Oficjalna strona biletów na Wawel: bilety.wawel.krakow.pl

Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921

ZAMÓWIENIE POLSKIEGO KRÓLA

Szesnastowiecznym odbiorcom arrasy imponowały rozmiarami i blaskiem złotych i srebrnych nici. Współczesny widz, stając naprzeciw tapiserii biblijnych dostrzeże w nich m.in. nawiązania do mistrzów włoskiego renesansu, Rafaela, Michała Anioła. Przed nami 137 królewskich tapiserii urzekających kunsztem wykonania. Wśród nich 19 monumentalnych tkanin figuralnych ze scenami z Księgi Rodzaju (Szczęśliwość rajska – 480 cm x 854 cm, Wejście zwierząt do arki – 475 cm x 792 cm, Budowa wieży Babel – 482 cm x 812 cm), 44 werdiury z przedstawieniami zwierząt wpisanymi w krajobraz (Wydra z rybą w pysku i fantastyczne gady, Jednorożec-żyrafa i ryś, Bocian i króliki), 42 arrasy herbowe (groteska z herbami Polski i Litwy oraz postacią Cerery), a także niewielkich rozmiarów obicia mebli oraz tkaniny do dekoracji wnęk okiennych. Wielu z nich widzowie nigdy wcześniej nie mieli okazji oglądać.

Powstanie tak wielkiej kolekcji arrasów w latach 1550–1560 w Brukseli na zlecenie jednego władcy nie ma precedensu w Europie. To największe tego rodzaju prywatne – królewskie przedsięwzięcie wynikające z kolekcjonerskiego zamiłowania Zygmunta Augusta, który zbierał m.in. biżuterię i dzieła rzemiosła artystycznego. Cieszę się, że wróciliśmy do dobrej tradycji organizowania wystaw w przestrzeniach historycznych: reprezentacyjnych komnatach i apartamentach prywatnych – opowiada dr hab. Andrzej Betlej, prof. UJ, Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.

PODRÓŻ W CZASIE I PRZESTRZENI

Ekspozycja wprowadza widza w atmosferę wnętrz zamkowych, odświętnie ozdobionych tapiseriami, jak to czyniono niegdyś na wyjątkowe okazje. Opowiada także o ogromnej pracy konserwatorów, zmagających się ze skutkami uszkodzeń i zniszczeń, które stały się udziałem arrasów w ciągu ich burzliwych dziejów. Od powrotu z Rosji w 1921 roku rozpoczął się bowiem wieloletni proces konserwacji tapiserii, który trwa do dziś.

To wielkie dzieło przede wszystkim wawelskich konserwatorów. W Sali Senatorskiej, gdzie pokazujemy arrasy herbowe, można obejrzeć też arras po niedawnej konserwacji. Do pewnego stopnia „odzyskał” on swą barwę, wyróżnia się na tle innych. Zdradzę, że na wystawie będzie można, dzięki pewnemu zabiegowi, zobaczyć oryginalną kolorystykę niektórych arrasów! – mówi dr hab. Andrzej Betlej.

Koncepcja wystawy, zawarta w słowie – „powroty” jest jednak, jak podkreśla Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu, zaskakująca i nieoczywista. W odwróconej narracji podążamy bowiem od współczesności przez kolejne powroty arrasów: 1961 i 1921 rok.

Symboliczny powrót arrasów króla na wawelską wystawę dokonuje się nieprzypadkowo w 2021 roku, kiedy obchodzimy okrągłe rocznice dwóch innych powrotów. 18 marca 1961 roku odbył się bowiem uroczysty pokaz królewskich tapiserii w komnatach zamkowych z okazji ich powrotu z Kanady, gdzie znalazły schronienie po latach tułaczki po ogarniętej wojną Europie.

Drugi z tytułowych powrotów nastąpił w wyniku traktatu pokojowego zawartego sto lat temu, 18 marca 1921 roku w Rydze. Akt ten, kończący zwycięską dla Polski wojnę z Rosją Sowiecką, umożliwił rewindykację tysięcy dzieł sztuki i dóbr kultury, wywiezionych w wyniku rozbiorów do carskiej Rosji. Na jego mocy sprowadzono także do kraju kolekcję Zygmuntowskich arrasów, zagrabioną po trzecim rozbiorze Polski w 1795 roku.

Aktualny akcent ekspozycji tworzą prace Marcina Maciejowskiego i Mirosława Bałki. Chcemy pokazać, że Zygmuntowskie tapiserie inspirują współczesnych twórców. Pierwszy obraz Marcina Maciejowskiego odnoszący się do arrasów powstał jeszcze w trakcie jego studiów na ASP. Teraz podarował nam kolejne dzieło „Wizyta na Wawelu”. A Mirosław Bałka przygotował – z myślą o naszej wystawie – dwie instalacje. „Trzy promienie” zobaczymy na dziedzińcu wawelskim, druga – zatytułowana „Paszport” – wraz z obrazem Maciejowskiego otwiera ekspozycję – mówi Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.
Wystawę uzupełniają też archiwalne fotografie ukazujące królewskie arrasy w zaskakujących kontekstach społeczno-historycznych. Zobaczymy m.in. zdjęcie z Brigitte Helm – gwiazdą filmu Metropolis (1927) w reż. Fritza Langa, która gościła na Wawelu i podziwiała Zygmuntowską kolekcję.

