Oficjalna sprzedaż biletów - bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

Wiedza / Najpiękniejsze
Jan III Sobieski
Joanna Sędziwy 12.11.2020 godz. 11:14

Popiersie Jana III Sobieskiego

Gloryfikacji władcy, którego przedstawiono jako wodza równego cesarzom rzymskim. Skąd taka forma? Jak się potoczyły losy tego popiersia?
Giacomo Monaldi (1730-1798)
Popiersie króla Jana III Sobieskiego, przed 1777
rzeźba pełnoplastyczna, marmur karraryjski, wys. 90 x 66 x 40 cm
nr inw. 980
Zakupiona od Romana Potockiego w roku 1934

Kraków odegrał istotną rolę w wydarzeniach związanych z odsieczą wiedeńską roku 1683. To tu Sobieski wyznaczył punkt zborny dla wszystkich wojsk wyruszających pod Wiedeń, a po zwycięstwie odbył triumfalny wjazd do miasta, ofiarując Wawelowi i krakowskim kościołom trofea z bitwy. Pamięć o kolejnych rocznicach wiktorii wiedeńskiej wydaje się więc naturalna; już w roku 1783 w wielu polskich miastach obchodzono setną rocznicę zwycięstwa. Dwusetną świętowano w 1883 roku w Sukiennicach. W 250 lecie odsieczy wiedeńskiej w 1933 roku zorganizowano w zamku na Wawelu wystawę, na której rzeźba przedstawiająca króla Jana III Sobieskiego została pokazana po raz pierwszy. Od roku 1964 rzeźba znajduje się w stałej ekspozycji zamku; można ją oglądać na I piętrze wystawy „Sztuka Wschodu”.


Rzeźbiarskie przedstawienie Sobieskiego, pozostaje w związku z licznymi wcześniejszymi malarskimi wizerunkami monarchy. To przykład gloryfikacji władcy wyobrażonego jako wódz triumfujący po wiktorii wiedeńskiej, równy cesarzom rzymskim. Król jest ukazany w antykizującej zbroi i paludamencie - płaszczu noszonym w starożytnym Rzymie przez cesarzy i naczelnych wodzów, tu podbitym futrem, i spiętym na prawym ramieniu fibulą. Pod płaszczem widoczny jest naramiennik w kształcie głowy lwa, pod nim  dekoracyjne pasy skóry lub tkaniny zwane pteryges. Głowa monarchy zwrócona jest w lewo. Twarz z wydatnym podbródkiem i podkręconymi, bujnymi wąsami jest pełna majestatu i dostojeństwa. Na podgolonej głowie króla spoczywa wieniec laurowy, atrybut zwycięzców, przypominający o wielu sukcesach Jana III, zwłaszcza triumf w 1683 roku. Na piersi łańcuch z orderem św. Ducha-dar od Ludwika XIV, podkreślający, że Sobieski był kawalerem tego najważniejszego odznaczenia, nadawanego przez królów francuskich.

Popiersie jest przykładem późnobarokowej rzeźby rzymskiej opartej o wzory antyczne. Wysoki poziom artystyczny, indywidualna charakterystyka modela oraz interesujący sposób opracowania faktury polegający na zróżnicowaniu powierzchni twarzy i płaszcza podbitego futrem, drobiazgowe opracowanie wieńca laurowego i łańcucha z orderem oraz bardzo sprawne modelowanie draperii plasuje popiersie wśród najznakomitszych rzeźb w zbiorach polskich.


Twórca popiersia, Giacomo Monaldi (zwany też Monaldo lub Monaldy) urodził się w Rzymie w roku 1733, zmarł w roku 1798 w Warszawie. Studiował rzeźbę w rzymskiej Akademii Świętego Łukasza, gdzie dwukrotnie go nagrodzono: w roku 1754 i 1755. Najprawdopodobniej jego autorstwa są anioły w kaplicy Sante Seconda e Rufina w Bazylice Laterańskiej, opisane w ROMA ANTICA, E MODERNA O SIA NUOVA DESCRIZIONE Di tutti gl’Edifizj antichi, e Moderni Sagri, e profani della Città di Roma z roku 1765 roku.

Muzeum na Wawelu. Wystawa pamiątek z epoki króla Jana III Sobieskiego,r. 1933

Monaldi zaprzyjaźnił się w Rzymie z francuskim rzeźbiarzem flamandzkiego pochodzenia André Le Brunem, razem z nim wyjechał do Warszawy i do końca życia współpracował na dworze Stanisława Augusta. Wyjazd artysty do do Polski wiązał się z ambicjami ostatniego polskiego monarchy i miłośnika sztuki, który na wzór europejskich dworów chciał stworzyć akademię sztuk pięknych w Warszawie. Miało to związek z modą, ale też chęcią podniesienia kultury artystycznej poprzez kształcenie lokalnych artystów u wybitnych profesorów rzeźby sprowadzanych z Włoch lub Francji.
Zatrudniono więc André Le Bruna i Giacomo Monaldiego, który przybyli do Polski w 1768.
Akademia sztuk pięknych ostatecznie nie została utworzona, a jej funkcję przejęła zamkowa pracownia rzeźbiarzy zwana ,, skulptornią’’. Monaldi wchodził w jej skład jako drugi profesor, zaraz po Le Brunie, miał osobne atelier na pierwszym piętrze warszawskiego zamku. Bardzo ceniony na dworze pobierał stałe uposażenie, opłacane ze szkatuły królewskiej, a podczas kilkuletniego pobytu Le Bruna w Rzymie stał na czele całej królewskiej ,,skulptorni’’.


