Oficjalna sprzedaż biletów - bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

Wiedza / Najpiękniejsze
Agnieszka Janczyk 04.08.2020 godz. 12:19

Jadwiga przypatrująca się wjazdowi Jagiełły na zamek krakowski

Aleksander Lesser (1814 Warszawa – 1884 Kraków), Jadwiga przypatrująca się wjazdowi Jagiełły na zamek krakowski, Warszawa, 1853-1854, olej, płótno, 53 x 42 cm, nr inw. 8943.

Scena na krużgankach zamku wawelskiego; po lewej, w głębi, ukazana stojąca Jadwiga Andegaweńska, spoglądająca na orszak wyobrażony po lewej, na dziedzińcu. Nosi strój nawiązujący do XIV-wiecznej mody; zielona szata wierzchnia udekorowana złotą pasmanterią jest wykończona gronostajowym futrem, podobnie jak purpurowy płaszcz, podtrzymywany przez pazia; białą suknię zdobi u dołu pas z herbami na złotym tle. Na głowie korona, na piersi łańcuch z krzyżem, w lewej ręce berło. Nad Jadwigą rzeźbiony kartusz z herbem jej ojca Ludwika Węgierskiego, z inskrypcją: LODOVICUS. Po prawej dwaj stojący dworzanie, jeden ujęty od tyłu, w stroju polskim, drugi z profilu, wyobrażony w stroju węgierskim. W głębi damy dworu, biskup w mitrze  (widoczna tylko głowa) oraz dworzanie, stojący pod zawieszoną w arkadzie kotarą. Na pierwszym planie, po lewej, ustawiony stół nakryty tkaniną z piastowskim orłem; na nim umieszczono krucyfiks oraz purpurową poduszkę z koroną, jabłkiem królewskim i mieczem. Nad krzyżem zawieszony na filarze panoplia. Krużganki ozdobiono dekoracją z motywem piastowskich orłów. Po lewej otwiera się widok z krużganków na dziedziniec, na który wjeżdża konno Władysław Jagiełło z orszakiem, oraz na katedrę i inne budowle.

Aleksander Lesser (1814 Warszawa – 1884 Kraków)
Jadwiga przypatrująca się wjazdowi Jagiełły na zamek krakowski, Warszawa, 1853-1854
olej, płótno, 53 x 42 cm
nr inw. 8943
Zakupiony w roku 2007

Obraz jest eksponowany w zamku w Pieskowej Skale na wystawie „Przemiany stylowe w dziejach sztuki europejskiej od średniowiecza po dwudziestolecie międzywojenne” (II p.).


Artysta ukazał opisany przez kronikarza Jana Długosza pamiętny dzień w 1386 roku, kiedy Jagiełło „wyjechawszy z Sandomierza, we wtorek dwunastego Lutego z wielkim orszakiem panów nie tylko litewskich i ruskich, ale i polskich, z ogromnym przepychem i paradą wjechał do Krakowa, a wprowadzony na zamek krakowski najpierw udaje się do królowej Jadwigi przebywającej w swojej komnacie z wielkim orszakiem panien i niewiast i serdecznie się wita” (Jana Długosza Roczniki czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego, Warszawa 2009, Ks. 10, 1370-1405, Rok Pański 1386, s. 200 https://dlugosz.polona.pl/pl/roczniki/jana-dlugosza-roczniki-czyli-kroniki-slawnego-krolestwa/2474). Malarz wykreował własną interpretację wydarzenia, odtwarzając detale strojów i uzbrojenia zapewne na podstawie zgromadzonego przez siebie materiału ikonograficznego. Podobnie postąpił malując widok katedry i zabudowań wawelskich. Lesserowi niekiedy zarzucano, że w jego obrazach jest zbyt dużo odwołań do malarstwa niemieckiego tego czasu, co poniekąd było słuszne. Artysta, na długo przed Matejką, zgromadził swój własny „skarbczyk” – szkice i odrysy zabytków architektury, rzeźby i malarstwa w sporej części niemieckich. Prowadził też studia kostiumologiczne, bronioznawcze i ikonograficzne. Opracowywał i zamierzał wydać Typy porównawcze dawnych ubiorów i uzbrojenia w Polsce, na Śląsku i w Czechach (1878). Ze szkiców i studiów korzystał w pracy nad obrazami, co jest widoczne również w pracy w zbiorach wawelskich.