POWROTY 2021–1961–1921

Symboliczny powrót arrasów Zygmunta Augusta na wawelską wystawę dokonuje się nieprzypadkowo w 2021 roku, kiedy obchodzimy okrągłe rocznice dwóch innych powrotów. 18 marca 1961 roku odbył się bowiem uroczysty pokaz królewskich tapiserii w komnatach zamkowych z okazji ich powrotu z Kanady, gdzie znalazły schronienie po latach tułaczki po ogarniętej wojną Europie.

Drugi z tytułowych powrotów nastąpił w wyniku traktatu pokojowego zawartego sto lat temu, 18 marca 1921 roku w Rydze. Akt ten, kończący zwycięską dla Polski wojnę z Rosją Sowiecką, umożliwił rewindykację tysięcy dzieł sztuki i dóbr kultury, wywiezionych w wyniku rozbiorów do carskiej Rosji. Na jego mocy sprowadzono także do kraju kolekcję Zygmuntowskich arrasów, zagrabioną po trzecim rozbiorze Polski w 1795 roku.

Wawelska wystawa upamiętnia jednak nie tylko momenty powrotów kolekcji, ale jest również dedykowana ludziom – tym, dzięki którym arrasy ocalały i wróciły na Wawel m.in.: Stanisławowi Świerzowi-Zaleskiemu, Józefowi Krzywdzie-Polkowskiemu, Jerzemu Szablowskiemu, Witoldowi Małcużyńskiemu, a także tym, którzy walczyli o ich rewindykację z Rosji – Aleksandrowi Czołowskiemu i Marianowi Morelowskiemu. Pragnęliśmy uhonorować ich ofiarność w poszukiwaniu arrasów, starania o zwrot skarbu, opiekę nad nimi. Dlatego też, poza wystawą, postanowiliśmy także upamiętnić wszystkich zasłużonych specjalną pamiątkową tablicą, którą odsłonimy w trakcie wernisażu.

Ekspozycja potrwa pół roku, ale chciałbym, by została zapamiętana na zawsze: jako pomnik znaczenia fundacji królewskiej, jako upamiętnienie tych, którzy kolekcję tworzyli, i tych, którzy o nią przez wieki się troszczyli. Nie pozwolimy o tym zapomnieć. Wydaliśmy specjalnie kilka książek poświęconych arrasom: reedycję katalogu, nowy zbiór studiów, a także album w ośmiu wersjach językowych. Oczywiście jest też katalog wystawy
– zwraca uwagę dr hab. Andrzej Betlej.

ARCYDZIEŁA GATUNKU

Warto zwrócić uwagę, że twórcy arrasów inspirowali się nie tylko pracami największych artystów, ale także bestiariuszami, kompendiami florystycznymi i zoologicznymi. Michiel I Coxcie, twórca projektów arrasów biblijnych, był określany mianem „Rafaela Flamandzkiego”. Wawelska kolekcja stanowiła też tzw. pierwszą edycję, model dla późniejszych replik i trawestacji.

Zespół wawelskich arrasów został utkany w latach 1550–1560 w znakomitych warsztatach w Brukseli, ówczesnej światowej metropolii sztuki tapiseryjnej. Tkaniny wykonano z wełny i jedwabiu oraz z nici srebrnych i srebrnych złoconych. Arcydzieła, które stworzyli autorzy malarskich kartonów, zrealizowano na zamówienie króla Zygmunta Augusta, ostatniego Jagiellona, w ramach zbioru około 160 tapiserii przeznaczonych do dekoracji Zamku Królewskiego na Wawelu. To największy komplet tego typu tkanin, jaki kiedykolwiek powstał dla jednego zleceniodawcy.

Kuratorzy i Autorzy wystawy: Magdalena Ozga, Magdalena Piwocka, Jerzy Holc.

"Paszport" i "Trzy promienie" Bałki

Na dziedzińcu arkadowym zamku (od 18 marca) udostępniona będzie instalacja Trzy promienie Mirosława Bałki, nawiązująca do procesu powstawania arrasów i nici używanych do ich tkania. Trzy nici, rozciągnięte między kolumnami pięter dziedzińca, jak struny w renesansowym instrumencie, zagrają subtelny utwór, podejmując dialog z harmonią i pięknem Miejsca. Wprowadzą dyskurs o porządku, dyscyplinie i pięknie czasów, w których arrasy powstawały. Stworzą utwór nawiązujący do formy „haiku” – zbudowany z architektury zamku, linii podziału i architektury nieba nad nimi. Trzy promienie „zszywając” dziedziniec arkadowy przypomną o technice i procesie powstawania arrasów oraz o niewidzialnym dla odbiorcy dotyku rąk osób je wykonujących, bez którego żadna wizja artystyczna nie mogłaby się zmaterializować.

Na drugą instalację Mirosława Bałki Paszport składają się wykonane w dyscyplinie paszportowej „portrety” skrzyń użytych do transportu skarbów narodowych (w tym części arrasów) z Kanady do Polski w 1961 roku. Określone tło, oświetlenie i ustawienie obiektu wobec obiektywu gwarantowały obiektywność prezentacji, ale równocześnie zachowywały cechy bardzo indywidualne każdej ze skrzyń. Uwiecznienie skrzyń dedykowane jest ich ważnej roli: chroniły i zabezpieczały tapiserie w transporcie do Polski, pozostawały z nimi w bezpośredniej relacji i pełniły rolę kurierów przekraczających granice. Patrząc na nie myślimy o osobach które je nosiły, które ratowały nasze narodowe skarby.

