Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

Wiedza / Najpiękniejsze
dr Joanna Winiewicz-Wolska
Joanna Winiewicz-Wolska 02.06.2020 godz. 13:04

Ruiny zamku Egmond aan den Hoef koło Alkmaaru

Obraz przedstawia ruiny dawnego zamku, zbudowanego w XIII wieku i rozbudowywanego po wiek XV.

Jan van Kessel ( 1641-1680), Ruiny zamku Egmond aan den Hoef koło Alkmaaru, ol., drewno, 70 x 90,5 cm, nr inw. 3236

Obraz przedstawia ruiny dawnego zamku, zbudowanego w XIII wieku i rozbudowywanego po wiek XV. Kompleks, z którego dziś pozostały jedynie fundamenty, składał się z trzech oddzielnych budowli na wysepkach otoczonych wodą i połączonych mostami. Uznawany był za jeden z piękniejszych w Niderlandach – w pełnej krasie został ukazany na obrazie Aegidiusa de Saen z około 1570 roku , przechowywanym w ratuszu w Zottegem (Belgia). W roku 1573  zamek został spalony, co było m.in. skutkiem krwawych starć na tle religijnym, których widownią były Niderlandy. Właściciel posiadłości, hrabia Lamoral van Egmond, przywódca opozycji wobec rządów hiszpańskiego króla Filipa II, został stracony w roku 1568 z rozkazu księcia Alby. Jego zamek nie został nigdy odbudowany – pozostał w ruinie, której malowniczość przyciągała holenderskich pejzażystów wieku XVII. Malował ją i szkicował m.in. Jacob van Ruisdael, a jego szkice były zapewne znane jego uczniowi, Janowi van Kessel,autorowi obrazu wawelskiego. Praktyka malowania w naturze i z natury była jeszcze obca holenderskim pejzażystom – obrazy powstawały w atelier, nawet te, które odwzorowywały rzeczywistą okolicę lub ukazywały realnie istniejące budowle, jak kościoły czy ratusze holenderskich miast. W plener wyruszą dopiero malarze ze szkoły z Barbizon ( zob. https://waweledukacja.com/2020/05/26/najpiekniejsze-pejzaz/ ), a francuscy impresjoniści uczynią malowanie w naturze i z natury naczelną zasadą swojej twórczości. 

Jan van Kessel namalował zapewne słynną ruinę w pracowni, posiłkując się jednym z rysunków swego mistrza – być może Widokiem Egmond Jacoba van Ruisdaela, zachowanym w Gabinecie Rycin Rijksmuseum w Amsterdamie. Rysunek ten przedstawia wewnętrzny dziedziniec zamku od południowego zachodu, z charakterystyczną wieżą na planie  ośmioboku na jednym z narożników. Nie można wykluczyć, że van Kessel wykorzystał także własne szkice, wykonywane w plenerze. Kolorystyka obrazu: głębokie, nasycone zielenie i brązy, ostre światło, szaroniebieskie, pochmurne niebo – oddaje klimat rodzimego pejzażu Holandii i różni się od tonacji obrazów holenderskich italianistów, zauroczonych  lazurowym niebem, ciepłym, złotawym światłem, spowijającym antykizujące ruiny i wysmukłe dzwonnice włoskich kościołów. ( zob. https://waweledukacja.com/2020/05/26/najpiekniejsze-gra-w-more/ )

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

Naśladując mistrza - słowo o kopii technologicznej "Martwej natury" Willema Claesza Hedy

03.01.2024 godz. 12:00
Proces wykonania kopii technologicznej obrazu “Martwa Natura” Willema Claesza Hedy ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Historia, techniki i technologie malarskie w XVII wieku.

O swojej pracy pisze autorka artykułu, mgr Marta Hirschfeld.

Lwowska rzeźba rokokowa

17.08.2023 godz. 12:00
W tajemnice rzeźb Johanna Georga Pinsla i lwowskiej rzeźby rokokowej wprowadzi Was jedna z kuratorek wystawy Joanna Pałka.

Palma il Giovane "Ukrzyżowanie"

18.04.2023 godz. 12:00
Z okazji Świąt Wielkanocnych, minionych, ale pozostających w naszej pamięci, o obrazie "Ukrzyżowanie" Palmy il Giovane pisze Justyna Osuch, asystentka muzealna Zbiorów Malarstwa Zamku Królewskiego na Wawelu.
Podświetlona instalacja z kolorowych szkieł na tle wawelskiego budynku.

Wyspia, Wyspiański, Wawel

27.02.2023 godz. 12:00
O instalacji przestrzennej "Wyspia", autorstwa Kingi Nowak, pisze kuratorka wystawy, historyczka sztuki, dr Agnieszka Jankowska-Marzec.
Zobacz wszystkie