamek Królewski na Wawelu 11.04.2024 godz. 15:00

#zapytajkustosza Gabinet Porcelanowy

Zapraszamy na odpowiedzi dotyczące Gabinetu Porcelanowego udzielone przez kuratorkę wystawy Dorotę Gabryś, kustoszkę z Działu Zbiorów Ceramiki i Szkła.

Ile eksponatów jest prezentowanych? Który z nich jest najcenniejszy?

W trzech salach Gabinetu Porcelanowego prezentujemy 585 obiektów, w tym 326 obiekty z porcelany miśnieńskiej.

Trudno ocenić, który jest najcenniejszy – typowałabym grupę Ukrzyżowania.
Ukrzyżowanie
Kaendler Johann Joachim (1706-1775), 1743-1744, Niemcy, Saksonia, Miśnia


Jakie porcelanowe figurki zwierząt są w zbiorach?

Poza prezentowanymi miśnieńskimi: Lisem, Mopsami, Psem, Końmi z hajdukami, Danielem, Owcami, Małpami z kapeli, Kaczką i Łabędziem mamy jeszcze dwudziestowieczną Kakadu oraz Słonkę z Miśni, a także Rysia i Kawię, ale to także dwudziestowieczne wyroby manufaktury w Kopenhadze.

Zespół porcelanowy Golgota jest dla nas jednym z najcenniejszych – a w skali świata jak można określić jego rangę pośród innych zabytków z zakresu najwybitniejszych dzieł sztuki w ogóle?

Obawiam się, że takie porównania nie mają sensu. Bo jak porównywać rzeźby z Partenonu czy z gotyckich katedr, Michała Anioła czy Berniniego z malarstwem Giotta albo Caravaggia?

Mopsy są ewidentnymi gwiazdami wystawy… Czy dla psio-kociej równowagi planowane są jakieś porcelanowe kotki na ekspozycji?

Zapewniam, że wszelkie dobre oferty rozważamy i owszem - są figury kotów modelowane przez Kaendlera. To tylko kwestia czasu, okoliczności i możliwości finansowych.

Zakładam, że kolekcja porcelany wciąż będzie rozwijana. Jaką mają Państwo strategię zakupową? Jakie przedmioty chcieliby Państwo pozyskać? Z jakich wytwórni?

Strategia zakupowa Zamku w zakresie porcelany przewiduje w zasadzie wyłącznie rozbudowę kolekcji Miśni - wyrobów wczesnych i ważnych historycznie oraz artystycznie.

Jakich dzieł zdaniem kurator szczególnie brakuje w wawelskim zbiorze porcelany? Na zakup jakich dzieł będzie w przyszłości kładziony nacisk?

Kolekcja Miśni jest na tyle różnorodna i znakomita, że nie da się wskazać przedmiotów których nam rażąco brakuje. Ale oczywiście jest wiele możliwości dalszego rozbudowywania, zarówno kompletów serwisów herbowych jak dekoracji wschodniej z około 1730 czy też figur.

Czy będą podejmowane kolejne (po zakupie lisa) próby pozyskania (w przypadku pojawienia się możliwości zakupu) kolejnych zwierzaków z menażerii Augusta II? Na przykład figury małpy (jednej z trzech zachowanych) z tabakierką, która kilka lat temu pojawiła się na aukcji?

Monitorujemy rynek i oczywiście zawsze bierzemy pod uwagę zakupy najlepszych przedmiotów. Jednak w przypadku pojawienia się tego typu obiektów na aukcji problemem są możliwości finansowe - żadne muzeum nie posiada rezerwy kilku milionów euro a zdobywanie dotacji zajmuje więcej czasu niż dwa, trzy tygodnie które dzielą pojawienie się oferty na stronie domu aukcyjnego a samą licytację. To jest zasadniczy problem przy wszystkich muzealnych zakupach obiektów o wyjątkowo wysokiej wartości.

Czy jest wola rozbudowy serwisu łabędziego o kolejne elementy, niereprezentowane w zbiorach wawelskich?

Wola jest zawsze, z ofertą gorzej. No i znowu – wola musi być poparta możliwościami finansowymi.

Jak zdaniem kurator pozycjonuje się kolekcja porcelany na Wawelu w porównaniu do innych tego rodzaju kolekcji na świecie (wyłączając bezkonkurencyjne zbiory niemieckie)?

Zdecydowanie mamy się czym chwalić. W Polsce nie mamy konkurencji, w umownej Europie Środkowej – również. W Niemczech tylko Drezno i Monachium (Lustheim) jest bogatsze – pozostałe ośrodki wcale nie obfitują w aż takie zasoby. W skali świata – muzea w Stanach Zjednoczonych, zasobne w prywatne, wielkie historyczne kolekcje jak Frick Collection czy Cummer Museum są większe i mają mnóstwo przedmiotów, które bym chciała zobaczyć na Wawelu.

