WARSZTATY
Wyspiański – artysta przełomu wieków
prowadzi: Barbara Mateja
dla młodzieży (powyżej 16. roku życia) i dorosłych
Czasy, w których przyszło tworzyć Stanisławowi Wyspiańskiemu, to okres niezwykły i dynamiczny. Błyskawicznie rozwijał się wówczas przemysł, a pracę rąk ludzkich zaczęły zastępować maszyny. Zastanawiano się, czy następuje koniec sztuki i rękodzieła, czy fotografia zastąpi malarstwo i rysunek. Jednocześnie wielu artystów wyrażało głęboki sprzeciw wobec produkcji mechanicznej i przemysłowej, pielęgnując tradycyjne rzemiosło. Ostatnie dni wystawy „Wawel Wyspiańskiego” pozwolą nam dzięki warsztatom poczuć się, jakbyśmy znaleźli się w pracowniach artystów i rzemieślników na przełomie wieków XIX i XX. Poznamy jedną ze szlachetnych technik fotograficznych, stworzymy ekslibris metodą drzeworytu oraz witraże.
Wyspiański, artysta książki – ekslibris | 19 lipca
Podczas warsztatów weźmiemy w dłonie dłuta i drewno, aby zaprojektować i wykonać swój ekslibris za pomocą techniki drzeworytu.
Książki w dawnych wiekach były luksusem, często kosztującym niebotyczne sumy. Nic dziwnego, że ich właściciele oznaczali, do kogo należy dany egzemplarz lub cały księgozbiór. Tak narodził się ekslibris (łac. ex libris – z książek) – znak, którym posługiwał się właściciel. Używano ich od średniowiecza, ale piękno powstałych w XIX wieku ekslibrisów sprawiło, że stały się one same w sobie dziełami godnymi kolekcjonowania. Graficzne dzieła tego rodzaju tworzył także Stanisław Wyspiański, który poświęcał uwagę i siły twórcze również książkom, projektom okładek oraz typografii.
Wyspiański, artysta światła – witraż | 20 lipca
Podczas warsztatów będziemy mieli okazję nauczyć się techniki witrażownictwa, począwszy od cięcia szkła, przez układanie barwnych kompozycji, aż po lutowanie.
Artyści przełomu XIX i XX wieku na nowo odkrywali piękno średniowiecznych dzieł sztuki i rzemiosła artystycznego. Wielu z nich, tak jak Stanisław Wyspiański, podziwiało gotyckie katedry, w których wnętrzach migotało barwne światło przenikające przez witraże. Sam artysta zasłynął z oryginalnych projektów, które w jego marzeniach miały wypełnić okna katedry krakowskiej.
Wyspiański, artysta chwili – fotografia techniką Vandyke | 21 lipca
Na zajęciach poznamy jedną z pierwszych technik szlachetnej fotografii – brąz Vandyke – jednej z najstarszej obok cyjanotypii technik fotograficznych w ogóle. Posługując się tą metodą będziemy mogli wywołać na materiale światłoczułym fotografie o ciepłych, brązowych tonach.
Czasy, w których przyszło tworzyć Wyspiańskiemu, a także architektura Wawelu, szkicowana przez artystę, mogą stać się dla nas inspiracją do poznania szlachetnych technik fotograficznych, które już na zawsze zmieniły oblicze sztuki. Choć artysta nie zajmował się bezpośrednio fotografią, miał z nią dużo do czynienia: gromadził zdjęcia i za pomocą tej nowinki technicznej archiwizował swoje dzieła. Kiedy robiono Wyspiańskiemu zdjęcie, to – jak na prawdziwego artystę przystało – teatralnie do niego pozował. Z kolei portrety jego autorstwa określa się często mianem „fotograficznych”.
