Oficjalna sprzedaż biletów - bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

Wiedza / Najpiękniejsze
dr Joanna Winiewicz-Wolska
Joanna Winiewicz-Wolska 18.04.2020 godz. 13:47

Scena z Historii Jonasza

W tym cyklu prezentujemy Wam najpiękniejsze obrazy z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu.
W tym cyklu prezentujemy Wam najpiękniejsze obrazy z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu.
Obraz jest eksponowany w Gabinecie Holenderskim.

Na wzburzonym morzu zmaga się z wysokimi falami statek o wydętych wiatrem żaglach, niebezpiecznie przechylony na burtę. Jego załoga wyrzuca Jonasza za burtę, gdzie czyha na niego ogromna ryba z otwartą paszczą. Na skalistym brzegu wznosi się wysmukła baszta, a w głębi widać ufortyfikowane miasto. Z lewej strony, ledwie widoczne we mgle, walczą z żywiołem dwie niewielkie łodzie. Ciemne, ciężkie, zielonkawoszare, złowrogie chmury nadają kompozycji rys dramatyzmu.
Paul Bril (1553/1554-1626)
Scena z historii Jonasza
ol., pł., 128 x 175,5 cm
nr inw. 1710
Obraz jest ilustracją zaczerpniętej ze Starego Testamentu historii proroka Jonasza, któremu Bóg powierzył zadanie upomnienia i nawrócenia grzesznych mieszkańców Niniwy. Jonasz sprzeniewierzył się jego woli i co więcej – uciekając „sprzed oblicza Pana” wsiadł w Jaffie na statek i podążył do Tarszyszu. W ten sposób ściągnął na siebie gniew Boga, który zesłał burzę morską, a warunkiem uspokojenia żywiołów i ratunku dla załogi statku było wyrzucenie Jonasza za burtę. Prorok został połknięty przez wielką rybę; w jej brzuchu spędził trzy dni i trzy noce, modląc się o zaniechanie kary. Miłosierny Bóg wysłuchał modlitwy i Jonasz został wyrzucony na brzeg. Do historii starotestamentowej nawiązał ewangelista Mateusz, utrwalając jej symboliczne znaczenie jako prefiguracji śmierci, zstąpienia do otchłani i zmartwychwstania Chrystusa trzeciego dnia. Historia Jonasza była jednym z najwcześniejszych tematów sztuki chrześcijańskiej – spotykamy ją na rzeźbionych sarkofagach już w III wieku.

Obraz wawelski, dzieło Paula Brila, flamandzkiego malarza działającego w Rzymie, powtarza niemal dokładnie kompozycję fresku Historia Jonasza, który Bril namalował w latach 1588-1589 na zamówienie papieża Sykstusa V na sklepieniu bocznej klatki schodowej Scala Santa na Lateranie. Fresk cieszył się zapewne ogromną popularnością, gdyż został powtórzony w kilku nieznacznie różniących się wersjach, spośród których obraz wawelski, olej na płótnie,  ma największe rozmiary i jest najbliższy pierwowzoru. 

Temat burzy morskiej był w malarstwie flamandzkim symbolem nierównej walki człowieka z niekiełznanym żywiołem, złowrogimi i niszczycielskimi siłami natury. Statek miotany wichrem to parabola zmiennego ludzkiego losu, pełnego niebezpieczeństw, najeżonego trudnościami, z którymi człowiek musi wciąż się zmagać. Symbolem nadziei na ratunek w tej zdawałoby się beznadziejnej walce jest budowla na skale, przypominająca latarnię morską. To nie tylko symboliczny obraz nadziei na ocalenie podczas burzy morskiej, lecz także odwołanie się do światła wiary w zbawienie w naznaczonym grzechem życiu.

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

Mowa znaczków pocztowych - zapomniany kod zakochanych

01.10.2025
Czy wiesz, że jeszcze sto lat temu zwykły znaczek pocztowy mógł zastąpić cały list? Chcesz się dowiedzieć, jakie znaczenie miało przyklejanie znaczków na różne sposoby? Przeczytaj artykuł Katarzyny Pająk, kustoszki z Archiwum Zamku Królewskiego na Wawelu i kuratorki wystawy "Wawel na dawnej pocztówce".

"Śmierć ułana" Kajetana Stefanowicza

04.09.2024 godz. 11:00
W lipcu 2024 r. na Wawel wróciła odzyskana strata wojenna - akwarela "Śmierć ułana" lwowskiego malarza Kajetana Stefanowicza. O historii tego dzieła pisze Agnieszka Janczyk, kuratorka Zbiorów Prac na Papierze.

Pinsel i Bach. O muzyce towarzyszącej wystawie „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa” słów kilka.

06.08.2024 godz. 11:00
Nieodłącznym elementem wystawy „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa”, prezentującej arcydzieła rzeźbiarskie Johanna Georga Pinsla, jest muzyka. Zwiedzający mogą usłyszeć w tle utwory Johanna Sebastiana Bacha, uważanego przez wielu za największego kompozytora w historii.

Naśladując mistrza - słowo o kopii technologicznej "Martwej natury" Willema Claesza Hedy

03.01.2024 godz. 12:00
Proces wykonania kopii technologicznej obrazu “Martwa Natura” Willema Claesza Hedy ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Historia, techniki i technologie malarskie w XVII wieku.

O swojej pracy pisze autorka artykułu, mgr Marta Hirschfeld.
Zobacz wszystkie