Omawiane dzieło pochodzi z warszawskiego okresu twórczości artysty i zostało ukończone w 1853 lub 1854 roku. Wiadomo, że Lesser wykonał szkic do obrazu w roku 1849, natomiast obraz olejny „był na sztalugach” w roku 1853. Kompozycję, zatytułowaną Królowa Jadwiga w zamku krakowskim oczekuje przybycia Jagiełły, wystawiono w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w roku 1878; pokazano wówczas także fotografię obrazu (J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław – Warszawa – Kraków 1969, s. 192). W roku 1884 Edward Gorazdowski wykonał drzeworyt sztorcowy z tego obrazu, który opublikowano - wraz z innymi pracami Lessera – jako ilustrację w czasopiśmie „Kłosy” w roku 1884 (R. 39, nr 1007, s. 257). Wpływ na wybór tematu dzieła miała zapewne literatura poświęcona królowej Jadwidze, przede wszystkim Jadwiga: dramat historyczny w pięciu aktach Aleksandra Przezdzieckiego, wydany w Wilnie w roku 1844. Jej zaślubiny z Władysławem Jagiełłą były w roku 1823 jednym z tematów konkursu ogłoszonego w Warszawie. Powstały wówczas obrazy Wincentego Kasprzyckiego (1802-1849), Aleksandra Kokulara (1796-1846), Franciszka Pfanhausera (1796-1865). Jadwigę przedstawiali przed Lesserem także m.in. Daniel Kondratowicz (1765-1844), Jan Piotr  Łuczyński (1816-1855), Wincenty Smokowski (1797-1876) i January Suchodolski (1797-1875).

Aleksander Lesser

Malarz, rysownik i krytyk sztuki wykształcony w Dreźnie (1832-1835) i Monachium (1835-1840) – był jednym ze współzałożycieli Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, od 1860 honorowym członkiem Towarzystwa Naukowego Krakowskiego, a od 1878 członkiem Komisji Historii Sztuki Akademii Umiejętności. Wymienione godności były niewątpliwie wyrazem uznania dla jego zasług w dziedzinie polskiego malarstwa historycznego. Obrazy Lessera wywarły duży wpływ na późniejszych malarzy, wydarzenia z dziejów Polski ukazane przez artystę pojawiły się następnie w dziełach Jana Matejki. Lesser często podejmował tematy wiążące się ze średniowieczem. Wśród jego najbardziej znanych prac – oprócz omawianej – znajdują się: Skarbek Habdank przed cesarzem Henrykiem V pod Głogowem, Młodość Bolesława Krzywoustego, Koronacja Leszka Białego, Śmierć Przemysława w Rogoźnie, Kazimierz Wielki i Esterka oraz Kazimierz Wielki nadaje przywileje Żydom w Polsce.

O Aleksandrze Lesserze i obrazie zob. też:

  • Henryk Struve, Aleksander Lesser jego rozwój artystyczny i stanowisko w historyi malarstwa polskiego studyum Henryka Struvego z portretem artysty i drzeworytami  główniejszych jego obrazów. Przedruk z Kłosów z r. 1884, Warszawa 1885
  • Maria Kaczanowska, Aleksander Lesser: rysownik historii polskiej, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, 1965, vol. 9, s. 279-294
  • Zbiory wawelskie. Zakupy, depozyty, dary 2007 [kat. wyst.], Kraków 2008, s. 17-18, poz. kat. 3, il. (oprac. A. Janczyk)

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

Mowa znaczków pocztowych - zapomniany kod zakochanych

01.10.2025
Czy wiesz, że jeszcze sto lat temu zwykły znaczek pocztowy mógł zastąpić cały list? Chcesz się dowiedzieć, jakie znaczenie miało przyklejanie znaczków na różne sposoby? Przeczytaj artykuł Katarzyny Pająk, kustoszki z Archiwum Zamku Królewskiego na Wawelu i kuratorki wystawy "Wawel na dawnej pocztówce".

"Śmierć ułana" Kajetana Stefanowicza

04.09.2024 godz. 11:00
W lipcu 2024 r. na Wawel wróciła odzyskana strata wojenna - akwarela "Śmierć ułana" lwowskiego malarza Kajetana Stefanowicza. O historii tego dzieła pisze Agnieszka Janczyk, kuratorka Zbiorów Prac na Papierze.

Pinsel i Bach. O muzyce towarzyszącej wystawie „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa” słów kilka.

06.08.2024 godz. 11:00
Nieodłącznym elementem wystawy „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa”, prezentującej arcydzieła rzeźbiarskie Johanna Georga Pinsla, jest muzyka. Zwiedzający mogą usłyszeć w tle utwory Johanna Sebastiana Bacha, uważanego przez wielu za największego kompozytora w historii.

Naśladując mistrza - słowo o kopii technologicznej "Martwej natury" Willema Claesza Hedy

03.01.2024 godz. 12:00
Proces wykonania kopii technologicznej obrazu “Martwa Natura” Willema Claesza Hedy ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Historia, techniki i technologie malarskie w XVII wieku.

O swojej pracy pisze autorka artykułu, mgr Marta Hirschfeld.
Zobacz wszystkie