Przełom wieków – czas zmian, czas Wyspiańskiego
dla młodzieży (powyżej 16. roku życia) i dorosłych
Czasy, w których przyszło tworzyć Stanisławowi Wyspiańskiemu, były okresem wielu zmian w sztuce, technice i gospodarce. Był to także czas przełomowy dla wzgórza wawelskiego, opuszczanego właśnie przez zaborców i przygotowywanego do odnowienia. Niech czasy, w których przyszło tworzyć Wyspiańskiemu, wawelska architektura i otoczenie wzgórza będą dla nas inspiracją do poznania szlachetnych technik fotograficznych, które już na zawsze zmieniły oblicze sztuki. Choć artysta nie zajmował się bezpośrednio fotografią, miał z nią dużo do czynienia: gromadził zdjęcia i za pomocą tej nowinki technicznej archiwizował swoje dzieła; jego stryj był właścicielem atelier fotograficznego. Kiedy robiono Wyspiańskiemu zdjęcie, to – jak na prawdziwego artystę przystało – teatralnie pozował. Z kolei portrety jego autorstwa określa się często mianem „fotograficznych”.
Prowadząca: Barbara Mateja.
Sztuka piękna, technika szlachetna – cyjanotypia | 21 kwietnia 2024
Podczas warsztatów poznacie jedną z pierwszych technik fotograficznych, dziś nazywanych szlachetnymi – cyjanotypię, którą stosowano już w pierwszej połowie XIX wieku. Cyjanotypia wykorzystuje światłoczułość soli żelaza, a obraz otrzymany za jej pomocą ma charakterystyczny niebieski kolor. Uwaga! uczestnicy przynoszą własne tekstylia, np. płócienne torby, bawełniane koszulki – ważne, aby były one wykonane w 100% z włókien roślinnych i wyprane, nawet jeśli rzecz jest fabrycznie nowa; w ramach warsztatów pozostawimy na nich niezwykłe wzory inspirowane wawelską architekturą, która poruszała wyobraźnię Wyspiańskiego
Sztuka piękna, technika szlachetna – guma chromianowa | 16 czerwca 2024
Warsztaty zostaną poświęcone technice gumy chromianowej, pozwalającej na wykonanie kolorowych odbitek z negatywów czarno-białych. Podczas spotkania poznacie szczegóły tego wieloetapowego procesu: od zagadnień teoretycznych, poprzez przygotowanie papieru, przygotowanie odczynnika aż po finalne zdjęcie.
Sztuka piękna, technika szlachetna – druk botaniczny | 7 lipca 2024
Druk botaniczny to technika umożliwiająca uzyskanie niezwykle szczegółowych transferów roślin na tkaninach. Chociaż efekt pracy wygląda jak zdjęcie, druk botaniczny nie jest techniką fotograficzną, lecz barwierską. Uczestnicy warsztatów nauczą się, jak przeprowadzić cały proces. Można pracować na kuponach bawełny zapewnionych przez organizatora albo przynieść własne tkaniny lub ubrania i na nich przeprowadzić proces uwaga! tekstylia muszą być wykonane w 100% z włókien roślinnych oraz wyprane, nawet jeśli są fabrycznie nowe
WARSZTATY DLA RODZIN Z DZIEĆMI
Radość koloru – moje własne pastele | 20 kwietnia 2024
dla dzieci w wieku 7–13 lat
Najczęstszą techniką wykorzystywaną przez Stanisława Wyspiańskiego były pastele. W jego obrazach można zobaczyć, jak doskonale nimi operował. A może by tak opracować swoje własne pastele i móc tworzyć z ich pomocą? Zapraszamy na warsztaty, podczas których wykonacie swoje własne kredki.
Prowadząca: Barbara Mateja.
Spotkanie muzealne Kto rozbujał dzwon? | 11 maja 2024
dla dzieci w wieku 3–6 lat
spotkanie z cyklu
Wawelaki
Wawelaki zagłębią się w fascynującą legendę o Stanisławie Wyspiańskim - chłopcu, który w dzieciństwie ożywił dźwięki jednego z wawelskich dzwonów. Przygotujcie się na emocjonującą podróż w czasie! Nasi mali melomani będą mogli eksperymentować z dźwiękami i rytmami, inspirując się legendą o Stanisławie Wyspiańskim. Stworzymy razem magiczne dźwiękowe opowieści!