"Wizyta na Wawelu" Maciejowskiego

W środku pandemii, w czasie globalnego niepokoju, Marcin Maciejowski odkrył harmonię i wspaniały optymizm dla świata emanujący z arrasów. Chcąc je zobaczyć na żywo, w ostatnim dniu przed ponownym zamknięciem wnętrz dla zwiedzających jesienią 2020 roku, udał się na Zamek. Pomylił jednak godzinę i dotarł wraz ze swoją partnerką kiedy... zamykano już kasy. Godzinę dłużej otwarta pozostawała zamkowa księgarnia i ten czas spędzili przeglądając wspólnie wszystko, co wiązało się z arrasami, z entuzjazmem osób, które spóźniły się na wystawę, ale w ostatnim momencie otrzymały dodatkową szansę. Liczne pocztówki z detalami tapiserii zastąpiły oryginały, przyciągając ich uwagę wnikliwą obserwacją przyrody, którą twórcy kartonów swobodnie łączyli z fantazją. Artysta wykonał zdjęcie i na jego podstawie namalował obraz Wizyta na Wawelu (2020, olej na płótnie, wym. 110 x 80 cm) utrzymany w komiksowej konwencji o kolorystyce zaczerpniętej z arrasów. Obraz, który artysta podarował Zamkowi Królewskiemu, stał się spontanicznym zapisem wizyty muzealnej w nietypowych czasach, które wywołują pragnienie zobaczenia królewskich arrasów na żywo.

Marcin Maciejowski przygotował także identyfikację wizualną do kampanii reklamowej, która w sposób nieoczywisty wprowadza widza w przestrzeń wystawy za pomocą rysunkowych komentarzy, słów które rzeczywiście padły podczas dwóch wizyt Marcina Maciejowskiego na Wawelu, wyłapanych i zapamiętanych przez tego wyśmienitego reportażystę współczesności.

Wydarzenia towarzyszące

Wielki finisaż wystawy
Już ponad 100 tys. osób zobaczyło wystawę "Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021 – 1961 – 1921". Jej czas dobiega końca. Z tej okazji Zamek Królewski na Wawelu organizuje uroczysty finisaż ekspozycji pod hasłem "Pożegnajmy arrasy", który odbędzie się w dniach od 18 do 24 października. Spotkania z całą zachowaną w Polsce kolekcją królewskich tapiserii nie można przegapić. Przed nami m.in. wydłużone godziny zwiedzania, bilety normalne w cenie ulgowych i pokaz multimedialny na dziedzińcu arkadowym, czyli trzymająca w napięciu historia o burzliwych losach kolekcji opowiedziana muzyką i światłem, którą widzowie zobaczą bezpłatnie, pod gwiazdami.
– Serdecznie zapraszam wszystkich, którzy jeszcze nie mieli okazji zobaczyć naszej ekspozycji. To pierwsza, tak wielka w historii jagiellońskiej rezydencji wystawa arrasów Zygmunta Augusta – pokaz, który być może nie powtórzy się już nigdy, pokaz który zachwyca, pokaz który zadziwia i – gwarantuję – nie pozwala o sobie zapomnieć. Zwiedzający oglądają bowiem jedną z najcenniejszych kolekcji w Europie nie tylko w historycznych wnętrzach Reprezentacyjnych Komnat Królewskich, ale również w nowoczesnej – stworzonej specjalnie na potrzeby wystawy – aranżacji – zaprasza prof. Andrzej Betlej, Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.
  • 18 października – poniedziałek – wystawa nieczynna, w tym dniu zapraszamy na bezpłatny mapping na dziedzińcu arkadowym, w godz. 19.00–21.00 (co 10 minut)
  • 19-24 października wydłużone godziny zwiedzania: 12.00-20.00, ostatnie wejście 18.40
    bezpłatny mapping na dziedzińcu arkadowym, w godz. 19.00–21.00
    po godz. 16.00 bilety normalne w cenie ulgowych – 30 zł
    specjalne zwiedzania z kuratorami — od wtorku do niedzieli, godz. 17.00, opłata 35 zł
  • 26-31 października wydłużone godziny zwiedzania:
    26-27 października  9:30–20:00, ostatnie wejście 18:40
    28 października  9:30–18:00, ostatnie wejście 16:40
    29 października   9:30–19:00, ostatnie wejście 17:40
    30, 31 października9:30-20:00, ostatnie wejście 18:40
    specjalne ceny biletów: normalny/ulgowy 20 zł; oprowadzanie z przewodnikiem: 30 zł; oprowadzanie z kustoszem: 35 zł
Finisaż wystawy Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021 – 1961 – 1921 w ramach projektu „Upamiętnienie traktatu ryskiego. Powrót dziedzictwa”.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

PROGRAM SPECJALNY 20-23 maja 2021
ZWIEDZANIE Z KUSTOSZEM
18 maja, 15 czerwca, 13 lipca, 17 sierpnia, 14 września, 5 października
To wyjątkowa okazja, aby szczegółowo poznać kolekcję arrasów Zygmunta Augusta w towarzystwie kustoszy Zbiorów Tkanin Zamku Królewskiego na Wawelu. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane najważniejsze tapiserie z kolekcji, ich dzieje, ikonografia i sposób wykonania.