Jakie wczesnomiśnieńskie serwisy można powiązać z Polską (poza tymi dobrze znanymi jak koronacyjny, Sułkowskiego czy Brühla)? Jak wygląda ich reprezentacja w zbiorach wawelskich, czy elementów któregoś z nich brakuje? A jeżeli nie, to który chcą Państwo szczególnie rozbudować?

Jest jeszcze serwis królowej Francji, Marii Leszczyńskiej (mamy 4 sztuki), serwis biskupa Adama Stanisława Götzendorf-Grabowskiego (mamy 3 sztuki). Interesujemy się wszystkimi, ale proszę pamiętać, że to nie są popularne na rynku przedmioty (zdecydowanie nie jesteśmy zainteresowani kupowaniem kolejnych powtórzeń form/modeli).

Rzeźba lisa z kurą jest niesamowita. Czy planujecie/jesteście w stanie rozbudować kolekcję zwierząt porcelanowych? Oprócz takich ogromnych jak lis, widziałem w Rijksmuseum kolekcję ptaków, m.in. papug. Czy takie obiekty mogą się znaleźć kiedyś na wawelskiej wystawie?

Niestety, te obiekty pojawiają się zdecydowanie rzadko w handlu i zwykle są nieosiągalne dla muzeum. Ale oczywiście nikt nie wyklucza, że kiedyś uda się coś jeszcze zdobyć.

Czasem na aukcjach pojawiają się elementy chińskiej porcelany z kolekcji Augusta II. Czy zbieracie Państwo także chińską porcelanę o proweniencji królewskiej?

Mamy trzy talerze z kolekcji Augusta II (są prezentowane na wystawie Sztuka Wschodu) . Rozszerzanie tego zbioru jest uwarunkowane planami ekspozycyjnymi, bowiem generalnie trzymamy się zasady, że nie kupujemy do magazynów.

Czy jest taki eksponat, o którym marzy p. Dorota Gabryś, żeby znalazł się w zbiorach porcelany na Wawelu? I czy jest szansa na wzbogacenie wawelskich zbiorów o ten eksponat?

Kiedyś myślałam, że nigdy nie będę mogła pokazywać Państwu zwierzątka z Pałacu Japońskiego. Teraz mamy Lisa. Więc tak, wszystko się może zdarzyć – w związku z tym czekam na parę Lwów i Kozę z koźlęciem z Pałacu Japońskiego.

Który z eksponatów wystawy jest Pani ulubionym?

To najtrudniejsze pytanie… W dodatku moje upodobania ewoluują. Oczywiście Lis i Mopsy. Kiedyś numerem jeden dla mnie był imbryk z nakładanym orłem i dekoracją augsburską oraz spodek chinoiseries z czarnym kozłem. Teraz do ukochanych dołączył talerz „z czerwonym lwem” oraz nowa ośmioboczna czarka z dekoracją w stylu Kakiemona.

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

#zapytaj kustosza Niech żyje król!

24.10.2024 godz. 16:00
Na Wasze pytania dotyczące ekspozycji czasowej "Niech żyje król! Koronacje Sasów na Wawelu" odpowiadają kuratorzy wystawy - dr Rafał Ochęduszko z Działu Zbiorów Militariów oraz Marta Golik-Gryglas z Działu Zbiorów Złotnictwa.

#zapytajkustosza Wawel Odzyskany

05.09.2024 godz. 11:00
„Wawel Odzyskany” jest naszą stałą ekspozycją, która pokazuje dzieje Wawelu od utraty niepodległości Rzeczypospolitej w 1795 roku do czasów współczesnych. Na pytania dotyczące wystawy odpowiada Katarzyna Pająk - kustoszka z wawelskiego Archiwum.

#zapytajkustosza Wawel Wyspiańskiego

24.04.2024 godz. 11:00
Co łączy Wyspiańskiego z Wawelem? Na pytania dotyczące Wawelu Wyspiańskiego odpowiada kuratorka wystawy Agnieszka Janczyk, kustoszka z Działu Zbiorów Prac na Papierze.

#zapytaj Kopia technologiczna "Martwej natury" Willema Claesza Hedy

19.02.2024 godz. 12:00
Zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami na pytania dotyczące kopii technologicznej "Martwej natury" Willema Claesza Hedy - obrazu, który jest prezentowany na wystawie Prywatne Apartamenty Królewskie. Autorką kopii jest p. Marta Hirschfeld - absolwentka ASP w Krakowie.
Zobacz wszystkie