Stanisław Wyspiański, jeden z najwybitniejszych artystów polskich, żył na przełomie XIX i XX wieku. Uczeń Jana Matejki i przyjaciel Józefa Mehoffera swoje życie i twórczość zawiązał z Krakowem. Był artystą wszechstronnym, a w jego dziełach plastycznych i utworach literackich Wawel był stale obecny. Przemierzając wybrane sale wystawy Wawel Wyspiańskiego, dowiecie się, jakimi jeszcze dziedzinami sztuki zajmował się artysta. Spotkanie z elementami gry.
Moja piękna okładka | 18 maja 2024
dla dzieci w wieku 7–13 lat
spotkanie z cyklu
Nasz Wawel Rodzinny
Podczas zajęć będziecie mieli okazję zaprojektować i wykonać okładkę swojej książki lub notatnika. Dowiecie się, dlaczego Stanisława Wyspiańskiego nazywa się „artystą książki” oraz jakie cechy powinien posiadać dobry i czytelny projekt. Jeżeli posiadacie na swojej półce książkę lub zeszyt, którym chcielibyście nadać nową szatę, koniecznie weźcie je ze sobą!
Prowadząca: Olga Machowska.
Spotkanie teatralne Jakie kolory lubił Stanisław? | 25 maja 2024
spotkanie z cyklu
Wawelakidla dzieci w wieku 3–6 lat
Na wcześniejszym spotkaniu mają zabrzmieć dźwięki, na tym zaś pojawią się niezwykłe kolory. Teatr Figur zaprosi nas do miejsce, w którym to nasza wyobraźnia będzie tworzyć niesamowite obrazy rzucane na ścianę.
Moja pełnia barw – witraże | 15 czerwca 2024
dla dzieci w wieku 7–13 lat
spotkanie z cyklu
Nasz Wawel RodzinnyStanisław Wyspiański wiele swoich dzieł poświęcił Wawelowi. Było to dla niego wyjątkowe miejsce. Do wawelskiej katedry zaprojektował serię witraży poświęconych polskim władcom – historycznym i legendarnym. Niestety, nie zostały one zrealizowane, ale na szczęście zachowały się projekty. Niech staną się one inspiracją do poznania tajników tej techniki i stworzenia Waszych własnych witraży.
Prowadząca: Barbara Mateja.
WARSZTATY SCENOGRAFICZNE | Wawel Wyspiańskiego
Jak to możliwe, że jeden artysta jest dobry w wielu dziedzinach? Z powodzeniem łączy malarstwo, teatr, literaturę i projektowanie? Kluczem do odpowiedzi na te pytania jest wyobraźnia. Na tych warsztatach będziemy pracować nad kompetencją myślenia twórczego w kontekście przestrzeni. Pracując z obrazem Wyspiańskiego, przełożymy go na plany scenograficzne. To ćwiczenie będzie kształcić umiejętności patrzenia na tę samą rzecz z wielu perspektyw i szukania łączących je wzajemnych relacji.
OPROWADZANIE dla osób g/Głuchych i słabosłyszących w języku migowym | 17 lipca, 20 lipcaSto dwadzieścia lat temu, wiosną 1904 roku, Stanisław Wyspiański – słynny krakowski artysta – opublikował dramat pt. "Akropolis", którego akcja rozgrywa się w katedrze wawelskiej. Jesienią 1904 roku rozpoczął pracę razem z architektem, Władysławem Ekielskim – nad pomysłem przebudowy wzgórza wawelskiego. Projekt nazywał się "Akropolis". Całe wzgórze wawelskie było zajęte przez wojska austriackie, a Wyspiański i Ekielski opowiedzieli się za całkowitym odzyskaniem tego miejsca i dążyli do tego, by Wawel jako serce Polski, wróciło do Polek i Polaków.
Wystawa
Wawel Wyspiańskiego jest podzielona na trzy części: pierwsza prezentuje motywy wawelskie obecne w dziełach malarskich i rzeźbiarskich Wyspiańskiego, druga w utworach literackich, natomiast trzecia stara się pokazać wpływy Wyspiańskiego na innych artystów i twórców.
Przyjaciel Wyspiańskiego, Adam Chmiel – historyk i archiwista – pisał o nim:
"(...) Był zakochany w Wawelu. Marzył o wskrzeszeniu [przywróceniu] jego świetności (...)".