ZWIEDZANIE Z KONSERWATOREM
26 maja, 23 czerwca, 21 lipca, 25 sierpnia, 22 września, 13 października
Podczas spotkania konserwatorzy opowiedzą o królewskiej kolekcji arrasów w zupełnie nowy sposób – to szansa na poznanie tajników konserwacji tkanin i opowieści o największych wyzwaniach, z jakimi mierzą się wawelscy specjaliści.

OPROWADZANIA TEMATYCZNE
Przyroda w natarciu – bogactwo i różnorodność:
Ukwiecenie
Na wiosnę wnętrza zamku wawelskiego rozkwitną kwiatami, które z dużą precyzją zostały przedstawione na królewskich arrasach. Przyjrzymy się bukietom misternie ułożonym w wazonach, a także roślinom w ich naturalnym środowisku, np. w lasach czy nad wodą. Bogactwo kształtów i kolorów kwiatów inspirowało również twórców tapiserii do tworzenia wzorów ornamentalnych, co widać m.in. na arrasowych bordiurach.
Egzotyka i fantastyka
Oczekując na letnie wakacje i w trakcie ich trwania, dzięki królewskim arrasom odbędziemy podróże do egzotycznych krain i poznamy ich faunę oraz florę. Żeby nie ograniczać zanadto naszej wyobraźni, przyjrzymy się także zwierzętom fantastycznym zasiedlającym wawelskie arrasy i zwrócimy uwagę na symbolikę ukrytą w ich przedstawieniach.
Renesansowy koszyk – wersja letnia
W lecie, gdy pola pachną dojrzałym zbożem, a w lasach czuć zapach jagód i jeżyn, przyjrzymy się arrasom Zygmuntowskim pod kątem bogactwa i obfitości przedstawień plonów, które człowiek zawdzięcza przyrodzie. I choć nie poczujemy bezpośrednio zapachów lata, to różnorodność kształtów i kolorów na pewno będzie oddziaływać nie tylko na nasz wzrok, ale i na zmysł smaku.
Renesansowy koszyk – wersja jesienna
Wraz z początkiem jesieni, gdy na polach dojrzewają warzywa, a w sadach owoce kuszą kolorem, kształtem i zapachem, przyjrzymy się arrasom Zygmuntowskim pod kątem bogactwa i obfitości przedstawień plonów, które człowiek zawdzięcza przyrodzie. Prezentowane na wawelskich tkaninach warzywa i owoce zdają się sycić nie tylko wzrok, ale i zmysł smaku, a może nawet pomogą poczuć zapachy jesieni.
Przyroda w natarciu – krajobraz z człowiekiem w tle
Oglądając wawelskie arrasy krajobrazowe ze zwierzętami, można zapomnieć o obecności człowieka na ziemi i przenieść się na chwilę tam, gdzie włada przyroda. Czy jest tak naprawdę? Co widać w tle tych przedstawień, gdy przyjrzeć się im dokładniej? Człowiek i jego wytwory są w nich obecne, ale nie zaburzają piękna i harmonii świata naturalnego.
Opowieści obrazkowe:
Tematy przedstawień arrasów figuralnych, zaczerpnięte z tekstów biblijnych, mogą trochę onieśmielać odbiorcę. Spróbujemy świeżo (i trochę nowocześnie) spojrzeć na sceny biblijne przedstawione w wawelskiej kolekcji tapiserii. Skupimy się przede wszystkim na ich wyjątkowej formie i popatrzymy na nią z niecodziennej perspektywy, nie zapominając jednocześnie o treści; a nad wszystkim unosić się będzie cień popkultury.

SPACERY TEMATYCZNE – Renesans w Krakowie
Uczestnicy spaceru zapoznają się z okresem „złotego wieku” na Wawelu i w Krakowie, z jego architekturą, rzeźbą, malarstwem oraz najważniejszymi twórcami.
Spotkanie zacznie się na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. Na trasie Wawel–Rynek Główny zobaczymy m.in.: królewską rezydencję, kaplicę Zygmuntowską, pałace, kamienice mieszczaństwa krakowskiego i dostojników kościelnych. W kościele (*) oo. Franciszkanów obejrzymy m.in. portrety biskupów krakowskich wykonane przez znakomitego malarza doby renesansu Stanisława Samostrzelnika (autora iluminowanych modlitewników królowej Bony i Zygmunta I Starego). W kościołach (*) oo. Dominikanów i (*) Mariackim zobaczymy kaplice grobowe mieszczan krakowskich: Myszkowskich i Bonerów. Trasa zwiedzania zakończy się przy Sukiennicach w Rynku Głównym.

