11 XI czynne wyłącznie: Wawel Odzyskany oraz Lapidarium | Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl
Blog Edukacyjny
Wiedza / #zapytajkustosza
Mertens,zapytaj kustosza
Krzysztof Czyżewski
03.02.2023
godz. 12:00
#zapytajkustosza Jacob Mertens
Z okazji otwarcia wystawy "Jacob Mertens i malarstwo krakowskie około roku 1600" zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami na najbardziej nurtujące pytania, dotyczące malarza. Odpowiedzi udzielił Krzysztof Czyżewski, kustosz współpracujący nad projektem wystawy.
1. Jak Mertens trafił do Krakowa? Czy wiadomo, dlaczego zdecydował się osiąść akurat w tym mieście?
Źródła milczą na temat przyczyn opuszczenia przez Mertensa stron ojczystych. Możemy się jedynie domyślać, że nie znalazł pracy w dotkniętej poważnym kryzysem Antwerpii. Bez wątpienia Kraków, ważny ośrodek rzemiosła (w tym malarstwa), siedziba króla, magnatów, bogatych mieszczan, zakonów i licznego duchowieństwa, dawał szansę na intratne zamówienia.
2. Czy wiadomo, skąd u Mertensa takie przywiązanie do detalu? Czy to jest indywidualna cecha jego warsztatu, a może wpływ nurtów w ówczesnym malarstwie?
Styl Mertensa ukształtował się w Antwerpii. Flamandzkie malarstwo około roku 1600 generalnie cechuje się starannym podejściem do szczegółu. Charakterystyczne są z wielką dokładnością oddane naczynia, klejnoty, faktura tkanin, a także kompozycje złożone z kwiatów i owoców.
3. Czy "Zmartwychwstanie" przypisywane Tobiasowi Fendtowi (z fragmentem panoramy Krakowa w tle) jest historycznie związane z grodem Kraka? Czy znana jest świątynia, w której pierwotnie znajdował się obraz?
Obraz musiał powstać na miejscu w Krakowie lub we Wrocławiu na podstawie szkiców wykonanych z natury. Obecnie znajduje się w klasztorze jezuitów przy kościele św. Barbary, mógł więc być od początku przeznaczony dla tej świątyni. Nie ma jednak co do tego pewności, ponieważ po kasacie jezuitów wyposażenie należących do nich kościołów uległo rozproszeniu, a po ich powrocie do Krakowa gromadzono w klasztorze dzieła sztuki różnego pochodzenia.
4. Czy można wskazać na jakiekolwiek związki (powiązania osobiste, zależności stylistyczne, bądź wspólne źródła artystyczne) w odniesieniu do życia i twórczości Jacoba Mertensa i Kaspra Kurcza?
Ze źródeł wiadomo jedynie o zatargu między obu malarzami w 1595 roku. Chodziło o zwrot narzędzi malarskich: sztalugi wycenianej na dwa talary oraz dwóch palet wartości jednego talara.
5. Czy zestaw zidentyfikowanych pigmentów stosowanych przez Jacoba Mertensa jest zbliżony do palety Tomasza Dolabelli? Jeśli nie, to jakie są różnice?
Obrazy Mertensa wymagają szeroko zakrojonych badań technologicznych. Ze względu na krótki czas przygotowania wystawy nie można ich było wykonać. Na razie więc to pytanie musi pozostać bez odpowiedzi.