Podczas spaceru dowiemy się, dlaczego Wawel jako Akropolis był dla Wyspiańskiego bardzo ważny. I jaka była korelacja między nim a Wawelem.Prowadzący: Jakub Studziński – historyk, muzealnik, specjalista ds. edukacji kulturowy, animator kultury, przewodnik po krakowskich instytucjach kultury.
OPROWADZANIA TEMATYCZNEwarsztaty dla młodzieży (powyżej 16. roku życia) i dorosłych
Spotkajmy się na Wawelu – na Wawelu Wyspiańskiego. Artysta szczególnie umiłował sobie to miejsce i od dzieciństwa spoglądał na królewskie wzgórze z okien pracowni ojca. Traktował Wawel jako nieskończoną inspirację, skarbnicę historii, serce Krakowa i Polski. Podczas oprowadzań tematycznych będziemy poznawać różne aspekty twórczości Wyspiańskiego – jego wczesne lata, artystów, którzy byli dla niego wzorem, jego projekty odnowy Wawelu, twórczość literacką, malarską, a także tych, dla których on sam stał się inspiracją.
Sercem na Wawelu | 14 kwietnia 2024
Podczas oprowadzania dowiemy się, w jakich latach przyszło tworzyć Stanisławowi Wyspiańskiemu i dlaczego darzył on Wawel szczególnym podziwem. Poznamy dzieła sztuki, w których zamiłowanie artysty do tego miejsca wybrzmiało w wyjątkowy sposób.
Prowadząca: Patrycja Mizera.
Inspiracje Wyspiańskiego – Wyspiański inspiracją | 28 kwietnia 2024
Wielu z nas wie, że Stanisław Wyspiański uczył się u słynnego Jana Matejki. Nauczyciel z pewnością wywarł ogromny wpływ na ucznia, jednak na pierwszy rzut oka widać, że styl obu malarzy zdecydowanie się różnił . Podczas spotkania dowiecie się, którzy artyści oraz jakie miejsca i wydarzenia historyczne miały szczególne znaczenie w jego twórczości. Spojrzymy też na tę drugą stronę, czyli na których artystów Wyspiański wywarł ogromny wpływ.
Prowadząca: Patrycja Mizera.
Wewnątrz dramatów | 12 maja 2024
Stanisław Wyspiański był twórcą niezwykle oczytanym. Od najmłodszych lat jego wyobraźnia była rozbudzana przez legendy, mity i historię. Jak Wyspiański interpretował polskie legendy? W jaki sposób widział polską historię? Co chciał przekazać nam za pomocą słów i obrazów?
Prowadząca: Aleksandra Witkowska.
Nie tylko Wawel. Kraków Wyspiańskiego | 9 czerwca 2024
Jak wyglądałby Kraków, gdyby nie twórczość Stanisława Wyspiańskiego? Aż trudno sobie to wyobrazić! Dziś niemal stałymi punktami wycieczek są właśnie miejsca związane z jego biografią i te, w których pozostawił swoje wybitne dzieła. Podążmy wspólnie śladem artysty.
Prowadząca: Aleksandra Witkowska.
WYKŁADY ONLINE
AKROPOLIS Stanisława Wyspiańskiego – transformacja mitologii wawelskiego wzgórza | 4 kwietnia 2024
Tematem wykładu jest projekt przebudowy Wawelu opracowany przez Wyspiańskiego wraz z architektem Władysławem Ekielskim w 1904 roku. Data ta nie jest przypadkowa. W roku 1903 zapadła decyzja o opuszczeniu Wawelu przez stacjonujące tam wojska austriackie. Jest to zarazem czas niezwykle intensywnej pracy dramatopisarskiej Wyspiańskiego, w której dominuje dążenie do wykorzystania „poetyki terenu”, opartej o związaną z danym miejscem tradycją historyczną, legendarną lub artystyczną (Noc Listopadowa, 1903, Achilleis, 1903; Legenda, 1904; Skałka, 1904). Symboliczne spokrewnianie odległych epok osiągnęło apogeum w poprzedzającym projekt o kilka miesięcy dramacie Akropolis (1904), będącym kreacją nowej symboliki Katedry – triumfu nad śmiercią i energii odradzającego się życia, stwarzanej na przekór roli strażniczki grobów, jaką przeznaczyła jej historia. Projekt Wawel – Akropolis był konsekwentną próbą poszerzania tego nowego sensu na całe zamkowe wzgórze.