SPOTKANIA DLA SENIORÓW
19 maja – Dzieje arrasów Zygmunta Augusta Magdalena Ozga
W trakcie wykładu zostanie przedstawiona historia królewskiej kolekcji tkanin i jej skomplikowane dzieje – od momentu zamówienia przez Zygmunta Augusta, przez ich trudne losy, po bezpieczny powrót kolekcji na Wawel.
16 czerwca – Konserwacja arrasów Zygmunta Augusta Jerzy Holc
Konserwatorzy z Pracowni Konserwacji Tkanin Zamku Królewskiego na Wawelu nieustająco dbają, aby unikatowa kolekcja arrasów królewskich pozostawała w jak najlepszej kondycji. Podczas wykładu zostaną przedstawione sposoby konserwowania arrasów, stan ich zachowania, a także barwne opowieści zza kulis pracowni konserwatorskiej.
7 lipca – Arrasy Zygmunta Augusta Magdalena Ozga
Podczas wykładu zostanie zaprezentowana kolekcja arrasów króla Zygmunta Augusta, sposób, w jaki je wykonano, grupy tematyczne tkanin oraz najważniejsze sceny.

WAWEL ZNANY I NIEZNANY – WYKŁADY
wykłady – wydarzenie online, platforma Teams, maksymalna liczba uczestników: 40 osób
potrzebę tłumaczenia na polski język migowy prosimy dodatkowo zgłaszać drogą e-mailową
 
