Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl
Blog Edukacyjny
Wiedza / #zapytajkustosza
Gabinet Porcelanowy,zapytaj kustosza
Zamek Królewski na Wawelu
11.04.2024
godz. 15:00
#zapytajkustosza Gabinet Porcelanowy
Zapraszamy na odpowiedzi dotyczące Gabinetu Porcelanowego udzielone przez kuratorkę wystawy Dorotę Gabryś, kustoszkę z Działu Zbiorów Ceramiki i Szkła.
Ile eksponatów jest prezentowanych? Który z nich jest najcenniejszy?
W trzech salach Gabinetu Porcelanowego prezentujemy 585 obiektów, w tym 326 obiekty z porcelany miśnieńskiej.
Trudno ocenić, który jest najcenniejszy – typowałabym grupę Ukrzyżowania.
Ukrzyżowanie Kaendler Johann Joachim (1706-1775), 1743-1744, Niemcy, Saksonia, Miśnia
Jakie porcelanowe figurki zwierząt są w zbiorach?
Poza prezentowanymi miśnieńskimi: Lisem, Mopsami, Psem, Końmi z hajdukami, Danielem, Owcami, Małpami z kapeli, Kaczką i Łabędziem mamy jeszcze dwudziestowieczną Kakadu oraz Słonkę z Miśni, a także Rysia i Kawię, ale to także dwudziestowieczne wyroby manufaktury w Kopenhadze.
Zespół porcelanowy Golgota jest dla nas jednym z najcenniejszych – a w skali świata jak można określić jego rangę pośród innych zabytków z zakresu najwybitniejszych dzieł sztuki w ogóle?
Obawiam się, że takie porównania nie mają sensu. Bo jak porównywać rzeźby z Partenonu czy z gotyckich katedr, Michała Anioła czy Berniniego z malarstwem Giotta albo Caravaggia?
Mopsy są ewidentnymi gwiazdami wystawy… Czy dla psio-kociej równowagi planowane są jakieś porcelanowe kotki na ekspozycji?
Zapewniam, że wszelkie dobre oferty rozważamy i owszem - są figury kotów modelowane przez Kaendlera. To tylko kwestia czasu, okoliczności i możliwości finansowych.
Zakładam, że kolekcja porcelany wciąż będzie rozwijana. Jaką mają Państwo strategię zakupową? Jakie przedmioty chcieliby Państwo pozyskać? Z jakich wytwórni?
Strategia zakupowa Zamku w zakresie porcelany przewiduje w zasadzie wyłącznie rozbudowę kolekcji Miśni - wyrobów wczesnych i ważnych historycznie oraz artystycznie.
Jakich dzieł zdaniem kurator szczególnie brakuje w wawelskim zbiorze porcelany? Na zakup jakich dzieł będzie w przyszłości kładziony nacisk?
Kolekcja Miśni jest na tyle różnorodna i znakomita, że nie da się wskazać przedmiotów których nam rażąco brakuje. Ale oczywiście jest wiele możliwości dalszego rozbudowywania, zarówno kompletów serwisów herbowych jak dekoracji wschodniej z około 1730 czy też figur.
Czy będą podejmowane kolejne (po zakupie lisa) próby pozyskania (w przypadku pojawienia się możliwości zakupu) kolejnych zwierzaków z menażerii Augusta II? Na przykład figury małpy (jednej z trzech zachowanych) z tabakierką, która kilka lat temu pojawiła się na aukcji?
Monitorujemy rynek i oczywiście zawsze bierzemy pod uwagę zakupy najlepszych przedmiotów. Jednak w przypadku pojawienia się tego typu obiektów na aukcji problemem są możliwości finansowe - żadne muzeum nie posiada rezerwy kilku milionów euro a zdobywanie dotacji zajmuje więcej czasu niż dwa, trzy tygodnie które dzielą pojawienie się oferty na stronie domu aukcyjnego a samą licytację. To jest zasadniczy problem przy wszystkich muzealnych zakupach obiektów o wyjątkowo wysokiej wartości.