Publikacja projektu przez Ekielskiego w rok po śmierci Wyspiańskiego, w 1908, każe postawić jednak pytanie o wkład obu autorów w ostateczny kształt wawelskiego Akropolis. Przyjrzyjmy się zatem formom i treściom obecnym w bezprecedensowym projekcie, ujawniającym zmagania Wyspiańskiego z narodową historią.
Prowadząca: dr Katarzyna Nowakowska-Sito
Gdzie szukać Polski? | 9 maja 2024
Wszyscy pamiętamy z "Wesela" odpowiedź na to pytanie - "Serce... A to Polska właśnie". Czym więc jest Wawel w myśleniu Stanisława Wyspiańskiego o Polsce? Kiedy spojrzeć na jego dzieła, można uznać, że wciąż jeszcze jest miejscem, w którym po ponad stuletniej niewoli Polska żyje. Problem się komplikuje, kiedy pójść dalej śladami poety i razem z nim pytać - czym jest życie, które zamyka się w murach historii.
Prowadząca: prof. Maria Prussak
Wawel Wyspiańskiego | 6 czerwca 2024
Prowadzenie: prof. Ryszard Koziołek
Stanisław Wyspiański – sztuka użytkowa | 13 czerwca 2024
/…/Zaś służyć mogę tylko tam, gdzie rządzę; pod cudzy namiot przygodny nie zbłądzę„/…/
Bóg wam zapłać koledzy za miłość dla sceny,
13 IV 1905
Tematem wykładu będzie sztuka użytkowa omówiona na następujących przykładach: Bazylika OO Franciszkanów, Kościół Świętego Krzyża, witraże wawelskie, Dom Towarzystwa Lekarskiego Krakowskiego, Izba Handlowa i Przemysłowa - Dom pod Globusem, Mieszkanie dla Zofii i Tadeusza Żeleńskich, AKROPOLIS projekt zabudowania Wawelu, Świetlica Sztuki – „bolesławowska” – w Pałacu Sztuki. Porozmawiamy też o reformie scenografii i projektach typograficznych artysty.
Prowadząca: Marta Bank Romanowska
"Burzenie i budowanie" Wawelu w teatrze Stanisława Wyspiańskiego | 20 czerwca 2024
W dramatach Wyspiańskiego Wawel pojawia się nie tylko jako zapełnione zabytkami, pomnikami i grobami "święte miejsce", lecz również jako ogromna, pusta przestrzeń, niemal gotowa scena teatru - otwarta na wejście tragicznego bohatera. Na czym zasadzała się w oczach artysty teatralność katedry i zamku? W jaki sposób Wyspiański przenosił Wawel na realną scenę teatru krakowskiego? Dlaczego jedna z postaci Wyzwolenia woła: "Wawel, Wawel burzą!" i co przez to można rozumieć? O tym będzie mowa na wykładzie okraszonym fotografiami i dokumentami archiwalnymi z dziejów krakowskiej sceny.
Prowadząca: dr hab. prof. UJ Dorota Jarząbek-Wasyl, Katedra Teatru i Dramatu, Wydział Polonistyki UJ
SPOTKANIA DLA SENIORÓW
Wawel Wyspiańskiego | 3 kwietnia 2024
Prowadząca: Agnieszka Janczyk
Wawel Wyspiańskiego | 8 maja 2024 Prowadząca: Agnieszka Janczyk
Wawel Wyspiańskiego – Warsztaty scenograficzne | 15 maja 2024
Prowadzący: Aleksandr Prowaliński
LEKCJE MUZEALNE
Klasy I – III szkół podstawowych | Stanisław Wyspiański – król wyobraźni
Słowa klucze: artysta, Stanisław Wyspiański, sztuka, Wawel, wyobraźnia, dzwon Zygmunt, inspiracja, folklor, teatr, aktor.
