11 XI czynne wyłącznie: Wawel Odzyskany oraz Lapidarium | Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

Wiedza / Najpiękniejsze
dr Joanna Winiewicz-Wolska
Joanna Winiewicz-Wolska 18.05.2020 godz. 17:51

Św. Jan Ewangelista na Wyspie Patmos

Św. Jan, z rozłożoną na kolanach księgą i piórem w prawej ręce, jest ukazany na pierwszym planie, w centrum kompozycji.
Św. Jan, z rozłożoną na kolanach księgą i piórem w prawej ręce, jest ukazany na pierwszym planie, w centrum kompozycji. Anioł, stojący obok, wskazuje uniesioną ręką Madonnę w świetlistej mandorli – wyobrażenie to jest dosłowną ilustracją fragmentu dwunastego rozdziału Apokalipsy, w którym jest mowa o „niewieście odzianej w słońce” i smoku pod jej stopami; smoku o siedmiu głowach z siedmioma diademami. Z lewej strony widoczny jest orzeł – ikonograficzny „znak rozpoznawczy” św. Jana Ewangelisty. 

Dużą część obrazu zajmuje rozległy, panoramiczny pejzaż. Nie odwzorowuje on konkretnej okolicy, malarz nie dbał o topograficzną wierność miejsca akcji. Jest to jego kreacja, skomponowana z motywów zaobserwowanych w naturze i dostosowana do przekazu ideowego, jaki niesie obraz.
Joachim Patinir (około 1475/1480 – 1524) – krąg
Św. Jan Ewangelista na wyspie Patmos
nr inw. 1083
Poch.: Fundacja Wawelska im. Leona hr. Pinińskiego
Wyspa stanowi odniesienie do Patmos na Morzu Egejskim, miejsca objawienia św. Jana. Jej rzeczywiste położenie artysta jedynie zasugerował poprzez ukazanie morskiego wybrzeża o nieregularnej linii, i drugiej wyspy, połączonej mostem ze stałym lądem. Fantastyczny widok otoczonego murami miasta jest zapewne symbolicznym odniesieniem do Niebieskiej Jerozolimy. Niewykluczone, że pewne elementy pejzażu – postrzępione formacje skalne czy pojedyncza, niemal pionowa skała to motywy przejęte z rzeczywistego krajobrazu doliny Mozy, z okolic Dinant. Na jednej z wysp zwraca uwagę wyciągnięty na ląd okazały wieloryb, wokół którego gromadzą się ludzie. Jest to zapewne reminiscencja konkretnego wydarzenia. Wzmiankę o wielkiej rybie wyrzuconej przez morze na plażę znajdziemy dzienniku podróży do Niderlandów Albrechta Dürera z roku 1521 – malarz zamierzał nawet specjalnie wybrać się do Zierikzee, by obejrzeć wielkiego ssaka, który stanowił wówczas nie lada atrakcję i przyciągał tłumy ciekawskich. Podobne wydarzenia – w roku 1594 na plaży w Zandvoort, w lutym 1598 koło Berkhey – utrwalił na rysunku Hendrik Goltzius. Wieloryba, który w grudniu 1601 roku „wylądował” na brzegu morza w Bewerwijk przedstawił w miedziorycie Jan Sanredam. 

Partie krajobrazowe wawelskiego obrazu były przypisywane Joachimowi Patinirowi, figury zaś Janowi van Dornicke. Atrybucje te wymagają jednak weryfikacji, ale nie ulega wątpliwości, że dzieło powstało w kręgu oddziaływania Patinira. O jego życiu i nauce wiadomo niewiele. Działał w Antwerpii, gdzie od roku 1515 był członkiem gildii malarskiej. Albrecht Dürer, który spotkanie z Patinirem wzmiankował w swoim dzienniku podróży do Niderlandów, nazwał go „dobrym malarzem krajobrazu”. Joachim Patinir jest uważany za twórcę pejzażu jako samodzielnego gatunku malarskiego. Stosował charakterystyczną dla wczesnych krajobrazów perspektywę barwną: plany najbliższe utrzymane są w tonacji brązów, dalsze – zieleni, a najbardziej oddalone – błękitu. Nieznana mu była perspektywa powietrzna: zacieranie się konturu i kształtu w miarę oddalania się od oka patrzącego. Rysunek jest wyrazisty, wszystkie partie obrazu, zarówno bliskie, jak też dalsze są malowane są z taką samą ostrością. 

Niezależnie od miejsca, które obrazach Patinira zajmują sceny figuralne (głównie o tematyce religijnej), krajobraz jest ich istotnym, czasem wręcz ważniejszym, elementem. Stanowi to odejście od dotychczasowej konwencji – wysuwania na plan pierwszy postaci ludzkiej. Pejzaż zyskuje wyraźną dominację, a z początkiem wieku XVII staje się odrębnym, samoistnym tematem obrazu. Sztafaż figuralny, często trudno dostrzegalny, pełni rolę drugorzędną. Ten etap rozwoju malarstwa pejzażowego reprezentuje Historia Jonasza Paula Brila.

Dla zainteresowanych

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

"Śmierć ułana" Kajetana Stefanowicza

04.09.2024 godz. 11:00
W lipcu 2024 r. na Wawel wróciła odzyskana strata wojenna - akwarela "Śmierć ułana" lwowskiego malarza Kajetana Stefanowicza. O historii tego dzieła pisze Agnieszka Janczyk, kuratorka Zbiorów Prac na Papierze.

Pinsel i Bach. O muzyce towarzyszącej wystawie „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa” słów kilka.

06.08.2024 godz. 11:00
Nieodłącznym elementem wystawy „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa”, prezentującej arcydzieła rzeźbiarskie Johanna Georga Pinsla, jest muzyka. Zwiedzający mogą usłyszeć w tle utwory Johanna Sebastiana Bacha, uważanego przez wielu za największego kompozytora w historii.

Naśladując mistrza - słowo o kopii technologicznej "Martwej natury" Willema Claesza Hedy

03.01.2024 godz. 12:00
Proces wykonania kopii technologicznej obrazu “Martwa Natura” Willema Claesza Hedy ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Historia, techniki i technologie malarskie w XVII wieku.

O swojej pracy pisze autorka artykułu, mgr Marta Hirschfeld.

Lwowska rzeźba rokokowa

17.08.2023 godz. 12:00
W tajemnice rzeźb Johanna Georga Pinsla i lwowskiej rzeźby rokokowej wprowadzi Was jedna z kuratorek wystawy Joanna Pałka.
Zobacz wszystkie