Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl
Blog Edukacyjny
Wiedza / Najpiękniejsze
dr Joanna Winiewicz-Wolska
01.04.2020
godz. 18:07
Occasio - Alegoria sprzyjającego losu
W tym cyklu prezentujemy Wam najpiękniejsze obrazy z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu.
Frans Francken II był członkiem artystycznej rodziny, działającej przez pięć pokoleń w Antwerpii i Paryżu. Jego obraz ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu stanowi jedną z kilku wersji, różniących się jedynie szczegółami, alegorycznych przedstawień Fortuny. Inskrypcja widoczna w kartuszu prowadzi do rozpoznania obrazu jako alegorii sprzyjającej sposobności, określanej łacińskim terminem occasio. Postacie ukazane na obrazie reprezentują różnorodne dziedziny nauki, a także sztuki. W centrum kompozycji znajduje się rzeźba, przedstawiająca kobietę stojącą na niestabilnej kuli, jest to właśnie personifikacja pomyślnej okazji. Leżący mężczyzna, widoczny w głębi kompozycji, symbolizuje lenistwo, jego przeciwieństwem jest mężczyzna towarzyszący Famie, uskrzydlonej kobiecie, który wykorzystuje sprzyjający mu dobry los. Postać króla interpretowana była jako przedstawienie Ludwika XIII, a duchownego jako kardynała Richelieu.
Frans Francken II (1581 – 1642) Occasio – alegoria sprzyjającego losu 1627, olej na płótnie, wymiary: 149 x 182 cm, ślad sygnatury i data: 1627 nr inw. 901 z kolekcji Jana Popławskiego
Frans Francken II był członkiem artystycznej rodziny, działającej przez pięć pokoleń w Antwerpii i Paryżu. Jego obraz ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu stanowi jedną z kilku wersji, różniących się jedynie szczegółami, alegorycznych przedstawień Fortuny. Inskrypcja widoczna w kartuszu prowadzi do rozpoznania obrazu jako alegorii sprzyjającej sposobności, określanej łacińskim terminem occasio. Postacie ukazane na obrazie reprezentują różnorodne dziedziny nauki, a także sztuki. W centrum kompozycji znajduje się rzeźba, przedstawiająca kobietę stojącą na niestabilnej kuli, jest to właśnie personifikacja pomyślnej okazji. Leżący mężczyzna, widoczny w głębi kompozycji, symbolizuje lenistwo, jego przeciwieństwem jest mężczyzna towarzyszący Famie, uskrzydlonej kobiecie, który wykorzystuje sprzyjający mu dobry los. Postać króla interpretowana była jako przedstawienie Ludwika XIII, a duchownego jako kardynała Richelieu.
Zawiłą symbolikę dzieła objaśniła dr Joanna Winiewicz-Wolska, kierownik Działu Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w dwóch odcinkach z cyklu #przezdziurkęodklucza.