Zapraszamy na lekcję muzealną, podczas której uczestnicy dowiedzą się, kim był Stanisław Wyspiański oraz poznają jego zainteresowania i talenty. Co inspirowało Stanisława Wyspiańskiego w jego twórczości? Jakie postacie historyczne przedstawiał w swoich dziełach? Czy Dzwon Zygmunt kiedyś zabił specjalnie dla niego? Czy zawód aktora jest trudny? Na te pytania spróbujemy znaleźć odpowiedzi na wystawie
Wawel Wyspiańskiego.Klasy IV – VIII szkół podstawowych | Wawel oczami Wyspiańskiego
Słowa klucze: Stanisław Wyspiański, Wawel, artysta, sztuka, Kraków, malarstwo, witraż, rysunek, pastel, dramat, teatr.
Lekcja muzealna przybliży jej uczestnikom postać Stanisława Wyspiańskiego – artysty o wielu talentach i zainteresowaniach. Jak miały wyglądać witraże do katedry krakowskiej, które zaprojektował Wyspiański? Jak artysta wyobrażał sobie odnowiony Wawel? Co jest niezwykłego w projektach kostiumów dla aktorów przez niego wymyślonych? Na te pytania spróbujemy znaleźć odpowiedź na wystawie
Wawel Wyspiańskiego.Klasy szkół ponadpodstawowych | Taki mi się snuje dramat
Słowa klucze: Stanisław Wyspiański, Wawel, artysta, sztuka, Kraków, dramat, teatr, Akropolis, Wesele, Legenda, Bolesław Śmiały, scenografia.
Podczas lekcji muzealnej uczestnicy będą mogli zapoznać się z twórczością artystyczną Stanisława Wyspiańskiego. Obok malarstwa, rysunku, projektów witraży, nacisk zostanie położony przede wszystkim na jego twórczość literacką, a obok niej na działalność artysty związaną z teatrem. Uczniowie poznają zagadnienia związane z dramatami, takimi jak
Akropolis,
Legenda,
Wesele,
Bolesław Śmiały.
LEKCJE PLENEROWE "Wawel Wyspiańskiego"
Zachęcamy także do udziału w lekcjach plenerowych, prowadzonych od 1 kwietnia do 30 listopada.
Co Wyspiański chciał zburzyć na Wawelu? A co chciał wybudować? Czy Hamlet chodził po krużgankach wawelskich? Dlaczego Wawel na obrazach Wyspiańskiego często wygląda na groźny i niedostępny? Między innymi o tych kwestiach porozmawiamy w trakcie lekcji plenerowej Wawel Wyspiańskiego. Odwiedzimy kilka miejsc znajdujących się wokół wzgórza wawelskiego związanych z życiem i twórczością artysty.
polecane uczniom z klas V–VIII szkoły podstawowej i uczniom szkół ponadpodstawowych
słowa kluczowe: Wyspiański, Wawel, Młoda Polska, zamek, Katedra na Wawelu, Hamlet, witraż, pejzaż, Akropolis, Galicja, Wisła, Planty, Dom Długosza
Spacery szlakiem Wyspiańskiegodla kogo: młodzież, dorośli
Jaki Wawel widział oczyma wyobraźni Stanisław Wyspiański? W jakim Krakowie mieszkał? A w jakim marzyło mu się mieszkać? „Tutaj nie Paryż, tylko Kraków, a Kraków stolicą dawno już być przestał” – tak Wyspiański pisał w liście, ale jednak ostatecznie to w Krakowie mieszkał większość swojego życia i to Wawelowi chciał przywrócić stołeczną funkcję.
O tym wszystkim opowiemy w trakcie spacerów szlakiem Wyspiańskiego. Każdy z nich rozpoczniemy od wzgórza wawelskiego, aby pokazać, jak dużo śladów związanych z Wyspiańskim można na nim odnaleźć. Następnie ruszymy w miasto i sprawdzimy, jak Wyspiański łączył swoje dwie największe miłości: Wawel i Kraków. Spacery przeznaczone są uczniów szkół (od 12. roku życia) i osób dorosłych.
Zapraszamy na dwa tematy spacerów:
„Wyspiański monumentalnie” przeprowadzi nas przez wybrane miejsca na wzgórzu wawelskim, kościół Franciszkanów oraz kościół Mariacki aż po Teatr Słowackiego. Będziemy szli śladem wielkich artystycznych wizji Wyspiańskiego, które miały zrewolucjonizować całe miasto.