Około 1777 roku w dawnej Sali Audiencjonalnej Zamku Królewskiego ustawiono popiersia z białego marmuru przedstawiające najwybitniejszych, zdaniem króla Stanisława Augusta, europejskich władców: Jana III Sobieskiego, Katarzynę II, Henryka IV i królową Elżbietę I. Wizerunki te miały przypominać o wzorowych monarchach, służących idealnie swojemu państwu i narodowi. Monaldi był autorem biustu Katarzyny II oraz wawelskiego Jana III Sobieskiego. Modelem do rzeźby króla był najprawdopodobniej portret wykonany przez Monaldiego w gipsie, potwierdzony archiwalnie, jako znajdujący się w pracowni artysty jeszcze w 1795 roku. Popiersie to,
przekazane do Gabinetu Odlewów Gipsowych Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, było eksponowane na wystawie jubileuszowej poświęconej Stefanowi Batoremu i odsieczy wiedeńskiej w 1933 roku w Muzeum Wojska. Dwa kolejne, inspirowane nim gipsowe popiersia, znajdują się w Muzeum Łazienkach Królewskich w Warszawie i Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.


W roku 1795 wszystkie cztery rzeźby eksponowane w Sali Audiencjonalnej, zostały na zlecenie króla usunięte, a po jego abdykacji i wyjeździe z Warszawy rozpoczęła się stopniowa likwidacja królewskiej masy spadkowej.


W 1806 roku rozpoczęto wyprzedaż kolekcji na większą skalę. Popiersie Sobieskiego znajdowało się wówczas w magazynie rzeźb w Małym Teatrze w Łazienkach, a w 1817 przewieziono je do Pałacu Pod Blachą. Notowane jest w inwentarzu spuścizny królewskiej w roku 1819, kiedy zakupił je Karol Filip Mniszech i umieścił w pałacu w Wiśniowcu na Wołyniu. Prawdopodobnie w 2. połowie XIX wieku przewieziono je do Paryża, a w 1902 roku wystawiono na aukcji zbiorów Mniszchów, gdzie nabył je
Józef Potocki i umieścił w pałacu w Antoninie. W roku 1934 zakupiono popiersie na Wawel od syna Józefa Potockiego Romana.


Za datę wykonania popiersia króla przyjmowano rok 1783, co miało związek z ożywionym kultem Jana III Sobieskiego, szczególnie cenionego przez Stanisława Augusta Poniatowskiego. Ze źródeł archiwalnych wynika jednak, że już w roku 1777 stało ono - wraz z innymi biustami monarchów w dawnej Sali Audiencjonalnej , a prace nad wszystkimi rzeźbami zostały ukończone i zapłacone. Popiersie Sobieskiego zostało wymienione także w inwentarzu z 1782 roku. Zatem jego datowanie należy przesunąć z roku 1783 na lata przed rokiem 1777.

Komentarze

Zamek Królewski na Wawelu
04.03.2021
Według literatury, wszystkie cztery rzeźby po raz ostatni występują razem w Sali Audiencjonalnej w Zamku Królewskim w Warszawie, z której na polecenie króla zostają usunięte w grudniu 1795. Ślad po popiersiu Elżbiety I w tym miejscu się urywa. W czasie sprzedaży królewskiej kolekcji, popiersia Henryka IV i Katarzyny II wraz z popiersiem Jana III Sobieskiego znajdowały się w Łazienkach, w Małym Teatrze, zaadaptowanym wówczas na magazyn rzeźb. We wrześniu 1817 biust Jana III Sobieskiego i Henryka IV przewieziono do pałacu Pod Blachą, oba te popiersia są też wymienione w inwentarzu spuścizny po królu Stanisławie Auguście Poniatowskim z maja 1819 roku. Poza wawelskim popiersiem Jana III Sobieskiego nie są znane dalsze losy pozostałych trzech rzeźb.
Michał Skawski
08.12.2020
Witam. Czy wiadomo jaki los spotkał pozostałe 3 rzeźby z tego kompletu?
Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

Mowa znaczków pocztowych - zapomniany kod zakochanych

01.10.2025
Czy wiesz, że jeszcze sto lat temu zwykły znaczek pocztowy mógł zastąpić cały list? Chcesz się dowiedzieć, jakie znaczenie miało przyklejanie znaczków na różne sposoby? Przeczytaj artykuł Katarzyny Pająk, kustoszki z Archiwum Zamku Królewskiego na Wawelu i kuratorki wystawy "Wawel na dawnej pocztówce".

"Śmierć ułana" Kajetana Stefanowicza

04.09.2024 godz. 11:00
W lipcu 2024 r. na Wawel wróciła odzyskana strata wojenna - akwarela "Śmierć ułana" lwowskiego malarza Kajetana Stefanowicza. O historii tego dzieła pisze Agnieszka Janczyk, kuratorka Zbiorów Prac na Papierze.

Pinsel i Bach. O muzyce towarzyszącej wystawie „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa” słów kilka.

06.08.2024 godz. 11:00
Nieodłącznym elementem wystawy „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa”, prezentującej arcydzieła rzeźbiarskie Johanna Georga Pinsla, jest muzyka. Zwiedzający mogą usłyszeć w tle utwory Johanna Sebastiana Bacha, uważanego przez wielu za największego kompozytora w historii.

Naśladując mistrza - słowo o kopii technologicznej "Martwej natury" Willema Claesza Hedy

03.01.2024 godz. 12:00
Proces wykonania kopii technologicznej obrazu “Martwa Natura” Willema Claesza Hedy ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Historia, techniki i technologie malarskie w XVII wieku.

O swojej pracy pisze autorka artykułu, mgr Marta Hirschfeld.
Zobacz wszystkie