15 kwietnia – Kancelarie ostatnich Jagiellonów jako instrument władzy i ośrodek kultury 
dr hab. Marek Janicki (Instytut Historii, Uniwersytet Warszawski)
Wykład będzie dotyczyć instytucji kancelarii królewskiej i jej roli, zarówno w zarządzaniu państwem, jak i w kształtowaniu stosunków zewnętrznych monarchii ostatnich Jagiellonów. Omówiony zostanie skład osobowy kancelarii i tryb jej funkcjonowania, a także model kariery duchownych i humanistów zatrudnianych w niej jako pisarze, sekretarze i posłowie. Szczególna uwaga poświęcona zostanie kancelarii jako środowisku najwybitniejszych humanistów monarchii polsko-litewskiej, którzy podejmując w swej twórczości problematykę historyczną, prawno-ustrojową czy też etyczną, czynnie i z uznaniem obcych uczestniczyli w dyskursie europejskiej res publica litteraria.
13 maja – Konserwacja arrasów królewskich – historia, lata 1928–2021 
Jerzy Holc (Zamek Królewski na Wawelu)
Konserwatorzy z Pracowni Konserwacji Tkanin Zamku Królewskiego na Wawelu nieustająco dbają, aby unikatowa kolekcja arrasów królewskich pozostawała w jak najlepszej kondycji. Podczas wykładu zostaną przedstawione sposoby konserwowania arrasów, stan ich zachowania, a także barwne opowieści zza kulis pracowni konserwatorskiej.
20 maja – Jagiellonowie a sztuka 
dr hab. Marek Walczak, prof. UJ (Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński
24 czerwca – Czym jest i jak powstaje arras?
dr Magdalena Piwocka
Potrzeba wyjaśnienia nie tylko terminologii, ale techniki, jaką wykonywano arrasy, istnieje nie od dziś. Nie darmo w historycznych relacjach mylnie określano je jako tkaniny haftowane (zwłaszcza złotymi i srebrnymi nićmi).Jeszcze mniej znany jest proces tworzenia tych wielkich dzieł, opartych na kilku kolejnych projektach. Problemy te postaramy się omówić i pokazać na przykładach kilku znanych europejskich serii, dla których zachowała się – mniej lub bardziej kompletna – dokumentacja "warsztatowa".
5 sierpnia – Dzieje kolekcji arrasów po 1921 roku 
Magdalena Ozga (Zamek Królewski na Wawelu)
Rewindykacja tapiserii, którą umożliwił traktat ryski, zawarty 18 marca 1921 roku zakończyła się w 1928 roku, kiedy ostatnie tkaniny trafiły na Wawel. Wojenna ewakuacja z Krakowa przez Rumunię, Francję i Anglię skończyła się w Kanadzie, skąd arrasy wróciły dopiero w 1961 roku. Te dwie daty – 1921 i 1961 wyznaczają ramy dramatycznego i obfitującego w wydarzenia okresu w dwudziestowiecznej historii niezwykłego kolekcji.
29 lipca – Garderoba pełna splendoru. Opowieść o ubiorach króla Zygmunta Augusta i trzech Królewskich małżonek 
dr Maria Molenda
Na dworze ostatnich Jagiellonów ubiór pełnił niezwykle ważną rolę, służąc przede wszystkim wielowymiarowej prezentacji monarchy i jego rodziny, gdyż należałdo środków, które najlepiej oddawały ich wyjątkową pozycję. Kreacje tworzone dla władcy i jego bliskich szyto z ekskluzywnych tkanin sprowadzanych z najważniejszych centrów produkcji jedwabnych tekstyliów i dekorowano bogatymi pasmanteriami, haftami i klejnotami. Stroje te wykonywał sztab profesjonalnych międzynarodowych rzemieślników zorientowanych w aktualnych meandrach sztuki dworskiego ubioru. Decyzje Zygmunta Augusta odnośnie zasobu królewskiej garderoby wpisywały dwór ostatniego Jagiellona w europejskie standardy dworskiej mody. Zgodnie z duchem epoki monarcha ten zgromadził wspaniałą i różnorodną kolekcję ubiorów, w której znalazły się m.in. szaty włoskie, niemieckie i węgierskie. Odpowiednie wyczulenie na sprawy mody zawdzięczał zapewne swym rodzicom: królowi Zygmuntowi I i Bonie Sforzy. Monarchini ta zgromadziła imponujący prywatny majątek, którego istotną częścią były wspaniałe zbiory biżuterii, a suknie z jej ślubnej wyprawy olśniewały pięknem, stanowiąc zarazem swoisty przekaz kulturowy włoskiego renesansu. Kolejne królowe na polskim tronie – trzy słynne małżonki Zygmunta Augusta – ubierały się w bogate szaty, odzwierciedlające aktualne modowe trendy, a baczne przyjrzenie się decyzjom króla w zakresie ubiorów, pozwala wniknąć nie tylko w świat dworskiej etykiety i splendoru, ale także emocji i porywów serca.
19 sierpnia – Król kolekcjoner? Zygmunt August i jego kunstkamera 
dr Mateusz Grzęda (Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński)
W roku 1565 flamandzki lekarz i humanista, Samuel Quiccheberg opracował koncepcję kolekcji idealnej, której projekt i urządzenie przedstawił w traktacie Inscriptiones; vel, tituli theatri amplissimi, powszechnie uznawanym za pierwszą rozprawę muzeologiczną nowożytnej Europy. Tytułowy teatr można rozumieć jako przestrzeń, w której zebrane być miały „rzeczy kunsztowne i cudowne, jak też rzadkie i skarby wszelkiego rodzaju i kosztowne urządzenia, rzeczy złożone i obrazy”. Cały zbiór miał służyć właścicielowi jako źródło wiedzy o świecie i jako taki obejmował rozległy zespół gabinetów, bibliotek, archiwów i warsztatów. Teatrum sapientie Quiccheberga, choć w swoim zamyśle niepozbawione ambicji filozoficznych, spełniało przede wszystkim zadania natury praktycznej – z jednej strony było swoistym laboratorium wiedzy i źródłem postępu, które pobudzało ciekawość władcy, z drugiej zaś stanowiło odzwierciedlenie jego statusu, znaczenia i charakteru. Przedstawiona przez Quiccheberga koncepcja, choć sama w sobie utopijna, nie jest bez związku z rzeczywistymi kolekcjami budowanymi w ciągu XVI wieku i jest wyrazem kształtującego się w tym okresie modelu zbieractwa określanymterminem„gabinet osobliwości” albo Kunst- i/lub Wunderkammer. Kolekcje tego typu mogły się od siebie znacznie różnić, z reguły jednak kierowane były podobnymi aspiracjami zmierzającymi w kierunku odtwarzania za pomocą różnorodnych przedmiotów – wytworów natury i sztuki – pomniejszonego obrazu wszechświata, tworzenia zamkniętego mikrokosmosu, który odpowiadałby makrokosmosowi. Zbiorem mającym cechy kunstkamery mógł się poszczycić także Zygmunt August. Pomimo że znakomita większość wyrobów zgromadzonych przez ostatniego Jagiellona została bezpowrotnie utracona, ze źródeł pisanych wyłania się dość jednoznaczny obraz kolekcji tworzonej w sposób staranny i przemyślany w oparciu o kryteria pokrewne tym, o których pisał Quiccheberg i według których swoje gabinety tworzyli w XVI wieku inni europejscy władcy. Przekazy, którymi dysponujemy – lakoniczne zapisy rachunkowe, inwentarze i co najwyżej kilkuzdaniowe opisy – nie pozwalają odtwarzać wyglądu królewskiego gabinetu, w takim stopniu w jakim jest to możliwe w przypadku takich sławnych gabinetów jak kunstkamera arcyksięcia Ferdynanda II Habsburga na zamku w Ambras lub Albrechta V Wittelsbacha w rezydencji monachijskiej. Można jednak na ich podstawie sformułować kilka ogólnychwniosków na temat charakteru zbiorów Zygmunta Augusta, wskazać cechy łączące je z innymi gabinetami osobliwości i elementy je wyróżniające. Celem wykładu będzie przeanalizowanie informacji o dziełach sztuki i artefaktach należących do polskiego króla w kontekście kształtującej się w XVI wieku kultury kolekcjonerstwa i rozważenie artystycznych preferencji tego władcy, kryteriów jakimi się kierował jako zbieracz oraz wzorców, które ukształtowały jego gust i oczekiwania wobec sztuki.
16 września – Uwagi o dworze Zygmunta Augusta 
dr hab. Marek Ferenc (Instytut Historii, Uniwersytet Jagielloński)
Dwór królewski Zygmunta Augusta to problem niezwykle złożony i wielowątkowy. Można zajmować się nim w kategoriach politycznych, organizacyjnych, społecznych, obyczajowych, kulturalnych i wielu innych. Nie będziemy utaj rozstrzygać wszystkich zagadnień związanych z działalnością polskiego dworu królewskiego ostatniego Jagiellona. Będziemy jedynie w sposób fragmentaryczny i wybiórczy, w formie krótkich uwag, przedstawić niektóre kwestie związane z funkcjonowaniem najbliższego otoczenia Zygmunta Augusta, mamy nadzieję, że uda się w ten sposób nieco przybliżyć tę problematykę. Rzeczą znamienną jest, że w odróżnieniu od czasów panowania Zygmunta I Starego w okresie rządów jego syna wyraźnie zmniejszyła się rola Wawelu. Główną siedzibą monarchy pozostawał on do 1553 roku. Potem Zygmunt August w pewnym stopniu powróciłdo średniowiecznego modelu króla podróżującego. Najchętniej przebywał w Wielkim Księstwie Litewskim, a szczególnie upodobał sobie Podlasie (w 1569 roku inkorporowane do Polski). Częste przemieszczanie się dworu monarszego nie sprzyjało jego pracy i nie wzmacniało znaczenia, czemu w dużym stopniu sprzyjały cechy charakteru samego króla. Bez wątpienia nastąpił pewien regres życia dworskiego, zwłaszcza jeśli porównamy je z czasami Zygmunta Starego i Bony Sforzy. Z drugiej strony otoczenie ostatniego Jagiellona stało się wzorem dla jego następców i punktem odniesienia dla dworów elekcyjnych władców Rzeczpospolitej.
28 października – Polska w Europie XVI wieku. Dyplomacja czasów ostatnich Jagiellonów 
dr hab. Marek Janicki (Instytut Historii, Uniwersytet Warszawski)
Wykład będzie omówieniem miejsca Polski i Litwy w Europie XVI wieku– głównych kierunków i problemów dyplomacji jagiellońskiej. Przedstawione zostaną sylwetki wybranych dyplomatów czasów Zygmunta I i Zygmunta II Augusta. Osobna uwaga poświęcona zostanie świadectwom pozostawionym przez szesnastowiecznych dyplomatów polskich i obcych. Zilustrowane zostanie znaczenie korespondencji dyplomatycznej, a także raportów, takich jak "relacje końcowe" nuncjuszy apostolskich, które zawierają nie tylko cenne opinie o Polsce i Litwie, ale również istotne szczegóły do scharakteryzowania Zygmunta Augusta i jego aktywności kolekcjonerskiej.

