W dniu 23.05 Dziedziniec Arkadowy będzie zamknięty od godz. 17:00

Blog Edukacyjny

Wiedza / Najpiękniejsze
dr Joanna Winiewicz-Wolska 01.04.2020 godz. 18:07

Occasio - Alegoria sprzyjającego losu

W tym cyklu prezentujemy Wam najpiękniejsze obrazy z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu.
Frans Francken II był członkiem artystycznej rodziny, działającej przez pięć pokoleń w Antwerpii i Paryżu. Jego obraz ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu stanowi jedną z kilku wersji, różniących się jedynie szczegółami, alegorycznych przedstawień Fortuny. Inskrypcja widoczna w kartuszu prowadzi do rozpoznania obrazu jako alegorii sprzyjającej sposobności, określanej łacińskim terminem occasio. Postacie ukazane na obrazie reprezentują różnorodne dziedziny nauki, a także sztuki. W centrum kompozycji znajduje się rzeźba, przedstawiająca kobietę stojącą na niestabilnej kuli, jest to właśnie personifikacja pomyślnej okazji. Leżący mężczyzna, widoczny w głębi kompozycji, symbolizuje lenistwo, jego przeciwieństwem jest mężczyzna towarzyszący Famie, uskrzydlonej kobiecie, który wykorzystuje sprzyjający mu dobry los. Postać króla interpretowana była jako przedstawienie Ludwika XIII, a duchownego jako kardynała Richelieu. 
Frans Francken II (1581 – 1642)
Occasio – alegoria sprzyjającego losu
1627, olej na płótnie, wymiary: 149 x 182 cm, ślad sygnatury i data: 1627
nr inw. 901
z kolekcji Jana Popławskiego
Frans Francken II był członkiem artystycznej rodziny, działającej przez pięć pokoleń w Antwerpii i Paryżu. Jego obraz ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu stanowi jedną z kilku wersji, różniących się jedynie szczegółami, alegorycznych przedstawień Fortuny. Inskrypcja widoczna w kartuszu prowadzi do rozpoznania obrazu jako alegorii sprzyjającej sposobności, określanej łacińskim terminem occasio. Postacie ukazane na obrazie reprezentują różnorodne dziedziny nauki, a także sztuki. W centrum kompozycji znajduje się rzeźba, przedstawiająca kobietę stojącą na niestabilnej kuli, jest to właśnie personifikacja pomyślnej okazji. Leżący mężczyzna, widoczny w głębi kompozycji, symbolizuje lenistwo, jego przeciwieństwem jest mężczyzna towarzyszący Famie, uskrzydlonej kobiecie, który wykorzystuje sprzyjający mu dobry los. Postać króla interpretowana była jako przedstawienie Ludwika XIII, a duchownego jako kardynała Richelieu. 

Zawiłą symbolikę dzieła objaśniła dr Joanna Winiewicz-Wolska, kierownik Działu Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w dwóch odcinkach z cyklu #przezdziurkęodklucza.

odcinek 1.

odcinek 2.

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

Naśladując mistrza - słowo o kopii technologicznej "Martwej natury" Willema Claesza Hedy

03.01.2024 godz. 12:00
Proces wykonania kopii technologicznej obrazu “Martwa Natura” Willema Claesza Hedy ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Historia, techniki i technologie malarskie w XVII wieku.

O swojej pracy pisze autorka artykułu, mgr Marta Hirschfeld.

Lwowska rzeźba rokokowa

17.08.2023 godz. 12:00
W tajemnice rzeźb Johanna Georga Pinsla i lwowskiej rzeźby rokokowej wprowadzi Was jedna z kuratorek wystawy Joanna Pałka.

Palma il Giovane "Ukrzyżowanie"

18.04.2023 godz. 12:00
Z okazji Świąt Wielkanocnych, minionych, ale pozostających w naszej pamięci, o obrazie "Ukrzyżowanie" Palmy il Giovane pisze Justyna Osuch, asystentka muzealna Zbiorów Malarstwa Zamku Królewskiego na Wawelu.
Podświetlona instalacja z kolorowych szkieł na tle wawelskiego budynku.

Wyspia, Wyspiański, Wawel

27.02.2023 godz. 12:00
O instalacji przestrzennej "Wyspia", autorstwa Kingi Nowak, pisze kuratorka wystawy, historyczka sztuki, dr Agnieszka Jankowska-Marzec.
Zobacz wszystkie