Czy jest wola rozbudowy serwisu łabędziego o kolejne elementy, niereprezentowane w zbiorach wawelskich?
Wola jest zawsze, z ofertą gorzej. No i znowu – wola musi być poparta możliwościami finansowymi.
Jak zdaniem kurator pozycjonuje się kolekcja porcelany na Wawelu w porównaniu do innych tego rodzaju kolekcji na świecie (wyłączając bezkonkurencyjne zbiory niemieckie)?
Zdecydowanie mamy się czym chwalić. W Polsce nie mamy konkurencji, w umownej Europie Środkowej – również. W Niemczech tylko Drezno i Monachium (Lustheim) jest bogatsze – pozostałe ośrodki wcale nie obfitują w aż takie zasoby. W skali świata – muzea w Stanach Zjednoczonych, zasobne w prywatne, wielkie historyczne kolekcje jak Frick Collection czy Cummer Museum są większe i mają mnóstwo przedmiotów, które bym chciała zobaczyć na Wawelu.
Jakie wczesnomiśnieńskie serwisy można powiązać z Polską (poza tymi dobrze znanymi jak koronacyjny, Sułkowskiego czy Brühla)? Jak wygląda ich reprezentacja w zbiorach wawelskich, czy elementów któregoś z nich brakuje? A jeżeli nie, to który chcą Państwo szczególnie rozbudować?
Jest jeszcze serwis królowej Francji, Marii Leszczyńskiej (mamy 4 sztuki), serwis biskupa Adama Stanisława Götzendorf-Grabowskiego (mamy 3 sztuki). Interesujemy się wszystkimi, ale proszę pamiętać, że to nie są popularne na rynku przedmioty (zdecydowanie nie jesteśmy zainteresowani kupowaniem kolejnych powtórzeń form/modeli).
Rzeźba lisa z kurą jest niesamowita. Czy planujecie/jesteście w stanie rozbudować kolekcję zwierząt porcelanowych? Oprócz takich ogromnych jak lis, widziałem w Rijksmuseum kolekcję ptaków, m.in. papug. Czy takie obiekty mogą się znaleźć kiedyś na wawelskiej wystawie?
Niestety, te obiekty pojawiają się zdecydowanie rzadko w handlu i zwykle są nieosiągalne dla muzeum. Ale oczywiście nikt nie wyklucza, że kiedyś uda się coś jeszcze zdobyć.
Czasem na aukcjach pojawiają się elementy chińskiej porcelany z kolekcji Augusta II. Czy zbieracie Państwo także chińską porcelanę o proweniencji królewskiej?
Mamy trzy talerze z kolekcji Augusta II (są prezentowane na wystawie Sztuka Wschodu) . Rozszerzanie tego zbioru jest uwarunkowane planami ekspozycyjnymi, bowiem generalnie trzymamy się zasady, że nie kupujemy do magazynów.
Czy jest taki eksponat, o którym marzy p. Dorota Gabryś, żeby znalazł się w zbiorach porcelany na Wawelu? I czy jest szansa na wzbogacenie wawelskich zbiorów o ten eksponat?
Kiedyś myślałam, że nigdy nie będę mogła pokazywać Państwu zwierzątka z Pałacu Japońskiego. Teraz mamy Lisa. Więc tak, wszystko się może zdarzyć – w związku z tym czekam na parę Lwów i Kozę z koźlęciem z Pałacu Japońskiego.
Który z eksponatów wystawy jest Pani ulubionym?
To najtrudniejsze pytanie… W dodatku moje upodobania ewoluują. Oczywiście Lis i Mopsy. Kiedyś numerem jeden dla mnie był imbryk z nakładanym orłem i dekoracją augsburską oraz spodek chinoiseries z czarnym kozłem. Teraz do ukochanych dołączył talerz „z czerwonym lwem” oraz nowa ośmioboczna czarka z dekoracją w stylu Kakiemona.