ZAJĘCIA DLA RODZIN Z DZIEĆMI
 
Żywa werdiura
Data naszych zajęć – pierwszy dzień astronomicznej wiosny i przeddzień tej kalendarzowej – jest idealną chwilą do rozmowy o naturze. A jeśli zastanawia Was tajemniczy tytuł naszego spotkania, niech wskazówką będzie – po prostu – kolor zielony.
Zajęcia z warsztatem plastycznym.
prowadzący: Magdalena Gacek, Klaudia Sułkowska-Palus
 
Malarze, farbiarze, tkacze czyli jak powstaje arras
Arrasy... tkane obrazy służące do dekorowania wnętrz. Co świadczy o tym, że kolekcja tkanin polskiego króla Zygmunta Augusta prezentuje najwyższe walory techniczne i artystyczne? Poznajmy proces ich powstawania oraz artystów
i rzemieślników zaangażowanych w to przedsięwzięcie. Zajęcia z warsztatem plastycznym.
Prowadzący: Agnieszka Pytel, Klaudia Sułkowska-Palus
 
Ornament niejedno ma imię
Pierwsze skojarzenie ze słowem „groteska” to zazwyczaj terminy typu komedia, żart, parodia… Jednak w historii sztuki wyraz ten ma zupełnie inne znaczenie, a mówi o nim tytuł naszych zajęć. Na spotkaniu odnajdziemy groteski na arrasach króla Zygmunta Augusta, dowiemy się w jaki sposób wyglądały inne ornamenty, dlaczego artyści tworzyli wzorniki ornamentów oraz czy ornament może nam wyznaczyć datę powstania dzieła sztuki.
Zajęcia z warsztatem plastycznym.
prowadzący: Magdalena Gacek, Agnieszka Pytel
 
Werdiury i ogrody Zygmunta II Augusta
Podczas zajęć dowiemy się, które z roślin przedstawionych na arrasach były popularne w czasach panowania Zygmunta Augusta, czy różniły się od tych, które znamy dziś, jakie z nich uprawiano w królewskim ogrodzie, a także jak zaprojektowano jego wystrój. Zajęcia zakończy warsztat z wykorzystaniem ilustracji roślin z polskiego herbarza.
Zajęcia z warsztatem.
Prowadzący: Patrycja Mizera, nadzór merytoryczny: Bożena Litewka, Robert Adamczak
Zwierzęta fantastyczne i egzotyczne
Zapraszamy na zajęcia, na których przeniesiemy się do niesamowitego świata zwierząt pokazanego na wawelskich arrasach. Zobaczymy jakie gatunki zwierząt zostały przedstawione na arrasach i dowiemy się czy wszystkie naprawdę istniały. Zastanowimy się wspólnie skąd ludzie w dawnych czasach czerpali wiedzę o przyrodzie i czy królowie mieli zwierzęta na swoim dworze.
Zajęcia z warsztatem plastycznym.
Prowadzący: Agnieszka Pytel, Klaudia Sułkowska-Palus

Smok wawelski zaprasza na… spotkanie ze zwierzętami na arrasach
W trakcie zajęć poznacie przedstawione na arrasach rośliny i zwierzęta. Dowiecie się, które z nich pochodziły z dalekich krain i jakie historie o nich opowiadano. Nauczycie się rozpoznawać zwierzęta fantastyczne, czyli takie, które artyści stworzyli posługując się własną wyobraźnią. Zajęcia zakończy warsztat plastyczny w trakcie którego sami stworzycie takie zwierzęta.
Prowadzący: Anna Chachulska, Agnieszka Pytel