„Wyspiański prywatnie” pokaże nam bardziej intymne oblicze artysty – począwszy od jego fascynacji Wawelem i dzieciństwa spędzonego u stóp wzgórza, przez miejsca jego nauki i spędzania wolnego czasu. Sprawdzimy również, co Wyspiański widział za oknem poszczególnych swoich mieszkań i pracowni.
BIOGRAMY PROWADZĄCYCH
Onufry Damek – teatrolog, student historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Miłośnik historii teatru, w szczególności twórczości Stanisława Wyspiańskiego, Tadeusza Kantora oraz Sary Kane. Od pół roku edukator w Zamku Królewskiego na Wawelu oraz pracownik teatru Variété.
Olga Machowska – z wykształcenia, zawodu i zamiłowania – bibliotekarka, specjalistka informacji naukowej. Od kilkunastu lat spełnia się również jako introligator. Prace prezentuje na stronie – rzeczy-silene.pl oraz IG: rzeczysilene. Mieszka w Wieliczce.
Barbara Mateja – artystka, pedagożka, nauczycielka Montessori i edukatorka w Zamku Królewskim na Wawelu. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie w 2018 roku ukończyła scenografię. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2023 w dziedzinie animacja i edukacja kulturalna. Oprócz rzemiosła w rodzaju tkactwa, plecionkarstwa, ceramiki, dziania czy grafiki warsztatowej, uprawia szlachetne techniki fotograficzne.
Agnieszka Janczyk – kuratorka wystawy, kuratorka Zbiorów Prac na Papierze, specjalistka od sztuki polskiej XIX i XX w.
Patrycja Mizera – absolwentka kierunków historia sztuki i sztuka ogrodowa, florystka i edukatorka. Od wielu lat związana z ogrodem dworku Rydlówka, któremu przywraca historyczny wygląd. Prowadzi zajęcia edukacyjne o tematyce florystycznej w Zamku Królewskim na Wawelu, oddziałach Muzeum Krakowa oraz w szkołach.
Aleksandr Prowaliński – malarz, grafik, scenograf, reżyser światła. Urodzony w Białorusi. Absolwent State Art College im. Glebowa na Wydziale Malarstwa Sztalugowego i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki. W swoich pracach i projektach teatralnych zwraca szczególną uwagę na rolę obiektów oraz organizację przestrzeni za pomocą barw, które ciężko umieścić na kolorystycznym spectrum. Jego wrażliwość oscyluje między monochromatycznymi płaszczyznami i głębią uzyskaną dzięki rozwarstwieniu i nabudowywaniu świetlnych planów – Prowaliński szuka w półcieniu, stroni od kategorycznych kolorów, zatrzymuje się o ton niżej, tam gdzie nie są one jeszcze w pełni wyartykułowane i dlatego podążyć mogą w każdą stronę. Jako reżyser światła i scenograf, współpracował z wieloma teatrami i operami na całym świecie: Opera La Monnaie De Munt (Belgia), Konzert und Theater St. Gallen (Szwajcaria), Schauspiel Frankfurt (Niemcy), Theater Freiburg (Niemcy), Göteborgsoperan (Szwecja), Shanghai Theatre (Chiny), Grand National Opera in Warsaw, Teatr Wielki Opera Narodowa, TR Warszawa, Teatr Nowy w Warszawie, Teatr Studio w Warszawie. Warsztaty zostaną przeprowadzone w Sali Sigmunda w budynku nr 5.
Aleksandra Witkowska – edukatorka muzealna, z wykształcenia historyczka, pasjonatka historii kultury i życia codziennego oraz historii kulinariów. Jest osobą, która wierzy, że historia to nie tylko sucha narracja złożona z dat, ale także fascynująca opowieść o skandalach, zabawach i codziennych przeżyciach ludzi sprzed lat. Podczas spacerów tematycznych z Aleksandrą uczestnicy mają okazję przenieść się w czasie i przestrzeni do Krakowa przełomu XIX i XX wieku, odkrywając nie tylko tajemnice twórczości Wyspiańskiego, ale także atmosferę tamtych czasów.