Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

Wiedza / Najpiękniejsze
Joanna Pałka 26.05.2020 godz. 09:26

Pejzaż holenderski

W Holandii od XVII w. pejzaż stanowił odrębny gatunek malarski, tymczasem we Francji na długi czas został zapomniany.

Theodore Rousseau ( 1812-1867), Pejzaż, sygn. TH
ol., pł. 38,5 x 55,7 cm nr inw. 1162, Poch.: Fundacja Wawelska im. Leona hr. Pinińskiego

Rousseau był przywódcą założonej w latach trzydziestych XIX w. tzw. szkoły barbizońskiej; kolonii artystycznej we wsi Barbizon, składającej się z grupy francuskich malarzy, szukających inspiracji wśród malowniczych okolic podparyskiego Fontainbleau.
W Holandii od XVII w. pejzaż stanowił odrębny gatunek malarski, tymczasem we Francji na długi czas został zapomniany. Odkryli go ponownie barbizończycy – głównym tematem ich obrazów stała się prosta, wiejska francuska przyroda i człowiek przedstawiany wśród codziennych zajęć.
Rousseau pozostał wierny w swojej twórczości motywowi łąki z leśnymi prześwitami i zagajnikami, upodobał sobie także wielkie rozłożyste drzewa.
Na pierwszym planie widoczna jest podmokła łąka, za nią pastwisko z krowami i oświetlona letnimi promieniami słońca, jasna wijąca się ścieżka. Po prawej skraj lasu ze starymi, rozłożystymi dębami, pod którymi odpoczywa pastuszek. Drzewa, o grubych pniach i rozłożystych, pełnych gęstego listowia koronach stanowią dominantę obrazu. Tworzą brunatno-zieloną plamę o postrzępionych brzegach na tle zachmurzonego nieba. Paleta barwna to stonowane, ziemiste kolory natury: różne odcienie zieleni, brązy i piaskowe beże. Dębowe liście malowane w ciemnej oliwkowej tonacji, a miejsca, gdzie padają na nie promienie słońca, są rozświetlone jaśniejszą zielenią i żółcieniem. Sposób nakładania barwnych plam, wywołuje efekt migotania światła, szczególnie pomiędzy gałęziami drzew. Realizm pejzaży osiąga Rousseau poprzez studia natury w plenerze. Porzuca tym samym tradycję akademicką, a jego nastrojowe, intymne krajobrazy, prześwietlone rozproszonym światłem zapowiadają nadejście impresjonizmu. Kompozycja nawiązuje do obrazów Johna Constable’a i Richarda Bonningtona oraz holenderskich pejzaży Jacoba van Ruisdaela i Meinderta Hobbemy. Jednak bezpośrednim wzorem dla malarza była akwaforta Rembrandta Trzy drzewa, którą miał w swoich zbiorach. Twórczość Rousseau była początkowo obiektem ataków krytyków. Dopiero pod koniec lat czterdziestych XIX w. zyskała uznanie dzięki Théophile Thoré (znany pod pseudonimem William Bürger), który uważał, że największą zaletą jego malarstwa była umiejętność oddania poetyckiego nastroju, a wśród dawnych mistrzów nie było nikogo, kto bardziej od Rousseau kochałby przyrodę i lepiej ją rozumiał. Kiedy w 1852 roku rozpoczęto w okolicach Barbizon i Fontainbleau wycinkę lasów, Rousseau był jednym z głównych protestujących. Między innymi to dzięki niemu, teren ten został ustanowiony pierwszym na świecie rezerwatem artystycznym w miejscu cennym krajobrazowo i przyrodniczo. Do dziś Las Fontainbleau jest jednym z ulubionych terenów spacerowych Paryżan.

Dla zainteresowanych:

100 najpiękniejszych obrazów w kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu, Kraków 2004 Jean Paul Couchoud, Sztuka Francuska II, Warszawa 1985

Komentarze

Agnieszka
11.06.2020
Jedna z perełek w zbiorach Pieskowej Skały :)
Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

"Śmierć ułana" Kajetana Stefanowicza

04.09.2024 godz. 11:00
W lipcu 2024 r. na Wawel wróciła odzyskana strata wojenna - akwarela "Śmierć ułana" lwowskiego malarza Kajetana Stefanowicza. O historii tego dzieła pisze Agnieszka Janczyk, kuratorka Zbiorów Prac na Papierze.

Pinsel i Bach. O muzyce towarzyszącej wystawie „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa” słów kilka.

06.08.2024 godz. 11:00
Nieodłącznym elementem wystawy „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa”, prezentującej arcydzieła rzeźbiarskie Johanna Georga Pinsla, jest muzyka. Zwiedzający mogą usłyszeć w tle utwory Johanna Sebastiana Bacha, uważanego przez wielu za największego kompozytora w historii.

Naśladując mistrza - słowo o kopii technologicznej "Martwej natury" Willema Claesza Hedy

03.01.2024 godz. 12:00
Proces wykonania kopii technologicznej obrazu “Martwa Natura” Willema Claesza Hedy ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Historia, techniki i technologie malarskie w XVII wieku.

O swojej pracy pisze autorka artykułu, mgr Marta Hirschfeld.

Lwowska rzeźba rokokowa

17.08.2023 godz. 12:00
W tajemnice rzeźb Johanna Georga Pinsla i lwowskiej rzeźby rokokowej wprowadzi Was jedna z kuratorek wystawy Joanna Pałka.
Zobacz wszystkie