Nicią podpisani
O wykonaniu dzieła malarskiego bardzo często dowiadujemy się dzięki pozostawionemu przez artystę podpisowi – sygnaturze, która mogła zawierać jego imię, nazwisko, inicjał, datę powstania dzieła. Jednak, czy podpis można było zostawić na dziełach wykonanych inną techniką, np. na arrasach? Rozszyfrujmy wspólnie ukryte na królewskich tkaninach litery i stwórzmy swój własny, niepowtarzalny znak.
Zajęcia z warsztatem plastycznym
Prowadzący: Magdalena Gacek, Agnieszka Pytel

Zielnik renesansowy
Król Zygmunt II August sprowadził włoskich ogrodników, aby ogrodom w jego rezydencjach nadali reprezentacyjny wygląd. Podczas zajęć poznamy modne rośliny z królewskiego ogrodu. Dowiemy się, które z nich uznawano za jedyne owoce godne królewskich ust. Na zakończenie spotkania spróbujemy stworzyć zielnik na wzór renesansowego herbarza.
Prowadzący: Patrycja Mizera, nadzór merytoryczny: Bożena Litewka, Robert Adamczak

W poszukiwaniu zaginionych arrasów
Było ich około 160, a teraz jest ich 138… co się z nimi stało; jak wyglądały; może nadal gdzieś są i czekają na odkrycie? Zapraszamy na zajęcia pełne pytań i zagadek, w trakcie których podążymy tropem arrasów króla Zygmunta Augusta, a dzięki własnej wyobraźni spróbujemy odtworzyć wygląd jednego z tych zaginionych.
Zajęcia z grą terenową.
Prowadzący: Magdalena Gacek, Klaudia Sułkowska-Palus

Z Brukseli do Krakowa
W dziejach sztuki kolekcja arrasów Zygmunta Augusta uważana jest za najliczniejsze i najdroższe zamówienie wykonane dla jednej rezydencji. W trakcie trwania zajęć poznamy proces powstawania tkaniny, sposób oznaczania warsztatu tkackiego oraz rodzaje i praktyczne zastosowanie arrasów. Na podstawie badań historycznych przeliczymy obecną wartość tej wyjątkowej kolekcji.
Prowadzący: studenci Instytutu Historii UJ, nadzór merytoryczny: Bożena Litewka, Robert Adamczak

W renesansowym ogrodzie
Kompozycja florystyczna wiąże się ze sposobem układania bukietów kwiatów. Podczas zajęć wybierzemy jedną z dwóch technik kompozycyjnych i z poznanych gatunków kwiatów dostępnych w wawelskich ogrodach ułożymy nasze własne, wyjątkowe bukiety.
Prowadzący: Patrycja Mizera, nadzór merytoryczny: Bożena Litewka, Robert Adamczak

LEKCJE MUZEALNE
Klasy I–III: Rośliny i zwierzęta na arrasach, Wszystkie arrasy króla Zygmunta Augusta
Klasy IV–VIII: Wątki biblijne na arrasach króla Zygmunta Augusta (IV-VI), Dzieje wawelskich arrasów
Szkoły ponadpodstawowe: Dzieje wawelskich arrasów

WYDARZENIA
12 czerwca – gra terenowa – Okupanci, patrioci i losy wawelskich skarbów 
17 czerwca – WYKŁAD – Zwierzęta nazwane 
prof. dr hab. Jerzy Bralczyk 
18 czerwca – WYKŁAD – Historia gry w palanta
Prowadzenie: dziennikarz sportowy Norbert Tkacz oraz prezes Polskiego Stowarzyszenia Palantowego Łukasz Szymborski.
19 czerwca MECZ W PALANTA
Pierwsza od czasów króla Zygmunta Augusta rozgrywka w palanta na Wawelu. Zawodnicy w strojach z epoki, uwijać się będą na zaaranżowanym boisku i walczyć o względy obecnego na meczu monarchy i całego dworu.
16 lipca – Uczta. Kulinarna rekonstrukcja wesela Zygmunta Augusta i Katarzyny Habsburżanki
24 lipca – Dwór z aksamitu i pereł - Pokaz mody renesansowej
1 września – ogłoszenie konkursu "Werdiurowe opowiastki"
logotypy partnerów, sponsorów i patronów medialnych; plik jpg, 1,04 MB
Patroni i Partnerzy wystawy

Videoeseje

Videoeseje towarzyszące historycznej wystawie Zamku Królewskiego na Wawelu "Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921", czyli jedynemu w historii jagiellońskiej rezydencji pokazowi całej zachowanej kolekcji królewskich, XVI-wiecznych tapiserii.
Filmy tworzą zwięzłą i atrakcyjną opowieść o dziejach arrasów ufundowanych przez Zygmunta Augusta.

Historia zbiorów została podzielona na trzy części: „Prolog”, „Rewindykacja” i „Ewakuacja” i wzbogacona licznymi ilustracjami, archiwalnymi zdjęciami i muzyką. Videoeseje stanowią doskonałą formę kontaktu ze sztuką wysoką. To audiowizualne doświadczenie, którego celem jest upowszechnianie wiedzy o bezcennej kolekcji Zamku. To również niezwykła pamiątka po niepowtarzalnej wystawie.







Materiały prasowe

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem o wystawie, na blogu Art in Poland




Wirtualne zwiedzanie wystawy