Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Blog Edukacyjny

Wiedza / Najpiękniejsze
Krzysztof Czyżewski 01.07.2020 godz. 10:42

Zbroja Turniejowa

Złożona z hełmu, napierśnika i naplecznika, nabiodrka, naręczaka, pary naramienników z
tarczkami opachowymi.

Złożona z hełmu, napierśnika i naplecznika, nabiodrka, naręczaka, pary naramienników z tarczkami opachowymi. Egzemplarz dziś prezentowany w Zbrojowni Zamkowej do II wojny światowej znajdował się w Dworze Artusa w Gdańsku, wśród uzbrojenia zawieszonego nad ławą św. Rajnolda. Zbroje płytowe wykształcone w późnym średniowieczu były jednym z atrybutów stanu rycerskiego. Używane były również przez przedstawicieli elit wielkich miast jako symbol wysokich aspiracji wynikających z ich potęgi ekonomicznej. Patrycjusze miast należących do Związku Hanzeatyckiego, jak Gdańsk, Toruń i Elbląg tworzyli ekskluzywne stowarzyszenia gromadzące się w okazałych gmachach, których nazwa odwoływała się do legend o królu Arturze. Wiadomo, że przy szczególnych okazjach rajcy miejscy ubierali zbroje (co poświadczają źródła odnoszące się do Krakowa).

 
Zbroja turniejowa
Konrad Poler, Norymberga, około r. 1490

Stal; kucie, rytowanie, nitowanie, polerowanie
Nr inw. 4769

Zakupiona w r. 1963
Władze Gdańska organizowały również turnieje rycerskie, w czasie których znajdowało zastosowanie specjalne uzbrojenie, którego konstrukcja dostosowana była do konkretnego typu starcia. Rozmaitość odmian pojedynków toczonych na przełomie średniowiecza i nowożytności w całej Europie, także na wawelskim dworze ostatnich Jagiellonów, ilustruje doskonale fryz podstropowy umieszczony w Sali zwanej Turniejową na II piętrze zamku. Zbroja norymberska z Gdańska przeznaczona była do pojedynków, których celem było strącenie przeciwnika z konia za pomocą kopii.

Komentarze

Wpisz treść wiadomości
Wpisz swoje imię i nazwisko
Podaj prawidłowy e-mail
T_FORM_ERROR_RATE
Zaznacz to pole
DODAJ KOMENTARZ

"Śmierć ułana" Kajetana Stefanowicza

04.09.2024 godz. 11:00
W lipcu 2024 r. na Wawel wróciła odzyskana strata wojenna - akwarela "Śmierć ułana" lwowskiego malarza Kajetana Stefanowicza. O historii tego dzieła pisze Agnieszka Janczyk, kuratorka Zbiorów Prac na Papierze.

Pinsel i Bach. O muzyce towarzyszącej wystawie „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa” słów kilka.

06.08.2024 godz. 11:00
Nieodłącznym elementem wystawy „Emocje. Lwowska rzeźba rokokowa”, prezentującej arcydzieła rzeźbiarskie Johanna Georga Pinsla, jest muzyka. Zwiedzający mogą usłyszeć w tle utwory Johanna Sebastiana Bacha, uważanego przez wielu za największego kompozytora w historii.

Naśladując mistrza - słowo o kopii technologicznej "Martwej natury" Willema Claesza Hedy

03.01.2024 godz. 12:00
Proces wykonania kopii technologicznej obrazu “Martwa Natura” Willema Claesza Hedy ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Historia, techniki i technologie malarskie w XVII wieku.

O swojej pracy pisze autorka artykułu, mgr Marta Hirschfeld.

Lwowska rzeźba rokokowa

17.08.2023 godz. 12:00
W tajemnice rzeźb Johanna Georga Pinsla i lwowskiej rzeźby rokokowej wprowadzi Was jedna z kuratorek wystawy Joanna Pałka.
Zobacz wszystkie